Sök:

Sökresultat:

256 Uppsatser om Subjekt-hjälte - Sida 16 av 18

Tvinga oss inte vÀlsigna det som Gud förbjuder : en diskussion kring motstÄndet mot en könsneutral Àktenskapslag

Denna uppsats Àr en diskursanalytisk undersökning av ett antal texter (debattartiklar, riksdagsmotioner samt ett utdrag ur en riksdagsdebatt) rörande frÄgan om en könsneutral Àktenskapslagstiftning. Analysens fokus ligger pÄ det sÀtt som texterna argumenterar mot en förÀndring av dagens Àktenskapslag som skulle innebÀra att Àven ?enkönade? par inkluderas. Centralt för uppsatsen Àr hur förestÀllningar om genus och sexualitet skapas och Äterskapas i texterna som studeras. Uppsatsen prÀglas av ett socialkonstruktivistiskt förhÄllningssÀtt, vilket innebÀr att den utgÄr frÄn den socialkonstruktivistiska premissen att vÀrlden, sÄ som vi förstÄr den, Àr socialt konstruerad och att mÀnniskor stÀndigt skapar och omskapar verkligheten i interaktion med varandra.

"Skogen Àr mitt hem" : En ekokritisk analys av Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter

Det finns tvÄ miljöer som kontrasterar i Ronja Rövardotter. Borgen och skogen. Borgen kan stÄ för kulturen och tryggheten, medan skogen stÄr för friheten men ocksÄ det farliga. Skogen blir ocksÄ en fostrare som lÀr Ronja om livet och om sig sjÀlv, sina egna rÀdslor och förmÄgor. Det Àr ocksÄ i skogen Ronja lÀr sig medkÀnsla och medmÀnsklighet.

Rörelse i förskolan : En essÀ skriven för att fördjupa Àmneskunnandet och vinna insikt om olika förutsÀttningar för barns rörelse inomhus

Denna essÀ tar sin utgÄngspunkt i tvÄ sjÀlvupplevda hÀndelser som speglar varandra i form av kaosartat spring inomhus och strukturerad rörelseaktivitet utomhus. HÀndelserna skapar starka motsatta kÀnslor inom mig och jag undrar varför jag anser att det ibland Àr okej att röra pÄ sig och ibland inte. Syftet med denna essÀ Àr att studera rörelse pÄ förskolan utifrÄn olika perspektiv och utvinna kunskap om vad rörelse pÄ förskolan innebÀr. Genom att undersöka flera olika perspektiv pÄ rörelse har jag en vision om att skaffa mig tillrÀckligt med kunskap för att skapa bra förutsÀttningar för barns rörelse inomhus. Miljön ska locka alla individer oavsett kön och dÀrför har jag Àven valt att undersöka vad tidigare forskning sÀger om pojkars och flickors rörelse. FrÄgorna som ligger till grund för studien öppnar upp för att distansera mig frÄn dilemmat och skapa förstÄelse genom nya perspektiv.

"Man ska aldrig bort frÄn nÄgonting utan till nÄgot" : En studie om tankar och uppfattningar kring inkludering av elever med autism eller autismliknande tillstÄnd i grundskolan och gymnasiet.

I och med en Àndring i skollagen, som trÀdde i kraft juli 2011, fÄr inte lÀngre elever med autism eller autismliknande tillstÄnd vara inskrivna i nÄgon sÀrskoleform om de inte Àven har en utvecklingsstörning. Syftet med detta examensarbete var att undersöka aktörernas tankar och uppfattningar kring hur kommunen och skolan har organiserat sig för att ta emot och inkludera samt arbeta med elever med autism eller autismliknande tillstÄnd i grund- och gymnasieskolan utifrÄn den nya skollagsförÀndringen. Syftet var vidare att undersöka vilka möjligheter den undervisande personalen har eller anser sig behöva för att kunna genomföra sitt uppdrag.Studien utgÄr frÄn en kvalitativ intervjumetod dÀr pedagoger, specialpedagoger, representant frÄn SPSM, rektorer samt skolchef intervjuas. Studien bygger pÄ Urie Bronfenbrenners utvecklingsekologiska perspektiv som menar att barnet Àr ett subjekt i sig och utvecklas samt pÄverkar sin egen omgivning. Studien rör sig Àven pÄ en organisatorisk nivÄ och dÀrför har vi Àven anvÀnt ett systemteoretiskt perspektiv.

Om jag inte fÄtt dansa, vem hade jag varit dÄ? : en studie om dans och sjÀlvkÀnsla

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarSyftet med denna studie Ă€r att ta reda pĂ„ om elever som gĂ„tt igenom gymnasiets estetiska dansprogram upplever att de genom dansen utvecklat/stĂ€rkt olika psykosociala förmĂ„gor samt fysiska kapaciteter. De frĂ„gestĂ€llningar studien utgick ifrĂ„n Ă€r:Uppger eleverna att dans som uttrycksform stĂ€rker sjĂ€lvkĂ€nsla, sjĂ€lvförtroende och sjĂ€lvmedvetenhet?Uppger eleverna att dans som uttrycksform stĂ€rker kroppskontroll/kroppskĂ€nnedom?Uppger eleverna att dans som uttrycksform utvecklar den sociala förmĂ„gan?Är det nĂ„gon del av dansen (dansundervisningen) som verkar vara speciellt utvecklande vad gĂ€ller ovanstĂ„ende frĂ„gestĂ€llningar?MetodMetoden som anvĂ€nts Ă€r en kvantitativ enkĂ€t med till viss del kvalitativa ansatser, dĂ€r före detta elever pĂ„ gymnasiets estetiska program med dansinsriktning utgjort undersökningsgruppen. Totalt inkom 45 svar och dessa har analyserats kvantitativt och tolkats utifrĂ„n ett abduktivt teoretiskt ramverk bestĂ„ende av fenomenologi, socialpsykologi med stöd av tidigare forskning.ResultatResultaten visar att majoriteten av eleverna upplever att dansen har bidragit till (i stor utstrĂ€ckning eller delvis) att stĂ€rka deras sjĂ€lvkĂ€nsla, sjĂ€lvförtroende, sjĂ€lvmedvetenhet, kroppskontroll/kroppskĂ€nnedom samt till att öka deras sociala förmĂ„ga. De delar inom dansundervisningen som visat sig vara mest utvecklande för de psykosociala förmĂ„gorna Ă€r möjligheten att stĂ„ pĂ„ scen, improvisationen samt det egna skapandet.

Den enskilde skogsbruksÀgarens civil- och skatterÀttsliga betydelse vid generationsskifte

I den hÀr uppsatsen behandlas om svensk rÀtt strider mot EU-rÀtten vid kommunala fastighetsöverlÄtelser. I första delen av uppsatsen görs en översiktlig utredning av EU:s omfattande reglering kring statligt stöd och hur brett EU:s statsstödsregler tolkas. Sverige saknar i princip materiella regler kring statsstöd och rÀttsomrÄdet har fÄtt lite uppmÀrksamhet i svensk doktrin.I den andra delen av uppsatsen undersöks de allmÀnna materiella rÀttsreglerna kring kommunalrÀtten som kan göras aktuella vid en kommunal fastighetsöverlÄtelse. Den delen Àr inriktad pÄ en översikt av kommunalrÀtten och hur de offentligrÀttsliga delarna tillÀmpas nÀr en kommun agerar som ett privatrÀttsligt subjekt.En kommunal fastighetsöverlÄtelse fÄr nÀmligen enligt huvudregeln inte innebÀra att den medför ett statligt stöd till en kommuns avtalspart och heller inte enskilt kommunalt stöd i strid med kommunallagen. EU:s statsstödsbestÀmmelser reglerar Ä ena sidan ett förbud mot de flesta offentliga stödÄtgÀrder som pÄverkar handeln mellan medlemslÀnderna.

Mötet mellan dans och nordisk natur : en explorativ studie

Syftet har varit att utforska mötet mellan olika naturrums ?tilltal? och en dansares svar pÄ detta tilltal. Avsikten Àr mer preciserat att utifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv, beskriva innehÄll och struktur pÄ subjektiva upplevelser och erfarenheter sÄsom de framtrÀder i mötet mellan naturen som fenomen och rörelse som improvisation och gestaltning. Syftet har lett fram till följande frÄgestÀllningar:Vad uppfattar jag av de utvalda naturrummen?Vad vÀcker de olika naturrummen för rörelser i mig som dansare?Hur framtrÀder dessa upplevelser för mig pÄ ett reflekterande plan? Metoden i denna studie har varit en explorativ studie dvs.

"En 'pedagogisk ledare' Àr ju lite mer en drömbild Àn dagens rektor" : En studie om interaktuonen mellan rektor och medarbetare

Pedagogiskt ledarskap leder till utveckling. Detta antagande ligger som grund för denna studie som fokuserar pÄ rektorers pedagogiska ledarskap i relation med medarbetare. MÄnga lÀrare upplever arbetsbördan för stor och sÄ Àven rektorer. Detta visar pÄ en organisation som inte mÄr riktigt bra. För att skapa utveckling som leder till att fler stannar i organisationen behöver skolutveckling ske utifrÄn kÀrnverksamheten, undervisningen.

Devising pÄ Göteborgs teaterscen idag - tecken pÄ postmoderna tider?

Att anvÀnda sig av devising som arbetsmetod för att i repetitionsprocessen arbeta fram en fÀrdig förestÀllning blir allt vanligare pÄ Göteborgs scener, pÄ institutionsteatrar sÄvÀl som i fria teatergrupper. Att devising idag anvÀnds i lÄngt större utstrÀckning i Sverige Àn vad som tidigare varit fallet, vÀcker frÄgor om metodens relevans i samtiden. Syftet med denna uppsats Àr att granska kopplingen mellan anvÀndningen av devising och postmodernismen. Detta utforskas med hjÀlp av intervjuer med flertalet Göteborgsverksamma teaterarbetare samt tidigare forskning kring begreppen devising och postmodernism. I uppsatsen undersöks devisingproduktioners utgÄngspunkter, arbetsstrukturer- och hierarkier, arbetsmetoder och arbetet med karaktÀrer i analysen.

Kompetent eller skyddsbehövande? En kvalitativ studie om förestÀllningar kring barnets bÀsta och barns delaktighet inom socialtjÀnsten

Barn som har upplevt vÄld i hemmet Àr en sÀrskilt utsatt grupp i samhÀllet eftersom enkonsekvens av vÄldet kan göra att barnet fÄr svÄrare att upprÀtta trygga och tillitsfullarelationer till andra. Det kan Àven hos barnet skapa kÀnslor som skuld, svek, skam ochmisstro. Barn som upplevt vÄld och som aktualiseras hos socialtjÀnsten bedöms utifrÄn enkartlÀggning som socialsekreterare gör utifrÄn barns behov. Studier visar pÄ att barn somupplevt vÄld inte blir lyssnade till eller tagna pÄ allvar i samhÀllet, dÀribland socialtjÀnsten.Syftet med denna uppsats Àr undersöka hur socialsekreterare förhÄller sig till principen ombarnets bÀsta i socialt utredningsarbete i familjer dÀr det finns en vÄldsproblematik. I studienlyfts barn fram som delaktiga och skyddsbehövande, men den belyser Àven olika faktorer sompÄverkar barns delaktighet.

Perspektivets socialpsykologiska grund : En uppsats om perspektivets framtrÀdande, grÀnser och variation i en social kontext

Uppsatsens utgÄngspunkt Àr att perspektivet utgör en psykosocial lÀnk mellan individ och omvÀrld. Med grund i Henry Montgomerys perspektivmodell, som bland annat framhÄller hur fakta och vÀrderingar Àr intimt förbundna i social perception, förs ett resonemang kring perspektivets socialpsykologiska förankring i mellanmÀnskliga sammanhang. Modellens element subjekt, objekt och mental position diskuteras systematiskt utifrÄn George Herbert Meads perspektivteoretiska ansats samt Alan Page Fiskes socialitetsteori. Syftet Àr frÀmst att visa pÄ perspektivets deskriptiva och evaluativa konstitution, dess sociala grund och kontextberoende. Tanken Àr att Meads resonemang fungerar som en formell teoretisk grund för subjektet och dennes kommunikativt grundade intersubjektivitet, genom perspektivtagandet via symbolbruk och den generaliserade andra, emedan Fiskes ansats tar fasta pÄ en bestÀmd social differentiering genom socialitetsformer vilket i sig utgör fundamentet för vÀrderingars sociala förankring samt mÀnniskors socialitet i en mer substantiell mening.

Samspelets möjligheter och svÄrigheter mellan professionella vuxna och ensamkommande ungdomar; Possibilities and difficulties of interaction, between professionals and unaccompanied youth

Jakobsson, Cecilia (2015). Samspelets möjligheter och svÄrigheter mellan professionella vuxna och ensamkommande ungdomar. Possibilities and difficulties of interaction, between professionals and unaccompanied youth. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola. Uppsatsens syfte Àr att tolka möjligheter och svÄrigheter i mötet mellan ensamkommande ungdomar och professionella vuxna som arbetar pÄ gruppboende för just ensamkommande i Äldrarna 14-17 Är. Det empiriska materialet bygger pÄ fem kvalitativa djupintervjuer med informanter som alla möter eller har mött ensamkommande ungdomar i sitt dagliga arbete pÄ gruppboenden.

Chefers arbete med bemötandefrÄgor : Hur chefer inom LSS arbetar med personalens bemötande av mÀnniskor med funktionshinder (brukare).

Bakgrunden till undersökningen Àr den nationella handlingsplanen för handikappolitiken vars mÄl Àr att förbÀttra bemötande av mÀnniskor med funktionshinder och SISUS Nationella program, Om bemötande av mÀnniskor med funktionshinder. Statens institut för sÀrskilt utbildningsstöd, SISUS, fick Är 2000, regeringens uppdrag att verka för ökad kompetens om bemötande av personer med funktionshinder. Uppdraget grundar sig pÄ en sÀrskild utredning som tillsatts för att analysera frÄgan om bemötande mÀnniskor med funktionshinder. Utredningen kommer fram till att det finns stora brister i bemötandet av personer med funktionshinder. Upplevelserna av att kÀnna sig ifrÄgasatt, kontrollerad och krÀnkt Àr utbrett bland de mÀnniskor med erfarenheter av funktionshinder som fÄtt komma till tals i utredningen.

Topiaria

AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.

En privat sfÀr i det offentliga rummet

AbstraktSyftet med min undersökning Àr utarbeta metoder för att synliggöra betraktarens meningsskapande position vid tillÀgnandet av bilder. Den kunskap jag i och med detta etablerar vill jag sedan anvÀnda i mitt arbete som bild- och mediepedagog. Arbetet fokuserar pÄ eleven som ett aktivt meningsskapande subjekt i enlighet med de feministiskt poststrukturalistiska teorier jag anammar i min undersökning samt dÄ jag utvecklar min gestaltning. Det didaktiska syftet med mitt arbete Àr att elever ska kunna anvÀnda sin medvetenhet vid tillÀgnandet av bilder för att kunna förankra kunskaper och utveckla de förmÄgor bildÀmnet syftar till att de skall fÄ.Mitt arbete tar avstamp i min personliga erfarenhet av att, genom familjefotografier, medvetande göra mitt eget tillÀgnande av bilder. Jag har dÀrför valt att anvÀnda vardagsfotografier (i form av just familjefotografi) som utgÄngsmaterial i min undersökning .Eftersom mitt arbete syftar till att jag som pedagog ska kunna anvÀnda mina kunskaper i en lÀrandesituation med elever, har jag valt att anvÀnda mig av ett litet antal informanter som fÄtt lÀsa och tolka tvÄ fotografier.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->