Sök:

Sökresultat:

1669 Uppsatser om Styrning av leverantörer - Sida 55 av 112

KontraktsförÀndring vid offentlig upphandling : En undersökning gÀllande förekomsten av ?kravglidning? vid anskaffningar genomförda av Försvarets Materielverk

Försvarets Materielverk (FMV) Ă€r en civil myndighet som sköter all anskaffning av materiel och tjĂ€nster Ă„t Försvarsmakten (FM). Vid anskaffning mĂ„ste de rĂ€tta sig efter de upphandlingslagar som gĂ€ller i Sverige, bland annat Lag (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) samt Lag (2011:1029) om upphandling pĂ„ försvars- och sĂ€kerhetsomrĂ„det (LUFS). För att anskaffningsprocessen ska bli lyckad krĂ€vs att FM tydligt definierar det behov de har gĂ€llande anskaffning av varor och tjĂ€nster. Än viktigare Ă€r att FMV bryter ner behoven i vĂ€ldefinierade och tydliga krav. Detta för att undvika missförstĂ„nd och tolkningar som kan leda till att den vara eller tjĂ€nst som levereras inte motsvarar behovet.

COIN-doktrinen och kulturen

Historien visar att en avsaknad av en ledande idé kan fÄ förödande konsekvenser. Det Àr svÄrt att jÀmföra dagens Sverige med de krigförande nationerna under andra vÀrldskriget, samt de förödande effekterna som en avsaknad av en strategi medförde rÀknat i förstörelse, död och lidande. Detta vÀcker frÄgan om Sverige har en utvecklad strategi för sitt internationella engagemang i allmÀnhet, och vid internationella insatser dÀr det militÀra maktmedlet anvÀnds i synnerhet. För Försvarsmakten kan det finnas ett mervÀrde med en övergripande strategi, en sÄ kallad fullstÀndig strategi. Denna strategi skapas av regering och riksdag, och syftar till att koordinera statens resurser inom flera politikomrÄden med mÄlsÀttningen att nÄ ett bÀttre samordnat resultat.

Innovationskultur: utmaningar, ÄtgÀrder och paradoxer

Ett företags organisationskultur erkÀnns idag av mÄnga som en viktig faktor nÀr det handlar om att skapa innovationer i en industriell kontext. Anledningen till detta Àr att organisationskulturen utgör den grund av gemensamma antaganden och vÀrderingar somprÀglar beteendet i en organisation. MÄnga författare har undersökt samspelet mellan organisationskultur och innovationsförmÄga och vissa har ocksÄ gjort försök att beskriva hur en organisationskultur som stödjer innovation bör se ut. (se till exempel Kanter, 1985 och Martin & Terblanche, 2004)I denna uppsats presenteras och jÀmförs olika parametrar, som typiskt sett sÀgs ingÄ i en organisationskultur som stödjer innovation, pÄ tre fallföretag i en gemensam koncern. Likheter och olikheter identifieras i företagens tillvÀgagÄngssÀtt och dess effekt pÄ kulturen, varpÄ rekommendationer lÀmnas angÄende hur företagen vidare kan agera för att öka förutsÀttningarna för innovation i organisationen genom kulturstyrning.Uppsatsen diskuterar ocksÄ, utifrÄn fallföretagens situationer och medarbetarnas uppfattningar, huruvida det verkligen gÄr att generalisera bilden av vad som Àr en innovationskultur pÄ alla företag.

Behandlarens arbetsmotivation och faktorer som pÄverkar motivationen i arbetet

Arbetet som behandlare kan vara pÄfrestande dÄ behandlaren stÀndigt möter klienter. SÄledes kan en behandlare utsÀttas för bÄde psykiska och fysiska risker som eventuellt kan pÄverka behandlarens arbetsmotivation.Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn behandlarens egna upplevelser fÄ en djupare kunskap om behandlarens arbetsmotivation och om faktorer som pÄverkar motivationen i arbetet. Studier har visat att faktorer som högt engagemang och en kÀnsla av att de, som behandlare, har möjligheten att göra en avgörande insats i klienters liv Àr viktiga i relation till arbetsmotivation. Faktorer som utmaningar, varierande arbetsuppgifter, relation till arbetsgruppen och klienter samt vikten av ledningens styrning framhÀvs i uppsatsen som andra viktiga motivationsfaktorer.Uppsatsen bygger pÄ tre teorier; Herzbergs two-factor theory, social kognitiv teori och Self determinationsteorin. Intervjuerna genomfördes genom en semistrukturerad kvalitativ intervju.Resultatet visade att behandlarna har en hög inre motivation till sitt arbete.

Metodikmodell för styrning vid inköp

The work with this report has been focused on developing a methodology model for control at purchase. The methodology model covers parts classification, dispatching systems, batch shaping and more. The aim with the methodology model is that it will be used as an aid for a cost effective material planning to increase the value for customer.The work covers also a description of the present situation and the purchase process at Company X. Six parts have been applied, two from each class (A, B and C), in the methodology/model. The parts that have been applied are included in the flow between Company X and their supplier Company Y.Data have been collected trough literature studies, interviews and the company?s business system.

Backsourcing : om dess orsaker, syften och alternativ

This paper examines the reasons behind firms considering backsourcing. While firms experience problems with their outsourcing activities, backsourcing emerges as an alternative solution. Firms primarily take cost considerations into account when reconsidering their outsourcing practices, but this only scratches the surface. A deeper analysis is needed, since cost increases arise from issues such as quality defects and cooperation problems. Even though production costs are low, outsourcing always implies transaction costs.

Ger certifiering enligt ISO 20000 kvalitetshöjande effekter? : Inom IT pÄgÄr ett paradigmskifte i form av att företagens egenproducerade IT?miljöer hÄller pÄ att bytas ut till förmÄn för köpta tjÀnster som populÀrt kallas "molntjÀnster". Hur vet jag som k

Inom IT pÄgÄr ett paradigmskifte i form av att företagens egenproducerade IT?miljöer hÄller pÄ att bytas ut till förmÄn för köpta tjÀnster som populÀrt kallas "molntjÀnster", vilket förenklat kan översÀttas till elföretagens reklam "2 hÄl i vÀggen". Hur vet jag som köpare att en leverantör med bra prissÀttning klarar av de kvalitativa krav som stÀlls pÄ tillgÀnglighet, kvalitet och utveckling?Det finns samtidigt en ny kvalitetsstandard, ISO/IEC 20000 som Àr inriktad pÄ styrning av tjÀnsteleveranser inom IT, Àr standarden svaret pÄ kundernas behov av mÀtning och uppföljning?Som leverantör stÀller man sig frÄgan, Àr det vÀrt mödan att certifiera sig enlig ISO20000?Arbetshypotesen Àr "Ger certifiering enligt ISO20000 kvalitetshöjande effekter?". Arbetet pÄvisar att ISO 20000 Àr vÀl uppbyggd enligt gÀllande kvalitetsteorier och att kvalitetscertifiering enligt ISO20000 ger goda förutsÀttningar för kvalitetshöjande effekt pÄ IT­-företagens tjÀnsteleveranser..

Investeringsprocessen i smÄ företag: fallstudier pÄ tillverkande företag inom Norrbottens trÀindustri

Det finns mycket forskning riktad mot större företags investeringsprocesser, men samtidigt en stor brist pÄ forskning som Àr riktad mot investeringsprocesserna i smÄ företag samt vilka aktörer och faktorer som pÄverkar dessa processer. Syftet med undersökningen Àr dÀrför att ge en inblick i hur investeringsprocesser i smÄ företag kan se ut samt identifiera vilka aktörer och faktorer som kan pÄverka dessa processer. För att undersöka detta har fallstudier pÄ fyra smÄ företag inom Norrbottens trÀindustri genomförts, Siverts Snickerifabrik, Spikab, Finsnickeri och Wiklunds LedstÄngssnickeri. Datainsamlingen skedde genom besöksintervjuer. Slutsatserna som drogs var att smÄ företags identifierade följande steg i en investeringsprocess: identifiera behov, finansiering, identifiera alternativ, utvÀrdera alternativ, beslut, utbildning och uppföljning.

"Att komma till en arbetsplats dÀr man upplever att stÀmningen Àr otrygg pÄverkar energin man lÀgger pÄ arbetet" : - Behandlingspersonal berÀttar om sina upplevelser av ledning uppifrÄn, implementering och omorganisering pÄ behandlingshem

Under de senaste Ären har socialstyrelsen genomfört mÄnga omorganiseringar och implementerat en rad nya metoder och system i verksamheter som arbetar inom socialvÄrden. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka behandlingspersonals upplevelser av ledning uppifrÄn, implementering och omorganisering pÄ behandlingshem. VÄr frÄgestÀllning Àr sÄlunda: Hur pÄverkas personalens upplevelser av ledning uppifrÄn, implementering och omorganisering inom den offentliga verksamheten? Samt hur dessa faktorer pÄverkar personalens arbete med klienterna? För att fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning har vi valt att utföra observationer och intervjuer med personal frÄn olika behandlingshem. De teoretiska begrepp som vi har inspirerats av Àr byrÄkrati och alienation samt komplexitetsteorin och förÀndringens fyra rum som Àr vÀsentliga för vÄr uppsats.

Kamerakalibrering

Saab har utvecklat en produkt, Remote Tower, vars syfte Àr att fjÀrrstyra en flygplats. FjÀrrstyrning innebÀr övervakning och styrning av flygplatsen frÄn en annan plats Àn flygledningstornet. PÄ den flygplats som ska övervakas har kameror monterats pÄ ett sÀtt sÄ att en 360-graders vy ges och bilden frÄn dessa skickas till den plats varifrÄn man styr flygplatsen. NÀr en ominstallation av en eller flera kameror görs sÄ behövs det i dagslÀget tvÄ installatörer. Dessa kan behöva arbeta pÄ olika orter dÄ serverdatorn inte behöver vara placerad i nÀrheten av flygplatsen i sig.

Barnmisshandel

Studien har genom kvalitativa samtalsintervjuer studerat lÀrares uppfattningar av elevinflytande. En fenomenografisk ansats har tagits för att möjliggöra en studie med uppfattningar som studieobjekt. I examensarbetet studeras elevinflytandets innebörd avseende anvÀndningsomrÄde och faktorer, som möjliggör och försvÄrar arbetet med elevinflytande i skolan. Resultatet visade att lÀrarna uppfattade elevinflytandets innebörd, som elevernas möjlighet, att genom delaktighet pÄverka arbetssÀtt och redovisningsform i undervisningen. Dessutom ska eleven trÀnas till att bli en framtida medborgare, genom att utveckla en metakognition och delta i olika former av rÄd (klass- elev, matrÄd mm).

New Public Management i skÄnsk sjukvÄrd -en demokratisk förlustaffÀr?

SjukvÄrden har lÀnge varit satt under hög press för att sÀnka de stigande vÄrdkostnaderna och öka produktiviteten. Med ursprung i den privata sektorn introducerades i slutet av 80-talet nya organisationsidéer, New Public Management, som strÀvar efter att ta till vara pÄ ekonomiska vÀrden. Vissa forskare har sedan dess oroat sig för att detta underminerar de normer som tidigare dominerat offentliga sektorn. Lennart Lundquist hÀvdar att det gÄtt sÄ lÄngt att dessa vÀrden influerat politiker och tjÀnstemÀn till den grad att det hotar demokratin.Denna uppsats fokuserar pÄ hur BestÀllar-utförarmodellen och kontraktering till privata vÄrdproducenter har pÄverkat demokratiska vÀrden sÄsom ansvarsutkrÀvande, insyn och politiskt styrning. Med Lundquists teori i ryggen har vi genomfört en fallstudie av ett sjukvÄrdsdistrikt i Region SkÄne som har lÄng erfarenhet av arbete med privata vÄrdproducenter.

Det kallas livet : En studie i tvÄ delar som skildrar individens uppfattning

Dagens samhÀlle skapar tillfÀllen men samtidigt ocksÄ nya krav pÄ individen. Individen har idag möjligheten att sjÀlv göra sina individuella val men valen har sina baksidor och det Àr inte alltid sÄ att valen utgörs helt av oss sjÀlva. Den hÀr antologin belyser hur Det vi kallar livet? skapar valmöjligheter och vilka konsekvenser det kan ha för individen och hennes identitet och livsvillkor. Vi uppmÀrksammar hur deltagarna i studien ser pÄ olika fenomen samt vilka styrningsmoment som eventuellt kan ligga bakom valens möjligheter.?Det kallas livet?? Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ empiriskt datamaterial.

Konsten att integrera managementiéer i ett autonomt yrke : En studie om en möjlig kollision mellan profession och management som styrande logik pÄ en advokatbyrÄ

Forskare och praktiker har under de senaste decennierna pÄpekat hur införandet avmanagement, det vill sÀga en företagsinspirerad styrtrend inriktad pÄ organisationsskapande,styrsystem samt chefskap, förÀndrar advokatyrket. Advokatyrket har lÀnge prÀglats avautonomi medan införande av nya managementidéer ofta inneburit chefskap och styrning.Syftet med denna studie Àr att beskriva och analysera hur nya managementidéer tar sig uttrycksom styrlogik pÄ advokatbyrÄn Holmgrenhansson för att undersöka om dessa nyamanagementidéer kolliderar med tanken om profession som styrande logik. Definitioner avmanagement, profession samt tvÄ faktorer för en möjlig kollision har utvecklats till enanalysmodell dÀr begreppen chefskap, organisationskapande, styrsystem, autonomi,mÄlkonflikt samt rollkonflikt har analyserats. Semistrukturerade intervjuer med Ättarespondenter pÄ advokatbyrÄn Holmgrenhansson har genomförts. Resultatet av studien Àr attmanagement pÄ Holmgrenhansson tar sig uttryck i ett tydligt chefskap, ettorganisationsskapande samt genom olika styrsystem.

ANPASSNING I PRAKTIKEN : En studie om anpassning mellan IT och verksamhet i ett e-handelsföretag

En av nyckelfaktorerna för framgÄngsrik affÀrsverksamhet Àr en nÀra anpassning mellan IT och verksamhet. Intresset för omrÄdet har vÀckts i samband med att organisationer i stor utstrÀckning finner ett gap mellan IT-funktionen och verksamhetsomrÄden. Flertalet ÄtgÀrder för att nÄ anpassning inom organisationer diskuteras och följande tvÄ perspektiv Àr mest förekommande i samband med anpassning -? formella och informella strukturer. Formella strukturer handlar om strategier, infrastrukturer och planeringsmetoder i organisationer.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->