Sök:

Sökresultat:

5906 Uppsatser om Student health team - Sida 7 av 394

Föreställningar om teamarbete i skolan

Varför stannar många skolor vid en yttre organisation i team medan utvecklingen av dess inre arbete går betydligt långsammare. Utifrån en fallstudie på en F-9 skola undersöks lärares och skolledares föreställningar om de hinder och möjligheter som finns för att kunna utvecklas till väl fungerande team. Vem eller vad är det som hindrar?.

Tidiga insatsers betydelse i lärmiljön : ? en studie av ett elevhälsoprojekt om lärmiljö från ett specialpedagogiskt perspektiv

Early intervention is important on different levels and must be justified as a social and economic long-term investment. There is no doubt about the importance of early detection when helping children/students in need of support. What kind of support that is deemed suitable and who provides the support can be viewed from different perspectives and with different approaches. Seen from a relational perspective the special education process is a long-term process and affects not only the individual but the whole school culture and systems may need changing. This study intends to describe the importance of the learning environment and what efforts are initiated early for students in need of support from the special education point of view.

Vårdvalet - Val för alla? : Granskning av fördelningen av vårdcentraler före och efter vårdvalsreformen

This master thesis is an analysis of how the amount of health centers per inhabitant has changed since the Swedish government implemented a new health care reform in 2010. The reform implies a free choice of health centers in the Swedish regions and opens up the market for private firms. The purpose of the thesis is to study the effects of the different financing systems toward the health centers in the regions. The models are based on theories of the need of health care. Two of the independent variables which are studied are income and age.

Att använda sig av hälsopromotion i grupputveckling. : Strävan mot ett team.

Detta är en fallstudie som handlar om de varierande uppfattningar som en arbetsgrupp vid en vårdavdelning har haft av ett påbörjat arbete med grupputveckling. Denna grupp gavs möjlighet för forskaren att studera under hösten 2013 och en studie av denna arbetsmetod är idag aktuell. Arbetet med grupputveckling har skett genom en modell innehållande hälsopromotion. För att ta reda på gruppens uppfattningar av denna metod genomfördes kvalitativa enskilda intervjuer med dem. Materialet har till en början inspirerats av en fenomenografisk analysmetod.

INDIVIDUELLT LÄRANDE I TEAM - En studie av lärstilars inverkan på lärande, effektivitet och prestation

Organizational learning has become more and more important in the last decades as the environment in which organizations exist continues to change rapidly and unexpectedly. In order for organizational learning to happen, the individuals within the organization must learn. Just as different individuals possess different skills, each individual also has their own learning style. As the use of teamwork increases, so does the need for techniques to put high performing teams together and with organizational learning as one of the objectives the question is, how do we maximize learning, efficiency and performance in teams? This study uses a quantitative method to examine how teams, from a course at the Stockholm School of Economics, perform on the individual learning, team efficiency and team performance scale based on the individual learning styles within the team.

Sjuksköterskans upplevelse av samverkan i team - en kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: När olika professioner inom hälso- och sjukvården ska mötas och samarbeta med patienten i centrum, kan det uppstå konflikter, vilket kan leda till att graden av god omvårdnad och att patientsäkerheten hotas. Tidigare forskning beskriver att teambuilding och kommunikation mellan de olika professionerna leder till optimal samverkan i team, vilket stärker patientsäkerheten. Syfte: Beskriva grundutbildade sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av att samverka i team. Metod: En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie genomfördes. Det insamlade materialet bearbetades med Graneheim och Lundman (2004) manifesta innehållsanalys.

Kommunikation inom Virtuella Team: konsten att mötas på distans

Jag har i denna uppsats genomfört de empiriska studierna vid AstraZeneca i Lund. Personerna som intervjuades arbetade i olika former av virtuella team, med kollegor såväl inom Sverige som utomlands. Genom den snabba tekniska utvecklingen under senare år har det uppstått nya möjligheter för människor att kommunicera med kollegor som är fysiskt placerade utanför det lokala kontoret. Samtidigt är många företag verksamma på global basis i likhet med det undersökta företaget AstraZeneca. I mitt uppsatsarbete har jag haft för avsikt att undersöka vilka faktorer som är särskilt betydelsefulla för att få ett väl kommunicerande och fungerande virtuellt team.

Motivera elever till fysisk aktivitet- skolsköterskans perspektiv

Introduction: In the past years children in primary school age has become increasingly sedentary. One of the school nurses' main task is to provide tools for students to make healthy choices. During the health visit, the school nurse gets the opportunity to inform and talk about health and physical activity with the students.Aim: To describe how shool nurses? work to motivate students to physical activity.Methods: The authors have conducted a pilot study that will form the basis for a large-scale study. Four nurses were interviewed using an interview guide based on open-ended questions and a qualitative content analysis was used when the interviews were analyzed.Results: The analysis revealed two categories and four subcategories.

Elevinflytande som hot eller möjlighet : En kvalitativ intervjustudie av lärares idéer om elevinflytande över undervisningen

This report describes an interview study of Swedish elementary school teacher?s view on stu-dent influence. The objective is to find out about teachers' approach to student influence, what do they think happens with students that are allowed to influence and what are the negotiables and non-negotiables when it comes to student influence in elementary education? And do the teachers really want their students to have influence?According to the official policy documents for the Swedish school system the Swedish school shall work towards a democratic school. Not only should the students be educated about de-mocracy but they should also learn to use democratic values and processes.

Belöning av team ? Ett organisatoriskt dilemma? En studie av SEB

Det övergripande syftet med uppsatsen är att diskutera och analysera de val av belöningssystem för anställda som arbetar i team, som har gjorts vid SEB. Analysen bygger på material inhämtat genom intervjuer med chefer och anställda vid tre olika avdelningar inom företaget. Samtidigt som vår analys, byggd på vårt val av teoretisk referensram, tycks peka på att valen av belöningssystem vid två av de tre undersökta avdelningarna skulle kunna ifrågasättas, har våra respondenter inte uttryckt någon önskan om att radikalt förändra dagens belöningssystem. Vi anser därför att såväl företag som forskare bör fundera över vad syftet med användandet av belöningssystem är. Beroende på om man anser att belöningssystem primärt är till för att teammedarbetarna ska känna sig nöjda och motiverade, eller att belöningssystem är till för att öka teamens effektivitet och produktivitet, kan slutsatserna om hur man bör belöna team se olika ut..

Varför team? En fallstudie på tre företag.

SAMMANFATTNING Problem: Det finns många tankar om organisationer och hur de ska styras. Förr handlade det om att styra företagets olika resurser för att uppnå lönsamhet. I dag krävs det mer av företagen och dess traditionella organisationsformer sätts på prov. För att utvecklas och framförallt kunna konkurrera i den allt mer föränderliga omgivningen krävs det att organisationerna är öppna för nya tankesätt. Det pågår en övergång från traditionella organisationer till processorienterade organisationer.

Teambuilding : En aktivitet i tiden?

I organisationer uppstår ofta populära begrepp, eller så kallade moden, som för tillfället anses vara det moderna och naturliga sättet att organisera på. Många företag har idag övergått från att arbeta individuellt till att arbeta i team, då det ofta ger indikation på att medarbetarens prestationer höjs. För att få teamen att fungera väl anses teambuilding viktigt då det, enligt många författare inom ämnet, syftar till att öka ett teams samarbete, effektivitet, arbetsglädje och kvalité. För att få en djupare förståelse för hur team fungerar i praktiken har vi intervjuat fyra företrädare för olika organisationer som alla har en högre position i sin organisation. Även en organisationskonsult, med stor kunskap om team och teambuilding, har intervjuats för att få mer kunskap om ämnet.Uppsatsen syfte är att undersöka om litteraturen kring hur team ska utformas stämmer överens med hur olika organisationer utformar team.

Hälsoinspiratören - en del av en hälsofrämjande arbetsplats

An individual´s health is an important quality and asset to the individual, as well as to organizations and communities. The health of a human being is affected by the whole life situation, where the work place forms a significant part. The work place is an arena that can contribute to creating ill-health. In the light of increasing work- related ill-health in our society, it is important today to work with health-promoting initiatives in order to improve the well-being of people. It is advisable that an appointed key person at the work place works with health-promoting efforts.

Interkulturell pedagogik och nyanlända elevers erfarenheter och förkunskaper

The purpose of this paper is to find out pedagogues approach to intercultural education through IVIK, goals and guidelines, the school for newly arrived students and how student experience and knowledge are utilized. In my study, I used a qualitative research method. I have interviewed four teachers and four students and a school administrator at IVIK. Results of the study show that most teachers have a good understanding of interculturalism, but that doesn?t mean that teachers make of this relationship means in their teachings.

Effektivitet i team : omsorgsgrupper jämförda med andra svenska arbetsgrupper från en större population

The aim of the study was to look at the differences in groups in Karlskrona Kommun in comparison to a larger population of work-groups in Sweden. The instrument used was the Team Diagnostic Survey developed by Ruth Wageman, J. Richard Hackman and Erin Lehman (2005) in order to diagnose the strengths and weaknesses in work-groups, as well as explore the group?s behaviours and effectiveness. The results show that there was a significant difference between the Karlskrona Kommun groups and the larger population of Swedish groups in the following areas: stable, clarity, challenge, diversity, whole task, resources and availability..

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->