Sök:

Sökresultat:

503 Uppsatser om Strukturella hćl - Sida 9 av 34

En arbetslöshetsförsÀkring för de som har rÄd?: en sociologisk analys av massuttrÀdet ur arbetslöshetsförsÀkringen

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka massuttrÀdet ur arbetslöshetskassorna, vilket Àgde rum efter den borgerliga reformeringen av den svenska arbetslöshetsförsÀkringen. Uppsatsen Àr av explorativ karaktÀr, dÀr analystypen bÄde Àr orsaksorienterad och förstÄelseinriktad. Vidare utgÄr uppsatsen ifrÄn ett makroperspektiv dÀr strukturen antas pÄverkar mÀnskliga handlingar. Det empiriska materialet utgörs av myndighetsbaserad information, medlemsstatistik frÄn arbetslöshetskassor samt nyhetsartiklar. Det teoretiska ramverket Àr baserad pÄ Anthony Giddens struktureringsteori, vilket möjliggör förstÄelse av massuttrÀdet.

Miljöbilspremien: ett effektivt ekonomiskt styrmedel?

Den svenska miljöpolitiken innehÄller höga mÄl för reducering av koldioxid de nÀrmaste Ären. Om dessa mÄl skall nÄs behövs effektiva styrmedel. En miljöbilspremie infördes 1 april 2007 och har till uppgift att höja incitamenten för individer att vÀlja en miljöklassad bil istÀllet för ett fordon med högre koldioxidutslÀpp. Ett antal nationella styrmedel för att minska bilismen verkar tillsammans med miljöbilspremien, t.ex. koldioxidbaserad fordonskatt.

Utbildning och lÀrandeteori - om lÀrares professionella utveckling i en Learning Study

Bakgrund:LÀraryrkets komplexitet och bristen pÄ lÀrares teoretiska förankring öppnar för att i en variationsteoretisk ram fokusera ett lÀrandeobjekt som ett sÀtt att utveckla lÀrarnas lÀrande samt lÀrarprofessionen.Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka nÄgra lÀrares förestÀllningar om innehÄllet i deras undervisning, deras förestÀllningar om elevernas lÀrande samt hur detta innehÄll gestaltas under en lesson/learning study.Metod:Genom deltagande i planerings- och analysmöten samt genom observationer studeras lÀrarnas samtal om och deras gestaltningar av ett innehÄll i vad som kan sÀgas vara en mix av en lesson study och en learning study.Resultat:LÀrarnas samtal under planeringsarbetet och genomförandet kÀnnetecknades av en lÄg grad av teorianknytning, dÀr innehÄllets strukturella aspekter inte synliggjordes. I lÀrarnas samtal synliggjordes inte heller elevernas lÀrande vilket dÀremot kom till uttryck i undervisningssituationerna..

Didaktik eller lÀrande teori - om lÀrares professionella utveckling

Bakgrund:LÀraryrkets komplexitet och bristen pÄ lÀrares teoretiska förankring öppnar för att i en variationsteoretisk ram fokusera ett lÀrandeobjekt som ett sÀtt att utveckla lÀrarnas lÀrande samt lÀrarprofessionen.Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka nÄgra lÀrares förestÀllningar om innehÄllet i deras undervisning, deras förestÀllningar om elevernas lÀrande samt hur detta innehÄll gestaltas under en lesson/learning study.Metod:Genom deltagande i planerings- och analysmöten samt genom observationer studeras lÀrarnas samtal om och deras gestaltningar av ett innehÄll i vad som kan sÀgas vara en mix av en lesson study och en learning study.Resultat:LÀrarnas samtal under planeringsarbetet och genomförandet kÀnnetecknades av en lÄg grad av teorianknytning, dÀr innehÄllets strukturella aspekter inte synliggjordes. I lÀrarnas samtal synliggjordes inte heller elevernas lÀrande vilket dÀremot kom till uttryck i undervisningssituationerna..

"Varje sprĂ„k har sina egna ögon" : En lĂ€sares möte med Herta MĂŒllers Kungen bugar och dödar

Uppsatsen undersöker hur topiker och bildsprÄk speglar och reproducerar strukturella maktrelationer genom performativa talakter i samtida recensioner av populÀrmusik. Materialet bestÄr av 86 recensioner som publicerades i Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet under augusti mÄndad Är 2014. Analysen anlÀgger ett intersektionellt perspektiv pÄ topiker och bildsprÄk som Äterkommer i recensionerna, för att undersöka förhÄllandet mellan musikalisk genreindelning och samhÀlleliga maktrelationer. Att anlÀgga ett intersektionellt analysperspektiv innebÀr i det hÀr sammanhanget att undersöka hur identitets- och maktkategorierna kön, klass och ras skapar och förhÄller sig till varandra. Resultatet Àr sprÄkliga identitetskonstruktioner som avviker frÄn den musikaliska genrens norm inte bara skapar utan Àven förstÀrker varandra.

Kreativitet ur individuell synvinkel : En fenomenologisk sjÀlvstudie

Temat för arbetet Àr musikskapande och har som syfte att undersöka min individuella kreativitet och dess kÀnnetecken. Men syftet bestÄr ocksÄ i att avgöra anvÀndbarheten av detta. Det rör sig om en psykologisk sjÀlvstudie med ett fenomenologiskt angreppssÀtt. I mitt fall har detta inneburit att jag, efter att ha arrangerat en i mitt tycke kreativ upplevelse, beskrev denna hÀndelse för att sedan analysera texten pÄ fenomenologiskt vis. P.g.a.

KÀrleksrelationer som bÄde och istÀllet för antingen eller : en kvalitativ studie om polyamori i ett samhÀlle prÀglat av tvÄsamhet.

Bakgrunden till denna studie var att tvÄsamhet ses som norm för hur kÀrleksrelationer ordnas i dagens samhÀlle. Polyamori innebÀr att ha eller att kunna ha flera kÀrleksrelationer samtidigt, och med bakgrund av tvÄsamhetsnormen var studiens syfte att explorativt undersöka vad polyamori innebÀr, hur det kan förstÄs utifrÄn tvÄsamhetsnormen samt hur det utmanar den. Kvalitativa intervjuer med öppna, berÀttande frÄgor genomfördes med tvÄ informanter som har ett polyamoröst förhÄllningssÀtt till kÀrleksrelationer. Begreppet queer och queerteori anvÀndes för att förstÄ empirin, samt den tidigare forskningen pÄ omrÄdet. Resultatet av studien visade att polyamori som relationsform innebÀr reaktioner, oförstÄelse och begrÀnsningar utifrÄn sociala, strukturella, moraliska samt maktordnande aspekter.

LÄngtidsarbetslöshet och ekonomisk ÄtehÀmtning - lika för alla?

Den strukturella arbetslösheten har legat pĂ„ 2% under hela perioden 1940-1990. Även efter lĂ„gkonjunkturen i början pĂ„ 1980-talet gick den tillbaka till denna nivĂ„. Dock ökade lĂ„ngtidsarbetslösheten, vilket tyder pĂ„ att mĂ„nga av de personer som blev arbetslösa under lĂ„gkonjunkturen hade problem att ta sig tillbaka in pĂ„ arbetsmarknaden, trots ökad efterfrĂ„gan. Efter 1990-talskrisen ökade bĂ„de den strukturella arbetslösheten och lĂ„ngtidsarbetslösheten kraftigt. Om den ökade lĂ„ngtidsarbetslösheten beror pĂ„ lĂ„g efterfrĂ„gan pĂ„ lĂ„ngtidsarbetslösa eller pĂ„ att arbetsmarknaden Ă€r ogynnsam för alla grupper Ă€r oklart.

Strategiers uppkomst under IT-boomen : en fallstudie om hur ett IT-bolags strategier uppkom och utvecklades.

Den 11 september 2001 kapades fyra passagerarflygplan i USA för att sedan flygas in i Pentagon och World Trade Center. HÀndelserna 2001 fick stort genomslag pÄ flygmarknaden som upplevde sitt största efterfrÄgefall nÄgonsin. Ett företag som agerar pÄ en krisdrabbad marknad tvingas vidta ÄtgÀrder för att hantera de förÀndrade villkor som uppstÄr som en följd av krisen. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida dessa krisÄtgÀrder pÄverkar företagets organisation Àven efter att krisens direkta pÄverkan pÄ företaget upphört. Vi har undersökt detta genom att se till hur det skandinaviska flygbolaget SAS hanterade krisen den 11 september 2001 och huruvida de krisÄtgÀrder som vidtogs stÄr att finna Àven i företagets organisation vÄren 2006.

Yrkesofficerares drivkrafter : En studie i motivationsfaktorer hos svenska yrkesofficerare

Denna explorativa studie genomfördes med en flerfaldig forskningsstrategi. Empirin bygger pÄ intervjuer och enkÀter med totalt 238 officerare varav 228 var yrkesverksamma vid studiens genomförande. UndersökningsfrÄgorna avhandlade drivkrafter som fick yrkesofficeren att vara kvar i yrket. Resultatet av undersökningen gav att de avgörande drivkrafterna för officersyrket bestod av ett flertal faktorer vilka inordnade under Maslows behovsteori visade sig fylla alla steg i behovshierarkin. Vissa av de avgörande faktorerna uppvisade dock skillnader i viktningsgrad frÀmst beroende av variabler som Älder och vapengrenstillhörighet, men Àven av variabler som motivationsnivÄ, utlandserfarenhet samt tidigare civil erfarenhet.

Skilda vÀgar i det nya arbetslivet : KarriÀrcoachningens roll för att korsa grÀnsen

Syftet med studien har varit att undersöka pÄ vilket sÀtt karriÀrcoachningen kan utgöra ett stöd för att individen ska kunna stÀrkas som aktör i förhÄllande till den egna arbetslivsplaneringen. De intervjuade personerna har pÄ olika sÀtt fÄtt det stödet.KarriÀrcoachningen kan dÀrmed vara en strategi för att fler karriÀrer ska kunna utvecklas enligt egna behov och förvÀntningar. Det rÀcker dock inte med att göra mÀnniskor till aktörer. Arbetet mÄste ocksÄ kombineras med att man ser över de strukturella förutsÀttningarna för rörlighet. TjÀnsten karriÀrcoachning behöver ocksÄ, för att vara framgÄngsrik, marknadsföras och förankras i organisationen.KarriÀrcoachningen kan utgöra en strategi för att hÄllbart arbetsliv för de personer vars arbeten innefattar grÀnslösa arbetskrav.

En komparativ studie av tvÄ matematikböcker i Ärskurs 6 med avseende pÄ elever i matematiksvÄrigheter

Arbetet syftar till att belysa pÄ vilket eller vilka sÀtt tvÄ lÀroböcker i matematik för Ärskurs 6 svarar mot de behov som finns hos elever i matematiksvÄrigheter. Metoden som anvÀnds Àr huvudsakligen kvalitativ i form av intervjuer med lÀrare och elever. Dessutom har de tvÄ lÀromedlen Matematikboken och Formula analyserats och utvÀrderats till innehÄll och form samt arbetsÀtt. Den strukturella analysen visar att Formula har fler textuppgifter, medan Matematikboken har fler bilder och förklaringar. Den kvalitativa analysen visar pÄ en nÀrmare koppling till konkreta mÀnnisko- och miljöaspekter i Matematikboken, medan Formula har sin tyngdpunkt i att guida laborativt elevarbete pÄ egen hand. LÀrarintervjuerna visar att valet av lÀromedel pÄverkar hur lektionerna lÀggs upp och strukturen i desamma. Intervjuerna med elever visar att lÀroboksvalet pÄverkar deras syn pÄ vad matematik Àr och hur de arbetar med och förstÄr matematik. Arbetet har en relevans för arbetet med att stödja elever i matematiksvÄrigheter..

Att inte kunna representera den svenska husmanskosten - En diskursanalys av vardagsrasism ur ett postkolonialt perspektiv

UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr att synliggöra erfarenheter av rasifiering som de upplevs i vardagen. Uppsatsen erbjuder en vidare förstÄelse av rasismens mekanismer och lÄter sig inte begrÀnsas av den vedertagna definitionen av vad rasism innebÀr. Det empiriska materialet utgörs av tre reflexiva intervjuer med tre unga kvinnor i SkÄne som kretsar kring deras personliga erfarenheter av vardagsrasism. Intervjuerna har analyserats med hjÀlp av diskursanalys och postkolonial teori för att öka förstÄelsen för hur den strukturella rasismen prÀglas av asymmetriska maktförhÄllanden. Den rasistiska diskursen positionerar kvinnorna och tillskriver dem egenskaper utifrÄn förestÀllda kulturella skillnader.

De skola deltaga : En undersökning om personalens deltagande under organisationsförÀndringar pÄ en skola

OrganisationsförÀndringar blir mer viktiga i och med ökad konkurrens och globalisering. Ny forskning har visat pÄ att framgÄngsrika förÀndringsarbeten mÄste innefatta en större del av företagens anstÀllda. Den hÀr undersökningen handlar om att genom en fallstudie pÄ en skolas serviceenhet utreda orsaker till varför anstÀllda inte deltar mer aktivt i organisationsförÀndringar.I undersökningen genomförs sju semistrukturerade intervjuer, varav tre med chefer och fyra med övriga anstÀllda. Intervjuerna sammanstÀlls och analyseras utifrÄn tio pÄstÄenden vilka Àr baserade pÄ tidigare forskning om strukturella, relationella och samhÀlleliga förklaringar till personaldeltagande i organisationsförÀndringar.Undersökningens resultat visar pÄ att sex av tio pÄstÄenden inte stÀmmer överens med tidigare forskning och att det finns skillnader i hur chefer och anstÀllda uppfattar dessa pÄstÄenden. En möjlig förklaring till detta Àr att undersökningen till skillnad frÄn tidigare kvantitativ forskning har visat pÄ att pÄstÄendena Àr en förenkling av verkligheten och inte gÄr att generalisera till den undersökta skolans organisation..

Det beror pÄ var du jobbar : motivation och arbetsinlevelse inom offentlig och privat sektor

Motivation kan definieras som en energiskapande kraft som pÄverkar beteendet hos anstÀllda i frÄga om riktning, intensitet och varaktighet. Arbetsinlevelse handlar om vilka potential som finns i arbetet att uppfylla individens behov och förvÀntningar. NÀrvaron av specifika och höga mÄl kan öka en individs prestation, och verksamhetsomrÄdet kan kompensera för bristen pÄ yttre belöningar inom offentlig sektor. Studiens syfte var att undersöka vilka faktorer som predicerar arbetsmotivation och arbetsinlevelse inom privat och offentlig sektor. EnkÀten besvarades av totalt 66 medarbetare, hÀlften frÄn vardera av sektorerna.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->