Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 42 av 62

Ett nytt nÀtverk i en ny kontext : Hur Bhappi ska etablera sig pÄ marknaden för sociala nÀtverk

Internet har blivit en viktig del i dagens samhÀlle, bÄde för företag och enskilda individer dÀr möjligheten till möten med andra mÀnniskor har skapat en ny kontext. Det som den senaste tiden har vuxit och engagerat mÄnga Àr anvÀndandet av sociala nÀtverk, sÄ kallade communities. I denna uppsats undersöker utredarna, pÄ uppdrag av Bhappi, hur en ny aktör ska arbeta för att ta sig in pÄ marknaden för sociala nÀtverk. Uppsatsens syfte Àr sÄledes att kartlÀgga marknaden för sociala nÀtverk samt undersöka pÄ vilket sÀtt som Bhappi.com ska arbeta för att etablera sig och vÀrva nya medlemmar.Utredarna har för att kunna besvara syftet anvÀnt sig av en kvalitativ metod bestÄende av en litteraturstudie, fokusgruppintervjuer samt enskilda intervjuer. Dessa empiriska data har vidare analyserats utifrÄn en av utredarna sjÀlva utformad modell som baserats pÄ teorier inom marknadsföring, nyetablering av tjÀnster samt litteratur om sociala nÀtverk.Resultaten av utredningen visar pÄ att intresset för Bhappis huvudsyfte gör din röst hörd finns, dÀr affÀrsidén grundar sig att utforma rapporter efter diskussioner och enkÀter som medlemmarna har varit med och format.

Balanserade styrkort i banker pÄ den svenska marknaden

Bakgrund: Under 80- och 90-talet startade en debatt om den ekonomiska styrningen dÀr styrning efter finansiella nyckeltal kritiserades. Att enbart styra ett företag efter finansiella nyckeltal ansÄgs inte enligt kritiker förbÀttra omrÄden som kundnöjdhet, innovation, kvalitet, cykeltid samt motivation hos medarbetare. Balanserade styrkort anvÀnds som ett redskap för planering och uppföljning. Ett styrkorts frÀmsta syfte Àr att översÀtta strategiska mÄl och visioner till ett antal sammanhÀngande prestationsmÄtt. Dessa mÄtt delas in i olika perspektiv som vanligtvis Àr finansiella, kundfokuserade, processfokuserade och innovationsfokuserade.

IT-styrning med fokus pÄ affÀrsnytta : Fyra företags syn pÄ IT och dess strategiska vÀrde för lönsamheten, bedömning av affÀrsnyttan och styrning av IT-verksamheten

IT ses idag som ett strategiskt verktyg med krav pÄ uppnÄdd lönsamhet i alla IT-relaterade investeringar och projekt. Lönsamhet och kostnadseffektivitet Àr tillsammans med nya lagar och förordningar för bolagsstyrning viktiga faktorer som fordrar bÀttre IT-styrning. Att bedöma och vÀrdera affÀrsnytta och nyttoeffekter av IT innebÀr att se vad IT?s egentliga vÀrde Àr för verksamheten och dess affÀrsprocesser. Genom att anvÀnda nÄgon av de nyare metoderna för nyttobedömning som ocksÄ har fokus pÄ ovÀntade och dolda kostnader men framför allt inkluderar skattning av snabba/lÄngsamma nyttor och direkta/indirekta nyttor, sÄ uppnÄr man bÀttre kontroll över verksamheten och att man fokuserar pÄ rÀtt saker och gör dem pÄ rÀtt sÀtt.

AvstÄndet mellan styrande och styrda i EU

Performance Management Àr en process som syftar till att sÀkerstÀlla att alla inom en organisation arbetar i samma riktning. Detta uppnÄs genom att öka tydligheten kring organisationens strategiska mÄl samt koppla dessa till medarbetarens individuella mÄl. Vidare Àr det viktigt att kommunicera vad som förvÀntas av medarbetarna i termer av arbetsprestationer samt hur detta skall uppnÄs för att lyckas med uppdraget att minska gapet mellan medarbetares arbetsprestationer och ledningens ambitioner (Armstrong & Baron, 2005).Uppsatsens övergripande syfte Àr att undersöka vilka erfarenheter ledare inom det multinationella telekom- och IT-företaget Logica har av att arbeta med Performance Management samt vilka delar av implementeringen som har varit lÀtta respektive svÄra att genomföra. Vidare vill jag undersöka hur organisationen ytterligare kan förstÀrka arbetet med Performance Management-processen baserat pÄ ovanstÄende.Den empiriska undersökningen har genomförts med kvalitativ metod i form av tre stycken fokusgruppintervjuer med ansatsen Experiential Focus Group. Som komplement till fokusgruppintervjuerna har analys av interna dokument som beskriver Performance Management-processen inom Logica, genomförts.Resultatet av undersökningen visar att ledarnas upplevelser av Performance Management-processen varierar beroende pÄ vilken typ av arbetsgrupp man Àr ledare för.

NÀrhet och distans i Norrbottens lÀns landsting: Medarbetares upplevelse av sin arbetssituation

Begreppet employer branding handlar om en arbetsgivares attraktivitet utifrÄn olika faktorer sÄ som lön, förmÄner, utveckling, arbetsmiljö etc. Begreppet har under de senaste 10 Ären utvecklat ett starkt fÀste i organisationers strategiska prioriteringar.Norrbottens lÀns landsting stÄr inför en av deras största utmaningar för att sÀkra den framtida kompetensförsörjningen. Landstinget stÄr inför ett stort generationsskifte med mÄnga pensionsavgÄngar och mÄste lyckas attrahera nya medarbetare att söka sig till organisationen. Ett starkt arbetsgivarmÀrke kan vara avgörande för hur levande en organisation blir, mÀnniskan Àr en av de frÀmsta resurserna i en organisation och medarbetarna Àr en viktig ambassadör.I Norrbottens lÀns landstings medarbetarundersökning frÄn 2014 signalerar medarbetarna ett missnöje gentemot arbetsgivaren. Denna studie, som Àr en master uppsats i Human Resource Management med utgÄngspunkt i Sociologin, avser att genom kvalitativa intervjuer med anstÀllda inom hÀlso- och sjukvÄrden undersöka medarbetarnas upplevelser av arbetsgivaren för att identifiera vad missnöjet kan bero pÄ.Resultatet visar att medarbetarna Àr nöjda med sin arbetsplats, med sina arbetsuppgifter och med sina kollegor.

?Sen kan ju inte alla vara som Ernst Billgren?- En studie om hur unga konstnÀrer kommunicerar och nÀtverkar utifrÄn sin yrkesroll.

Titel: ?Sen kan ju inte alla vara som Ernst Billgren?- En studie om hur unga konstnÀrer kommunicerar och nÀtverkar utifrÄn sin yrkesroll.Författare: Gabriella Lundgren och Linnéa MagnussonUppdragsgivare: KonstnÀrscentrum VÀstKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: VÄrterminen 2011Handledare: Jenny WiikAntal ord: 19 237Syfte: Studiens syfte Àr att förstÄ hur unga konstnÀrer nÀtverkar och kommunicerar utifrÄn sin yrkesroll.Metod: Kvalitativ undersökning i form av enskilda intervjuerMaterial: Sex enskilda intervjuer med unga konstnÀrer som Àr yrkesverksamma i GöteborgHuvudresultat: Studien visar pÄ komplexiteten i konstnÀrsyrket och hur konstnÀrer mÄste vara flexibla dÄ de tvingas anpassa sig till mÄnga olika aspekter. Unga konstnÀrer har en strÀvan efter att vara individuella samtidigt som de har en lÀngtan att tillhöra en grupp, detta grundas i att de har ett behov av att möta samt fÄ utbyte av andra konstnÀrer. De uttrycker en saknad av en fast mötesplats och menar att mötena sker sporadiskt pÄ barer, caféer och utstÀllningar. VÄra konstnÀrer uttrycker Àven vikten av att trÀffas ansikte mot ansikte och hur tekniken inte kan ersÀtta det reella mötet.

Flygallianser : Nyckeln till framgÄng

Vi ville med vÄr uppsats undersöka om strategiska allianser inom den internationella flygbranschen har lett till att medlemmarna i alliansen Ätnjutit en förbÀttrad lönsamhet och expansion i verksamheten.Den alliansen vi hade fokus pÄ för undersökningen var Star Alliance och vi granskade utvecklingen av de utvalda lönsamhetsmÄtten hos de fem flygbolagen som var med och upprÀttade denna allians. Vi undersökte Àven lönsamhetsfaktorerna för fyra flygbolag, som för den studerade tidsperioden inte ingick i nÄgon strategisk allians. Dessa anvÀndes som jÀmförelseobjekt.Urvalet gjordes utifrÄn att det var just dessa fem flygbolag som upprÀttade alliansen och att denna allians var den första av sitt slag. Urvalet av de fyra jÀmförelsebolagen gjordes utifrÄn att dessa var de fÄ flygbolag av den traditionella typen som under studiens utvalda tidsperiod inte ingick i nÄgon liknande allians.Vi genomförde undersökningen genom att samla information hÀmtad ifrÄn flygbolagens Ärsredovisningar frÄn 1994 till 2004 och försökte upptÀcka trendbrott i nyckeltalens utvecklingar efter det att Star Alliance upprÀttades. För att förstÀrka tillförlitligheten av undersökningen anvÀnde vi de fyra jÀmförelseflygbolagen och genomförde en statistisk hypotesprövning för att testa om det förelÄg nÄgon signifikant skillnad gÀllande utvecklingen av lönsamhetsfaktorerna mellan bolagen i Star Alliance och jÀmförelsebolagen.Resultatet av vÄr undersökning var att ingen tydlig lönsamhetsförbÀttring skett för bolagen inom Star Alliance.

Den pÄbörjade interaktiviteten : En fallstudie av Socialdemokraternas anvÀndande av och strategiska arbete med Facebook

Human Resources (en benÀmning för personalarbetet) Àr ett yrke som idag blir allt populÀrare. Trots detta visar statistik att en majoritet av kvinnor bÄde studerar och arbetar med personalfrÄgor. Studien har dÀrför som syfte att undersöka varför Human Resources branschen har en ojÀmn könsfördelning. Detta görs genom en historisk inblick i branschens utveckling i relation till samhÀllets förÀndringar, dÀr en analys av texter ger en bild av dagens personalarbete. De teoretiska utgÄngspunkterna bestÄr dels av socialkonstruktivism och dels av begreppen mjuk och hÄrd Human Resources Management.

Botten upp! : hur den marina chefens agerande kan fÄ ovÀntade konsekvenser pÄ politisk nivÄ

Problemet som uppmÀrksammas i undersökningen Àr att Försvarsmaktens doktriner ochplaneringsmetoder till stor del Àr utformade ur ett top down-perspektiv som inte i sÄ storutstrÀckning beskriver ovÀntad och/eller oönskad pÄverkan av effekter bottom up. Syftet medundersökningen Àr dÀrför att förklara pÄ vilket sÀtt beslut/agerande av marin chef vid taktisktförband ibland kan fÄ ovÀntade och/eller oönskade konsekvenser pÄ den politisk-strategiska nivÄn.UtifrÄn detta Àr syftet ocksÄ att dra slutsatser genom att diskutera möjliga implikationer för dagensmarina operationer och doktriner. Undersökningen genomförs som en fallstudie av de tvÄhÀndelserna; överlÀmnandet av svenska jagare vid Torshavn 1940 och robotkryssaren USSVincennes nedskjutning av ett civilt passagerarplan 1988. I respektive fall beskrivs försthÀndelseförloppet dÀrefter genomförs bl a en analys om vad i fallet som avviker frÄn detförvÀntade/planerade och pÄ vilket sÀtt och inom vilka tidsramar det sker effekter bottom up.Slutligen dras slutsatser pÄ vilket sÀtt fallet kan ge implikationer pÄ dagens marina operationer ochdoktriner. NÄgra av de implikationer undersökningen pekar pÄ Àr att chef för taktiskt förband bör hakunskap om sÀkerhetspolitik och om de övergripande politiska mÄlsÀttningarna för att snabbt kunnafatta beslut i komplicerade frÄgor Àven vid utebliven kontakt med högre ledning.

Knowledge Management Systems - IntranÀt, Bloggar och Wikis som information och kunskapskanaler

IntranÀt. Bloggar och Wikis Àr idag verktyg som ofta förknippas med information och kunskap. Verktygen figurerar pÄ senare tid allt oftare inom organisationer för bevaring, spridning och överföring av information samt som strategiska verktyg inom Knowledge Management dÀr de faller inom kategorin Knowledge Management Systems. Denna studie har till syfte att redogöra för hur och varför IT-organisationer anvÀnder IntranÀt, Bloggar och Wikis som information och kunskapskanaler. Syftet Àr Àven att se till hur anstÀllda inom IT-organisationer upplever och ser pÄ dessa verktyg samt vilka faktorer som kan ha pÄverkan pÄ anvÀndandet.

Corporate Citizenship : Företaget som den goda medborgaren

Bakgrund: Företagens roll i samhÀllet hÄller pÄ att förÀndras. En möjlighet för företag att bidra till en utveckling som Àr lÄngsiktigt hÄllbar: ekonomiskt, socialt och ekologiskt kan uppnÄs genom Corporate Citizenship ? företaget som den goda medborgaren. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att utreda och skapa förstÄelse för begreppetCorporate Citizenship och dess framvÀxt frÄn ett strategiskt perspektiv, samt attstudera hur och varför företag arbetar med Corporate Citizenship. Genomförande: En litteraturgenomgÄng inom omrÄdet Corporate Citizenship har genomförts.

Partnerskapsformer, inom den svenska skobranschen

Problembeskrivning: Aktörerna inom detaljhandeln har idag problem med hög kapitalbindning och hÄrd konkurrens. För den enskilde detaljisten kan det vara ödesdigert att göra felinköp av större varupartier, dels pÄ grund av den finansiella risken, dels pÄ grund av problemen med att upprÀtthÄlla förtroendet hos konsumenterna. Syfte: Syftet Àr att beskriva och utveckla samarbetet mellan detaljist och leverantör i varuflödets distributionskanal. Metod: Vi har utfört fem fallstudier pÄ nationella aktörer i skobranschen, samt pÄ en konfektionsaktör med skoförsÀljning. VÄr fallstudie tÀcker cirka 40 procent av den totalt svenska skomarknaden.

Kommunikation pÄ byggarbetsplatsen : En studie av kommunikation och informationsspridning mellan yrkesgrupper

Studiens bakgrund Àr en förÀndrad samhÀllskontext dÀr Svenska kyrkan har möjlighet att omdefiniera fokus för sin verksamhet. I ett sÄdant reflektionsarbete kan den lokala församlingens organisationsidentitet, exempelvis i termer av ?folkkyrka?, vara en drivkraft för förnyelsearbete. Bakgrunden beskriver utvecklingsprojektet ?Aktör för vÀlfÀrd? samt tidigare forskning pÄ omrÄdet.

Strategiskt tankesÀtt i reklambranschen

PÄ bara nÄgra Är har svensk reklam gÄtt frÄn nionde plats till tjugotredje plats bland vÀrldens mest prisbelönade lÀnder. Uttalanden i media om en försÀmrad traditionell svensk reklam pÄstÄs bero pÄ ett flertal faktorer, den hÄrda konkurrensen om svensk talang inom reklam Àr en. Den digitala framgÄngen visar Ä andra sidan en ny sida av svensk reklam; fyra av vÀrldens tio mest framgÄngsrika byrÄer inom digital kommunikation Àr svenska. SÄvÀl yttre som inre mer branschspecifika krafter pÄverkar den svenska reklambranschen.Av uttalanden i media Àr det tydligt att förÀndringar ses pÄ olika sÀtt. Det torde i sin tur ha en inverkan pÄ hur en aktör med ledande befattning sedan förhÄller sig till dessa i den egna verksamheten.

Balanced scorecard i sjukvÄrden - en jÀmförelse

Problemformulering: Vi vill först och frÀmst pÄ grund av vikten av effektiv styrning inom offentlig förvaltning undersöka hur olika sjukvÄrdsenheter inom Region SkÄne rent praktiskt arbetar med balanced scorecard (BSC) i olika kontexter. Vi stÀller oss följande frÄgor: -Vilka motiv lÄg till grund för införandet av verktyget BSC?-Hur sÄg framtagningsprocess och implementering av BSC ut?-Hur ser tillÀmpningen av BSC ut? -Vad Àr de viktigaste skÀlen till anvÀndandet av BSC? Syfte: Uppsatsens syfte Àr att undersöka motiven bakom införandet av balanced scorecard inom sjukvÄrden, beskriva och analysera framtagningsprocesser samt tillÀmpning av och skÀl till anvÀndning av verktyget. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning pÄ tre separata sjukvÄrdsenheter i SkÄne. Denna undersökningsansats grundar sig frÀmst pÄ vÄrt behov av att nÄ en djupare insikt om bredden och helheten i arbetet med BSC.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->