Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska frćgor - Sida 11 av 62

ICA-Netto- en studie av den internationella samarbetsproblematiken i dagligvarubranschen

Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka motiv som ICA respektive Netto hade för att ingÄ i den strategiska alliansen. Vidare ville vi analysera vilka effekter som samarbetet kommer att resultera i, pÄ kort respektive lÄng sikt. Vi har valt att framförallt se problemet utifrÄn ICA:s perspektiv. Syftet har uppfyllts med hjÀlp av en empirisk studie av den ovan nÀmnda alliansen. Den empiriska studien utgÄr ifrÄn strategitÀnkandet som övergripande Àmne och har sedan begrÀnsats till följande omrÄden: horisontella och vertikala samarbeten, kunskapsförvÀrv, företagskultur och varumÀrkesaspekter.

Val av systemutvecklingmetod utifrÄn ett strategiskt perspektiv : En fallstudie pÄ SPV

De flesta metoder, verktyg och arbetssÀtt som anvÀnds vid traditionell projektledning har anvÀnts under en lÄng tid trots att de yttre förutsÀtt-ningarna har förÀndrats. Systemutvecklingsbranschen upplevde de traditionella metoderna att driva projekt som oerhört statiska och tröga, dÀrför utvecklades mer lÀttrörliga metoder som kom att kallas agila systemutvecklingsmetoder. Fram till Är 2007 fanns inte en strukturerad process för hur valet och implementeringen av en agil systemutveckl-ingsmetod bör gÄ till. Det finns idag nÄgra ramverk som beskriver hur val och implementering av en agil metod kan bedrivas. Inget av dessa ramverk tar dock i beaktande eller utgÄr ifrÄn en organisations strategi eller vikten av strategisk passform.

Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumÀrkesbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012

AbstractTITEL Michelle Obamas och Ann Romneys roll i det strategiska varumĂ€rksbyggandet av Barack Obama och Mitt Romney under valkampanjen 2012FÖRFATTARE Sophie Björkqvist & Elina Schu?lerHANDLEDARE Ulf PetĂ€jĂ€EXAMINATOR Ronny SeverinssonTYP AV RAPPORT C-uppsatsÄMNE Medie- och kommunikationsvetenskapSEKTION Sektionen för HĂ€lsa och samhĂ€lle, Högskolan i Halmstad 2012SYFTE Syftet med studien Ă€r att undersöka Michelle Obamas och Ann Romneys retoriska verktyg och argument som anvĂ€nds i sĂ€rskilda tal, som hjĂ€lper till att bygga presidentkandidaterna Barack Obama och Mitt Romneys varumĂ€rke under valkampanjen 2012. Studien Ă€mnar ocksĂ„ öka förstĂ„elsen kring att presidentkandidaterna ses som varumĂ€rken och inte politiker.METOD Retorisk analys och strategiskt varumĂ€rkesbyggandeSLUTSATSER Analysresultatet pĂ„visar att genom olika retoriska verktyg hjĂ€lper kandidatfruarna till i varumĂ€rkesbyggandet av respektive presidentkandidat. Michelle Obamas tal Ă€r bĂ€ttre Ă€n Ann Romneys genom att hon anvĂ€nder sig bĂ€ttre av de retoriska verktygen och Ă€ven modellen för varumĂ€rkesbyggande.NYCKELORD Politik, retorik, personligt varumĂ€rkesbyggande, presidentkandidat, kandidatfruar.

Vilka strategiska ÄtgÀrder krÀvs av 3G-mobiloperatörerna för att locka till sig konsumenter?

Genom en enkÀtundersökning till konsumenter har vi kommit fram till att det Àr lÀgre kostnader, bÀttre information och bÀttre tÀckning som Àr de optimala faktorerna för 3G-operatörerna att kunna locka till sig fler konsumenter..

AnvÀndning av affÀrssystem för strategisk ekonomistyrning: en fallstudie av ett stort tillverkande företag

AffÀrssystem...PÄ senare tid har informationsmÀngden ökat radikalt vilket har lett till att det har blivit allt viktigare att fÄ kontroll över sitt informationsflöde. Detta har gjort att företagen skaffat sig ett speciellt informationssystem för att klara av det. Innan byggde företagen dessa sjÀlva men under de senaste Ären har komplexiteten ökat som lett till att företagen mÄste söka efter kompetens utanför sin egen sfÀr för att lösa detta. Till följd av detta har speciella företag vÀxt upp som erbjuder företagen ett fÀrdigbyggt standardsystem. De benÀmns för affÀrssystem.

Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete

Sammanfattning Uppsatsens titel: Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete Seminariedatum: 2005-01-12 Kurs: FEK 582, Kandidatseminarium, 10 poÀng Författare: Sofia Forsgren Malin Levén Christopher Norman Handledare: Nadja SörgÀrde Fem nyckelord: Strategiska samarbeten, Förtroende, FörÀndring, SAS, Relationer Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka hur det kommer sig att samarbetet mellan tvÄ parter i en strategisk allians kan fortsÀtta trots minskat förtroende. Metod: Vi anvÀnder oss av en kvalitativ undersökningsmetod dÀr vÄrt fallföretag Àr SAS. VÄr empiri bestÄr av bÄde primÀr- och sekundÀrdata och ansatsen Àr av abduktiv natur. Teoretiska perspektiv: Det finns mycket forskning om strategiska allianser inom flygindustrin och teorin betonar vikten av ett gott förtroende mellan de samarbetande parterna. Uppenbart Àr dock att förtroendet mellan företagen sjunker nÀr yttre faktorer tvingat en eller flera medlemmar i en allians att Àndra sin strategi sÄ att den i viss mÄn strider mot alliansens uttalade, sÄsom exempelvis i en lÄgkonjunktur.

Strategisk ekonomistyrning i ett decentraliserat företag: en fallstudie av Connex affÀrsomrÄde norr

Stora företag tenderar i allt större utstrÀckning att decentralisera för att organisationen skall bli mer flexibel. I en decentraliserad organisation kan affÀrsenheter med hjÀlp av den detaljerade kunskapen om de lokala marknaderna finjustera företagsstrategin till den lokala miljön. Strategisk ekonomistyrning behövs för att ett företag skall kunna ha möjlighet att styra en strategi i en önskvÀrd riktning. En balanserad strategisk ekonomistyrning Àr önskvÀrd om ett företag vill uppnÄ tillvÀxt och vinst samtidigt. Uppsatsen handlar om Connex affÀrsomrÄde norr och verksamheten i Norrbotten dÀr tre hierarkiska nivÄer finns representerade.

Samverkan i ÅRE :  En studie om sĂ€songsproblematiken och barmarksprodukten

Uppsatsens syfte Ă€r att kartlĂ€gga ÅRE Destination AB och arbetet i utvecklandet av barmarkssĂ€songen i ÅRE samt den samverkans- och förankringsprocess bland destinationsbolagets medlemmar som har kĂ€nnetecknat detta arbete.För att fĂ„ svar pĂ„ uppsatsens syfte och frĂ„gestĂ€llningar valdes teoretiska utgĂ„ngspunkter inom organisationsstruktur och nĂ€tverksteori, som tillsammans med den empiriska insamlingen har analyserats. Nio lokala aktörer och representanter inom ÅREs nĂ€ringsliv valdes ut för intervju, dĂ€r de har svarat pĂ„ frĂ„gor som berör destinationsbolagets arbete, hur samverkan och den interna kommunikationen fungerar samt frĂ„gor om barmarksprodukten och dess utvecklingspotential i ÅRE.Resultatet visar att respondenterna anser att destinationsbolagets ledning har en viktig roll som samverkansplattform men att det finns brister i samverkansstrukturen och den interna kommunikationen. Respondenterna har en stark framtidssyn pĂ„ att ÅRE ska bli en hĂ„llbar Ă„ret runt-destination men framhĂ„ller Ă€ven att det finns arbete att utföra innan man nĂ„r dit. Författarna har undersökt ÅREs interna styrkor och svagheter med att utveckla en hĂ„llbar barmarkssĂ€song. UtifrĂ„n intervjuerna framkommer det strategiska frĂ„gor som kan relateras till insatser inom tre aspekter för att uppnĂ„ Vision 2020:s mĂ„l om en konkurrenskraftig barmarksprodukt.

Det Handlar om Strategisk Drift : En kvalitativ Studie om Strategiskt Arbete i SmÄ Företag.

Slutet av 1990-talet var början till slutet för mÄnga IT-företag nÀr den sÄ kallade IT-bubblan började spricka. Gemensam nÀmnare för de företag som överlevde var att de hade en genomtÀnkt strategi med en stabil Àgarstruktur, god ledning, trogna kunder och stabil omsÀttning. Sedan december 2007 har tendenser visats att Sverige Àr pÄ vÀg in i en lÄgkonjunktur som kommer att hÄlla i sig under 2008 och 2009. Med lÄgkonjunkturen följer Àven en minskad vilja att konsumera vilket leder till svÄrare tider för företag. Mot denna bakgrund, samt ett befintligt intresse för strategiarbete i smÄ företag, inleddes studien med följande problemformulering: Hur bör smÄ företag i en tillvÀxt arbeta för att förebygga strategisk drift? Syftet för studien var att förstÄ hur smÄ företag i tillvÀxt arbetar med kontinuerliga strategifrÄgor samt att presentera rekommendationer för att motverka strategisk drift till de undersökta företagen.

HR ÄR HETT  : Vilka strategiska insatser görs för att rekrytera rĂ€tt medarbetare?

Uppsatsen ska skapa förstÄelse i hur HR-ansvariga strategiskt arbetar med rekrytering för att rekrytera rÀtt medarbetare. MÄlsÀttningen Àr ocksÄ att analysera hur företag förenar affÀrsidé och personalidé samt hur företag influeras av Human Resource Management-teorin..

Mekskytte i fredens tjÀnst : Svenskt mekskyttekompani i multidimensionell fredsbevarande operation

Mellan 2004 och 2006 deltog ett svenskt mekskyttekompani som en del i FN-insatsen i Liberia, UNMIL. Uppsatsen syftar till att utreda hur det svenska kompaniet bidrog till uppfyllandet av den strategiska mÄlbilden inom UNMIL 2004-2006 med hÀnsyn tagen till svenska direktiv, ordrar och incitament till att bidra till insatsen, samt att dra lÀrdomar utifrÄn detta. En fallstudie har anvÀnts för att studera verksamhet och erfarenheter frÄn insatsen som sedan analyseras utifrÄn de olika mÄl och framgÄngsfaktorer som lÄg till grund för insatsen. Fallstudien baseras i huvudsak pÄ slutrapporter frÄn de svenska kontingenterna som verkade i UNMIL. Resultatet visar att det svenska kompaniet bidrog positivt till uppfyllnaden av UNMIL:s strategiska mÄlbild och Regeringens incitament för deltagande men att brister fanns inom Försvarsmaktens direktiv, frÀmst avseende interoperabilitet.

FörestÀllningen om reklam : Reklammakarnas syn pÄ reklam Är 2013

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att skapa förstÄelse för de idéer, förestÀllningar och normer som format underlaget för vÄr empiriska undersökning. VÄr ambition Àmnar beskriva reklammakarnas syn pÄ reklam idag och vilka val som pÄverkat kampanjernas utformande. Syftet ska besvaras med hjÀlp av frÄgestÀllningen, vilka strategiska val ligger bakom skapandet av reklam i vÄrt konvergerande mediesamhÀlle?Metod/Material: VÄr uppsats Àr baserad pÄ en kvalitativ forskningsmetod dÀr empirin, som utgörs av personliga intervjuer, stÄr i fokus. Studien speglas av tre teman, vilka reflekterar vÄr frÄgestÀllning om vilka strategiska val som ligger bakom skapandet av reklam.

Implementeringen av ett strategiskt beslut att effektivisera en verksamhet : En fallstudie om Aftonbladet

Idag Àr samhÀllet i mÄngt och mycket beroende av internet och dess tillhandahÄllande avinformation och tjÀnster. En bransch som pÄverkats mycket av det ökade internetanvÀndandetÀr mediebranschen, i form av minskade annonsintÀkter gÀllande frÀmst papperstidningar.Aftonbladet Àr ett av de medieföretag som fÄtt erfara försÀmrad lönsamhet i och med detta.För att möta den nya situationen pÄ marknaden har företaget blivit tvunget att fatta detstrategiska beslutet att effektivisera verksamheten. Att implementera ett sÄdant viktigt beslutÀr en kritisk process som mÄnga företag har svÄrt att lyckas med.Syftet med den hÀr fallstudien Àr att ge lÀsaren en fördjupad förstÄelse för hurföretagsledningen har genomfört implementeringen av det strategiska beslutet att effektiviseraen verksamhet, sÄsom skett i Aftonbladet. Vi kommer att identifiera de möjliga problem somuppstÄtt för företagsledningen i implementeringsfasen.Den teoretiska referensramen beskriver implementeringsfasen, vilken handlar om attimplementera det strategiska beslutet i organisationen. Det Àr nödvÀndigt att se till vilkensituation företaget befinner sig i med hÀnsyn till det strategiska beslutets betydelse förorganisationen och tidshorisonten.

?Spindeln utan nÀt? : En uppsats om möbeltillverkares strategiska faktorer för lÄngsiktig överlevnad

Syftet med denna uppsats Àr att analysera och utvÀrdera vilken marknadsföringsstrategi möbeltillverkare anvÀnder sig av. Det problem vi avser att belysa i denna uppsats Àr vilka strategiska faktorer pÄverkar den lÄngsiktiga överlevnadsförmÄgan hos underleverantörer i möbelindustrin?Möbelbranschens underleverantörer pÄverkades hÄrt av nÀtverkens upplösning och att mÄnga storkunder valde att lÀgga produktionen utomlands till ett billigare pris. Designens betydelse har blivit allt mer pÄtaglig och mÀnniskor idag Àr designmedvetna. Företag har fÄtt upp ögonen för vikten av design och att skapa vÀrde genom att integrera design i organisationen.

Högskolebibliotekens synlighet i lÀrosÀtenas strategidokument: En innehÄllsanalys av högskolornas strategiska dokument och bibliotekens strategiska planer

The aim of this master's thesis is to describe the visibility of the university libraries in the strategic documents from the actual universities to which they belong. And also, the image of themselves they send out, are examined. By examining different kinds of descriptions we want to get a clearer picture of how and in what amount the libraries are mentioned in highest level strategies. By doing this we expect to find out the libraries' strategic role in higher education and research. The research questions are: What role and function are assigned to the university libraries in strategies created by the schools' highest administrative levels? How do the libraries present themselves in their own strategies? The approach is cross sectional and the time frame is year 2008.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->