Sök:

Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete


Sammanfattning Uppsatsens titel: Betydelsen av förtroende i ett strategiskt samarbete Seminariedatum: 2005-01-12 Kurs: FEK 582, Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Sofia Forsgren Malin Levén Christopher Norman Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: Strategiska samarbeten, Förtroende, Förändring, SAS, Relationer Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur det kommer sig att samarbetet mellan två parter i en strategisk allians kan fortsätta trots minskat förtroende. Metod: Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vårt fallföretag är SAS. Vår empiri består av både primär- och sekundärdata och ansatsen är av abduktiv natur. Teoretiska perspektiv: Det finns mycket forskning om strategiska allianser inom flygindustrin och teorin betonar vikten av ett gott förtroende mellan de samarbetande parterna. Uppenbart är dock att förtroendet mellan företagen sjunker när yttre faktorer tvingat en eller flera medlemmar i en allians att ändra sin strategi så att den i viss mån strider mot alliansens uttalade, såsom exempelvis i en lågkonjunktur. Vi vill titta på hur stor vikt förtroendet verkligen har för ett strategiskt samarbetes existens. Empiri: Vår empiri rör i första hand SAS, Lufthansa samt Star Alliance. Den har i första hand anskaffats från intervjuer, artiklar samt årsredovisningar Slutsatser: Teori saknas kring vikten av balansen i förtroende mellan två parter i en allians. Ett minskat förtroende mellan två parter behöver inte verka negativt på deras samarbete så länge förtroendet dem emellan hålls i en jämn balans. Då konkurrensen mellan två samarbetspartner ökar minskar samtidigt förtroendet mellan de båda. Men så länge balansen bibehålls, det vill säga man har samma grad av förtroende för varandra, hotas inte samarbetet. Vi vill med denna uppsats visa på hur ett minskat förtroende inte nödvändigtvis har en negativ inverkan på ett samarbete.

Författare

Christopher Norman Sofia Forsgren Malin Levén

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..