Sök:

Sökresultat:

173 Uppsatser om Strategical skill - Sida 11 av 12

Giraffens blodtrycksreglering

Through previous studies during my education, I have experienced that chemical deicing road salt is a known problem, mainly in southern Sweden. Road salt causes damage to the environment and also damage to vehicles and structures such as bridges, etc. Road salt causes vehicles and steel constructions to rust, leading to increased costs for repairs of damage to structures. Road salt also causes damage to the plants and the economy to suffer, when plant material and soil needs to be replaced. In order to get closer to a solution, I put up three questions.

Vägsaltets effekter på växter i urban- och offentligmiljö : ett växande problem

Through previous studies during my education, I have experienced that chemical deicing road salt is a known problem, mainly in southern Sweden. Road salt causes damage to the environment and also damage to vehicles and structures such as bridges, etc. Road salt causes vehicles and steel constructions to rust, leading to increased costs for repairs of damage to structures. Road salt also causes damage to the plants and the economy to suffer, when plant material and soil needs to be replaced. In order to get closer to a solution, I put up three questions.

När kritiska elever är målet. Att undervisa i källkritik på gymnasiet

This essay examines teaching in source criticism in upper secondary school history education. Two questions are to be answered: 1. What are the conditions like for teaching source criticism? 2. What opportunities for further development in teaching source criticism are there? In order to set a standard for what knowledge and skills in source criticism the students need, I design a four step model for good source criticism based on the historical science.

Mining for culture : performance arts center Ställberg?s Mine

This degree project summarizes five years of education at the landscape architecture program at the Swedish University of Agriculture Sciences, SLU, Alnarp and the School of architecture at Royal Institute of Technology, KTH, Stockholm. The project has been carried out by Lovisa Berg and Per Crona in collaboration with DRIFT Scenkonst. This master project is based on the ongoing transformation of a former mining site in Ställberg, Bergslagen situated in central Sweden. The organization DRIFT is in the process of recreating to former industrial mining site as a green cultural center. Their field of artistic examination concerns existential questions connected to the site. The aim is to offer a place for both performing and experiencing contemporary performing arts in Bergslagen. Our objective is to contribute to the growth of the performing arts project and to demonstrate in concrete terms how a conversion of a mining area can be completed, while taking into account both its history and its new function.

Vad kan kommunala och fristående skolor lära av varandra - en fallstudie om grundskolors styrning och resursanvändning

Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur kommunala respektive fristående grundskolor styr sin verksamhet och hur de använder sina resurser. Utifrån detta, ämnar uppsatsen att diskutera vad eventuella skillnader beror på och vilka lärdomar de olika skol¬formerna kan dra från varandra. Metod: Uppsatsen har en kvalitativ metod och empirin är insamlad genom en fallstudie. De utvalda fallen är två fristående och två kommunala skolor. Vi har även tagit del av mer kvantifierbar information, då vi har undersökt resursanvändningen hos de utvalda skolorna.

Mätning av prestation i tekniska moment i fotboll : ett testbatteri genomfört av juniorer på elitnivå

SammanfattningSyfte och frågeställningar: Syftet med undersökningen var att ta ett första steg mot att skapa ett testbatteri, som objektivt kan mäta fotbollspelares tekniska prestationsförmåga med boll, samt konstruera en rad övningar som innefattar viktiga fotbolls-specifika tekniker och testa dessa övningars reliabilitet genom ?test-retest?. Syftet med studien var också att göra en jämförelse i prestation mellan varje spelares dominanta och icke-dominanta fot, från tillslagsövningar där båda fötterna används.  Metod: Tolv herrjuniorer (16-19 år) och sju damjuniorer (15-17 år) på elitnivå genomförde ett testbatteri bestående av totalt 21 övningar för mätning av de fotbollsspecifika teknikerna nick, mottagning, driva med boll samt tillslag. Åtta av männen (16-19 år) återgenomförde testbatteriet för utvärdering av testbatteriets reliabilitet.

Etik och moral inom ridsporten : med fokus på fälttävlan

Eventing is often called as the formula 1 in equestrian sports and comprises three disciplines: dressage, show jumping and cross-country. The sport provides excitement, challenge and joy and is the ultimate sport for intelligent riders and horses. Many are fascinated by the challenges the sport offers while other consider it foolhardy to ride a cross-country. Eventing is not a risk-free sport and has even been given the label of being one of the world´s most dangerous sports. What do those risks mean to the horse? And particularly, is it associated with good animal ethics to use the horse for eventing? Finding answers to these questions is not easy as it probably is not a clear and simple answer.

GARANTERAT LIKABEHANDLAD : en studie om sex gymnasielärare upplever trygghet med den egna likabehandlingsplanen

De skandinaviska länderna uppvisar stora ekonomiska och politiska likheter, inte minst vad gäller relationerna mellan staten och arbetsmarknadens parter samt utformningen av arbets­marknadens instit­utioner. Av detta skäl brukar det ofta talas om en nordisk eller skandinavisk modell inom den komp­arativa arbetsmarknads­forskningen (Kvist, 2009:5). Men det finns även tydliga instituti­onella skillnader mellan län­dernas arbetsmarknadsmodeller, både vad gäller passiv respektive aktiv arbets­marknads­politik samt utformning av anställ­nings­skyddet. Dessa institutioner ut­gör i sin tur  tre av bestånds­delarna i den danska flexicuritymodellen, som ofta framställs som ett för­e­döme i den svenska ekon­omisk-politiska debatten om hur ungdomsarbetslösheten ska pressas ned till lägre nivåer än idag (Karlsson & Lindberg, 2008:63 f; Kvist, 2009:5).I denna uppsats studerar författaren hur utformningen av det flexibla anställningsskyddet och den generösa arbets­lös­hetsersättningen i den danska flexicuritymodellen skiljer sig från de instituti­onella mot­­­svar­igheterna i de övriga skandinaviska länderna. Vidare diskuterar författaren vilka effekter skill­naderna i utformningen av dessa kan tänkas ha på ung­doms­arbetslöshetens nivåer och samman­sättning i res­pektive land, utifrån resultat från logistisk regressionsanalys och jäm­förelser mellan arbetslösheten i ol­ika åldersgrupper i de undersökta länderna.

Vill ni ha det som i Danmark? : En komparativ studie om skillnader i arbetsmarknadsinstitutioner, ungdomsarbetslöshet och arbetslöshetens sammansättning i de skandinaviska länderna.

De skandinaviska länderna uppvisar stora ekonomiska och politiska likheter, inte minst vad gäller relationerna mellan staten och arbetsmarknadens parter samt utformningen av arbets­marknadens instit­utioner. Av detta skäl brukar det ofta talas om en nordisk eller skandinavisk modell inom den komp­arativa arbetsmarknads­forskningen (Kvist, 2009:5). Men det finns även tydliga instituti­onella skillnader mellan län­dernas arbetsmarknadsmodeller, både vad gäller passiv respektive aktiv arbets­marknads­politik samt utformning av anställ­nings­skyddet. Dessa institutioner ut­gör i sin tur  tre av bestånds­delarna i den danska flexicuritymodellen, som ofta framställs som ett för­e­döme i den svenska ekon­omisk-politiska debatten om hur ungdomsarbetslösheten ska pressas ned till lägre nivåer än idag (Karlsson & Lindberg, 2008:63 f; Kvist, 2009:5).I denna uppsats studerar författaren hur utformningen av det flexibla anställningsskyddet och den generösa arbets­lös­hetsersättningen i den danska flexicuritymodellen skiljer sig från de instituti­onella mot­­­svar­igheterna i de övriga skandinaviska länderna. Vidare diskuterar författaren vilka effekter skill­naderna i utformningen av dessa kan tänkas ha på ung­doms­arbetslöshetens nivåer och samman­sättning i res­pektive land, utifrån resultat från logistisk regressionsanalys och jäm­förelser mellan arbetslösheten i ol­ika åldersgrupper i de undersökta länderna.

Flykten från slutenvården Orsaker till varför specialistsjuksköterskor inom sluten psykiatrisk vård slutar

Bakgrund: Det är en brist på specialistsjuksköterskor inom sluten psykiatrisk vård. Det är därför viktigt för arbetsgivaren att få kännedom om vad som motiverar specialistsjuksköterskanatt stanna inom psykiatrisk slutenvård och vad som får henne eller honom att söka sig frånslutenvården.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka specialistsjuksköterskors inom psykiatrisk vårdoch vårdenhetschefers uppfattningar om möjliga orsaker till varför specialistsjuksköterskorinom sluten psykiatrisk vård slutar.Metod: Studien är genomförd med kvalitativ metod och fokusgruppsmetoden valdes. En gruppbestod av fyra sjuksköterskor med specialistutbildning inom psykiatrisk vård. Den andragruppen bestod av två vårdenhetschefer. Intervjuerna spelades in och transkriberades.Materialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys.

Om konsten att möta elever i läs- och skrivsvårigheter : En retrospektiv fallstudie

The development of five individual pupils? writing abilities, as reported by six of their teachers, is analysed. The thoughts and reflexions inspired by the everyday interaction between the teacher and the pupil suffering from some kind of reading and writing disability are presented. The purpose is to capture what was unique and characteristic in the measures that triggered a positive response in the pupils. Some of the questions answered in this study are: How does the phenomenon of reading and writing disabilities manifest itself in the classroom, and what are the consequences for the individual pupil of the various pedagogical measures available?One conclusion that may be drawn from this study is that there is no cut-and dried method for working with pupils suffering from reading and writing disabilities.

Prevalence of congenital defects in Swedish Hampshire, Landrace and Yorkshire pig breeds and opinions on their prevalence in Swedish commercial herds

This study concerns congenital defects in pigs; umbilical and scrotal hernia, cryptorchidism, kyphosis, splay legs, anal atresia, intersexuality and congenital tremor. The aim was to describe and estimate the prevalence of these defects and estimate the heritability for the most frequent defects, scrotal hernia and cryptorchidism in purebred Swedish Hampshire, Landrace and Yorkshire populations. Furthermore, information and opinions from herdsmen in commercial herds was collected and analysed. A low proportion of congenital defect pigs is of importance both from animal welfare and economic point of view. The accuracy of registration of the presence of defects in the litters has a decisive role for the ability to select against these defects.

Invandrares nätverk och sociala kapital

Abstract The increased focus on social capital theory has made its way into labour economics. This has led to the creation of a vast literature about the use of networks and informal search methods in the labour-market, a literature that to some extent also deals with immigrants search behaviour and their relatively high unemployment rate. Characteristic for the literature in the area is the lack of analysis of actual networks. Which types of contacts do these networks contain; how are the networks used in the labour-market; and which type of network generates a high amount of social capital. These questions are important for the general understanding of how social capital functions, within the labour-market, but also for the understanding of how immigrants use their networks in order to find themselves jobs.

Hjärt-lungräddningsutbildning i årskurs 7. Instruktörsledd eller filmbaserad, vilken pedagogisk metod är effektivast?

Syfte: var att undersöka vilken pedagogisk metod, instruktörsledd eller filmbaserad med facilitator som ger bäst kunskap såväl kortsiktigt som långsiktigt vid hjärt-lungräddningsutbildning (HLR) i årskurs sju. Syftet var även att undersöka elevers motivation till att ingripa i en akut hjärtstoppssituation.Teori Då lärande enligt läroplanen ska ske i social miljö, genom samspel har jag i studien valt att utgå från det sociokulturella perspektivet där kontexten är viktig i ett sammanhang, i kombination med praktikorienterad teori för att beskriva lärandet.Metod Datainsamling har skett genom en kombination av kvantitativ och kvalitativ metod. Åttio elever utförde treminuters praktiskt test direkt efter utbildningstillfället i HLR samt efter tre månader. Bedömning av medvetandekontroll och andningskontroll utfördes genom direktobservation. Kvalitet på utförd HLR registrerades via en övningsdocka kopplad till ett datorbaserat program, Leaerdal PC skill reporter.

Kunnig för uppdraget? En studie av kunskapsöverföring åt tillfälliga bemanningskonsulter

It can be difficult for young people to find their first job; a solution to this problem may bethrough temporary work at a staffing agency to gain their first experience. As temporary workers,individuals are often forced to frequently change their jobs, which require that the company'sprocesses for introduction are able to transfer the needed knowledge and the temporal employee´s capacity to quickly learn a new role. Knowledge management and knowledge transfer areimportant aspects to most organizations, but how are these aspects used when introducing temporarystaffing personnel to new work? The purpose of the study is to identify the process oftemporary staffing to identify possible suggestions for improvement based on principles ofknowledge transfer. The research question "How can the transfer of knowledge be developed forthe introduction of new staffing personnel?" is divided into sub questions;? ?How is the processto hire temporary staff performed??, ?What problems can occur in the process of introduction ofnew temporal staff?? and ?How can ICT be used to support the introduction of temporal staff??.The theoretical framework is based around theories of the context in which the knowledge transferred,what type of knowledge is to be transferred, the channels that are possible to use to transferknowledge through, employees function as channels to transfer knowledge with a special emphasison the role of the mentor, and the transferee's own motivation and the capacity to receivethe knowledge that is being transferred.To understand the process of hiring temporal staff, a survey was performed using open-ended interviewswith consultants at employment agencies, and with the support of the frameworkDELTA Meta Architecture.

<- Föregående sida 11 Nästa sida ->