Sökresultat:
4775 Uppsatser om Stockholm film festival - Sida 23 av 319
Pretentioner och profit : Produktionsstöd till svensk långfilm genom filmavtalen 1963-2004
Syftet med denna uppsats är att under perioden 1963-2004 undersöka hur uttalade och outtalade teoretiska kriterier för värdefull film i de olika filmavtalen omsatts i praktiken genom Svenska Filminstitutets (SFI) produktionsstödsgivning. Den teoretiska utgångspunkten utgörs av Pierre Bourdieus teorier om fält och olika former av kapital. Huvuddelen av undersökningen är en omfattande klassificering av sammanlagt 421 svenska filmer under totalt 25 av SFI:s verksamhetsår, utspridda över hela undersökningsperioden. Vissa komponenter/aktörer i respektive film ? regissör, manusförfattare, skådespelare, samt eventuell förlaga ? har klassificerats och kvantifierats utifrån en bedömning om relevans i förhållande till Bourdieus fältteori.
Hur priser påverkar turismen : En studie om prissättningen av turismprodukter i Stockholm
Denna rapport syftar till att reda ut vad utländska turister anser om priserna i Stockholm och om höga priser på en destination kan resultera i att turister väljer bort det som resmål. Detta har vi valt att undersöka genom ett kvantitativt förfarande och vi har även valt att utgå från konsumentbeteende för att förstå hur turisters beslutsprocess ser ut i valet av resmål. Vårt resultat visar på att priset på destinationen och då framförallt hotellpriserna och priser på transport är en stor faktor i turisters beslutsprocesser. Dessutom svarade en stor andel av våra respondenter att de skulle välja bort ett resmål om de ansåg att priserna var för höga. Majoriteten ansåg att turistprodukterna i Stockholm vi presenterade var från medel upp till väldigt dyra.
Kulturella upphov - om nation och familjerepresentation i dansk och spansk filmproduktion
Denna text koncentrerar sig kring familjerepresentation samt tillhörande genus- och identitetsaspekter, med utgångspunkt i spansk och dansk melodramproduktion under perioden 1999-2004. Genom att med hjälp av närläsningar undersöka filmernas familjebilder, samt aktörerna och deras drivkrafter vill vi granska huruvida dessa fiktioner kan betraktas som symptomatiska för den kultur som de producerats inom. Frågeställningen är alltså huruvida filmernas familjerepresentationer kan utläsas som nationella skillnader och likheter, eller om det vi ser ? och anar ? snarare är en autencitet inom familjedramat, som inte nödvändigtvis är knuten till geografiska gränser utan skulle kunna betraktas som ett tidens tecken. Vår uppsats syftar alltså till att undersöka det kulturella upphovet samt hur dessa filmer står i relation till den kulturella kontext i vilken de är gjorda..
Plastfilmsöppningar till Tetra Paks förpackningar : En teknisk introduktion och tidig konceptutveckling
This master thesis is an early concept development project about using plastic films and sheets as materials for shaping openings for Tetra Pak packages. It is also a technical introduction highlighting the areas of importance for the development of plastic film and sheets openings. The master thesis has been carried out as a co-operation between Chalmers University of Technology, KTH Royal Institute of Technology and Tetra Pak AB.The master thesis study presents an introduction that gives an understanding of the technical complexities and design possibilities of using thin plastic films and sheets in liquid carton openings. The knowledge is then transferred into five design concepts which points out the areas of opportunity. The technical introduction is widespread and extensive covering current packing trends, the liquid carton package and openings, thermoplastic material properties, and thin film and sheet manufacturing and shaping.
Creating a Video Resumé - With the Aid of Theories of Self-representation and Narratology
Följande undersökning behandlar uppbyggnaden av en CV-film med utgångspunkt i
sociologen Erving Goffmans teori om identitet och självrepresentation samt
filmteoretikern David Bordwells teori om narratologi. Goffmans teori har använts för
att ta reda på vad som ska framställas i filmen medan Bordwells teori applicerats på
frågan om hur filmen ska framställas. Inom det teoretiska ramverket finns även Stuart
Halls teori om representation för att kunna belysa teorierna av Goffman och Bordwell
utifrån ett gemensamt perspektiv. Fokusgruppmetoden har använts för att kvalitativt
samla information om vad en CV-film bör kommunicera till skillnad från ett skriftligt
CV. Samt hur den bör utformas för att vara så användbar som möjligt.
Resultatet visade att filmen inte bör vara längre än 2-3 minuter för att behålla
publikens intresse.
Bind mig vid masten
En uppsats om regler och dogmer under arbetet med filmen Top Dog..
Västermalms Strand : Arbetet för en hållbar stadsutveckling i Stockholm
Sustainable urban development is a concept that has become increasingly important as the urbanization continues and more and more challenges are focused to the cities. The Swedish government and authorities regulates and sets goals for how a sustainable urban development is to be achieved. These laws and goals are vaguely defined, which leads to disputes between the actors about how the term should be interpreted. By examining Västermalms Strand, an urban development project in Stockholm, this study strives to describe how involved actors interpret the concept of sustainable urban development and what the consequences of this are for urban development in Stockholm from an ecological, social and economic perspective. A case study has been carried out where a document study and interviews have been conducted. The interviews were conducted with four key actors from the private and public sector.
Fred och kärlek, det viktigaste för en attraktiv festival? : En studie om en arrangörs och festivalbesökares åsikter
I denna studie undersöks Uppsala universitets kommunikationsstrategier från mitten av 2000-talet till och med 2010. Kommunikationsstrategierna undersöks utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv, för att studera hur institutionellt tryck som marknadisering kommit att påverka dessa. Marknadiseringsprocessen undersöks i sin tur utifrån den institutionella omgivningen i form av politiska initiativ, för att studera den institutionaliserade processen. Utifrån nyinstitutionell teori om organisationers tendenser till formaliserade strukturer, jämförs vad som kommit till uttryck i kommunikationsstrategiska dokument med hur det externa kommunikationsarbetet i praktiken har utvecklats under denna tidsperiod..
Opera i Stockholm, Galärvarvet
Suggestion for a new operahouse in stockholm, förslag på nytt operahus i stockholm. Stockholmsoperan..
Opera i Stockholm, Årstafältet
Förslag till nytt operahus som en del av den planerade staden på Årstafältet, Stockholm. Projektet rymmer tre scener för opera, musik och teater och omfattande publika ytor. Operahuset är en del i det publika stråk som förbinder stadens kommunikationer med Årstafältets grönområden och blir en knutpunkt som också informerar och attraherar till kulturen. Projektets viktigaste utgångspunkt är att berätta både de operaanställdas och publikens berättelse. Detta görs i projektets två huvudsakliga sektioner..
Svensk Filmmarknad VS Illegal Fildelning
Att den illegala fildelningen är ett problem för den svenska filmmarknaden som måste bekämpas är något som Antipiratbyrån vill framhålla. Piratbyrån å andra sidan menar att problemet inte är så stort och inte ens värt att lägga energi på. Vi ville därför undersöka hur den illegala fildelningen verkligen påverkar den svenska filmmarknaden. Detta gjordes genom att först intervjua både Antipiratbyrån och Piratbyrån för att få fram olika synsätt på problemområdet. Vi gjorde även en litteraturgenomgång där vi fann relevanta teorier som vi utformade vissa antaganden utifrån.
Sociala medier inom hotellbranschen : En studie i hur hotell i centrala Stockholm marknadsför sig genom Facebook, Twitter och Instagram
I denna uppsats undersöks hotell i Stockholms innerstad för att få en bild av hur hotell arbetar med sociala medier. Där fokus ligger både på hur arbetet är organiserat bakom och hur arbetet går till i praktiken med deras uppdateringar på sociala nätverk. Då sociala medier är ett relativt nytt fenomen ville vi undersöka hur hotellbranschen i Stockholm hanterar detta. För att få en inblick i detta genomförde vi kvalitativa intervjuer med de ansvariga för sociala medier på sex hotell i Stockholm och även kvantitativ datainsamling av deras aktivitet på sociala medier för att hjälpa till i analysen. Med hjälp av en teoretisk referensram utifrån tidigare forskning kunde vi påvisa ett antal brister hos hotellen där det främst handlade om att det är lågt prioriterat bland hotellen, det skulle behövas mer resurser och också tydligare riktlinjer och mål från ledningen hur arbetet ska gå till i praktiken..
Examensprojekt: WERA Stockholm
This project is an attempt at creating a bag that is both functionaland has an interesting and relevant visual appearance. I have found that a bag that is functional usually have adapted certain aesthetics which are appealing only to a very limited target group. At the same time many bags that are more focused on style can be downright disabling to the carrier. I wanted to create a functional bag, and to explore new functions doing this, while working with aesthetics that stayed relevant and interesting to my target group. The bag was designed for the company Åhléns and their label WERA Stockholm, and theircustomers was the target group.
Stockholm : The Capital of Scandinavia?
Bakgrund: I denna uppsats presenteras läsaren till Stockholm Visitors Board varumärke som under några år använts och marknadsförts internationellt för att locka företag, besökare och investerare till Stockholms stad. Författarna har undersökt varumärket ?Stockholm - The Capital of Scandinavia? för att ta reda på vad de danska och norska turistorganisationerna anser om detta. De utländska organisationerna är VisitNorway, Wonderful Copenhagen och VisitDenmark. Samtidigt har en utredning pågått för att se om något motarbete gjorts från ovan nämnda organisationerna.Med facit i hand kan författarna konstatera att dessa organisationer är likasinnade i sitt sätt att arbeta.
Filmkatalogisering: en behovs- och regelanalys
The aim of this thesis is to examine the characteristics of film cataloguing, and to compare general as in library use and specific as in archival use cataloguing rules. Most rules, both in archives and libraries, use the book as a point of reference. This is somewhat unfortunate on account of the great difference between books and films. The method used is studies of literature and qualitative interviews with three persons whose professional duties include cataloguing of films. The sets of rules which are studied are Katalogiseringsregler för svenska bibliotek KRS and The FIAF Cataloguing Rules for Film Archives.