Sök:

Sökresultat:

2413 Uppsatser om Stil och litterär tolkning - Sida 2 av 161

Variation in protein precipitation and phenolic content within and among species across an elevational gradient in subarctic Sweden

This project investigated how elevation and vegetation type influences variation in plant litter phenolic content and protein precipitation capacity among and within common plant species for two different vegetation types, heath and meadow, in a subarctic ecosystem in the Abisko region of northern Sweden. As nutrient availability generally decreases with increasing elevation as a result of decreasing temperature, I hypothesised that phenolic content would increase with elevation and be higher on the heath than the meadow. To test this, the total phenolic content and protein precipitation capacity was estimated in leaf litter from 13 species in both heath and meadow vegetation across an elevational gradient ranging from 500 to 1000 meters above sea level (m.a.s.l.) in the study region. The results showed that elevation and vegetation type both had a strong impact on both variables. Total phenolic concentrations decreased with elevation for the meadow, and were greater for the heath than the meadow.

Increased growth in Norway spruce (Picea abies (L.) Karst.) through small annual additions of nitrogen (N) fertilizer

This project investigated how elevation and vegetation type influences variation in plant litter phenolic content and protein precipitation capacity among and within common plant species for two different vegetation types, heath and meadow, in a subarctic ecosystem in the Abisko region of northern Sweden. As nutrient availability generally decreases with increasing elevation as a result of decreasing temperature, I hypothesised that phenolic content would increase with elevation and be higher on the heath than the meadow. To test this, the total phenolic content and protein precipitation capacity was estimated in leaf litter from 13 species in both heath and meadow vegetation across an elevational gradient ranging from 500 to 1000 meters above sea level (m.a.s.l.) in the study region. The results showed that elevation and vegetation type both had a strong impact on both variables. Total phenolic concentrations decreased with elevation for the meadow, and were greater for the heath than the meadow.

Ebbas stil : En studie av Ebba von Sydow och hennes stilguide

En analys av visuell sjÀlvrepresentation inom fÀltet för Den Nya Modejournalistiken med fokus pÄ Ebbas Stil - Guiden till en glammigare garderob av Ebba von Sydow..

Fotografi i spelgrafik

Detta Àr en rapport pÄ mitt arbete om fotografier i syfte om att anvÀnda dem för attskapa texturer till The Elder Scrolls IV: Oblivion i dess grafiska stil. Detta kommervisas praktiskt i en mod till The Elder Scrolls IV: Oblivion som utvecklas av mig, ErikFeiril och Rikard Ryberg.Jag kommer visa för och nackdelar med olika arbetsprocesser för att skapa color,specular och normalmaps till The Elder Scrolls IV: Oblivions motor. Olikaprogramvaror och tillvÀgagÄngssÀtt kommer att ge olika resultat och jag menar pÄvisavilka av dessa som kommer nÀrmast The Elder Scrolls IV: Oblivions grafiska stil, enstil som jag ocksÄ kommer att definiera..

"Det kÀnns inte komfortabelt att lÀsa texten." : Stil i den vetenskapliga genren i gymnasieskolan

Undersökningen i den hÀr uppsatsen behandlar stil i den vetenskapliga genren i gymnasieskolan. Materialet som undersöks Àr nio elevlösningar, tre vardera frÄn betygen A, C och E, frÄn det nationella provet i Svenska 3, delprov A. Syftet Àr att undersöka om det finns nÄgra skillnader i stil mellan texter som fÄtt betygen A, C eller E och vilka skillnader som finns i sÄdana fall. Genom kvantitativa och kvalitativa stilanalyser av texterna studeras stildragen personlighet, formalitet och anvÀndning av referatmarkörer.Undersökningen visar att anvÀndningen av personliga pronomen Àr likvÀrdig oavsett betyg. De texter som fÄtt A uppvisar dubbelt sÄ mÄnga opersonliga stildrag som texterna med E och C i betyg.

"I samtidens skugga" : En studie om klÀder och kulturkonsumtionens betydelse i identitetsskapandet hos unga vuxna

Den hÀr uppsatsen handlar om unga vuxnas identitetsskapande i dagens vÀsterlÀndska samhÀlle. Via tvÄ uttryck - klÀder och kulturkonsumtion - undersöker jag hur individen bygger upp sin identitet och kommunicerar den till omvÀrlden. Mitt syfte Àr att undersöka hur stil och smak (i klÀder och kulturkonsumtion) utgör meningsbÀrande komponenter i det egna identitetsskapandet. Stil och smak utgör tvÄ viktiga element, eftersom det Àr genom dessa begrepp som individen avgrÀnsar och definierar bÄde sig sjÀlv och andra. I den avslutande diskussionen utgÄr jag vidare frÄn Ziehes teorier och analyserar sambandet mellan de ungas jakt pÄ identitet och dagens omvÀlvande samhÀllsförhÄllanden.

Man köper ju inte asfalt med hjÀrtat : En studie av tonalitet i bruk pÄ NCC

I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och anvÀnds av medarbetare pÄ NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material bestÄr av intervjuer med medarbetare pÄ NCC och fyra sÀljande webbtexter frÄn NCC:s webbplats. Jag tillÀmpar diskursanalys som metod i min analys av intervjuerna och diskursanalytisk stilanalys som metod för webbtexterna. Resultatet visar att diskursen om tonalitet innehÄller mÄnga olika uppfattningar om begreppet och vad syftet med kommunikationen Àr, men att stil som identitet och Faircloughs modell för stilanalys ÀndÄ kan vara ett vÀrdefullt analysverktyg för att förstÄ och analysera det som avses med tonalitet. För att tÀcka in alla aspekter som avses med tonalitet pÄ NCC bör dock fler analyskategorier anvÀndas..

Metaforens dubbla budskap - Om ekvivalens och stil vid översÀttning av metaforer utifrÄn en cocktailhandbok pÄ engelska och svenska

En metafor Àr en bild som pÄvisar likheter mellan tvÄ till synes olika företeelser, och som har för avsikt att göra omvÀrlden begripligare och intressantare, eller för att framhÀva eller dölja information. Metaforen bÀr sÄledes med sig tvÄ budskap ? innehÄll och stil ? som avser att informera samt vÀcka en kÀnsla hos mottagaren. Ur ett översÀttningsperspektiv Àr metaforer intressanta att studera dÄ de dessutom Àr kulturellt bundna och representerar etablerade och bestÄende betydelserelationer som ibland inte finns i mÄltextkulturen.I den hÀr studien har en cocktailhandbok undersökts pÄ grund av dess mÄnga metaforer. Jag har fokuserat pÄ att analysera översÀttningen av etablerade flerordigametaforer, och författarens stil ligger till grund för sjÀlva analysen av översÀttningensekvivalens.

NedskrÀpade Ätervinningsstationer - En studie om fördelning av ansvar

In Sweden, responsibility for the collection and recycling of packaging and newspapers lies with the producers. Therefore, the major producers created a jointcollection with 5800 recycling stations. The stations are the responsibility of a coordinating body, Förpacknings och Tidningsinsamlingen (FTI) which ensures Government regulations are adhered to by the producers.In 2006, the Swedish Environmental Protection Agency (EPA) carried out an evaluation of the collection of packaging and newspapers. EPAŽs research showedthat 80 percent of households were satisfied with the collection but that there were also shortcomings, including problems with littering at the recycling stations.We have tried to approach the litter issue from different angles in order to suggestpossible measures to reduce the problem. An important aspect proved to be uncertainties regarding the concept of operators.As there are currently many parties involved in the collection process this lead to the issue of who is legally considered as the operator of the recycling stations.

Stil och ornamentik: en studie av tre spelböcker frÄn
1750-talet

Under de senare Ären har intresset att betrakta Àldre musik pÄ ett stiltroget sÀtt ökat. Detta intresse har medfört att man nu lÀgger allt större vikt vid kunskap om tiden dÄ musiken skrevs, för att förstÄ denna musik pÄ ett djupare plan. Forskningen kring detta har försvÄrats genom att de kÀllor man har frÄn tiden, ofta sÀger emot varandra. Detta gör det svÄrt att avgöra vad i kÀllorna som man egentligen kan pÄstÄ Àr en avbild av en tradition eller vad som Àr en mans egen uppfattning och tolkning av samtidens musiktradition. Genom detta arbete har jag nÀrmat mig denna problematik genom att jÀmföra tre viktiga spelböcker frÄn 1750-talet för att pÄ sÄ sÀtt fÄ fram vilka olikheter och gemensamma nÀmnare dessa böcker har.

PÄverkar suggors grymtande under digivningen smÄgrisarnas tillvÀxt? :

The pig is unique in the way that it gives birth to a large number of newborns in each litter. Because of this the sow has developed a special behaviour during suckling to ensure that not only a part of the litter gets all the milk. Milk is only available during milk letdown. The piglets have to massage the udder for a long time before letdown and the more piglets at the udder the sooner the milk comes. The sow has developed a special grunting pattern to let the piglets know when she is ready for suckling and to signal milk letdown. Our aim with this study was to investigate if sows have individual grunting patterns repeated over time. We also wanted to know if sows with a more distinct grunting pattern have better growth in their litters.

Kubism i digitala spel

Den hÀr uppsatsen behandlar kubism och digitala spel samt hur spelmediet kan utvecklas. Dessa Àmnen samt kringliggande relevanta Àmnen diskuteras för att undersöka hur dessa tvÄ kan sammanföras för att skapa en visuellt sÀregen stil i en spelproduktion. För att undersöka problemomrÄdet utvecklades en spelprototyp vars visuella stil var baserad pÄ kubismens ideologi och formsprÄk. Prototypen testades av spelstudenter för att fÄ deras Äsikter och skapa en diskussion kring hur vÀl gestaltningen lyckades och hur spelmediet kan utvecklas i framtiden. Arbetet avslutas med att undersökningens resultat presenteras och diskuteras.

Tolkning av en serie, baserat pÄ lÀsarens genrekunskap : En undersökning i serieskapande, med fokus pÄ berÀttande

Uppsatsen behandlar hur en lÀsares genrekunskap pÄverkar dennes tolkning av en serie. Som projektarbete har jag producerat en kortare episod pÄ fyra sidor, ur en lÀngre serie som jag sjÀlv skapat, inom genrerna science-fiction och action. I bakgrunden gÄr jag igenom Scott McClouds syn pÄ serier, Bordwell och Thompssons syn pÄ genrer, samt viss bakgrund och förutsÀttningar för min series mytologi, berÀttande och estetiska uttryck.Jag har genomfört en kvalitativ studie dÀr jag lÄtit fokusgrupper med olika förutsÀttningar vad gÀller förkunskaper och bakgrundsinformation lÀsa och diskutera serien.För att skapa serie-episoden har jag studerat andra seriers layout, tecknarstil och berÀttande. Serien bygger pÄ ett tydligt symbolsprÄk med förankring i verkligheten.De slutsatser jag kunnat dra av undersökningen Àr att mycket bakgrundsinformation hÀmmar nyfikenhet och spekulationsvilja och att en hög kunnighet kring de berörda genrerna leder till en modernare syn pÄ könsroller..

DÀr man tar ut svÀngarna : En analys av sprÄk och stil i tolv kolumner i gratistidningen Metro

I denna uppsats undersöks sprÄk och stil i tolv kolumner i gratistidningen Metro. Min hypotes Àr att sprÄket och stilen i kolumnerna Àr vardagligt, talsprÄksnÀra, inte sÄ strikt och subjektivt. I uppsatsen undersöker jag dÀrför LIX, syntaktisk nivÄ i form av meningslÀngd, sats- och meningsbyggnad, lexikal nivÄ i form av ordens lÀngd, bruklighet, form, stilvalörer samt förekomsten av anglicismer, textnivÄn i form av konjunktionella adverb och slutligen retoriska grepp i form av lyssnaraktivering.Resultatet visar att kolumnen som texttyp ligger nÀra skönlitteraturens sprÄk och stil, men ocksÄ har gemensamma drag med tidningssprÄket. Men det förekommer en del variationer eftersom kolumnerna Àr skrivna av skribenter med olika bakgrund. Kolumnerna kan knappast sÀgas vara talsprÄkliga och sprÄket Àr till skillnad mot min hypotes tÀmligen strikt.

Kubism i digitala spel

Den hÀr uppsatsen behandlar kubism och digitala spel samt hur spelmediet kan utvecklas. Dessa Àmnen samt kringliggande relevanta Àmnen diskuteras för att undersöka hur dessa tvÄ kan sammanföras för att skapa en visuellt sÀregen stil i en spelproduktion. För att undersöka problemomrÄdet utvecklades en spelprototyp vars visuella stil var baserad pÄ kubismens ideologi och formsprÄk. Prototypen testades av spelstudenter för att fÄ deras Äsikter och skapa en diskussion kring hur vÀl gestaltningen lyckades och hur spelmediet kan utvecklas i framtiden. Arbetet avslutas med att undersökningens resultat presenteras och diskuteras.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->