Sök:

Sökresultat:

11256 Uppsatser om Stickade material - Sida 36 av 751

Studie av en medeltida husgrund : en analys av bronsfynd från husgrund 6, Västergarn, Gotland

This essay is an analysis of the objects made of bronze found in an excavation Västergarn parish, Gotland, in 2010, conducted by the University of Gotland. The studied material presented in this essay comes from contexts inside, as well as nearby the foundation of a medieval building which purpose is still not certain. The first purpose of this study is to present the bronze-objects found inside and nearby the foundation of house 6, and to see if there are any datable objects. There is also a discussion whether there has been any bronze-crafting in the area. The second purpose is to make a contextual analysis to see if there are any differences between the material found outside and inside of the building, and what conclusions can be made regarding the function and use of the building.

Den interaktiva tavlan : som ett medierande redskap för lärande

The interactive whiteboard (IWB) is to be found in many classrooms in Sweden, and its number is growing rapidly. There is a lack of research of the use of the IWB in Sweden. The Swedish National Agency for Education refers to English research where the investment in the IWB in school is huge. In this study I will investigate how the IWB can be used as a mediating tool in the learning process. My study examines how interaction pattern appears when the teacher teaches with the IWB as a tool.

Bland Bokbaciller och Vingklippta Änglar ? En kvalitativ studie kring bestånd och beståndsarbete på fem sjukhusbiblioteks barn- och ungdomsavdelningar

The main purpose of this thesis was to examine the collection management at five different hospital libraries´ children and youth?s section to discern different roles of the collections. We made qualitative interviews with five hospital librarians. The purpose was also to see how the collection development affected the different roles of the collections. We used two theories.

Språkanvändning i matematikundervisning- utifrån lärarens pespektiv

Sammanfattning I denna studie undersöks hur några lärare ser och använder språk i matematikundervisning. Genom studien undersöks hur matematiska begrepp och kommunikation används i matematikundervisning för att stödja elevers lärande av ämnet utifrån ett antal lärarens perspektiv. Dessutom undersöks hur laborativa material påverkar elevers inlärning av matematiska begrepp. Metoden som använts i studien är intervjuer med sex olika grundskolelärare. Intervjuerna fokuserar på lärarnas arbetssätt att använda sig av vardagsspråk, matematiska begrepp, kommunikation och laborativa material i matematikundervisning, samt hur dessa delar kan vara viktiga för utveckling av ämnet.

Röster ur arbetslösheten : En kvalitativ studie som belyser arbetslösas situation

The levels of unemployment are unusually high compared to recent years, and the consequences are diligently debated in media. Swedish safety systems regarding people?s welfare have gone through changes lately which affected the situation negatively for many concerned citizens. This study aimed to illustrate individual?s situation of unemployment within their social context.

Läromedel i matematikundervisning : Lärarens val och användning av läromedel i grundskolans tidigare år

SammanfattningSyftet med denna studie är att undersöka lärarens val och användning av matematikläromedel i grundskolans tidigare år. Med läromedel avses i denna studie det material som syftar till att hjälpa eleven att tillägna sig kunskaper i matematik. Exempel på de läromedel som förekommer i studien är lärobok, egenproducerat material, informations- och kommunikationsteknik (IKT) samt konkret material som ger möjlighet för flera sinnen att verka. Vi har valt att genomföra vår studie med stöd av två delstudier, intervju och observation. Våra intervjuer synliggör i huvudsak lärarens syn på vad som är viktigt vid lärande i matematik samt vad som ligger till grund för valet av läromedel.

En rekonstruktion av Skoklosterstolen : Barockens stoppningshistoria

Denna uppsats, vars första frö såddes vid ett studiebesök på Skokloster slott för två år sedan, behandlar barockens stoppningshistoria och en rekonstruktion av Skoklosterstolens stoppning. Målet med uppsatsen är att skapa ett intresse för historiska stoppningar och dess tekniker för både privatpersoner och yrkesmän.Undersökningar av litteratur, inventarielistor och Skoklosterstolarna själva ger anledning att tro att Skoklosterstolarna tillverkades 1708 till slottets dåvarande ägare Abraham Brahe. Som tidigare publicerats av Johan Knutsson finns det skäl att tro att stolarna tillverkats lokalt. Nya analyser presenteras i uppsatsen som styrker denna hypotes. Vidare redovisas vilka material som använts i originalstoppningen, identifierade bland annat med mikroskopering.

Investeringsprocessen - Skillnader mellan Corporate Venturing och Venture Capital

Vi har undersökt vilka skillnader som finns mellan investeringsprocessen för corporate venturing och investeringsprocessen för venture capital. Vårt empiriska material består av investeringsprocessen för Volvo Technology Transfer och vårt teoretiska material består av investeringsprocessen för venture capital. Detta är alltså utgångspunkten för vår jämförelse. Våra slutsatser är att det finns vissa väsentliga skillnader mellan processerna. Skillnaderna beror på investerartypernas olika mål och resurser.

Organisatoriskt lärande genom medarbetare : En studie om hur möjligheter till lärande för medarbetare skapar förutsättningar för organisatoriskt lärande

The purpose of the study is to analyze what conditions the specific company provides employees to enable organizational learning. To clarify the framing of the study a few quastions has been specified to narrow the issu. The questions that has been used are: what opportunities does the company creat to enable organizational learning and how does the emplyees contribute to organizational learning.In the search of knowledge to the previously questions this study becames a qualitative study with an ethnographic approach based on observations and interviews. This method gives the knowledge that makes us understand the actions that takes place in the oraganization and the shared image the oraganization provides. An understanding for the employees and the organization has been achived after compiling the empirical material from observation notes and transcripts from the interviewsIn the work whit the analysis the empirical material based on transcripts and observation notes has been the main material.

Den fria leken i förskolan : med fokus på pedagogers roll vid lek

Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger agerar under den fria leken. Med denna studie vill vi se hur dessa ger barnen utrymme och material för att den fria leken ska skapas och utvecklas. Studien har baserats på intervjuer och observationer på två förskoleavdelningar på en förskola i mellersta Sverige. Resultatet som framkom efter bearbetningen av det insamlade materialet var att pedagoger ofta använder sig av en lekledarroll eller närgranskarroll för att ta sig in i leken. Resultatet visade även att barns lek behöver en vuxen som kan närvara och stödja både leken och lekens deltagare.

Fingerräkning : Lärarerns roll och betydelse för att ge elever en god taluppfattning

 AbstractThe aim of this essay is to look into how teachers view pupils who use finger arithmeticduring mathematic classes. How do these teachers help them to move on with their learning,what information and problem-solving material do they use?I made qualitative interviews with grade two- and grade three teachers, in three schools.The interviews showed that the teachers find it difficult to adopt a suitable attitude towardsfinger arithmetic. In addition, lack of time for planning and lack of knowledge about variousexperimental methods caused further predicaments. The teachers were aware that arithmeticexperimental material was attainable at the schools, but time to learn about it and how to useit was lacking.

Förskolebarns uttryck för matematik i leken : Handling, ord, symboler och bilder

Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken matematik förskolebarn uttrycker i leken samt vilket material som används när matematik uttrycks.         Frågeställningarna är vilken matematik förskolebarn uttrycker i den fria leken inomhus och vilket material förskolebarn använder när de uttrycker matematik. Arbetet är en kvalitativ studie och metoden som använts är observationer av barns lek inomhus på förskolan. Resultatet utgår från fem av Alan Bishops sex matematiska aktiviteter; räkna, lokalisera, mäta, konstruera och leka. Dessa fem aktiviteter är kopplade till förskolans läroplan.

Design och konstruktion av mätuppställning för induktiv mätning av magnetisk spinndynamik

Development in spin dynamic occurs in the whole world because of therising demands on fast electronic storage for example hard drivesand RAM (Random Access Memory). Measuring the spin resonance of amaterial gives you the insight of the theoretical speed for amagnetic memory. This means the maximum storage speed is below thefirst resonance. All magnetic materials have different propertiesthat will inflict the resonance frequency which brings that theconstructors of memories need to know which magnetic material theywill use to obtain best results. In the market for normal users themaximum storage speed in a RAM memory is 1.6 GHz.

Flygets framtid : Från problem till möjligheter

The purpose of this essay is to investigate the airline industry and its part in the mobile community. Further on, to investigate the factors that throughout history are having an impact on the airline industry and have lead to the condition of today. Through this information we are outlining the future of the airline industry.This essay has been written in a qualitative approach. The empirical gathering has been made through interviews based on open discussions between the interviewers and respondents. We started out with creating a theoretical pre-understanding and continued by comparing how well these theories matched the reality.The gathering of the theoretical material was chosen on the basis how well it matches the subject of our essay.

Att vara kompetent: en studie om förskollärares upplevelser
av förskolebarns möjligheter att vara kompetenta i sitt
bildskapande

Syftet var att beskriva och förstå hur förskollärare upplever att de i bildskapande aktivite-ter möjliggör för barnen att vara kompetenta. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer som vi genomfört med fem verksamma förskollärare som alla arbetar med barn inom ål-dersgruppen ett till tre år. Studiens resultat visade att de intervjuade förskollärarna be-skriver olika sätt att arbeta på för att skapa möjligheter för barnen i deras bildskapande aktiviteter och att de därmed arbetar utifrån olika sätt att se på barn. Detta, i sin tur, leder till att de förhåller sig på olika sätt till barnen, från att se dem bara som ?små? till att se barnen som kompetenta individer.

<- Föregående sida 36 Nästa sida ->