Sökresultat:
1014 Uppsatser om Statsvetenskap - Sida 56 av 68
Vem tar ansvar för mänskliga rättigheter? - En studie av Corporate Social Responsibility, mjuk reglering och Global Compact
Den Statsvetenskapliga forskningen har påvisat ett ansvarsskifte från offentliga aktörer till privata. I samhällen där gränsen mellan offentligt och privat luckrats upp har frågor som tidigare riktades enbart mot offentlig sektor numera även adresserats gentemot privat sektor. Sedan 2000-talets början har frågan om vem som bör bära ansvaret för de mänskliga rättigheterna blivit viktigt på den internationella dagordningen. År 2000 lanserade FN ett initiativ om Global Compact som baseras på ?corporate social responsibility? med mjuk reglering.Denna uppsats belyser frågan kring detta ansvarsskifte utifrån de teorier som utvecklats om corporate social responsibility och mjuk reglering.
Omertá, cadervi eccelenti och en rejäl dos korruption En fallstudie av Maffian i södra Italien och dess påverkan på demokratin
Maffian ? ett sedan många år tillbaka djuprotat och inflytelserikt brottssyndikat i Italien ? har under årens lopp spridit skräck bland allmänheten. Genom att mörda statliga representanter såsom åklagare, domare och poliser samt muta politiker och tjänstemän, har Maffian placerat sig högt upp i den italienska samhällshierarkin. Maffian ser sig idag som ett fullfjädrat alternativ till den statliga makten.Vi har gjort en fallstudie över Maffian i södra Italien i syfte att belysa hur denna kriminella organisation och dess allierade har påverkat demokratin och det sociala kapitalet i landet. Genom teorier om att italiens maffiarelaterade verksamhet leder till fördärv av demokratin, har vi kommit fram till att ett flertal demokratiska principer och instanser såsom exempelvis majoritetsprincipen och rättssystemet har tagit skada och urholkats.
När medborgaren blir en kund - vad händer då med det gemensamma bästa?
In the late 20th century there has been some changes in the public sector. These changes are described as New Public Management. When ideas from the private market is transferred to the public sector, for example to regard citizens as cus-tomer. Central in this paper is the use of term customer in the Swedish public sec-tor. There are two questions in the paper; which possibilities has a disappointed customer to effect the public sector, and what may happen with democracy, the common good, when the citizen becomes a customer?To answer the questions I study two different cases, Svedala kommun and the tax department, Skatteverket.
Externa aktörer och transitionsstater En studie om EU som en inflytelserik aktör och transitionsstater på Västra Balkan
In this thesis I discuss about economical and political transition in countries that is consecutively being induced by influential external actors. Looking closer on the role of the EU as a dynamic transitional force, with the intention of examining to what extent the EU can pursuit its interest and modify the economical as well as the political structures of transition countries. With relations to four transition states on the Western Balkans, more precise Bosnia-Herzegovina, Croatia, Serbia-Montenegro and Macedonia (FYROM), I have examined the influential position of the EU. Another feature that is discussed is the approach of the EU and the cause of it in respect to the Western Balkans. Since the end of the crises in Kosovo the EU was given the leading roll in stabilizing and reconstructing the Western Balkans.
Folkligt deltagande utan folket - Hur lagen om Popular Participation kom att påverka kvinnor och landsortsbefolkning i Bolivia
Bolivia genomförde neoliberalt inspirerade reformer under 1990-talet. En av lagarna som kom till då, Law of Popular Participation, decentraliserade vissa besluts- och planeringsprocesser till lokal nivå. Ett centralt inslag i lagen var det ökade deltagande och inflytande som den ämnade ge kvinnor och förfördelad landsortsbefolkning. Som spunnen ur en neoliberal tradition, syftar vår litteraturstudie till att undersöka effekten av lagen om definitionen av civilsamhälle breddas utom dessa ramar. I studien undersöks effekten av lagen; dels på kvinnornas situation, dels på klyftorna mellan stad och landsbygd utifrån vårt civilsamhälleliga ramverk.
Sanningskommission och specialdomstol - ett komplement till varandra i skapandet av transitionell rättvisa? En fallstudie om ansvarsutkrävande av krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten i Sierra Leone
Denna uppsats är en fallstudie som har för avsikt att undersöka relationen mellan The Sierra Leone Truth and Reconciliation Commission och Special Court for Sierra Leone. De båda organen upprättades för att bemöta krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten som begicks under inbördeskriget 1991-2002. Syftet är att analysera huruvida sannings- och försoningskommissionen och specialdomstolen kan ses som ett komplement till varandra i skapandet av transitionell rättvisa eller om det finns något som tyder på att man måste göra ett val mellan dem.Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är att en kombination av juridiska och icke-juridiska metoder är nödvändig för att man ska kunna tala om rättvisa i ett större sammanhang. De olika metoderna fyller båda sin funktion i strävan efter rättvisa i ett post-konflikt samhälle. Slutsatserna som kan dras av fallet Sierra Leone är att sannings- och försoningskommissionen och specialdomstolen utgjort ett komplement till varandra.
Politisk representation och etisk komplexitet - Den politiska representantens spänningsfulla uppdrag
This article discusses desirable political representation within the framework of representative democracy. In the desirable representation it is the responsibility of the politician to balance authoritative decision making with responsiveness towards the voters. The article intends to make visible the ethical complexity within representative democracy. Ethically the commission to represent is further complicated because the political parties constitute a central role in the political life and request loyalty of the politician. At the same time the politician is elected by the voters and thus the representative has to balance the dual representation.The politician can meet supplementary but also contradictory norms of action in decision taking.
Laponia II?: studie av samarbetsgruppen för världsarvet Laponia
Svensk naturvård har bedrivits genom ett ovanifrånperspektiv där politiska beslut utformats utan lokal förankring. Genom samhällsförändringar och teknisk utveckling har det skapats ett större fritidsutrymme för befolkningen, vilket i sin tur resulterat på krav om ökat skydd för naturen. När Unesco:s världsarvskommitté år 1996 tog beslutet att inrätta Laponia till ett världsarv, underströks betydelsen av en interaktion mellan människa och natur. Förutom att Laponia utgörs av ett rikt djurliv innefattar området även ett unikt geologiskt värde och naturrikedom, till detta kommer ytterligare faktorer som att området brukas sedan lång tid tillbaks av en etnisk minoritet, samerna. När det är många intressenter som skall samverka i och kring ett område uppstår det ofta intressekonflikter, inte minst om det som i Laponia handlar om att bevara och nyttja mellan olika brukargrupper.
Arbetskraftsinvandring -en problemorienterad studie av SAP: s hanterand av arbetskraftsinvandringsfrågan
The aim with this paper is to investigate how the Social Democratic Party (SAP) deals with the question of economic migrants, or more specifically how the problem is represented by the Social Democratic Party, and how this representation has developed over time. The SAP's theory became recently contested by a competing theory that was caused by the predicted future demographic development in Sweden, combined with the EU's eastern expansion. The first factor contributed to the re-write of the theory, to a theory that saw economic migrants as a solution instead of a problem, in direct contrast to SAP's theory. The second factor was a direct threat to SAP's labour immigration policy. This leads to my second question, how did SAP respond to this pressure?The answers to these questions are achieved by using discourse analysis by applying a problem oriented theory on empirical material, constituting propositions, articles in mass media and parliamentary debates.
Öppenhet och förändring: Gorbatjov som reformator i Sovjetunionen 1985-91
Abstract1985 tog Michail Gorbatjov över makten i Sovjetunionen, och en ny omskakande period tog vid. Gorbatjovs reformer, glasnost (öppenhet) och perestrojka (omdaning), blev början till slutet för sovjetstaten genom de oerhörda följdverkningar de fick för landet: det kommunistiska Sovjetunionen, bestående av 15 delrepubliker, blev till ett land, Ryssland, med en demokratisk författning. Vi har valt att utgå från fyra olika teoretiska perspektiv för att kunna förklara reformernas bakgrund och Gorbatjovs roll i detta skeende: individ-, grupp-, stats- och systemnivå. Vi driver tesen att interna och externa faktorer inom Sovjetunionen har framkallat en situation varigenom Gorbatjov kunde ta makten och förändra samhället, något som aldrig tidigare skett i samma utsträckning. Gorbatjovs personlighet och inre värderingar anser vi hade stor betydelse för utvecklingen, men beslutsfattandet var en kollektiv process vilket krävde skicklig manipulation och sluga metoder.Sovjetunionens historia kantades av våld, lidande och diktatur, men under Gorbatjov kunde befolkningen börja att åtminstone hoppas på något bättre.Nyckelord: belief system, Michail Gorbatjov, förändring, Sovjetunionen, utrikespolitik.
Att vara muslim i Sverige: En studie av svenska muslimers identitetskonstruktion i ljuset av globalisering och (post)koloniala narrativ
This study concerns ways in which Muslims in Sweden construct their identities. The theoretical approach of the study is based on the assumption that people construct their identities through narratives. Circumstances such as time, place, and relationships affect how narratives are told and therefore how we perceive ourselves and the world around us.In the wake of 11th of September 2001, the old colonial narrative of ?the West vs. the East? has become powerful, and makes many question the possibility of successfully integrating Muslims immigrants in Western countries.
Ryssland och det civila samhället - ett teorikritiskt analysförsök
Based on an analytical overview of post-Communist civil society development in Russia, the present thesis attempts a critical discussion of general civil society theory from the perspective of its relevance for the case study in question. The text consists of three closely interconnected, mutually reinforcing parts. In the first part, major issues of current civil society research are being thematically presented and discussed. The second part concerns itself with the case study as such. It is divided into two parts, one dealing with the relations between state and civil society in Russia, the other with civil society and the individual.
Ett öppet eller slutet Europa. En diskursanalys av EU:s flykting- och invandringspolitik
This thesis focuses on the perception of immigration and refugees in the commonEuropean refugee and immigration policy. It identifies different discourses andstudies their development and interrelated power structures.Using the discourse theory of Laclau and Mouffe, documents from theEuropean Council, the Commission, the Justice and Home Affairs Council andParliament debates are analysed. The study is defined in the time span of 1999-2006, i.e. from the European Council's first agreement on developing a commonEuropean asylum system, following the period up till today.Four discourses are distinguished, focusing respectively on rights, security,European Union's needs, and cultural identity. I use Sandra Lavenex theory ofrealism and idealism to analyse one of the main points in the thesis: There is afundamental schism between the one rights-based discourse, focusing on universalhuman rights, and the three sharing a particularistic focus on immigration as asecurity concern.
Socialdemokraternas friskolepolicy: Policyförändring utan policyinlärning mellan koalitioner
AbstractIn this essay, policy change and learning is studied in the case of the Social Democratic Party and their policy concerning independent schools. Their policy differs clearly from the right-wing parties. Between 1991 and 1994, the right-wing government made substantial reforms concerning independent schools. The question posed in this essay is whether the policy of the Social Democratic Party has changed as a result of these actions, and if they have approached their right-wing counterparts.Using the Advocacy Coalition Framework, defining a policy as a result of the values the actor holds, the question is studied by applying the theory's assumptions of policy-learning across coalitions. The argumentation of the Social Democratic Party, as it is expressed in official text documents before and after the right-wing government, is analysed.
Flöden över Öresund En studie av beslutsprocessen som ledde fram till ett samarbete mellan Lunds och Frederiksbergs kommun
Denna uppsats söker förstå beslutsprocessen som resulterade i att Lunds och Frederiksbergs kommun fattade beslutet om att samarbeta. Beslutsprocessen resulterade i ett informellt samarbete, och söks förstås med hjälp av Cohen, March och Olsens Garbage Can-modell, och Kingdons window of opportuntity (möjlighetsfönster). Garbage Can-modellen består av fyra flöden, som innehåller beslutstillfällen, problem, lösningar och deltagare. Dessa flöden kan kopplas samman då möjlighetsfönster uppstår, vilket sker vid opinions- eller känsloförändringar bland befolkning och politiker.Vi har kommit fram till att beslutsprocessen bör förstås som att lösningen informellt samarbete mellan Lund och Frederiksberg, kopplades till problem relaterade till att vilja vara en del av Öresundsregionen, och beslutstillfällen såsom Öresundskommittén. Deltagare drev lösningarna och identifierade problemen.