Sök:

Sökresultat:

117 Uppsatser om Standardsystem - Sida 1 av 8

Anskaffning av standardsystem : en företagsstudie

Vid affärssystembyten väljs ibland Standardsystem framför egenutvecklade system. En orsak är att egenutvecklade system är dyra och komplicerade att bygga. Flera företag tycker också att det är smidigare att implementera Standardsystem då dessa är utformade som en paketlösning där samtliga moduler är integrerade.Ett problem för företag är att välja "rätt" Standardsystem. Ett arbetsmål i denna uppsats är att ta reda på i hur stor utsträckning företag använder sig av en metod i anskaffningsprocessen. Huvudfokus är att ta reda på vad företag tycker är viktigast att anpassa - verksamhet eller system? Ett annat delmål är att titta på hur företagskulturen förändras vid ett Standardsysteminförande.I undersökningen görs sex företagsintervjuer hos företag som alla har anskaffat Standardsystem.

Processen vid anskaffning av standardsystem : I enlighet med SIV - metoden

Problematiken för anskaffning av Standardsystem inom en verksamhet kan bli omfattande,särskilt ifall företaget tar förhastade beslut, och därmed blir anskaffningen en belastningistället för tvärtom. Metodutvecklingen för anskaffningen av Standardsystem är ett områdesom inte är utforskat i stor utsträckning. Idag finns det en generell metod som används vidanskaffning av Standardsystem. Metoden kallas för SIV-metod (Standardsystem iverksamheter) och har utvecklats av bl.a. Anders G.

Standardsystemsutveckling - Konsten att göra det specifika generellt

Denna uppsats redogör för hur Standardsystem utvecklas i utvalda,undersökta miljöer. Syftet med denna uppsats är att delge kunskap omutveckling av Standardsystem samt att identifiera och belysa de steg somutvecklingsprocessen innefattar. Studien är genomförd på två fallföretagsom tillverkar Standardsystem och har använt kvalitativa intervjuer föratt fånga kunskapen om Standardsystemsutveckling.Resultatet av studien är en utvecklingsmodell som beskriver hurutvecklingen av Standardsystem går till och vilka faser den innehar samthur de avviker från konventionella livscykelmodeller. Det beskrivs ävenmer ingående vilka faser som ingår i den identifieradeutvecklingsmodellen, Förstudie, Planering, Utveckling, Test,Implementering och support. Hur de fungerar och vilken betydelse dehar för Standardsystemet..

Standardsystem - genväg eller senväg? En undersökning med fokus på anpassningsproblematik

Standardsystem görs idag för att passa de flesta verksamheter, och ses i de flesta fall som det naturliga valet vid införskaffandet av ett nytt IT-system. Skillnaderna i att skaffa ett Standardsystem i förhållande till ett skräddarsytt system är stora. Processen börjar med att välja system och själva utvecklingen består av att anpassa systemet. Vid en första anblick kan det se ut att vara en lätt, snabb och billig process men det visar sig oftast vara en komplex, tidsödande och dyr process som leder till leverantörsberoende. Uppsatsens syfte är därför att närmare undersöka vilka anpassningsrelaterade problem och förhållanden det är som gör att ett Standardsystem inte fullt ut lever upp till kundens krav i samband med införande och underhåll av systemet.

Kräver val av standardsystem användarmedverkan?

I teorin nämns det ofta att det under systemutvecklingen krävs aktivt deltagande från användarna för att användarna ska bli tillfredsställda med ett Standardsystem. Detta främst för att om systemet inte har det innehåll och inte fyller den funktion som användarna önskar kan användarna uppleva sig otillfredsställda med informationssystemet. Syftet med uppsatsen är att identifiera faktorer som påverkar vilken grad av användarmedverkan som krävs vid val och implementation för att användarna ska uppleva sig tillfredsställda med ett Standardsystem. Faktorerna kan hjälpa företag och organisationer att bestämma graden av användarmedverkan som krävs vid införandet av ett Standardsystem. Resultatet av undersökningen visar att användarna kan uppleva sig tillfredsställda med ett system trots att användarmedverkan var låg vid valet av system.

Upphandling av standardsystem : en företagsstudie

Vid nya systeminvesteringar blir det idag allt vanligare att Standardsystem väljs framför egenutveckling av ett skräddarsytt system. Införande av ett Standardsystem påverkar verksamheten i lika hög grad som införande av ett egenutvecklat system gör. Det är viktigt att upphandlingsprocessen planeras och genomförs väl.I takt med att Standardsystemen har utvecklats så har även forskningen på området ökat. Detta har resulterat i att ett antal modeller för upphandling av Standardsystem har växt fram, dels för att underlätta arbetet med att inhandla ett Standardsystem, dessutom kan en modell stärka kundens förhållande till leverantören.Arbetets främsta mål är att undersöka hur arbetsprocessen för upphandling av Standardsystem går till idag. Vad anser företag är viktigt att behandla under upphandlingsprocessen, vilka likheter finns mellan företagen och vad skiljer sig åt.

Metodik för anpassning av standardsystem : från en kund och utvecklares perspektiv

Standardsystem är ett allt mer förekommande begrepp i dagens modernaverksamheter. Dessa system möjliggör en effektivisering av verksamheten vilket leder till att den blir mer konkurrenskraftig på marknaden. Dock finns det en del problem att lösa vid anpassningen av Standardsystem. Eftersom det på marknaden idag finns ett stort utbud av olika Standardsystem är det svårt för kunden att välja rätt system för dennes verksamhet. En av riskerna med att anskaffa ett Standardsystem är att bunden betalar alldeles för höga summor för onödiga funktioner eller att systemet de anskaffat inte tillfredställer de funktioner företaget eftersträvar.

Kravanalys av dokumenteringssystem för dataarkitektur

Att ha kontroll över dokumentation av dataarkitektur kan vara en svår uppgift för ett stort företag då tekniken hela tiden utvecklas samt hård- och mjukvara byts ut och uppdateras. Detta examensarbete är baserat på krav insamlade åt Forsmarks Kraftgrupp AB för att lösa deras problem med dokumentering genom ett Standardsystem eller egenutvecklat system. Kraven samlades in iterativt enligt RUP genom samtal och intervjuer med användarna, kravbilden fastställdes innan arbetet med att besluta om systemet skulle köpas in i form av ett Standardsystem eller egenutvecklas. Resultatet av kravanalysen visade ett specifikt system för att lagra information i en databas. Då fördelarna med egenutveckling var många och inget lämpligt Standardsystem påträffades beslutades att systemet skulle egenutvecklas..


Faktorer som påverkar användarmedverkan vid införande av standardsystem

När ett Standardsystem köps in i en verksamhet är det viktigt att göra anpassningar i både Standardsystemet och verksamheten för att kunna uppnå bästa möjliga resultat. Det är av stor vikt att inkludera användare vid införande av Standardsystem, för om systemet inte fyller den funktion användarna önskar kan det leda till att användarna inte känner tillfredställelse med systemet.Detta arbete syftar till att utreda vilka faktorer som kan påverka användarmedverkan vid införande av Standardsystem. För att kunna besvara problempreciseringen har intervjuer med både användare och systemutvecklare utförts för att fastställa vilka olika åsikter som finns kring faktorer. Resultatet visar att systemutvecklare och användare värderar en del faktorer lika högt, men att det också förekommer en hel del avvikelser. Respondenterna bedömer bland annat faktorer som motivation, inflytande och feedback som betydelsefulla för att erhålla ett bra samarbete.

Att välja standardsystem åt små företag : vidareutveckling av SIV-metoden för konsulter

Standardsystem idag är, även när det gäller de mindre systemen, så omfattande att det är svårt att välja det bästa systemet för en verksamhet om man inte vet vad man egentligen behöver. Risken är då stor att företaget får betala för onödiga funktioner eller inte får den funktionalitet i systemet som de anser vara viktig.När man blickar bakåt i tiden kan man konstatera att eftersom det framförallt varit större verksamheter som intresserat sig för Standardsystem har även större delen av forskningen som gjorts inom området bedrivits med större anskaffningsprojekt som bas. Exempel på en stor metod för anskaffning av Standardsystem är SIV-metoden. Valet av ett affärssystem på ett litet företag skulle bli enklare och ge ett bättre resultat med en anskaffningsmetod som är mer anpassad till de mindre företagens behov. Eftersom vi antar att verksamhetsanalysen ska genomföras av utomstående krävs dessutom att analysmetoden lämpar sig för detta.

Studera resultatet och metodikens påverkan på resultatet vid införandet av ett standardsystem

När en verksamhet bestämmer sig för att införskaffa ett nytt datorsystem kan de välja mellan att egenutveckla ett skräddarsytt system eller köpa ett färdigt Standardsystem. Det blir idag allt vanligare att en verksamhet väljer att köpa ett Standardsystem. Den stora fördelen med Standardsystem är att det är billigare än att egenutveckla ett system.Det finns flera olika metoder som är framtagna för att underlätta arbetet med att välja rätt Standardsystem. Det är inte ovanligt att en del verksamheter inte använder sig av en vedertagen metod vid val av Standardsystem. Att ett företag inte arbetar efter en vedertagen metod behöver inte betyda att de inte arbetar metodiskt och strukturerat.

Marknadsinriktad Requirements Engineering : kännetecken och centrala aktiviteter

Denna rapport behandlar den marknadsinriktade Requirements Engineering (RE) processen. Allt fler företag väljer idag att implementera Standardsystem i sina verksamheter. Den situation som ett Standardsystem utvecklas i är annorlunda jämfört med den som ett kundspecifikt system utvecklas i. Detta innebär att den traditionella RE-processen inte är anpassad till dessa nya förhållanden.Syftet med denna rapport är därför att utreda vad som kännetecknar en marknadsinriktad RE-process som stödjer kravhanteringsarbetet vid utvecklingen av ett Standardsystem. Rapporten avser även att undersöka hur RE tillämpas av marknadsinriktade systemtillverkare i praktiken.

Informationssystems nytta: har IT och standardsystem betydelse för verksamhetskvaliteten?

Lågkonjunkturer och misslyckade IT-projekt har lett till att många blivit allt försiktigare med sina IT-investeringar detta har också lett till att många valt Standardsystem före egenutvecklade system som lösning. Det är därför allt viktigare att verkligen förstå vilken nytta IT-baserade informationssystem kan ge en verksamhet för att investeringarna ska kunna motiveras. På senare år har många insett att det inte längre räcker med att utvärdera nyttan med informationssystem i ekonomiska modeller utan för att identifiera den verkliga nyttan så måste även andra aspekter beaktas. Undersökningen har genomförts genom fallstudie av inköpsavdelningarna i två kommuner. Det empiriska materialet har i huvudsak insamlats genom personliga intervjuer med användarna av det aktuella informationssystemet.

Förbättrad användaracceptans vid anskaffning av standardsystem

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

1 Nästa sida ->