Sök:

Sökresultat:

117 Uppsatser om Standardsystem - Sida 2 av 8

Kompletterande metoder förprojektledningsmodeller : Hur pass kompletterande står VFS till PROPS?

Projektledningsmodellen PROPS är framtagen utav Ericsson under 1980-talet. Den gerriktlinjer för hur olika projektarbeten ska fungera och är i den meningen också väldigtgenerell. I dagsläget finns det ingen specifik metod som kompletterar den vidimplementering av Standardsystem. Standardsystem är en form av IT-lösning,programvara, som direkt kan tas i bruk. Normalt krävs dock vissa anpassningar såväl isjälva systemet som i företagets verksamhet för att få en fungerande lösning.Studien har i syfte att ta reda på om Välja och Förvalta Standardsystem-metoden (VFS)skulle kunna vara ett komplement till PROPS.

Val av standardsystem: tre olika organisationer, tre olika processer

Ett Standardsystem är ett system som är utvecklat av en leverantör för att kunna motsvara flera användares verksamhetsbehov. Användningen av Standardsystem har ökat radikalt under de senaste åren. Anledningen till detta är att organisationer ser Standardsystem som tidseffektiva lösningar, detta då de själva slipper utveckla egna system från grunden. Ökar gör även användandet av standardverktyg, dessa är skapade för att utföra en speciell eller några speciella uppgifter i ett system. I takt med att det blivit vanligare att organisationer väljer Standardsystem kan tyckas att det därigenom borde finnas ett ökande utbud av enkla metoder och modeller att tillgå, dessa som hjälp till kunden för att denne ska kunna göra ett optimalt beslut vad gäller val av Standardsystem.

Hur väljer organisationer nätverksoperativsystem?

Vid val av Standardsystem, till exempel nätverksoperativsystem, är det viktigt att gå systematiskt tillväga. Detta beror dels på att det är av avgörande vikt att Standardsystemet verkligen stödjer verksamheten på bästa sätt. Vidare är det ofta av den inskaffande organisationens intresse att man väljer det bästa möjliga Standardsystemet på marknaden. Denna uppsats förklarar övergripande ett strukturerat sätt att gå tillväga för att välja Standardsystem till sin organisation. Vi har även gjort två fallstudier hos organisationer som nyligen gått igenom en valprocess resulterande i att ett nytt nätverksoperativsystem införskaffats.

Införande av standardsystem : Oplanerade och planerade anpassningar i små och medelstora verksamheter

I företagsvärlden blir Standardsystem ett allt mer förkommande val vid anskaffning av nya affärssystem.Utredningen behandlar applikationskategorin löneberäkningar som är nationellt beroende. Det är en kategori som styrs av avgifter och lagar som är nationella och kräver regelbundna uppdateringar. Det begränsar leverantörer av systemet till den svenska marknaden men stoppar också leverantörer att slå sig in på den internationella marknaden.Syftet med utredningen var att undersöka om det uppstod oplanerade anpassningar, förändringar i verksamheten eller Standardsystemet, för de verksamheter som anskaffade standardiserade lönesystem, varför de uppstod och hur de kan åtgärdas.Intervjuer genomfördes med både kunder och leverantörer av standardiserade lönesystem. Med intervjuresultaten kunde vi jämföra kunders och leverantörers åsikter om anpassningar samt se skillnader mellan kunderna. Resultaten av vår kvalitativa utredning visar på att kunder av systemet inte behöver göra anpassningar eftersom branschen är väldigt styrd.

Vidareutveckling i standardsystemkontext

Standardsystem är något som är mycket vanligt hos företag idag. Det är många som implementerar sådana system för att effektivisera sin verksamhet. När verksamheten hos ett företag förändras eller om verksamheten skiljer sig något från andra uppstår vissa problem med standarder i system. I det läget kan det bli nödvändigt att vidareutveckla ett Standardsystem för att det ska passa just det företagets verksamhet. Vidareutveckling kan till exempel ske i form av anpassningar eller i form av förvaltning.

Integrerad projektstyrnings- och systemutvecklingsmodell för anskaffning och implementering av standardsystem

Arbetet med anskaffning, anpassning och implementering av Standardsystem är komplext med många faktorer att beakta. För att det slutliga resultatet av detta systemutvecklingsarbete skall bli så bra som möjligt krävs det därför att arbetet genomförs på ett strukturerat och metodiskt sätt. Det finns ett flertal olika systemutvecklingsmetoder att tillgå som stöd men systemutvecklingsmodeller behandlar generellt sett huvudsakligen tekniska aspekter och är avsedda att ge stöd i själva utvecklingsarbetet i ett systemutvecklingsprojekt. Projektstyrningsmodeller å andra sidan behandlar olika sätt att planera, organisera och följa upp projekt. Syftet med denna studie har därför varit att identifiera vilka övergripande steg som bör ingå i en arbetsmodell som integrerar projektstyrning och systemutveckling, istället för att behandla dessa som två separata delar.Utifrån analys av den litteraturstudie respektive den intervjustudie som utförts under detta arbete kan bland annat följande övergripande steg identifieras som bör ingå i en integrerad projektstyrnings- och systemutvecklingsmodell: förändringsstudie, projektstart och projektavslut..

Erfarenheter av systemutveckling i praktiken

Denna rapport är resultat av en studie som utförts på Kappa Kraftliner i Piteå där vi jämfört två separata systemutvecklingsprojekt. Fokus för undersökningen ligger på de olika metoder som använts vid de två utvecklingsprojekten. Närmare 70% av alla systemutvecklingsprojekt misslyckas helt eller blir kraftigt försenade vilket leder till ökade kostnader och låg tilltro till systemen. Att skräddarsy ett informationssystem kan bli både kostsamt och resurskrävande. Alternativet är att använda sig ett standardiserat system.

Godmanskap : ett ouppmärksammat arbete

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

Att utforma en redovisningsmanual : en aktionsstudie

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

Utmattningsdepression och återanpassning : ett personalperspektiv

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

The double dupe : den dubbla duperingen

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

Barn som tolkar åt sina föräldrar

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

IT-systemsutvärdering för konsultverksamheter Vid val av nytt system att sälja

Konsultverksamheter har idag en stor mängd system och leverantörer att välja mellan vid val av att bli återförsäljare till ett nytt system. Denna mängd av system kan vid vissa tillfällen ställa till osäkerhet i form av vilket system som passar bäst in i verksamhetens portfolio. Genom en effektiv utvärdering kan dock detta avhjälpas och det system som passar bäst för verksamhet väljas. Uppsatsen bygger på en kvalitativ litteraturstudie där också en intervju utförts. Vidare har de teoretiska utgångspunkterna hämtats utifrån modeller såsom Standardsystem i Verksamheter och Välja och Förvalta Standardsystem. Dessa modeller ligger sedermera till grund för den modell som presenteras i uppsatsen och förenklar konsultverksamheternas problematik med att fatta ett genomarbetat val av system till sin portfolio..

Gymnasieelevers uppfattningar om information kring ätstörningar

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

Utbrändhet : med perspektiv på bemötande och socialt stöd

Inom alla verksamheter och organisationer finns det idag någon form av informationssystem. För att effektivisera, förändra och stödja verksamheten har allt fler företag valt att anskaffa ett Standardsystem som hjälpmedel. Tyvärr innebär detta även att ett antal problem kan uppstå. Ett av de mest kritiska problemen som bör försöka undvikas är utebliven användaracceptans. Syftet med detta arbete var att undersöka vilka insatser som bör vidtas i arbetet med att anskaffa ett Standardsystem, för att förbättra användaracceptansen.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->