Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Standardkrig - Sida 1 av 1

Standardkrig - Komplementföretagens ovissa marknad

Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka den pågående striden om nästa generations DVD-format, med särskild fokus på vilken typ av osäkerhet mindre svenska komplementföretag utsätts för i samband med Standardkriget och hur de kan positionera strategiskt i förhållande till den. Metod: Uppsatsen har en abduktiv metod och bygger på kvalitativa intervjuer med fallföretag som utgörs av mindre komplementföretag som påverkas av det pågående Standardkriget om nästa generations DVD. Vidare baseras studien på litteratur och vetenskapliga artiklar inom området Standardkrig. Resultat: Studien resulterar i en jämförelse av det befintliga kunskapsläget kring Standardkrig med det aktuella Standardkriget om nästa generations DVD. Vidare presenteras en modell inklusive exempel på åtgärder för hur mindre komplementföretag kan hantera den osäkerhet som uppstår i och med ett Standardkrig..

STRATEGIER FÖR PREMARKET COMPETITION, EN STUDIE OM STANDARDKRIGET FÖR OPERATIVSYSTEM FÖR MOBILTELEFONER

Syftet med uppsatsen är att bidra med ökad förståelse för hur företag agerar i en premarket competition situation genom att identifiera de strategier företag använder sig av. Detta ska ske genom att undersöka det pågående Standardkrig som utspelas mellan operativsystem för mobiltelefoner på mobiltelefonmarknaden. Denna magisteruppsats är en kvalitativ studie. Den består av fem mindre fallstudier, minicases, av Symbian, Microsoft, Palmsource, SavaJe och Linux. Baserat på teorier om premarket competition, strategilogik och den nya ekonomin, värde och strategiska allianser har vi utvecklat en teoretisk referensram som testas och diskuteras i en analys för att bidra med ökad förståelse för premarket competition.

Coding Technologies etablering av de jure standard

Syftet med studein är att studera Coding Technologies och hur det som litet företag har etablerat en högteknologisk standard på en marknad dominerad av stora aktörer. Resultatet av detta ska vara att identifiera viktiga faktorer och visa på strategier ett litet företag kan använda i denna situation. Studien är genomförd i form av en fallstudie med djupintervjuer där den teoretiska referensramen arbetats fram utifrån empirin. Uppsatsen behandlar de teoriområden som förknippas med standardsättande. Områden som nätverksmarknader, nätverk och patentproblematik.