Sökresultat:
448 Uppsatser om Standardiserat arbetsätt - Sida 5 av 30
Effektivisering av orderhantering vid tillverkning av kundanpassade produkter
Syftet med examensarbetet Àr att undersöka potentiella problem som finns inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter och hur processen kan effektiviseras. För att uppnÄ syftet ska följande frÄgestÀllningar besvaras:1. Vilka potentiella problem kan identifieras inom orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter?2. Hur kan orderhanteringsprocessen vid tillverkning av kundanpassade produkter effektiviseras?De metoder som anvÀnts för att besvara de tvÄ frÄgestÀllningarna och uppfylla examensarbetets syfte omfattas av en litteraturstudie samt en fallstudie dÀr intervjuer, observationer samt data- och dokumentstudier genomförts.
HyressÀttning pÄ nyproduktion ? En analys av StockholmsomrÄdet
Det vi vill uppnÄ med denna kandidatuppsats Àr att ta reda pÄ hur enhyressÀttningsprocess fungerar och gÄr till pÄ en nyproducerad fastighet. Ordetnyproduktion kan definieras pÄ olika sÀtt, i denna rapport har vi valt att definieranyproduktion som ?NÀr den första hyresgÀsten flyttar in?. I och med denna definition Àrdet endast helt nybyggda fastigheter som undersöks. Det vill sÀga att nyrenoveradefastigheter lÀmnas utanför denna studie.Syftet med rapporten Àr att undersöka hur hyressÀttningsprocessen fungerar förnyproducerade hyresrÀtter samt om de finns ett standardiserat utförande nÀr hyresvÀrdarsÀtter denna hyra.
Standardisering av en webbapplikation : FörutsÀttningar och begrÀnsningar med Domino Designer som webbutvecklingsverktyg
Sandvik har idag inget standardiserat utseende för applikationer pÄ webben. Mycket av utseendet Àr idag hÄrdkodat och detta skapar problem nÀr nya kunder vill ha applikationen. Detta examensarbete gÄr ut pÄ att göra en applikation mer dynamiskt sÄ att det gÄr att styra sÄ mycket som möjligt frÄn ett stylesheet. Plattformen Àr IBM Lotus Domino och utvecklingen sker i Domino Designer. Uppsatsen behandlar vad utvecklarna ser som förutsÀttningar och begrÀnsningar med Domino Designer som webbutvecklingsverktyg och vilka delar av applikationen som ska standardiseras enligt kunderna.
Reservdelslager i pappersindustrin: Lagerhantering och systematisering
I en processindustri innebÀr ofta ett produktionsstopp stora bekymmer dÄ hela flödet frÄn rÄvara till fÀrdig produkt kan stÄ stilla. Detta medför att underhÄllet Àr viktigt och att det finns reservdelar för att laga det som behöver lagas. Detta innebÀr att mÄnga processindustrier samlar pÄ sig mÄnga reservdelar som kan binda mycket kapital. Ytterligare en bidragande orsak till kapitalbindning Àr att det Àr svÄrt att planera ÄtgÄngen av reservdelar dÄ de har en varierande efterfrÄgan. PÄ Smurfit Kappa Kraftliner PiteÄ binds mycket kapital i reservdelar vilket blir kostsamt för företaget, dock bedrivs det idag inget standardiserat arbete för att minska pÄ detta.
Erfarenheter av systemutveckling i praktiken
Denna rapport Àr resultat av en studie som utförts pÄ Kappa Kraftliner i PiteÄ dÀr vi jÀmfört tvÄ separata systemutvecklingsprojekt. Fokus för undersökningen ligger pÄ de olika metoder som anvÀnts vid de tvÄ utvecklingsprojekten. NÀrmare 70% av alla systemutvecklingsprojekt misslyckas helt eller blir kraftigt försenade vilket leder till ökade kostnader och lÄg tilltro till systemen. Att skrÀddarsy ett informationssystem kan bli bÄde kostsamt och resurskrÀvande. Alternativet Àr att anvÀnda sig ett standardiserat system.
Projektledning inom offentliga organisationer : -En studie av projektledares anvÀndning av planeringsmetoder
I de flesta offentliga organisationer arbetas idag i projektarbetsform. Dessa organisationer mÄste ta hÀnsyn till att projekt inte lÀngre Àr ett undantag och skapa strukturer och metoder för koordination av projektverksamheten. Vid projektplaneringen kan ett antal olika metoder anvÀndas för att undvika fel och brister som lÀtt uppstÄr nÀr flera personer Àr inblandade. Fel och brister gynnar inte den inre effektiviteten. Ett likartat arbetssÀtt, ibland i form av projektmodell, kan anvÀndas för ökad kontroll av projektarbetsformen.
Automatiserad behörighets- och sÀkerhetsmodellering för Microsoft-plattformar
I dagens företag och organisationer med flera tusen datoranvÀndare stÀlls stora krav pÄ IT-avdelningarna som administrerar detta. Spintop har med hjÀlp av Microsoft Zero Touch Provisioning utvecklat en portal dÀr vanliga processer har automatiserats och administrationen av konton sker pÄ ett standardiserat sÀtt. Denna lösning Àr inte ekonomiskt lönsam för företag med en mindre organisation, syftet med rapporten Àr att visa ett alternativ till denna lösning som Àr ekonomiskt försvarbar för företag med fÀrre Àn 1000 anstÀllda. Rapporten visar att det med hjÀlp av .NET-framework gÄr att bygga en portal som erbjuder samma grad av sÀkerhet, funktion och anvÀndarvÀnlighet som Zero Touch Provisioning till en avsevÀrt mindre kostnad..
Theory of Constraints och Lean Production i High-mix Low-volume fo?retag
Konkurrensen i tillverkningsfo?retag o?kar sta?ndigt och detta medfo?r att det sta?lls ha?rda krav pa? produktkvalitet och fo?rma?gan att leverera produkter i tid. Fo?r att fo?retag ska kunna na? upp till dessa ma?l kra?vs utveckling och sta?ndiga fo?rba?ttringar i takt med den va?xande marknaden. Detta uppna?s pa? olika sa?tt men ett vanligt sa?tt a?r att arbeta med fo?rba?ttringsmetodiker.
TjÀnsteorienterad Integration, ESB
För att dagens system och deras allt mer komplexa applikationer ska kunna integreras medvarandra krÀvs det att de kommunicerar via tjÀnster. Denna tjÀnsteorienterade integrationuppnÄs genom att man anvÀnder sig av Service Oriented Architecture (SOA) som bygger pÄlöst kopplade tjÀnster som kommunicerar med varandra pÄ ett standardiserat sÀtt. En viktigdel i en integrationslösning Àr Enterprise Service Bus (ESB). I denna rapport kommer viförklara grunderna i tjÀnsteorienterad integration och sedan fördjupa oss i ESB. DÄ ESB Àr ettluddigt begrepp ska vi pÄ ett enkelt och lÀttbegripligt sÀtt ge vÄr syn pÄ begreppet, samt dessfördelar och nackdelar.
Kvinnan som företagare : - vem Àr hon och vilka Àr hennes motiv
Vi har under en femveckorsperiod gjort en studie om kvinnors företagande. Vi vill ta reda pÄ hur företagerskan ser ut samt vilket eller vilka de vanligaste motiven Àr till att hon startar eget företag.En kvalitativ undersökning har gjorts dÀr tio kvinnor intervjuats utifrÄn ett standardiserat frÄgeformulÀr. De intervjuade kvinnorna Àr mellan 30 och 60 Är, de Àr verksamma i tjÀnste- och servicesektorn. De flesta bedriver sin verksamhet i Stockholmsregionen.Resultatet av undersökningen presenterar en generaliserad bild av hur den kvinnliga företagaren ser ut. Hon Àr i 50-ÄrsÄldern, högutbildad, verksam inom tjÀnstesektorn, utan anstÀllda.
Delad tjÀnst för standardiserade API:er
I en IT-vÀrld med vÀxande antal standardiserade API:er sÄuppstÄr möjligheten med delade tjÀnster. IstÀllet för att fleraenskilda bolag utvecklar egna liknande tjÀnster sÄ kan deistÀllet gÄ samman och tillsammans utveckla en gemensamdelad tjÀnst. En sÄdan tjÀnst skulle dÄ kommunicera motrespektive bolags implementation av ett standardiserat API.Tanken Àr att flera bolag ska kunna anvÀnda sammaapplikation men bara se sin egen data.Den hÀr studien undersöker hur en sÄdan applikation ska seut. Vilka funktioner Àr nödvÀndiga för att kunna hantera dedata fÄs av de olika API:erna. Arbetet delas in i faser dÀrman först undersöker vilka funktioner som Àr nödvÀndiga.Sedan implementeras ett par demoapplikationer för attkontrollera att funktionerna fungerar som de ska.
Konsten att vÀlja chefer: rekrytering, bedömning och urval
Rekrytering och urval Àr huvudtemat i denna studie, vilken belyser rekryteringsföretags tillvÀgagÄngssÀtt vid urval till chefspositioner. Urvalsprocessens bestÄndsdelar behandlas i kontexten av signifikans nivÄ och tillÀmpningsgrad för bedömning och beslutsfattande vid rekrytering. Urvalsförfarandet kan enligt redovisade perspektiv utgöra en kÀlla till förlorad konkurrenskraft nÀr tillvÀgagÄngssÀttet leder till bristande överensstÀmmelse mellan individ och organisation. Med kunskap och erfarenhet om urvalsförfarande kan dock tillvÀgagÄngssÀttet simplifieras. DÀrav presenteras en exemplifiering av rekryteringsföretagens förfarande, vilken Àven kan anvÀndas för att identifiera framgÄngsfaktorer vid rekrytering.
Shared Service Center ur ett revisionsperspektiv : Förekomsten av problem vid revision av företag inom en koncern med ett SSC
Bakgrund: Shared services Ă€r en strategi som innebĂ€r att en existerande verksamhetsfunktion, som tidigare varit spridd pĂ„ flera olika platser, koncentreras till en enda enhet (center) inom en koncern. Det har blivit allt vanligare att koncerner vĂ€ljer att upprĂ€tta ett SSC, avseende ekonomifunktionen, dĂ„ det Ă€r ett sĂ€tt att effektivisera koncernens redovisningsprocesser. Till följd av denna utveckling har vissa revisorer pĂ„talat problem kopplade till revisionen av företag inom en koncern som har ett SSC. Problem som kan uppkomma vid grĂ€nsöverskridande revisionsarbete Ă€r exempelvis bristande förstĂ„else för lokala redovisningsregler och skatter samt sprĂ„kskillnader som kan försvĂ„ra revisorns kontroll. Ăven problem rörande arbetsfördelning och arbetsinsatser kan behöva lösas.
BegÄvade elever i skolan : - En studie av begÄvade elever ur ett lÀrarperspektiv
Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjuer med tre medelÄlders kvinnor, ta del av deras upplevelser av Adventsmarknaden och friluftsmuséets Lilla Julmarknad i Gamla Linköping. Genom intervjuer och deltagande observation vid marknaderna undersöker jag pÄ vilket sÀtt informanterna besöker en marknad och hur deras syn pÄ shopping och service styr deras besök. Uppsatsen belyser hur de shoppar nÀr de besöker en marknad, hur de ser pÄ service och hur detta pÄverkar deras upplevelse. Slutsatsen av denna studie Àr kortfattat att de besöker marknaden, och shoppar pÄ tre skilda sÀtt. De definierar och uppskattar service pÄ olika sÀtt och handlar olika typer av varor.
FrÄn utbildning till arbetsliv - en studie av studenters upplevelse av sin första praktikperiod
Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjuer med tre medelÄlders kvinnor, ta del av deras upplevelser av Adventsmarknaden och friluftsmuséets Lilla Julmarknad i Gamla Linköping. Genom intervjuer och deltagande observation vid marknaderna undersöker jag pÄ vilket sÀtt informanterna besöker en marknad och hur deras syn pÄ shopping och service styr deras besök. Uppsatsen belyser hur de shoppar nÀr de besöker en marknad, hur de ser pÄ service och hur detta pÄverkar deras upplevelse. Slutsatsen av denna studie Àr kortfattat att de besöker marknaden, och shoppar pÄ tre skilda sÀtt. De definierar och uppskattar service pÄ olika sÀtt och handlar olika typer av varor.