Sök:

Sökresultat:

1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 57 av 130

Lek och lÀrande : En studie av vad lÀrare och elever associerar ett laborativt arbetssÀtt i matematik med

During recent years, the trend of Swedish students? negative performance and results in mathematics has been discussed. It is agreed that a change in teaching methods is necessary in order to solve this issue. Thus we found it interesting to take a closer look at an alternative way of teaching. The purpose of this study was to find out what teachers and students associate concrete mathematics with and make a comparison between them.

MĂ€nniskor och offentliga rum : inom norrcity i Örebro

Sammanfattning Stadens offentliga rum Àr en viktig arena för stadslivet. Detta pÄstÄende har varit utgÄngspunkten för att undersöka de fysiska förutsÀttningarna i stadsrummet och vad de har för betydelse för mötet mellan mÀnniskor. MÀnniskor ska ha möjlighet att mötas i det offentliga rummet, men det behövs en anledning för att vistas dÀr. Det kan vara sÄ enkelt som att titta pÄ andra mÀnniskor, men dÄ mÄste mÀnniskor vÀlja att uppehÄlla sig just pÄ den platsen. I examensarbetet utpekas ett antal element i den fysiska miljön som underlÀttar eller försvÄrar möjligheten till att vistas i den offentliga miljön.

PR-olitik: En fenomenografisk studie av konstruktionen av kunskap och kompetens i grÀnslandet mellan politik och nÀringsliv

The Swedish Public Relation industry has gone through a rapid growth in the recent decade. A peculiar, although perhaps not unexpected, development is that former politicians and politically employed individuals to a larger extent have been the subject of recruitment effort from the industry. Simultaneously there has been a public debate concerning the influence on Public Relations and Lobbying over the political agenda. The purpose of this thesis is to widen and deepen the discussion concerning Public Relations consultants. It centers on the individual consultants and takes their competence as the point of departure.

Lokalproducerade livsmedel i GÀvleborg : KöpmÀnnens attityder

Syftet med studien Àr att undersöka vilken roll livsmedelsbutikerna har nÀr det gÀller att öka efterfrÄgan och konsumtionen av lokalproducerade livsmedel. Faktorer sÄ som utbud, prissÀttning, variation samt marknadsföring och exponering har undersökts. Studien omfattar totalt 15 butiker i GÀvle, Sandviken, Hofors, Ockelbo och JÀrvsö, och har varit en del av projektet,?Ditt val spelar roll ?Konsumentens roll i den moderna livsmedelsproduktionen?, som Àr ett samarbete mellan LÀnsstyrelsen i GÀvleborg och Högskolan i GÀvle. Undersökningen har genomförts genom att enkÀter har skickats ut till de 15 butikscheferna.

Vision och praktik : En studie om relationen mellan fyra förskollÀrares uttalade tankar och genomförda handlingar i bildskapandet tillsammans med barn i Äldrarna ett till tre Är.

UtifrÄn vÄr B-uppsats vi skrev vÄren 2010 och den verksamhetsförlagda utbildningen vi fÄtt under vÄra studier, har vi uppmÀrksammat en variation pÄ tillgÄngen av det bildskapande materialet ute pÄ de berörda förskolorna. Hur materialet Àr presenterat kan skilja sig genom att materialet stÄr i barnens höjd, pÄ öppna hyllor eller bakom lÄsta dörrar.Syftet med studien Àr att beskriva relationen mellan fyra förskollÀrares syn pÄ bildskapande (deras tankar) och den verksamhet som bedrivs (deras handlingar) med barn i Äldrarna ett till tre Är. Vi avser att jÀmföra relationen mellan respektive pedagogs uttryck och inte pedagogerna emellan.Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och observationer i den bildskapande aktiviteten. Detta för att förstÄ relationen mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar i och om bildskapandet.Det rÄder inget tvivel om att det finns skillnader mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar utifrÄn det material vi samlat. Bland annat synliggörs detta i materialets tillgÀnglighet och pedagogernas delaktighet i den bildskapande aktiviteten..

Objektorienterad programmering pÄ teknikprogrammet. : Vad lÀr sig gymnasieelever av programmering vidC-sharplektioner?

Studien problematiserade gymnasieelevers lÀrande i perspektivet: LÀr sig elever förmÄgan att programmera eller lÀr de sig enbart programmeringssprÄket? Syftet var att undersöka och analysera hur elever lÀr sig att programmera och om de lÀr sig tankesÀttet för att praktiskt tillÀmpa sina kunskaper av ett objektorienterat sprÄk. FrÄgestÀllningar var: Hur uppfattar elever programmeringen och pÄ vilket sÀtt lÀr de sig att programmera,dvs. kan de ta till sig programmeringssprÄket för att lösa problem samt hur bibehÄller elever sin motivation för lÀrande? Studien omfattade ett tjugotal elevers uppfattningar av programmering under ett tjugotal lektioner i C-sharp, som analyserades enligt en fenomenografisk ansats.

Samma mÄl - olika förutsÀttningar : En studie om lÀrares förhÄllningssÀtt till individualiserad matematikundervisning

Den föreliggande studien syftar till att undersöka lÀrares förhÄllningssÀtt till individualisering i matematikundervisning. UtifrÄn detta syfte formulerades frÄgestÀllningar berörande lÀrares definition av begreppet individualisering, individualiseringsÀtt i undervisning, vilka faktorer som styr detta samt möjligheter och begrÀsningar med individualisering. VÄr insamlade data grundar sig pÄ intervjuer med verksamma lÀrare i grundskolans tidigare Är. Materialet tematiserades och analyserades utifrÄn vÄra teoretiska utgÄngspunkter; ramfaktorteorin samt Bernsteins begrepp klassifikation, inramning och kod. Resultatet pÄvisar en variation i definitionen av begreppet individualisering, men generellt kopplar lÀrarna samman begreppet med att möta elevers olika kunskapsnivÄ och inlÀrningssÀtt i undervisningen.

INTERNATIONELL KOMPETENS I SVENSKA KONCERNSTYRELSER: ? ett begrepp och dess diskursiva sammanhang

The purpose of the thesis is to map the meaning of ?international competence? in Swedish company boards of directors. The study is divided in a qualitative part and a quantitative part. The qualitative study consists of a discourse analysis where variation in interpretative repertoires are identified to enhance the understanding of the nature of reasoning related to the meaning and importance of the issue at stake. The discourse analysis is conducted on an empirical material from 27 interviews with decision makers in recruitment processes to Swedish company boards of directors.

GrundskollÀrarnas lönesituation ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie Àr att belysa mönster i barns utelek pÄ tvÄ olika förskolor utifrÄn ett genusteoretiskt perspektiv. Ett ytterligare syfte Àr att försöka se om det framtrÀder nÄgra skillnader i lekmönster mellan de tvÄ förskolorna utifrÄn det faktum att den ena förskolan sedan Ätta Är tillbaka bedriver ett aktivt genusarbete och den andra inte gör det. Tidigare forskning visar att pojkar och flickor anvÀnder förskolegÄrden pÄ lite olika sÀtt och att de leker delvis olika lekar. Data samlades in vid ett observationstillfÀlle pÄ respektive förskola och grupperades under olika teman för analys. Det genusteoretiska perspektivet har gett verktyg för att analysera lekmönstren, vilka bland annat avspeglar samhÀllets genusordning.

Alternativa metoder : Att lÀra sig naturvetenskapliga Àmnen pÄ icke-traditionella sÀtt

I dagens samhÀlle Àr det nÀstan nödvÀndigt med kunskaper inom naturvetenskap, matematik och teknik för att kunna hÀnga med i samhÀllslivet. Det krÀvs kunskaper för att kunna delta i samhÀllsbeslut som handlar om forskning, hÀlsa, miljö, teknik och miljö och mÄnga yrken krÀver att man har djupa kunskaper om naturvetenskap.  Samtidigt kommer allt fler rapporter om att intresset för dessa Àmnen minskar hos barn och ungdomar. Det blir ett glapp mellan vad samhÀllet krÀver och vad skolan utbildar för.Syftet med den hÀr undersökningen Àr att undersöka olika alternativa metoder som lÀrare kan anvÀnda vid undervisning av naturvetenskapliga Àmnen för att skapa ett ökat intresse för dessa Àmnen. Undersökningen utfördes genom kvalitativa djupintervjuer med tvÄ erfarna pedagoger som undervisat inom dessa Àmnen pÄ grundskola och gymnasium. Resultatet visar att de tvÄ lÀrarna blandar mÄnga olika modeller att de anpassar dem efter vilken klass eller grupp de jobbar med. Viktigt för dem Àr att sjÀlva kÀnna nyfikenhet och inspiration för det de gör för dÄ kan de förmedla det engagemanget till sina elever .

Skötares uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens i psykiatrisk slutenvÄrd

Syfte: Syftet med studien var att beskriva skötares uppfattningar av specialistsjuksköterskans kompetens i psykiatrisk vÄrd. Metod: För att analysera detta fenomen gjordes en intervjustudie med kvalitativ design och en fenomenografisk analys tillÀmpades. Semistrukturerade intervjuer genomfördes dÀr nio skötare verksamma i den psykiatriska vÄrden vid tiden för intervjutillfÀllet deltog. Med avsikt att finna variation bland uppfattningarna bearbetades och analyserades det transkriberade materialet i en analys omfattande sju steg. Resultat: Fyra kategorier av skötarnas uppfattningar identifierades: Osynlig kompetens, otydlig kompetens, synlig kompetens och tydlig kompetens.

Unga "invandrartjejer" och deras fritid: en kvalitativ studie

Vi lever idag i ett mÄngkulturellt samhÀlle dÀr mÀnniskor frÄn alla vÀrldens hörn möts. Anledningen till att vi ville göra denna undersökning Àr att vi anser att det finns en diskurs i det svenska samhÀllet om att invandrartjejer Àr strÀngt hÄllna, kontrollerade och förtryckta. Det Àr oftast denna grupp av tjejer som nÀmns och problematiseras i samhÀllet. Vi vill bidra till att ge samhÀllet en annan bild av hur invandrartjejer lever Àn den som ges ut.Syftet med vÄr undersökning har varit att utforska och analysera invandrartjejer i Sverige med speciellt fokus pÄ deras fritid. Vi har velat ta reda pÄ hur de uppfattar sig sjÀlva och det samhÀlle de lever i.

Formella förÀndringar i svensk sysselsÀttningspolitik : - En kvantitativ innehÄllsanalys av samvariationen mellan svensk sysselsÀttningspolitik och EU:s sysselsÀttningsstrategi

The intention of this study is to perform a content analysis based on a theoretical framework founded on multi-level governance, MLG. The thesis examines the formal changes within employment politics between 1999 and 2004 (SwedenÂŽs action plan for employment) and 1998 and 2007 (the spring budget proposition). I will investigate how multi-level governance has effected the Swedish employment politics. Furthermore, the purpose of the thesis and the questions under consideration are: How have the formal structures within Swedish employment politics changed since Sweden?s admission to the European union, particularly during the periods 1997-2008 and 1999-2004? And: How do the changes in Sweden, together with the European union directive concerning employment, coincide in the so-called employment strategy?While performing the analysis I have focused on multi-level governance.

Hur upplever personer med Reumatoid Artrit att de kan vara delaktiga tillsammans med andra pÄ sin fritid?

Reumatoid Artrit Àr en kronisk inflammatorisk sjukdom dÀr lederna blir ömma, svullna och stela. Andra symtom som deltagarna kan uppleva Àr trötthet och orkeslöshet. Dessa symtom kan pÄverka delaktigheten i aktiviteter i det dagliga livet sÄsom personlig vÄrd, skötsel av hemmet, arbete och fritid. MÀnniskan Àr en social varelse som Àr beroende av sociala relationer hela livet. Syftet med studien var att undersöka hur personer med Reumatoid Artrit upplever sin delaktighet med andra pÄ sin fritid.

Att arbeta med de multipla intelligensrna i praktiken

Abstract Persson, M (2008). Att arbeta med multipla intelligenserna i praktiken. Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet handlar om barns vÀg att inhÀmta kunskap pÄ olika sÀtt och hur undervisningen i skolan kan pÄverka detta. Syftet med undersökningen Àr att studera hur undervisningen i en skola som arbetar utifrÄn Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna kan se ut i praktiken. Genom observationer under tre olika arbetspass samt intervjuer av lika mÄnga lÀrare i skolan söker jag svaret pÄ frÄgorna som undersökningen utgÄr ifrÄn. Hur kan en lektion planerad utifrÄn de multipla intelligenserna se ut? Hur ser lÀrarna pÄ undervisningen? Vid observationstillfÀllena framgÄr framförallt arbetsmetoden med arbetsschema, vilka utgÄr ifrÄn de ursprungliga sju intelligenserna.

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->