
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 45 av 130
PopulÀrkultur i förskolan ur ett genusperspektiv
Syftet med denna undersökning var att undersöka elevers förstÄelse för likhetstecknets
betydelse i skolÄr 3. I undersökningen anvÀnder vi oss utav ett test för att se hur eleverna
uppfattar likhetstecknet nÀr de löser matematiska utsagor skriftligt som involverar
likhetstecknet. Vidare kategoriserades eleverna utifrÄn deras förstÄelse för likhetstecknet
för att sedan se om de intervjuade eleverna bearbetar och angriper en matematisk utsaga
som involverar likhetstecknet pÄ ett sÀtt som stÀmde överens med vad det skriftliga
resultatet visade. VÄr undersökning visar att majoriteten av elever i denna klass har en
operationell förstÄelse för likhetstecknet vid skriftlig behandling men beskriver det muntligt
som om de hade en relationell förstÄelse. Det kan bero pÄ att pedagogers framstÀllning
beskriver symbolen som en relation mellan tal ?det skall vara lika mycket pÄ varje sida?
men anvÀnder likhetstecknet operativt t.ex.
"... det Àr ju det som Àr att jobba ..." : En studie om hur bibliotekarier erfar referensarbete
The purpose of this Masters thesis is to study how librarians experience reference work. We wanted to get a better understanding about librarians assignments through the study. We chose to limit the study to public libraries, and to the south of Sweden. The questions used in our study are: How do librarians interpret the conception of reference work? What values do librarians have concerning reference work? How do librarians experience reference work? How do librarians look at different roles in reference work? We chose to use a fenomenographically inspired method.
Heteronormativ fantasy? En queerteoretisk analys av sex fantasyromaner
The aim of this Master?s thesis is to examine how six fantasynovels reflects or breaks the heteronormativity in society bylooking at how gender roles and sexuality are described.The theoretical framework is based on Judith Butler's theoryabout the heterosexual matrix which requires two separategenders and a compulsory heterosexuality and YvonneHirdman's two principles about dichotomy and hierarchy.The method used was idea analysis where dimensions basedon the theoretical framework were constructed. Thesedimensions were: behaviour, tasks, relationships and roles.The result shows that all of the books both breaks andreflects the society's values on gender and sexuality. Thereare some stereotypes present, for example that intuition isassociated with femininity and physical strength withmasculinity. However, the books also offer characters ofboth sexes that break the gender stereotypes, such asstrong women and emotional men.
Skogsskötsel för att frÀmja sociala och estetiska vÀrden i ett friluftsomrÄde i TrollhÀttans Stad
Over 80% of Sweden's population lives in urban areas, and half of the country's forest visits will thus be in urban woodlands. Social values ??- how the individual experiences the forest, and the impact of the forest visits on individual health and well-being, are pointing to the importance of managing the urban woodlands.When there comes to the cultivation of the urban woodlands there are usually many opinions to consider.This study aims to investigate the various opinions on the use and forestry in an urban recreation area in ??the City of TrollhÀttan. The study addresses both general and in four cases specific suggestions on management methods.Data was obtained from both quantitative and qualitative study through survey, interviews and discussions with the users of the recreation area.TrollhÀttan's goal with the recreation area is to make it accessible to local residents. The users are mainly influenced by the accessibility therefore clearings and thinnings are appreciated.
Hur koncentrationen tillgÀngligt markkvÀve i matjorden respektive alven varierar inom ett fÀlt pÄ vÄren beroende pÄ jordens egenskaper
Variationen i mÀngden lÀttlösligt markkvÀve inom fÀlt pÄ vÄren Àr stor och anledning till variat-ionen Àr svÄr att förklara. Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur det lÀttlösliga kvÀvet i marken varierar pÄ ett 20 ha stort fÀlt i Halland. Jag ville undersöka om orsakerna till denna variation kan förklaras med olika oberoende faktorers (som kan fÄs ut vid markkartering) pÄverkan och om det kan beskrivas med linjÀra ekvationer. Jag har anvÀnt analysdata frÄn 21 platser i fÀltet för att söka samband mellan markvariabler och mÀngden lÀttlösligt kvÀve i marken pÄ vÄren i matjorden respektive alven. Det fanns positiva, men osÀkra, samband mellan mÀngden lÀttlösligt kvÀve och lerhalt respektive pH i matjorden.
Grafiskt förmedlande av kroppssprÄk,kÀnslor och tonlÀge via uttrycksfulltypografi
Kommunikation via text har en stor roll i IT-Äldern; SMS, mail och sociala medier Àr bara nÄgraexempel pÄ nya kommunikationsformer. All textbaserad kommunikation lider dock av en gemensamsvaghet, att det Àr svÄrt att förmedla icke-verbala signaler med ord. Ingen teknik för att förmedlasÄdana signaler grafiskt i text har slagit igenom pÄ bred front. I denna uppsats föreslÄs uttrycksfulltypografi, som en lösning pÄ problemet. Uttrycksfull typografi betecknar hÀr textpresentation medvariation av typsnitt, storlek, teckenavstÄnd, deformeringar, rörelse, fÀrg, piktogram.Denna nya teknik testades pÄ personer som fick lÀsa texter i form av FacebookinlÀgg med ambivalentkÀnslomÀssigt innehÄll.
"BlandfÀrs 30/70. Dvs. 30% styrd lek och 70% fri lek." : En studie om förskolepersonalens uppfattningar om fri och styrd lek samt lekens betydelse i ett utvecklingspedagogiskt perspektiv.
Syftet med denna studie var att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om barns fria och styrda lek samt dess betydelse för utvecklingen. Hur beskriver personalen tillÀmpning av lek i förskolan? Vilka uppfattningar har förskolepersonalen om barns lek? Hur beskriver förskolepersonalen lekens betydelse för barns utveckling? I denna kvalitativa undersökning anvÀnde vi oss av frÄgeformulÀr med öppna frÄgor dÀr 25 respondenter frÄn tvÄ olika orter deltog. Resultatet visade att en variation av den fria och styrda leken bör anvÀndas i verksamheten eftersom de kompletterar varandra och barnet fÄr möjligheten att utvecklas optimalt. Personalen var ocksÄ överens om att leken har stor betydelse för barns utveckling dÄ barnen kan stÀrka flera olika förmÄgor som till exempel det sociala samspelet.
Bakom valet att stanna i en organisation : Polisers upplevelser av arbetstillfredsstÀllelse
Syftet med studien var att undersöka vilka aspekter av arbetstillfredsstÀllelse som upplevs pÄverka valet att stanna kvar inom en organisation. En kvalitativ studie genomfördes för att lÀgga fokus pÄ deltagarnas personliga upplevelser. Studien genomfördes inom en polismyndighet i Mellansverige och intervjuer genomfördes med sex av myndighetens medarbetare. Datan analyserades med hjÀlp av induktiv tematisk analys. Resultaten visade att det föreligger individuella skillnader för den upplevda arbetstillfredsstÀllelsen.
LÀraren- en avgörande person i arbetet med elever med sÀrskilda behov : En jÀmförande studie mellan Sverige och Kroatien om lÀrarnas insatser i undervisningen
The purpose of this study is to explore how teachers in Sweden and Croatia work with children that have problems like ADHD and dyslexia in school. I have chosen to compare pedagogical methods between Swedish and Croatian teachers which are used in work with children with difficulties when it comes to the education and teachers approach to these children. I have done a qualified study and have interviewed teachers in both Sweden and Croatia and one specialist in pedagogy in Croatia. I compared with these interviews information from earlier studies and literature. Results show that teachers in Sweden are of the opinion that every student who has these difficulties is different and therefore the use a variation of pedagogical strategies is crucial.
Kan ett studieprojekt i icke-vÀsterlÀndsk kulturmiljö bidra till att förÀndra elevernas vÀrdegrundsuppfattningar? : En jÀmförande studie kring vÀrdegrundens centrala delar; Etik och moral, sociala relationer, demokrati och livsÄskÄdningar
The purpose of this study is to explore how teachers in Sweden and Croatia work with children that have problems like ADHD and dyslexia in school. I have chosen to compare pedagogical methods between Swedish and Croatian teachers which are used in work with children with difficulties when it comes to the education and teachers approach to these children. I have done a qualified study and have interviewed teachers in both Sweden and Croatia and one specialist in pedagogy in Croatia. I compared with these interviews information from earlier studies and literature. Results show that teachers in Sweden are of the opinion that every student who has these difficulties is different and therefore the use a variation of pedagogical strategies is crucial.
LÀrandets förutsÀttningar pÄ arbetsplatsen ur ett medarbetarperspektiv
ABSTRAKTSyftet med undersökningen var att beskriva lÀrandets förutsÀttningar pÄ arbetsplatsen utifrÄn medarbetares perspektiv.Undersökningen har en kvalitativ ansats och datainsamlingen genomfördes med hjÀlp av halvstrukturerade intervjuer. Sammanlagt utfördes sex intervjuer med medarbetare pÄ ett detaljhandelsföretag. Resultaten visade att det Àr bÄde arbetets innehÄll och individuella faktorer som Àr förutsÀttningen för ett lÀrande pÄ arbetsplatsen. Arbetets innehÄll inkluderar faktorer som variation och handlingsfrihet. Med individuella faktorer menas faktorer som pÄverkar arbetsmotivationen och motivationen till att lÀra.
Artificiella vÀxtbaserade ekosystem i dataspel för lÀrande : Realism & effektivitet
Procedurell generering innebÀr att innehÄll genereras automatiskt istÀllet för att skapas för hand. En form av procedurell generering Àr att inte bara generera innehÄll en gÄng, utan Àven fortsÀtta uppdatera innehÄllet allteftersom tiden gÄr. Ett intressant anvÀndningsomrÄde för detta Àr artificiella ekosystem, dÀr vÀxtligheten hela tiden uppdateras dynamiskt baserat pÄ förhÄllandena i vÀrlden. Detta kan skapa mer variation och dynamik i dataspelsvÀrldar men kan ocksÄ anvÀndas för att skapa spel med fokus pÄ ekosystemet, exempelvis med ett pedagogiskt syfte. MÄlet med detta arbete Àr dÀrför att utveckla en modell för simulering av artificiella ekosystem i dataspel, dÀr systemet uppdateras dynamiskt.
En ogrÀsfri vÀxtföljd : hur en grönsaksvÀxtföljd med fokus pÄ minskad ogrÀsförekomst kan planeras med hjÀlp av ett planeringsverktyg
VÀxtföljd Àr en av de viktigaste förebyggande ÄtgÀrderna mot ogrÀs och vÀxtskyddsproblem och Àr en grundpelare i alla lÄngsiktiga odlingssystem med frilandsgrönsaker. VÀxtföljdens positiva effekter bestÄr av minskad ogrÀsförekomst, begrÀnsning av vÀxtskyddsproblem, förbÀttrad vÀxtnÀringsbalans samt ökad mullhalt och förbÀttrad markstruktur. Syftet med det hÀr arbetet Àr att bidra med kunskap om hur ett planeringsverktyg till en vÀxtföljd kan anvÀndas samt hur en grönsaksvÀxtföljd kan planeras för att minska ogrÀsförekomsten. Odlingsföretaget Hornudden anvÀnds som fallstudie nÀr ett förslag pÄ en grönsaksvÀxtföljd med fokus pÄ att minska ogrÀsförekomsten planeras med hjÀlp av ett etablerat planeringsverktyg. Resultatet av planeringen Àr ett förslag pÄ en sjuÄrig vÀxtföljd: Är 1 gröngödsling (gul sötvÀppling+rödklöver), Är 2 gröngödsling (gul sötvÀppling+rödklöver), Är 3 broccolo/grönkÄl/vitkÄl, Är 4 sallat, Är 5 gröngödsling (bovete+havre), Är 6 pumpa/squash, Är 7 fÀrskpotatis/rajgrÀs.
Alla elever har rÀtt att utvecklas : NÄgra lÀrares redogörelser om hur de hjÀlper matematiskt starka elever att utvecklas i skolÄr 1-3
Vi har med denna undersökning tagit del av hur sex lÀrare i Ärskurs 1-3 planerar undervisning ur ett individuellt perspektiv med fokus pÄ matematiskt starka elever. Med begreppet matematiskt starka elever menar vi de elever som ligger lÀngre fram i kunskapsutvecklingen Àn genomsnittet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod dÄ vi valt att göra intervjuer som dÀrefter analyserats och tolkats. Undersökningen  har avgrÀnsats genom att vi har tagit del av sex lÀrares syn pÄ matematiskt starka elever frÄn olika skolor. LÀrarna har valts genom ett bekvÀmlighetsurval dÄ vi har haft begrÀnsat med tid och det handlar om en mindre undersökning.
Lokal demokratiutveckling - En studie om demokratiutvecklingens orsaker och förutsÀttningar i Hallands kommuner utifrÄn ett deltagardemokratiskt perspektiv
The aim of this essay is to study the development of democracy in the Halland province, with focus on participating measures. First and foremost to test earlier research about the causes of the development of democracy, which says that the work takes place with obvious variation between the municipalities and that it is caused by economic resources and experienced problems in the democracy. The purpose is also to conduct a general discussion about the conditions and effects of the development.Thus the method can be characterised as theory consuming because I as far as possible assume the method that has been used in earlier research. Still, my study is limited to the six municipalities of the Halland province and is therefore a study of few cases. One person in each municipality has been interviewed in order to collect a list of all the measures that have been carried out.