
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 25 av 130
TrÀbroar för jÀrnvÀgstrafik
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
Hur miljöer och material skapar förutsÀttningar för sprÄkstimulans i förskolan
Föreliggande studie handlar om sprÄkstimulans genom den fysiska miljön i form av miljöns utformning, tillgÀnglighet av material samt vilka val barnen gör i relation till dessa faktorer. I vÄr studie har vi anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsansats dÀr vi observerat tvÄ förskolor med barn mellan tre till fem Är. Tidigare forskning beskriver vikten av materialets betydelse och utformning av rum för att barn ska ges förutsÀttningar till en god sprÄkstimulans. I vÄrt resultat visades att rum och material har inflytande pÄ barnens val vilket vi kunde se genom observationer. NÀr en miljö erbjuder en variation av material fann barnen ett intresse kring leken och en kommunikation uppstod, medan en miljö som innehöll mindre material gjorde barnen rastlösa. .
Rörelsematte: kan matematik integrerat med rörelse öka
elevers motivation för matematik
VÄrat examensarbete gick ut pÄ att undersöka om man genom att anvÀnda rörelse i matematikundervisningen kan öka elevers motivation för Àmnet matematik. Undersöknings- metoden som vi anvÀnde oss av var intervjuer och observationer. Undersökningen genomfördes i en femteklass med 26 elever i PiteÄ kommun. Vid lektionstillfÀllena delade vi in klassen i tvÄ grupper, och de i sin tur var indelade i tre olika grupper, lÄg-, mellan- och högpresterande, dÀr varje grupp innehöll 4-5 elever. ?Rörelsematten? genomfördes pÄ idrottslektionerna, dÀr vi hade utformat sammanlagt 12 stationer, fyra stationer per pass.
Att vÀxa upp och leva med komplext hjÀrtfel ? en intervjustudie med ungdomar
I föreliggande uppsats undersöktes upplevelser av att vÀxaupp och leva med komplext hjÀrtfel genom semistrukturerade intervjuer medsju ungdomar i Äldrarna 15-18 Är. Genom en tematisk analys Äterfanns fleratonÄrstypiska aspekter och teman. Resultaten visade Àven pÄ psykosocialaaspekter och potentiella utmaningar specifikt relaterade till hjÀrtfelen, vilkaungdomarna försöker hantera pÄ flera olika sÀtt. Majoriteten uppgav att deidag lever relativt opÄverkade av sitt komplexa hjÀrtfel, att de anser sig varasom andra jÀmnÄriga samt uppfattar vardagen som hanterbar. Ur etttidsperspektiv noterade flera att det har blivit lÀttare att leva med sitt hjÀrtfelsom Àldre.
Idrott och hÀlsa pÄ ett yrkesförberedande gymnasium : En pilotstudie pÄ Fredrik Bremers fordonsprogram Ärskurs 1
SyfteMed denna uppsats vill jag belysa hur elever pÄ Fredrik Bremer, yrkesförberedande gymnasium Äk 1 prioriterar Àmnet idrott och hÀlsa. Hur viktigt anser de att Àmnet Àr för dem nu, i framtiden och i kommande yrkesroll? Jag vill Àven undersöka om de har förslag pÄ förÀndringar i undervisningen. I sÄ fall, vilka?MetodUndersökningen Àr av kvalitativ art och bygger pÄ intervjuer.
Idrotten i skolan: en intresseskapare?
Vi har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningarna som handlar om vilka faktorer som pÄverkar elevens instÀllning och intresse för idrottsundervisningen. Hur ÀmnesinnehÄllet pÄverkar elevens intresse har Àven belysts, vilket innehÄll lÀraren vÀljer, samt hur utformning och genomförande pÄverkar elevens instÀllning. Faktorer som pÄverkar elevernas intresse och instÀllning Àr mÄnga, dÀr elevinflytande, variation av innehÄll och kopplingar till hur eleverna kÀnner sig under lektionerna Àr viktiga delar. Begrepp som kan kopplas till elevens intresse Àr det sociokulturella begreppet, samt habitus. Slutsatser som kan dras Àr att skolan har ett stort ansvar nÀr det gÀller att lÀgga grunden för ett intresse för fysisk aktivitet samt stimulera till fortsatt utveckling hos eleverna..
Prefabricerade ramper i stÄlfiberbetong
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
Individualization of Language Teaching,Theory versus Praxis
Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur individualiserad undervisning fungerar i praktiken. Fyra huvudomrÄden,som anses vara grundlÀggande kriterier för individualiserad undervisning dvs. ansvar, planering, motivation och kontroll undersöks nÀrmare. För att undersöka detta anvÀnde jag mig av fem kvalitativa intervjuer med lÀrare som dagligen arbetar med individualiserad undervisning i grundskolans senare Är. ErhÄllna resultat visar att variation av innehÄll och arbetssÀtt fungerar enligt teorin.
Analys av skriftlig kreativitet i tre lÀromedel i tyska
VÄr lÀromedelsanalys syftar till att utröna i vilken utstrÀckning kreativitet förekommer i skriftliga uppgifter i tre lÀromedel i tyska. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort en kvalitativ analys utifrÄn variablerna; styrning, arbetsform och variation. Vi utgick ifrÄn
teoretiska resonemang kring kreativitet och kursplanen 2000 samt Lpf94, vilka föresprÄkar sÄvÀl kreativitet som interaktion men ocksÄ varierande arbetsformer. Resultatet utifrÄn
lÀromedelsanalysen av lÀromedlen, Deutsch Optimal 1, Lieber Deutsch 3 och Meine Welt neu, visar att majoriteten av de skriftliga övningarna Àr starkt styrda och att det sÀllan ges utrymme för kreativitet. LÀromedel ska fungera som hjÀlpmedel för att eleverna ska uppnÄ de mÄl som stÀlls upp i styrdokumenten, vilket vi menar att de undersökta lÀromedlen inte gör..
HĂ„llbara hamnomvandlingar? - En jĂ€mförande studie av planeringen av Ăstra KvillebĂ€cken i Göteborg, Bo01 i Malmö, Alderholmen i GĂ€vle och Ăstra Hamnen i VĂ€sterĂ„s
De senaste tio Ă„ren har flera hamnomrĂ„den i Sverige omvandlats till stadsdelar med bostĂ€der och verksamheter, detta pĂ„ grund av de hamn- och industrinedlĂ€ggningar som drabbat mĂ„nga stĂ€der. Flera av dessa omvandlingar efterliknar ofta varandra i bĂ„de planering och utformning, vilket har lett till att stadsutvecklingen genomförts pĂ„ liknande vis.Undersökningens syfte var att beskriva, analysera och jĂ€mföra utformningen av stadsdelar vid hamnomvandlingar ur ett hĂ„llbarhetsperspektiv. Detta dĂ„ vi ville undersöka om hamnomvandlingsprojekt som profilerar sig som hĂ„llbara skiljer sig mot dehamnomvandlingsprojekt som inte profilerar sig som hĂ„llbara, eller om de likt vid planering och utformning efterliknar varandra. Vi valde dĂ€rför att arbeta utifrĂ„n följandefrĂ„gestĂ€llningar:? Hur har planeringen utformats i de stadsdelarna som profilerar sig som hĂ„llbara för att skapa ekologisk och social hĂ„llbarhet?? Behandlas hĂ„llbarhetsfrĂ„gor vid utformningen av de stadsdelar som inte profilerar sigsom hĂ„llbara? I sĂ„ fall hur?? Skiljer sig utformningen mellan de stadsdelar som Ă€r profilerade som hĂ„llbara med stadsdelarna som inte Ă€r det? I sĂ„ fall, i vilken mĂ„n?För att besvara dessa frĂ„gestĂ€llningar undersökte vi tvĂ„ omrĂ„den som profilerar sig som hĂ„llbara, Ăstra KvillebĂ€cken i Göteborg och Bo01 i Malmö.
Hur pÄverkar könsskillnader karriÀrmöjligheten? : -Externa och interna faktorers inverkan
Syftet med föreliggande undersökning var att identifiera faktorer som bidrog till kÀnslan av "yrkesstolthet" hos anstÀllda vid FörsÀkringskassan Dalarna inkluderande personalens tillfredsstÀllelse med yrkesrollen. Sammanlagt 163 personer, 123 kvinnor och 40 mÀn, frÄn 25 till 66 Är (X= 49,8 Är) deltog i undersökningen. Denna genomfördes med hjÀlp av General Nordic Questionnaire for Psychological and Social Factors at Work (QPS Nordic) inkluderande 123 frÄgor samt 9 frÄgor gÀllande yrkesrollen. FrÄgorna besvarades vÀsentligen med hjÀlp av en 5-gradig skala av Likert-typ. Huvudresultatet utrÀknades med hjÀlp av Cronbachs Alpha, Principal Component Analysis och multipel regressionsanalys.
Intelligenser i matematiken : en studie om grunder till variation av undervisningen
Syftet med detta arbete var att studera hur matematiklÀrare stÀllde sig till Gardners intelligenskategorier som inlÀrningsstrategi och hur de sedan varierade sin undervisning utifrÄn elevernas behov. Jag valde intervjumetoden som den frÀmsta informationskÀllan för att besvara mina tre frÄgestÀllningar. Slutsatsen blev att elever Àr olika och mÄste fÄ vara det och tanken att undervisningen ska vara varierad finns i bakhuvudet mer eller mindre hos de samtliga av de tillfrÄgade lÀrarna. Intelligensteorier Àr inget som majoriteten intresserar sig för i nÄgon större utstrÀckning, utan de litar till sin erfarenhet och anvÀnder snarare sina egna beprövade teorier nÀr de undervisar och bemöter elever. Arbetet belyser den sociala förmÄgans plats i matematikundervisningen, nÄgot som vÀcker tankar kring den egentliga kunskapen om Àmnet. .
Nya inslag i bostadspolitiken konsekvenser för Helsingborg
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
Utveckling av en metod för avvikelsehantering i byggföretag
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
Att övervinna barriÀrer för kunskapsÄterföring - En fallstudie av NCC
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.