Sök:

Sökresultat:

1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 23 av 130

Vietnamkriget : En textanalystisk studie om hur svenska dagstidningar skildrade Vietnamkriget

Syftet med vÄr uppsats Àr att jÀmföra lÀrares syn pÄ auktoritet i förhÄllande till genus mellan en mÄngkulturell skola och en svensk homogen gymnasieskola. Hur ser lÀrarna pÄ förhÄllandet mellan auktoritet och genus och upplever de att det finns skillnader mellan dessa begrepp vid jÀmförelse mellan skolorna? Vi menar att det finns en större variation bland elever beroende pÄ kultur och etnicitet i den mÄngkulturella skolan Àn den svenska homogena skolan, dÀr kulturen frÀmst representeras av elever med etniska svensk bakgrund, dÀrav ordet homogen. Begreppet genus handlar om en social konstruktion, dÀr individer tillskrivs olika normer och sÀtts i olika fack beroende pÄ sitt biologiska kön. VÄr undersökning baseras pÄ kvalitativa intervjuer med en manlig och en kvinnlig lÀrare frÄn vardera skola.

Blandstad som estetisk och visuell upplevelse - En fallstudie om planerares, boendes och andra brukares estetiska vĂ€rdering av SörbyĂ€ngen i Örebro

Idag finns det en pÄtaglig vilja hos olika aktörer att formulera vad som Àr attraktivt i den fysiska miljön. Uttrycket attraktivt anvÀnds i ett flertal plandokument och ges ut som praxis av bland annat Boverket. Men vad innebÀr attraktiva miljöer och vad betraktas egentligen som tilltalande och motbjudande i den fysiska miljön? RÄdande planeringsideal handlar till stor del om tÀta stadsstrukturer och om en blandning av olika funktioner ? nÄgot som förutsÀtts skapa attraktiva vÀrden. Planeringsidealet har uppkommit som reaktion mot modernismens ensidiga uttryck och för nÀrvarande blickar mÄnga arkitekter och planerare tillbaka till 1800-talets mÄngfunktionella stadsform dÀr bostÀder, handel och arbetsplatser uppfördes inom ett och samma omrÄde.

Imageskapande och marknadsföringskommunikation : En deskriptiv studie om Örebro BostĂ€ders arbete i Vivalla och Markbacken

Slutsatsen efter genomfört arbetet Ă€r att Örebro BostĂ€der AB bland annat har en önskvĂ€rd image av Vivalla som ett omrĂ„de med en unik och personlig omgivning med mindre individuella bostadsomrĂ„den dĂ€r det finns nĂ„got för alla smaker. I Markbacken vill Öbo behĂ„lla och förstĂ€rka en image av variation, dĂ€r allt frĂ„n barnfamiljer till den som söker ett lite mer exklusivt boende skall lockas. Vidare har undersökningen visat att dessa önskvĂ€rda imager frĂ€mst förmedlas via mun till mun-metoden, massmedia, samhĂ€lleliga Ă„tgĂ€rder och events..

LÀroböcker i naturkunskap 1a1 : En produktorienterad lÀroboksanalys

Syftet med studien var att studera nya lÀroböcker i kursen naturkunskap 1a1 pÄ gymnasiet. Böckerna analyserades utifrÄn den nya Àmnesplanen i naturkunskap samt ett formulÀr med stödfrÄgor. Resultatet gav att ingen av de analyserade lÀroböckerna uppfyllde Àmnesplanens mÄl och centrala innehÄll pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt. Den största bristen fanns vad gÀller Àmnesplanens mÄl om att eleverna ska utveckla kunskaper om olika livsstilars konsekvenser för den egna hÀlsan samt folkhÀlsan. Ingen av böckerna berörde detta pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt.

En musiklektion har inget genrep : TvÄ musiklÀrares reflektioner över sina didaktiska val i och om musikundervisningen i Ärskurs 6 och 7

Mitt syfte med arbetet var att undersöka vad som pÄverkar hur barn vÀljer böcker för fri lÀsning i skolan. Dessutom ville jag undersöka om det Àr skillnad i barnens val nÀr böckerna vÀljs ur en boklÄda som Àr komponerad av en bibliotekarie jÀmfört med nÀr de vÀljer direkt ur hyllan pÄ skolbiblioteket. Jag intervjuade 21 barn i Ärskurs 1 och 22 elever i Ärskurs 2. Intervjun var kort och innehöll en öppen frÄga. Mitt resultat visade att eleverna i stor utstrÀckning valde samma böcker som sina kamrater, men ÀndÄ upplevde att de gjorde det av eget intresse.

Sjung för Guds skull : En didaktisk studie av kantorers förhÄllningssÀtt gÀllande ramfaktorer, mÄl och innehÄll i körverksamhet

Mitt syfte med arbetet var att undersöka vad som pÄverkar hur barn vÀljer böcker för fri lÀsning i skolan. Dessutom ville jag undersöka om det Àr skillnad i barnens val nÀr böckerna vÀljs ur en boklÄda som Àr komponerad av en bibliotekarie jÀmfört med nÀr de vÀljer direkt ur hyllan pÄ skolbiblioteket. Jag intervjuade 21 barn i Ärskurs 1 och 22 elever i Ärskurs 2. Intervjun var kort och innehöll en öppen frÄga. Mitt resultat visade att eleverna i stor utstrÀckning valde samma böcker som sina kamrater, men ÀndÄ upplevde att de gjorde det av eget intresse.

Förskolebarns tankar om döden

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att fĂ„ en insyn i vad förskolebarn har för tankar om de frĂ„gor som berör döden.FrĂ„gestĂ€llningen som besvaras Ă€r: ?Vad har förskolebarn för tankar om döden??Kvalitativa intervjuer har skett med tio förskolebarn i Ă„ldrarna fyra till sex Ă„r vilka ligger till grund för undersökningen i arbetet. Även teckningar av barnen som förtydligar deras tankar ingĂ„r i undersökningen. Förskolebarnen tillhör samma förskola i VĂ€rmland.Det som sĂ€gs i intervjuerna kan inte generaliseras att gĂ€lla alla förskolebarn, utan gĂ€ller enbart för de förskolebarn som intervjuerna Ă€r utförda med.Undersökningsresultatet pĂ„visar att förskolebarn har en öppen syn pĂ„ döden. Barnen har haft tankar om det mesta som berör Ă€mnet.

Med fullmakt frÄn höjden. TvÄ översÀttningar av heliga Birgittas uppenbarelser, bok VII

I denna uppsats jÀmförs tvÄ nusvenska översÀttningar frÄn latinet av nÄgra kapitel i heliga Birgittas uppenbarelser, bok VII. De svenska översÀttningar som jÀmförs Àr Tryggve Lundéns, tryckt 1958, och Alf HÀrdelins frÄn 2003. Finns det olikheter i översÀttningarna och hur skiljer sig i sÄ fall de bÄda översÀttningarna frÄn varandra? Vad har en ny översÀttning tillfört?Analysen av de tvÄ översÀttningarna har utgÄtt frÄn ett begrÀnsat antal av Lars Wollins femton översÀttningsstrategier för att beskriva grammatiska och syntaktiska olikheter. De som hÀr anvÀnts Àr följande: variation, tillÀgg, strykning, transponering och nivÄjustering..

Elever och pedagogers olika lÀsinlÀrningsmetoder - hur lÀr elever sig lÀsa, som inte kan lÀsa vid skolstart?

Syftet med vÄr undersökning Àr att fÄ fram vilka metoder elever och pedagoger anvÀnder vid lÀsinlÀrningen. För att kunna fÄ veta detta valde vi att intervjua olika pedagoger och elever frÄn tvÄ skolor i SkÄne lÀn. Undersökningen visar att de flesta eleverna anvÀnder sig av ljudmetoden, den syntetiska, men det finns Àven de elever som anvÀnder helordsmetoden, omedelbar igenkÀnning av orden. Det som ocksÄ framkommit i undersökningen Àr att pedagogerna anvÀnder sig av olika trÀnings- och inlÀrningsmaterial sÄsom LÀsning pÄ Talets Grund (LTG), Storbok och Lillbok, Witting, Bornholmsmodellen, Att skriva sig till lÀsning och Storyline vid lÀsinlÀrningen. Resultatet visar Àven pÄ att pedagogerna anvÀnder en variation av olika metoder dÀr de anvÀnder det som de anser vara bra och relevant..

Personligt uttryck : En fenomenografisk studie om bas- och sÄnglÀrares uppfattningar kring begreppet personligt uttryck

Mitt syfte med arbetet var att undersöka vad som pÄverkar hur barn vÀljer böcker för fri lÀsning i skolan. Dessutom ville jag undersöka om det Àr skillnad i barnens val nÀr böckerna vÀljs ur en boklÄda som Àr komponerad av en bibliotekarie jÀmfört med nÀr de vÀljer direkt ur hyllan pÄ skolbiblioteket. Jag intervjuade 21 barn i Ärskurs 1 och 22 elever i Ärskurs 2. Intervjun var kort och innehöll en öppen frÄga. Mitt resultat visade att eleverna i stor utstrÀckning valde samma böcker som sina kamrater, men ÀndÄ upplevde att de gjorde det av eget intresse.

Intern rörlighet : vilka drivkrafter medverkar eller motverkar?

Syftet med föreliggande undersökning var att identifiera faktorer som bidrog till kÀnslan av "yrkesstolthet" hos anstÀllda vid FörsÀkringskassan Dalarna inkluderande personalens tillfredsstÀllelse med yrkesrollen. Sammanlagt 163 personer, 123 kvinnor och 40 mÀn, frÄn 25 till 66 Är (X= 49,8 Är) deltog i undersökningen. Denna genomfördes med hjÀlp av General Nordic Questionnaire for Psychological and Social Factors at Work (QPS Nordic) inkluderande 123 frÄgor samt 9 frÄgor gÀllande yrkesrollen. FrÄgorna besvarades vÀsentligen med hjÀlp av en 5-gradig skala av Likert-typ. Huvudresultatet utrÀknades med hjÀlp av Cronbachs Alpha, Principal Component Analysis och multipel regressionsanalys.

Trageton-metoden : Ett sÀtt att arbeta med lÀs- och skrivinlÀrning i de yngre Äldrarna

Syftet med fallstudien var att undersöka vad eleverna i klassen tyckte om att arbeta med Trageton- metoden men ocksÄ vad pedagogen hade för erfarenheter vid anvÀndningen av denna metod. Undersökningen som gjordes under fyra veckors period visar att elever och pedagog, i klassen som observerades, allmÀnt har en ganska positiv instÀllning till denna metod. Att skriva sig till lÀsning genom datorn passade eleverna dÀr de ocksÄ fick skapa egna böcker vilket resulterade i sjÀlvkÀnsla och motivation. Pedagogens variation av olika metoder passade de elever som fanns i klassen, dÄ hon hade anpassat denna till elevernas kunskapsnivÄ..

Utomhusmiljön pÄ förskolan : ur ett lÀrandeperspektiv

Studiens syfte Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver att de anvÀnder utomhusmiljön som lÀrandemiljö. VÄr studie utgÄr frÄn en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat sex förskollÀrare frÄn olika förskolor.Resultatet visar att pedagogerna anvÀnder utomhusmiljön för att stimulera och utmana barns lÀrande till exempel ett konkret och upplevelsebaserat lÀrande om matematik, naturvetenskap, ett praktiskt lÀrande om odling, bygg och konstruktion men ocksÄ för att barn ska fÄ sprÄklig stimulans och utvecklas motoriskt. Pedagogerna ser utomhusmiljön som en möjlighet att erbjuda barn variation i sitt lÀrande men ocksÄ som ett sÀtt att organisera verksamheten. Pedagogerna agerar förebilder, ledare, medupptÀckare eller observatörer beroende pÄ situation och sammanhang..

Luftflödesstyrning pÄ KÀppalaverket ? utvÀrdering av konstanta styrsignaler

PÄ KÀppalaverket i Stockholm stÄr luftningen av de biologiska bassÀngerna för omkring en femtedel av verkets totala elenergiförbrukning. I ett försök att minska energikostnaden utvÀrderades under hösten 2010 nya metoder för luftflödesreglering pÄ verket. Grundtanken var att styra luftflödet efter medelvÀrdet pÄ utgÄende ammoniumkoncentration under en lÀngre tid, istÀllet för som idag efter momentana vÀrden.Ett vanligt sÀtt att styra luftflöden pÄ reningsverk idag Àr att anvÀnda Äterkoppling frÄn utgÄende ammoniumkoncentration, vilket syftar till att alltid hÄlla den utgÄende koncentrationen vid ett valt börvÀrde. Lagstiftade grÀnsvÀrden pÄ ammonium avser dock normalt medelvÀrden över en lÀngre tid, sÄsom kvartal eller Är. IstÀllet för att anpassa luftflödet efter den inkommande belastningen Àr det dÀrför möjligt att hÄlla luftflödet relativt konstant medan istÀllet den utgÄende koncentrationen tillÄts variera.I denna studie visades en energibesparing kunna erhÄllas om luftflödets variation reduceras.

Film, ett lÀromedel? : Hur ett antal lÀrare ser pÄ anvÀndandet av film i engelskundervisningen

Den hÀr studien handlar om hur ett antal lÀrare anvÀnder film och andra multimediala verktyg i engelskundervisningen. En del i undersökningen berör de tillfrÄgade lÀrarnas hÀnvisningar till styrdokumenten och de olika delar av lÀroplanen de vÀljer att citera. För att belysa lÀrarnas syn pÄ olika lÀromedel innehÄller arbetet ocksÄ en kortare analys av hur man, enligt forskare, bör anvÀnda lÀromedel i skolan idag. I anslutning till debatten kring lÀromedel och variation av undervisningen diskuteras ocksÄ lÀrarnas syn pÄ motivation och elevernas intressen. LÀrarnas syn pÄ arbete kring film ses ur ett sociokulturellt perspektiv dÀr samtalets och gruppens betydelse för inlÀrning diskuteras..

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->