Sök:

Sökresultat:

2564 Uppsatser om Sprćkets struktur - Sida 38 av 171

En modern projekteringsprocess : Utveckling av en effektiv arbetsmetod för konstruktörer vid projektering med BIM-verktyg

Utvecklingen av BIM har senaste Ă„ren tagit fart och mĂ„nga lĂ€nder, inklusive Sverige har bland annat pĂ„börjat en process mot gemensam struktur inom byggsektorn genom att standardisera informationshantering och processer (Nilsson, 2013). Denna utveckling innebĂ€r nya möjligheter för aktörerna i byggprocessen men ocksĂ„ problematik dĂ„ denna intensiva IT-utveckling möter en till synes konservativ bransch (Statskontoret, 2009:6). Syftet med föreliggande examensarbete Ă€r att utforma en moderniserad arbetsmetod för konstruktören som integrerar dennes BIM-verktyg i projekteringsprocessen. En förstĂ„else för hur konstruktörens arbete ser ut idag skall utrönas, samt vilka möjligheter och svĂ„righeter som denna aktör upplever.Det som framkom i studien var att trots den intensiva utvecklingen av BIM som varit de senaste Ă„ren tillĂ€mpas fortfarande traditionella processer, dĂ„ förstĂ„else för en mer omfattande inledande arbetsinsats Ă€nnu inte riktigt finns. Ökade krav stĂ€lls ocksĂ„ pĂ„ konstruktörens byggtekniska kompetens dĂ„ det Ă€r svĂ„rare att ?fuska? i objektbaserade modeller.

Mellan yta och form

Mellan yta och form Àr ett examensarbete i smyckekonst, pÄkandidatnivÄ som undersöker vad en monoton bearbetning av metall kan resultera i. Jag har anvÀnt mig av en puns för att göra avtryck i tunt utvalsad plÄt. Det bildas smÄ gropar i metallen, sakta vÀxer en nystruktur fram och den tunna plÄten blir hÄrd av bearbetningen.Jag har undersökt relationen mellan den enskilda pricken och den yttre formen pÄ plÄten, vad hÀnder med ytan nÀr jag gÄr upp i storlek och inom vilken form ska denna yta befinna sig i? Hur förhÄller sig den nya ytan till den gamla? Och hur blir ytan bÀrbar? Bland annat dessa frÄgor har varit underlag för mitt arbete, men under processens gÄng harmycket annat kommit till. Tankar och reflektioner kring mitt arbete, framförallt vad bearbetning av metall innebÀr för mig, upprepningens effekt pÄ arbetet och min fascination för förvandlingen av materialet har varit framtrÀdande..

Fysisk aktivitet pÄ recept till personer med utvecklingsstörning : en intervjustudie

Bakgrund: Personer som har en utvecklingsstörning Àr i hög grad utsatta för ohÀlsa dÀr otillrÀcklig fysisk aktivitet Àr en bidragande orsak. Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) Àr en effektiv metod för att frÀmja fysisk aktivitet, men det saknas kunskap om hur den fungerar för personer som har en utvecklingsstörning.Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva erfarenheter hos sjukgymnaster inom habiliteringsverksamheter i Sverige av att anvÀnda FaR för vuxna personer som har en utvecklingsstörning pÄ lindrig eller mÄttlig nivÄ samt hur tillvÀgagÄngssÀttet sÄg ut vid en förskrivning av FaR.Metod: Studiens design var explorativ med en kvalitativ ansats. Tolv intervjuer utfördes och materialet analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: Analysen resulterade i tre kategorier och elva subkategorier. De tre kategorierna var Att ha rutiner för förskrivning, Att ta hÀnsyn till patientens förutsÀttningar inför en förskrivning och Att uppnÄ följsamhet. Informanternas beskrivning av tillgÄng till rutiner och struktur i arbetssÀttet varierade.

SBAR som modell för kvalitetssÀkrad informationsöverföring: En litteraturstudie

Inom sjukhus sker dagligen ett stort antal överrapporteringar och i samband med förflyttningar och överrapportering finns risken att viktig information gÄr förlorad. SBAR Àr en kommunikationsmodell som anvÀnds inom vÄrden vid överrapportering för att ge tydligare struktur Ät informationsöverföringen. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka om det fanns evidens för att SBAR kan kvalitetssÀkra kommunikationen samt om det fanns ett samband mellan implementering av SBAR och minskad förekomst av vÄrdskador. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie i vilken 22 vetenskapliga artiklar ingick. Resultatet visar pÄ att det finns starkt vetenskapligt underlag för att SBAR som kommunikationsmodell kvalitetssÀkrar kommunikationen och ett begrÀnsat vetenskapligt underlag för att SBAR kan minska förekomsten av vÄrdskador.

Ny lÀroplan- nya förutsÀttningar? : LÀrarens upplevelser av Lpo 94

LÀroplanen Àr förÀnderlig över tid och har kunnat Äterspegla sin samtid samhÀllets rÄdande grundintentioner. Piaget, Dewey och Vygotskij har alla pÄverkat den svenska lÀroplanens utformning pÄ olika sÀtt och skapat olika förutsÀttningar och svÄrigheter för individen och dennes utveckling. En undersökning som byggde pÄ 15 lÀrares upplevelser fokuserade pÄ huruvida den senaste lÀroplanen skapade problem för eleverna och hur de i sÄ fall uttrycktes. Resultaten visade att lÀroplanen i sig inte var den avgörande, utan att yttre faktorer sÄsom media, samhÀllets struktur och förÀldrar hade en större betydelse för hur eleverna fungerade i skolan. Flera lÀrare kommenterade nya fenomen som rÄare attityder mellan flickor, lustbarn och starkt prÀglad individualism vilka alla kan ses som vidare underlag för framtida forskning..

Hjulslitagestudie hos malmvagnar vid LKAB: s spÄrnivÄ under
jord: orsaker och materialanalys

Detta examensarbetet gick ut pÄ att ta reda pÄ orsakerna till de ökade hjulslitaget hos malmvagnarna vid LKAB:s anlÀggningar under jord. Hjuluppföljning har visat att drifttiden hos hjulaxlarna har sjunkit med Ären och ett ökat antal hjulbyten Àr ett faktum. Utslitna hjul upparbetas genom pÄlÀggssvetsning med ett austenitiskt rostfritt material medan nya hjul Àr gjorda av perlitiskt kolstÄl. Nya osvetsade hjul hÄller ca. 22 mÄnader och alltsÄ dubbelt sÄ lÀnge som ett pÄlÀggssvetsat hjul.

Vad Àr logistik?

NÀr man studerar logistik finner man att det Àr ett mÄngdimensionellt omrÄde sett bÄde ur civiltoch militÀrt perspektiv. Man finner att begreppet logistik anvÀnds i stor omfattning i dagenssamhÀlle och kan betecknas som ett modeord. Ser man till svensk försvarsmakt, kan man undersenare Är se en snabb utveckling och förÀndring avseende uppgifter och struktur och dÀr sÀkerhetspolitiskaförÀndringar i omvÀrlden pÄverkar pÄ olika sÀtt. Detta inverkar Àven pÄ logistikfunktionensom mÄste anpassa sitt funktionsomrÄde utifrÄn de nya uppgifterna.Syftet med denna uppsats Àr att beskriva likheter och olikheter mellan Rysslands, Sveriges ochNATO:s logistikfunktioner avseende; syfte och definition, ingÄende delfunktioner och delfunktionernasorganisatoriska koppling. Studien har genomförts utifrÄn operativ och strategisk nivÄoch endast den militÀra logistikfunktionen har studerats.

Deltagarnas upplevelse av utbildningen ?Empatisk coachning? : UtvÀrdering av en coachningsutbildning

UtvÀrderingar av utbildningar Àr högst nödvÀndiga att genomföra för att hjÀlpa organisationer att vÀlja rÀtt utbildningssatsning, men Àven för att vidareutveckla utbildningarna. Studiens syfte var att utvÀrdera om deltagarna i coachningsutbildningen ?Empatisk coachning? upplevde att utbildningen gett relevanta fÀrdigheter och hur det gÄtt att tillÀmpa dessa mot mÄlgruppen lÄngtidsarbetslösa. Syftet var ocksÄ att utvÀrdera inslagen i utbildningen som handlar om motstÄndshantering och motivation. Sju anstÀllda i ett projekt för lÄngtidsarbetslösa, som gÄtt utbildningen intervjuades.

Men jag dÄ? : Individualisering i stora barngrupper i förskolan

Studiens syfte Àr att undersöka sex förskollÀrares upplevelser och erfarenheter kring arbetet med individualisering i stora barngrupper. FrÄgestÀllningarna Àr följande:Hur organiserar förskollÀrarna verksamheten för att individualisera arbetet i stora barngrupper?Vilka hinder och möjligheter ser förskollÀrarna med individualisering i stora barngrupper?Studien vilar pÄ en kvalitativ forskningsansats och innefattar sex intervjuer med förskollÀrare som arbetar i stora barngrupper, med barn i Äldrarna tre till fem. LivsvÀrldsfenomenologin anvÀnds som inspiration i studien.De faktorer som enligt respondenterna frÀmjar möjligheten för att arbeta med individualisering Àr flera. Planering, struktur, organisation och regelbundna diskussioner inom arbetslaget Àr en faktor.

Steget över grÀnsen : - en studie om integration inom kommun, skola och fritidsgÄrd

Uppsatsen syftar till att pĂ„ ett kvalitativt sĂ€tt undersöka hur kommun, skola och fritidsgĂ„rd arbetar och samarbetar för att öka kĂ€nslan av gemenskap och integration mellan högstadieungdomar med svensk respektive invandrarbakgrund, frĂ€mst frĂ„n forna Jugoslavien. I uppsatsen fĂ„r lĂ€rare, elever, fritidsledare, ungdomssamordnare samt verksamhetsansvariga ge sin bild av hur de upplever att arbetet för integration fortlöper inom det omrĂ„de de Ă€r verksamma. För att fĂ„ kunskap kring Ă€mnet, vĂ€ljer man att arbeta utifrĂ„n en kvalitativ metod som bygger pĂ„ intervjuer, observation och textanalys. Uppsatsens teoretiska förankring grundas i Bourdieus diskussion om habitus, fĂ€lt och kapital, samt kring Goffmans diskussion om stigma. Aleksandra Ålunds teorier kring det multietniska samhĂ€llet och social integration prĂ€glar i huvudsak uppsatsens perspektiv..

Undervisningsplanering : en intervjustudie om struktur och upplevda pÄverkansfaktorer

Studiens syfte var att undersöka lÀrares erfarenheter av den egnaundervisningsplaneringen. Detta omrÄde utgör en viktig del av lÀrarens arbete och det ÀrhÀr de formar idén med sin undervisning genom sina didaktiska val. Det bedömdes Àvenvara ett relativt eftersatt omrÄde inom forskningen, speciellt i svenskt sammanhang,vilket gjorde det viktigt att utforska vidare. Vi fann att fokus i svensk pedagogiskforskning de senaste Ären har legat mer pÄ elevers eget planerande Àn hur lÀraren skaparplanering. Eftersom samhÀllet stÀndigt förÀndras och dÀrigenom Àven förutsÀttningarna iskolan för undervisningen behövs aktuella studier.Genom semistrukturerade intervjuer med sju SO-lÀrare frÄn tvÄ olika skolorsöktes svar pÄ hur dessa skapade sin undervisningsplanering, vilka pÄverkansfaktorer deupplevde samt hur de legitimerade sitt sÀtt att agera dÄ de gjorde sina val.Den tidigare forskningen som berörde lÀrares undervisningsplanering visade attplaneringstÀnkandet var komplext och mÄngfasetterat, beroende av olika typer avkontexter.

Utveckling av tidsplanering pÄ JM: en studie av hur man kan
utveckla tidsplaneringen och planeringsmetodik med hjÀlp av
Line of Balance

Omkostnaderna för ett byggprojekt i produktionen Àr höga och beror pÄ hur lÀnge det varar. Idag skiljer sig tidplanerna mellan de olika platscheferna mycket nÀr projekten Àr snarlika, vilket innebÀr stora skillnader pÄ tÀckningsbidraget. Skillnaderna pÄ tidplanen beror pÄ att platscheferna planerar pÄ olika sÀtt dÀr de inte har klara styrdokument. Det finns ett intresse hos JM att utveckla tidsplanering dÄ det Àr ett styrande verktyg som till stor del pÄverkar projektens ekonomi. För att kunna dra slutsatser har vi studerat planeringsmetodiken dÀr det idag finns brister.

Handlingsprogram mot krÀnkande behandling : Rektorns ansvar och handlingsprogrammens utformning

Vi har undersökt rektorns ansvar för framtagning, uppföljning och utvÀrdering av handlingsprogram mot krÀn-kande behandling samt variationen i handlingsprogrammens innehÄll och struktur. Vi har genomfört en telefon-intervjuenkÀt med rektorer frÄn Sveriges lÀn och en dokumentanalys av sex handlingsprogram. I vÄr undersök-ning har vi observerat att majoriteten av rektorerna Àr engagerade i att arbeta fram skolans handlingsprogram men att de i uppföljningen och utvÀrderingsarbetet inte Àr lika delaktiga. UtifrÄn litteratur samt vÄra undersök-ningar har vi Àven uppmÀrksammat en problematik kring hur skolorna tolkar begreppen krÀnkande behandling och mobbning, samt hur de rubricerar handlingsprogrammen. Vi ser dock inget samband mellan rubriksÀttning-en och innehÄllet i handlingsprogrammet.

Situationsintervju och beteendebeskrivande intervju vid personbedömning: en litteraturöversikt

Arbetet sammanfattar fyra artiklar inom intervjuformaten situationsintervjuer (SI) och beteendebeskrivande intervjuer (BBI) i en litteraturöversikt. Arbetet sammanstÀller resultaten i fyra artiklar skrivna efter 2002. Artiklarna valdes ut ur PsycINFO och PsycARTICLES. Uppsatsens syfte Àr att söka hur situations- och beteendebeskrivande intervjuer pÄverkar personbedömningen vid intervjun samt hur intervjuerna upplevs av de sökande. En artikel visade att intervjufrÄgorna i bÄda formaten kan ges till intervjukandidaterna, det förÀndrade inte inbördes förhÄllanden mellan kandidaterna, Àven om vÀrden var nÄgot högre för kandidater som fÄtt frÄgorna.

?Psykoterapihandledaren ? en inspiratör med svÀrdet under kappan? : en kvalitativ studie av grupperspektivets betydelse för utbildningshandledning

En kvalitativ studie har genomförts, vars syfte var att studera gruppens betydelse för psykoterapihandledning. Sex psykoterapihandledare vid UmeÄ universitet intervjuades om sina upplevelser av gruppens betydelse vid handledningsarbetet dÄ de handleder psykologstudenter i psykoterapi inom ramen för universitetets psykologutbildning. Studiens frÄgestÀllning var: ?Semistrukturerade intervjuer genomfördes vilka analyserades enligt en fenomenologiskt tolkande ansats. Resultaten har sammanfattats i sex Äterkommande teman: ?idealiseringen av gruppen, ett svÄrt fenomen att se eller prata om?, ? gruppens klimat?, ?osÀkerheten i gruppen och rÀdslan för att göra fel?, ?gruppens utveckling över tid?, ?handledaren som en viktig modell? och ?handledningens struktur, vikten av tydlighet och olikheter mellan handledarna?.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->