Sök:

Sökresultat:

2564 Uppsatser om Sprćkets struktur - Sida 17 av 171

The Big Lebowski:BerÀttelsen, berÀttandet och berÀttaren

Relationen mellan berÀttelsen, berÀttandet och berÀttaren studeras ur ett semiotiskt perspektiv. Varför berÀttar en vÀsternkaraktÀr historien om the Dude. I uppsatsen undersöks the Big Lebowskis struktur, hur berÀttandet Àr uppbyggt och vilken roll berÀttaren har för filmens utformning..

Talibanerna som organisation : En studie av strukturen pÄ styret av talibanernas organisation 2009

Sedan attacken pÄ USA 11 september 2001 har Ätskilliga rapporter skrivits om Talibanernaför att skapa underlag för styrkorna som bekÀmpar dem. Syftet med uppsatsen Àr att försökaÄskÄdliggöra en struktur pÄ styret av talibanernas organisation 2009 och förklara varför dehade denna struktur pÄ styret med utgÄngspunkt i den religiösa utbildningen. Och i och meddetta bidra till forskningslÀget om talibanerna. FrÄgestÀllningen som besvaras i uppsatsen Àr:Vilken struktur hade styret av talibanernas organisation 2009 och varför hade styret dennastruktur? Denna frÄgestÀllning löses ut av följande 2 frÄgor: FrÄga 1 - Kan strukturen pÄstyret av talibanernas organisation 2009 beskrivas med hjÀlp av en strukturellorganisationsteori? FrÄga 2 - Kan den religiösa utbildningen vara en förklaring till dennastruktur pÄ styret?Med hjÀlp av en strukturell teori om organisationers form och tvÄ sociologiska teorier sombehandlar varför mÀnniskor och grupper handlar som de gör utifrÄn deras bakgrund ska jagförsöka uppfylla uppsatsens syfte och beskriva hur strukturen pÄ styret av talibanernasorganisation sÄg ut 2009 och förklara varför den sÄg ut sÄ.Uppsatsen anvÀnder en kvalitativ metod dÀr divisionaliserad organisation, habitus och dendolda lÀroplanen anvÀnds som teorier.

Struktur och styrning med balanced scorecard som styrverktyg : En studie inom VÀstra Götalandsregionen

BackgroundThere are different organizational structures and control and it has been proved difficult to find a combination between these that leads to goal congruence and improved efficiency. An organization can be structured according to hierarchical levels and the decision making can be either centralized or decentralized. Organizational control can be classified according to the amount of rules and balanced scorecard can be used to weld together the structure with the control.PurposeThe purpose is to create an understanding of how two types of structures and control in an organization appears and also to investigate how these differ from one another concerning the balanced scorecard as a control system. We will also investigate how the variables goal congruence and efficiency are affected by the implementation of the balanced scorecard.MethodTo answer the purpose of this thesis we have mainly used the qualitative method since we have studied two organizations thoroughly through interviews on different levels of the organization. The study also has some quantitative elements since we wanted to get a more truthful picture of the organizations.

Fysisk struktur som kommunikativt medel : Den fysiska layoutens betydelse för kreativa företag

I detta examensarbete undersöktes förutsÀttningarna och viljan till förÀndring av skolgÄrdar i Upplands VÀsby kommun till sÄ kallade Gröna skolgÄrdar. Som Grön skolgÄrd definieras en skolgÄrd dÀr skolans utemiljö innehÄller estetiska, miljömÀssiga och pedagogiska funktioner.AnvÀndningen av skolgÄrden som plats för konkret lÀrande Àr intressant ur en utomhus-pedagogisk synvinkel. DÀrför belyses i en första teoretiska del utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter och Àven utomhuspedagogikens dolda stÀllning i lÀroplanen.Undersökningens andra empiriska del omfattar utvÀrderingen av en enkÀt om skolgÄrden som delades ut till Runbyskolans elever och personal. Svaren visar pÄ ett stort engagemang och bra idéer och att elever och personal har en realistisk uppfattning av skolgÄrdens nulÀge och förÀndringspotential. EnkÀtsvaren jÀmfördes med ansökningar och förslag till skolgÄrdsförÀndring frÄn andra skolor i kommunen och stÀlldes i kontext till kommunens organisation och förvaltning.Undersökningen visade att viljan till skolgÄrdsförÀndring finns och förutsÀttningarna för Gröna skolgÄrdar i Runbyskolan och hela Upplands VÀsby kommun Àr bra, men att det kanske behövs organisatoriska förÀndringar i ansvarsfördelningen betrÀffande skolgÄrdsarbete som redan har genomförts i nÄgra andra kommuner i Sverige för att nÄ snabbare synliga resultat..

Stadsplanering i Uppsala : Studentstadens förutsÀttningar i planeringsprocessen

Enligt kritisk rasteori Àr rasism en struktur som genomsyrar hela samhÀllet och upprÀtthÄlls av vardagsrasism. Föreliggande studie syftar dÀrför till att undersöka vita barns uppfattningar om "ras" i homogent vita förskolor i Sverige samt hur dessa kan pÄverkas genom bilderböcker. "Ras" ses hÀr som en förÀndringsbar social struktur som kategoriserar in (rasifierar) folk utifrÄn fysiska attribut och förestÀllningar om agerande och egenskaper utifrÄn dessa. UtifrÄn fenomenografiskt förhÄllningssÀtt görs studien pÄ 10 barn uppdelade pÄ tvÄ grupper genom att lÀsa sex bilderböcker med rasifierade huvudroller under fyra veckor. De tekniker som anvÀnds Àr fokusgrupp, i form av bokprat, och experimentorienterad bildsprÄksteknik.

Att hÄlla lÄgan brinnande : En studie kring pedagogiska strategier för elever med diagnosen ADHD

ADHD Àr ett funktionshinder som innebÀr avvikelser inom omrÄdena uppmÀrksamhet, aktivitet samt impulsivitet. Som pedagog Àr det viktigt att ha en förstÄelse för funktionshindret och möta eleverna utifrÄn sina förutsÀttningar och ge det stöd de behöver. Syftet med studien Àr att studera nÄgra personers erfarenheter kring den pedagogiska verksamheten och hur den bör anpassas för att underlÀtta för elever med diagnosen ADHD. FrÄgorna som ligger till grund för studien Àr: Vilka pedagogiska strategier anser informanterna behövs för att undervisa elever med diagnosen ADHD? Vilka uppfattningar framkommer vad det gÀller specifika hjÀlpmedel avsedda att hjÀlpa elever med diagnosen ADHD? Hur anses struktur skapas för elever med diagnosen ADHD enligt informanterna? Genom intervjuer har rÄdata insamlats.

Är du för orten eller förort? : En studie över Bankeryds ortsstruktur och strategier för framtida utveckling

Detta arbete har gjorts i samarbete med Jönköpings kommun.Arbetet handlar om orten Bankeryds struktur och framtida utveckling. Orten ligger i Jönköpings kommun 10 km nordvÀst om Jönköping lÀngs VÀttern. NÀrheten till Jönköping innebÀr bÄde möjligheter och problem, dÄ orten kan dra nytta av stadens serviceutbud samtidigt som det egna riskerar att bli eftersatt pÄ grund av konkurrensen.Syftet med arbetet var att se om Bankeryd ska utvecklas som en egen ort eller en förort. Vidare var syftet att utreda dagens struktur och roll i ortssystemet för att kunna ta fram en strategi för utveckling.Metoden som valdes var en deskriptiv analys. Denna kompletterades med intervjuer och egna iakttagelser.

HÄllbar utveckling i skolan : En studie om gymnasielÀrares sÀtt att definiera och arbeta med hÄllbar utveckling.

Enligt kritisk rasteori Àr rasism en struktur som genomsyrar hela samhÀllet och upprÀtthÄlls av vardagsrasism. Föreliggande studie syftar dÀrför till att undersöka vita barns uppfattningar om "ras" i homogent vita förskolor i Sverige samt hur dessa kan pÄverkas genom bilderböcker. "Ras" ses hÀr som en förÀndringsbar social struktur som kategoriserar in (rasifierar) folk utifrÄn fysiska attribut och förestÀllningar om agerande och egenskaper utifrÄn dessa. UtifrÄn fenomenografiskt förhÄllningssÀtt görs studien pÄ 10 barn uppdelade pÄ tvÄ grupper genom att lÀsa sex bilderböcker med rasifierade huvudroller under fyra veckor. De tekniker som anvÀnds Àr fokusgrupp, i form av bokprat, och experimentorienterad bildsprÄksteknik.

Storytelling : berÀttelsestrukturer i samtidskonsten

MÄnga samtidskonstnÀrer arbetar idag aktivt med berÀttelsens struktur, konstverken fungerar som en del i en mer omfattande process som fogar samman det visuella uttrycket med berÀttande och en övergripande dramaturgi.I detta examensarbete försöker jag synliggöra hur ett konstverks berÀttelsestruktur kan urskiljas dels genom att anvÀnda olika teoretiska perspektiv, dÀr jag bland annat försöker svara pÄ frÄgan,vad Àr en berÀttelse? Men Àven undersöka hur en berÀttelses struktur kan urskiljas visuellt, genom mitt gestaltande arbete. I bÄde den teoretiska och gestaltande delen försöker jag visa att en berÀttelse Àr under stÀndig transformation, samt mottagarens roll i skapandet av en berÀttelse.Jag kommer röra mig mellan den strukturalistiska uppdelningen av ?den klassiska berÀttelsen? till en mer poststrukturalistisk utvidgad syn. Jag kommer Àven ha som utgÄngspunkt att berÀttelsen Àr en aktiv deltagare i skapandet av vÄr sociala praktik.Mitt examensarbete har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningen:Vilka berÀttarstrukturer kan urskiljas i samtidskonstnÀrers konstverk/projekt? Hur arbetar dessa konstnÀrer med berÀttelsens egenskaper och villkor? Hur pÄverkar berÀttarstrukturen i sin tur konstverket/projektet?Till mitt gestaltade arbete bad jag fem personer vÀlja varsin filmscen, denna filmscen ÄterberÀttades sedan muntligt för mig (utan att avslöja vilken film) utifrÄn berÀttelserna gjorde jag teckningar som sedan blev till fem animerade scener.Scenerna presenteras i en följd..

Revisor och nÀtverk: struktur, anvÀndning och framgÄng - en surveyundersökning bland revisorer verksamma vid smÄ revisionsbyrÄer

Revisorsrollen har förÀndrats över tiden. Tidigare arbetade revisorn bara med revision och revisionsrÄdgivning, men numera ingÄr Àven en roll som rÄdgivare i frÄgor som inte direkt Àr förknippade med revision. NÀr revisorns kunskaper inte rÀcker till mÄste denne ta hjÀlp av olika specialister. För att revisorn vid den lilla revisionsbyrÄn ska fÄ tillgÄng till dessa specialister Àr ett externt nÀtverk nödvÀndigt. Syftet med denna uppsats har varit att kartlÀgga hur nÀtverket ser ut för revisorn vid den lilla revisionsbyrÄn.

Hur normaliseras en hÀlsosam livsstil? En diskursanalytisk studie av hÀlsofrÀmjande arbete ur ett sociologiskt perspektiv

Uppsatsen grundar sig pĂ„ en diskursanalytisk undersökning av det hĂ€lsofrĂ€mjande arbetets struktur och förhĂ„llningssĂ€tt ur ett sociologiskt perspektiv. Fyra olika verksamheter som pĂ„ ett eller annat sĂ€tt arbetar med hĂ€lsofrĂ€mjande verksamhet har undersökts, Socialdepartementet, FolkhĂ€lsoinstitutet(Fhi), HĂ€lsofrĂ€mjande Sjukhus(Hfs) samt Södra Älvsborgs Sjukhus(SÄS). Jag utförde Ă€ven en undersökning pĂ„ individnivĂ„, dĂ€r anstĂ€llda pĂ„ SÄS fick uttrycka Ă„sikter och tankar om hĂ€lsa och hĂ€lsofrĂ€mjande arbete. Syftet med uppsatsen var att undersöka den sociologiska forskningens inverkan och roll inom det hĂ€lsofrĂ€mjande arbetet.Det hĂ€lsofrĂ€mjande arbetet Ă€r uppbyggt kring tvĂ€rvetenskaplig forskning men fokuset pĂ„ hur detta ska implementeras i individers vardag har fokus pĂ„ det samhĂ€llsvetenskapliga. Sociologiska begrepp och perspektiv ges utrymme i diskurser och de sociala behoven uppmĂ€rksammas och bidrar till utvecklingen.

Traditionella situationsfaktorers pÄverkan vid utformandet
av ett balanserat styrkort: fallstudier av LuleÄ Kommun och
SSAB TunnplÄt

Uppsatsen avhandlar en kombination mellan situationsteorin och utformningsprocessen av ett balanserat styrkort. Grundidén med situationsteorin Àr att valen som görs Àr drivna av ett rationellt handlande som ett svar pÄ den situation som rÄder. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om omgivning, storlek, struktur och strategi kan vara viktiga pÄverkansfaktorer vid utformningsprocessen av ett balanserat styrkort och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. För att besvara detta har vi anvÀnt oss av relevant teori inom omrÄdet för balanserad styrning samt situationsteori kopplat till situationsfaktorerna. Fallstudier har genomförts pÄ LuleÄ kommun och SSAB TunnplÄt dÀr respondenterna har varit personer som haft en god inblick i processen.

AnvÀndarvÀnlighet, lÀttillgÀnglighet och enkelhet pÄ Internet : En undersökning av LÀnsförsÀkringar VÀrmland

LÀnsförsÀkringar VÀrmlands behov av att förenkla och förbÀttra sin sajt samt den befintliga litteraturens brist pÄ konkreta förslag till hur specifika sajter kan förbÀttras Àr grunderna till denna uppsats..

Handdatorn som ett pedagogiskt verktyg i trÀningsskolan

Sammanfattning:Personer med utvecklingsstörning och autism har ofta behov av begÄvningsstöd för att fÄ en mer strukturerad vardag. Utvecklingen av begÄvningsstödjande tekniska hjÀlpmedel har ökat mycket de senaste Ären, men kunskaperna inom omrÄdet Àr begrÀnsade. Tekniska hjÀlpmedel Àr ett stort Àmne, vi har valt att titta nÀrmare pÄ Handin. Handin Àr en handdator som fungerar som ett tids- och planeringshjÀlpmedel och som riktar sig till personer med kognitiva funktionshinder som utvecklingsstörning och autism. Handin har en anpassningsbar kalender som ger struktur över dagen.

Innovation genom motiverade team

Motivation frÀmjar innovation, men innovationsprocesser mÄste samtidigt ta hÀnsyn till organisationens förutsÀttningar. Det krÀvs en jÀmvikt mellan flexibilitet och struktur i organisationen dÀr team Àr ett optimalt sÀtt att skapa en sÄdan balans. Resultatet presenteras Àven i analysverktyget ITM med praktiska tillÀmpningsomrÄden..

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->