
Sökresultat:
574 Uppsatser om Sports consultant - Sida 27 av 39
FaR för en heterogen målgrupp med komplexa behov : Förskrivares upplevelse av fysisk aktivitet på recept (FaR) och samverkan med aktivitetsmottagare
Aim. The aim of the study was to describe how nurses in home care experience to pursue palliative care in ordinary housing. Methods. The study had a descriptive design with qualitative approach and was carried out through semi-structured interviews with 14 nurses in home health care from two medium-sized Swedish municipalities. The material was analyzed with manifest and latent content analysis. Findings. The underlying theme that emerged in the study was: Working with palliative care in the patient´s own homes is positive but challenging. Informants describe among other things that they perceived palliative home care as meaningful and that relatives have a central role in the palliative home care since they are close to the patient around the clock. The stress that emerges from the heavy work load and the long geographic distances are described as strenuous and to affect the care in a negative way. Informants describe the home environment as challenging as it is often not adapted for care and the collaboration with the palliative team is described to be experienced as both positive and negative.
Coachutbildning i Elitklubbar
Syfte: Studiens fokus var att undersöka hur det ser ut i Sveriges elitklubbar i ishockey, fotboll och handboll när det kommer till den interna coachutbildningen i klubben. En genomgång av respektive idrottsförbunds egna utbildningar ingick också i studien.Metod: Två frågeformulär skickades ut där klubbarna (där oftast sportchefen svarade) fick svara på frågor angående intern coachutbildning och utbildning via idrottsförbunden. Det första formuläret var generellt inte utformat för någon specifik klubb medan det andra formuläret som sändes ut var baserat på klubbens svar från formulär ett.Resultat: Fyra av åtta elitklubbar har en utvecklad coachutbildningsplan och sju av åtta anser att utbildningarna som ges via respektive sports förbund har en hög kvalitet. En klubb av åtta menar på att deras coacher inte är så pass bra utbildade som de önskar de vore.Slutsats: Mer fokus bör läggas på utbildning av coacherna för att höja kvaliteten på dessa på områden såsom beteendevetenskap, psykologi och coaching. Fler klubbar bör internt arbeta mer aktivt för att utbilda sina coacher och kvaliteterna dessa ska ha.
Pojkarna och bokutbudet. Vad pojkar i årskurs åtta säger att de vill läsa om och vad som erbjuds dem.
The purpose of this Master?s thesis is to study if teenage fiction, published in Swedish during the course of one year, matches what boys in eight grade claim they want to read about. The background for our work is a survey initiated by Lärarnas Riksförbund, Läsa för att lära, in 2005. The conclusion drawn in Läsa för att lära is that many children, especially boys, lose their interest in reading when they become teenagers. Information on fictional books for teenagers has been collected from Bibliotekstjänst.
Elevers förhållningssätt till Idrott och hälsa i årskurs 4 - En komparativ studie om påverkande faktorer
I vårt samhälle skiljer sig uppväxtvillkoren för barn och ungdomar mycket åt. Socioekonomiska förutsättningar påverkar barns liv och deras idrottsvanor. Syftet med vår studie är att belysa på vilket sätt elever från två olika klasser och områden med olika social status, har för förhållningssätt till idrotten på fritiden kopplat till skolämnet Idrott och hälsa. Undersökningen genomfördes som två olika fallstudier. Vi valde att undersöka en skola i varje område.
Gräsmattans "vara eller icke vara" : En undersökning av den traditionella gräsmattans moderna dilemma
The traditional lawn is believed to be facing a dilemma. On one hand, it is valuable for people because of its esthetical and functional values. On the other hand, the lawn is perceived as a monoculture without biological diversity that hinders the domestic landscape?s flora and fauna. In this graduation-thesis, the private and public lawn?s dilemma of ?to be or not to be?, is examined from these two different perspectives.
Pedagogik - konsultens marknad
PurposeThe purpose of this thesis is to investigate the market of pedagogic consulting and how the customers look upon these kinds of services and what the consultants think about the market. The following five questions were investigated:What is the situation of the market of pedagogic consulting?- What needs and what demands are there of pedagogical consulting services? - What are the economic possibilities for schools and municipalities to buy professional development and consulting services?What do schools and municipalities think about their needs and what do they think about buying professional development from consultants?- How are the professional development offerings of the consultants recieved by schools and municipalities and is there a difference between the private and public sector of education? - What impact could professional development have on schools?In what way is the marketing for pedagogic consulting done?Method In this study I have chosen to have a qualitative approach with an abductive perpective. I made these choices to get closer to what I wanted to investigate. Through the abductive methodology it was possible to go between theory and empirics.
Mixed martial arts och boxning i Sverige
In 1970 professional boxing became illegal in Sweden and in 2009 the prohibition was removed.Just before both of these changes in the law there were debates in media where people argued forand against ilegalization. In the later debate the focus has shifted from professional boxing toinclude Mixed Martial Arts(MMA) as well. MMA was governed and bound by the same law asprofessional boxing.This purpose of this paper is to compare the debate in 1968-1969 with the debate in 2006. The twodebates resulted in two different outcomes, ilegalization of professional boxing in 1970 and thenlegalization of it 2009. Are there any reason for these differences? What is the reasoning behindthis? By using hegemonic masculinity as a guidance when examining the debates this paper istrying to understand how the discourse have changed over time.
Ensam i Europa? En studie om mottagande- och anpassningsprocessen för ensamkommande barn i Europa, med utgångspunkt i Italien
In the last decade the Italian authorities have tried to adapt themselves to a united European asylum system, in the European Union, through the adoption of legal reforms, intended to improve the conditions of asylum seekers in Italy. Despite these reforms, asylum seekers and refugee?s living conditions are far from covered. The aim of this study is to explore the different functions of social work in the Italian reception process regarding unaccompanied minors and their implications on the wellbeing of the unaccompanied minors. This study was conducted through several interviews with both social workers, which in some way worked with unaccompanied minors, and the unaccompanied minors themselves.
Kontoret; En framgångsfaktor : En utredning om kontorets påverkan på personal samt förslag på hur TM-Konsults kontor i Härnösand kan göras till en bättre arbetsplats
TM-konsult är ett Norrlandsbaserat projekteringsföretag som verkar inom samtliga discipliner i tidiga skeden, projektering och projektledning. För att verka som ett konkurrenskraftigt företag inom projektering i Sverige krävs en rad ingredienser. Några av dessa är moderna arbetsmetoder, moderna verktyg och kompetent personal. TM-konsults kontor i Härnösand är företagets sydligaste säte och det kontor som konkurrerar om jobben i närområdet och Stockholmsregionen. Kontoret är ur en strategisk synpunkt viktigt för företaget.
Hjärtsäkerhet på svenska hälso- och fitnessanläggningar
In the United States, see recommendations for cardiac safety of sports arenas but also to health and fitness facilities. However, this does not exist in Sweden today. Objective: The purpose of this study is to identify the health- and fitness facilities today are equipped with respect to cardiac safety and specifically relating to preparedness for cardiac arrest. Method: Quantitative data are collected and compiled with the help of a questionnaire. The questionnaire contained 19 questions in total.
Har ett idrottsmedlemskap som barn någon betydelse för den fysiska aktiviteten som vuxen?
Syftet med studien var att undersöka om studenter tror att deras fysiska aktivitetsnivå idag påverkats av ett medlemskap i en idrottsförening som barn, samt ta reda på deras egen upplevda aktivitetsnivå idag. Det är en kvalitativ deskriptiv undersökning och därför var intervjuer den mest lämpliga metoden att använda. Individuella intervjuer gjordes med tretton studenter på en högskola. Det framkom i resultatet att deltagarna hade inställningen att den fysiska aktivitetsnivån som äldre, kunde ha påverkats av ett medlemskap i en idrottsförening som barn och unga. Detta troddes bero på bland annat den positiva känsla som idrottande gav och som gjorde att fysisk aktivitet upplevdes som något bra och roligt.
Bryr sig företagskunder om leverantörens corporate image? : Betydelsen av leverantörens corporate image vid köp av kunskapsintensiva IT-konsulttjänster.
Background: Critical conditions to become an attractive supplier of knowledge based IT-services in the B2B market are many. Besides the fact of supplying a service of high quality one must as a supplier communicate values which are understandable and desirable for a new buyer. Buying a knowledge based IT-service involves several risks; the consultant might not have sufficient knowledge or have difficulties understanding the corporate culture and collaborating with other staff within the client?s organization. Since services are intangible offers and it can be intricate to put right price level for something which can only be evaluated when the project is finished, puts severe strain on suppliers competing with other companies in the same market when looking for new clients.
Sponsring eller event marketing ? vilken metod stärker bäst ett företags varumärke inom sportbranschen? : En studie baserad på marknadschefers medvetenhet kring kommunikationsmetoderna sponsring och event marketing i samband med ett idrottsevent.
Idag finns det ett omfattande reklam- och mediebrus i samhället där marknadschefer försöker hitta den mest unika vägen för att få allmänheten att bli intresserade av just deras varumärke.Teorier visar att företag som medverkar i ett event genom kommunikationsmetoderna sponsring eller event marketing erhåller en ökad trovärdighet och stärker sitt varumärke. Hur medvetna är då företagets marknadschefer om skillnaden mellan sponsring och event marketing för att stärka sitt varumärke?Syftet med den här studien är att kartlägga nio marknadschefers medvetenhet mellan sponsring och event marketing i samband med ett idrottsevent. Studien är av kvalitativ art och har ett deduktivt angreppssätt för att besvara problemformuleringen om hur medvetna marknadschefer är om skillnaden mellan sponsring och event marketing när de är associerade med ett idrottsevent och önskar nå en förbättrad image och medvetenhet kring sitt varumärke.Resultatet av undersökningen visar att de nio intervjuade marknadscheferna är medvetna om skillnaden mellan sponsring och event marketing. De anser även att event marketing genererar ett starkare mervärde än vad sponsring gör.
Spelet om spelarna : En kvantitativ undersökning om kulturindustrins likriktning av spelinnehåll och konsumtionen av spel över tid
Denna kvantitativa studie syftar till att undersöka om bästsäljande spel tenderar att bli alltmer likriktade i fråga om genre, åldersmärkning, innehållsbeskrivningar och försäljning. Vi för en teoretisk diskussion kring studiens resultat som kopplas ihop med Adorno och Horkheimers teorier om kulturindustrin och passiviseringen av individen. De teoretiska utgångspunkterna är kritisk politisk ekonomi och Adorno och Horkheimers teorier om kulturindustrin, enformighet och passivisering. Data inhämtas från listor över bästsäljande spel i USA och Europa mellan åren 2006 och 2013. Vi har kvantitativt analyserat listorna utifrån variabler såsom åldersmärkning, innehållsbeskrivningar, genre och försäljning.
Vinterupplevelser på naturis: En utvecklingsstrategi för Piteå som skridskodestination utifrån ett upplevelseperspektiv
Syftet med uppsatsen är att formulera en utvecklingsstrategi för Piteå med målet att bli en framgångsrik skridskodestination. Frågeställningen blir således, hur kan Piteå bli en framgångsrik skridskodestination? Vi använde oss av en kvalitativ metod och för att samla material så utförde vi fem stycken intervjuer och bearbetade relevant litteratur kring destinationsutveckling. Vi arbetade efter en abduktiv ansats som står för en arbetsprocess som går från verklighet till teori, till verklighet och till teori igen genom att pröva formulerade teorier i verkligheten. Resultatet analyserades med förförståelse kring upplevelseproduktion och -ekonomi och vi kom fram till slutsatsen att en utvecklingsstrategi för att utveckla Piteå som skridskodestination bör innehålla arbetssätt för att; ?Arbeta med destinationsutvecklingen på en kommunal nivå ?Utföra- och tillämpa en riskanalys och en beredskapsplan ?Bibehålla en ekonomiskt, social och miljömässigt hållbar destination ?Skapa en image för Piteå som vinterdestination ?Erbjuda evenemang av god upplevelsekvalitet Vi har kommit fram till att Piteå har stora möjligheter att bli en framgångsrik skridskodestination, för att åstadkomma detta krävs det att lokalbefolkning, kommun och näringsliv samverkar inom destinationen Piteå mot ett gemensamt mål.