
Sökresultat:
6741 Uppsatser om Sport motivation scale - Sida 50 av 450
Elevers perspektiv på bedömning, motivation och närvaro i ämnet idrott och hälsa
Abstract
Syftet med studien var att ta reda på om eleverna tror att det var deras fysiska prestation, utan hänsyn till varje individs specifika förutsättningar, som bedöms och betygssätts i idrott och hälsa. Syftet var även att se vilka samband det fanns mellan elevernas motivation, närvaro och med hur de tror att de blir bedömda i ämnet. Studien hade sin utgångspunkt i Vallerands hierarkiska motivationsmodell (Vallerand & Rousseau, 2001) samt Nicholls (1989) Achievement Goal Theory. Metoden var kvantitativ med enkäter och totalt deltog 99 elever i undersökningen. Resultatet visade att 80 % av eleverna hade enligt min definition en felaktig uppfattning om bedömningen i idrott och hälsa.
Ett livsfarligt yrke: En studie om motivation inom yrken med risk för hot och våld
The purpose of this study is to examine what factors that motivate people to work in professions with an explicit and inherent risk of threats and violence. By using a qualitative study and conducting in-depth interviews with eight security guards and doormen with experience from working at restaurants and nightclubs, the study could conclude that the interviewed security guards and doormen were motivated mainly by economic incentives and the social interaction that the profession entails. Status and riskiness of the profession did also, to a certain extent, contribute to the motivation. The professions' lack of advancement opportunities were frequently mentioned as the main reason to why one chose to leave the position, or consider the time in the profession as limited..
Är det media som bestämmer genusordningen? En innehållsanalys av sportsidorna ur ett genusperspektiv. Do media decide the gender hierarchy? A content analysis of the sport pages from a gender perspective
Syftet med undersökningen är att utöka förståelsen på vilket sätt media förmedlar idrott ur ett genusperspektiv, och diskutera dess konsekvenser. Vi vill med undersökningen få en ökad insyn i medias makt kring föreställningar om kvinnligt och manligt på sportsidorna. Vi har med hjälp av kvantitativ innehållsanalys i kombination med kvalitativ textanalys argumenterat kring olika tänkbara svar. Underlaget för vår studie baseras på ett omfattande kodningsschema där sportbilagan i Dagens Nyheter (DN) under februari månad 2011 utgjort empirin. Resulta-ten av kodningsschemat har jämförts med litteratur om genus, media och idrott.
Motivation för kreativitet : - En studie om hur ledare kan påverka produktiviteten i svenska medieproducerande företag
Since the mid 1900s the organizational perspective in media producing companies has changed. The focus has shifted from just being a laborer to the person behind the effort. The most important for an efficient and smooth organization is the motivation of the employees and the social working environment. Former research argues that managers must be coaches and that crucial factors for the survival of organizations are creativity, innovation and adaptability. With this study we investigate what motivates employees to use their creative skills.
En psykometrisk utvärdering av frågeformulären PSAS-C och APSQ som mått på sömnrelaterad oro
Vårt syfte med denna studie var att göra en psykometrisk utvärdering av frågeformulären PSAS-C (Pre sleep arousal scale) och APSQ (Anxiety and preoccupation about sleep questionnaire). Teoretiska modeller har kommit fram till att kognitiv uppvarvning och förvrängd subjektiv perception av sömn skapar oro som kan bidra till utveckling av insomni. För att fånga upp oro vid insomni används idag två frågeformulär, PSAS-C och APSQ. Deltagare från en svensk longitudinell studie (n = 2333) ombads att svara på de två formulären. Båda skalorna visade på en god begreppsvaliditet och intern samstämmighet.
Samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytningsstil i en normalpopulation
Syftet med studien är att undersöka samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytning i en normalpopulation. 214 personer i åldrarna 18-39, från Örebro och Karlstad universitet, besvarade en enkät bestående av Autism-Spectrum Quotient, Attachment Style Questionnaire och Emotion Contagion Scale. Könsfördelningen var 90 män och 124 kvinnor. Det fanns samband mellan autistiska drag, emotionell smitta och anknytning. Det visade sig att ju starkare autistiska drag, desto mindre mottaglighet för emotionell smitta.
Individen i fokus : Sektionschefers behov av utveckling på ett stort svenskt företag
Mänsklig kompetens och motivation hos anställda är några av flera viktiga delar i en framgångsrik organisation. Genom att fokusera på både individuella ledare och den kollektiva ledarskapsutvecklingen drivs organisationen framåt. Motivation är viktigt för individuell utveckling, saknas motivation blir arbetet inte inspirerande och utveckling uteblir. Syftet med föreliggande studie var att ta reda på vilka behov av kompetensutveckling sektionschefer på ett stort svenskt företag har samt vilka strategier företaget kan använda för att identifiera behoven och stötta sektionscheferna i sin utveckling. Fem personer intervjuades, två avdelningschefer och 3 sektionschefer.
Nivåanpassning- Ett sätt att höja motivation till utveckling i ämnet idrott och hälsa?
Syftet med denna undersökning är att se om eleverna själva upplever att de får större motivation till utveckling om idrottslektionerna blir nivåanpassade vid de olika aktiviteterna de arbetar med. Undersökning genomfördes 2009-03-03 på Klågerupskolan genom en enkätundersökning bland skolans årskurs 8 och 9. Resultatet av undersökningen visade att elever i tonåren själva tror att en nivåanpassning vid idrottens olika moment skulle ge ökad motivation till utveckling hos dem. Undersökningen har också tydligt visat att en överväldigande majoritet skull klara av fler moment, tycka det var roligare och skulle våga mer på lektionerna om det var nivåanpassat. Min slutsats är att elever i tonåren själva tror att de motiveras mer till utveckling vid nivåanpassning men att det är viktigt att de får arbeta nivåanpassat med nytt gruppindelningsbyte vid de olika momenten som finns inom ämnet idrott och hälsa..
När man rör på sig fastnar det där uppe: en studie om
pedagogers syn på elevers motivation till
språkinlärning
Syftet med examensarbetet var att belysa elevers motivation för språkinlärning. I undersökningen lyfter vi fram hur pedagogerna använder sig av lek, dans och rörelse i sin engelskundervisning samt hur detta påverkar elevers motivation. Resultatet har tagits fram genom kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger som undervisar i engelska i grundskolans tidigare år. Studiens resultat visar att samtliga pedagoger anser att motivationen ökar genom dans, lek och rörelse. I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet står det att kunskap kan tas in genom olika arbetsformer, till exempel bild, drama, musik och dans (Skolverket, 2006).
Lärare, digitalteknik och motivation : En studie om vilka aspekter som påverkar lärares motivation att använda digitalteknik i undervisningen
Studiens syfte är att utveckla kunskap om lärares motivation till användning av digitalteknik i undervisningen. Ämnet belyses genom frågeställningarna; Vilken förståelse har lärare för den digitala teknikens roll i undervisningen? och Vilka aspekter påverkar lärarnas motivation till användning av digitalteknik i undervisningen? I studien deltar fem verksamma lärare som undervisar i årskurs 1-6. Utifrån semistrukturerade kvalitativa intervjuer beskrivs och kategoriseras aspekter som påverkar lärarnas motivation till att använda digitalteknik i undervisningen. Studien visar att tvetydighet präglar lärarnas förståelse för den digitala tekniken. Lärarna uppvisar en förståelse för teknikens möjligheter och utnyttjar den för personlig utveckling och som informationsbank.Det framkommer dock inte lika frekvent att den digitala tekniken används i undervisningssituationen. Det är flera aspekter som påverkar lärarnas drivkraft att använda digitalteknik i undervisningen.
Pojkars och flickors prestation och motivation i ämnet matematik - Några matematiklärares uppfattningar
Syftet med föreliggande studie var att få en djupare förståelse för hur några matematiklärare uppfattar elevers prestationer och motivation i ämnet matematik. Syftet ämnar också belysa om lärarna ser några könsskillnader, samt om lärarna behandlar elever annorlunda utifrån dess kön. Urvalet bestod av fyra matematiklärare, tre kvinnor och en man som hade varit verksamma lärare i minst sju år. En semistrukturerad intervjuform användes med en förbestämd intervjuguide som hade två kategorier: könsskillnader i klassrummet och motivation. Resultatet analyserades med inspiration från fenomenologin.
När backa inte längre var ett alternativ : Genomförandet av Arenastaden i Växjö
This thesis suggest an explanation for is how it is possible to understand that the large arena project in Växjö grew to cost sums of money that initially in the project not would have been an alternative to discuss, how goals changed and how the institutional environment changed the prerequisites of the project. As empirical part of the research, to describe and analyze the project, the municipality?s documentation of the project have been analyzed and semi-structured interviews have been made. Theoretical perspective is taken from the neo-institutionalism in sociology of organizations and change, and theories of the complexity of large projects with major symbolic value and importance. The project starts with the municipality?s investment and cost to be hold back, defined as a necessary condition in order to fulfil an ambitious drive towards new sport arenas. Eventually the necessary condition was abandoned and the arenas were built with the municipality responsible for the investment, cost and risk in the project.
Storyline: en nyckel till motivation?
Syftet med vårt arbete var att själva skaffa oss kunskaper om förhållningssättet och arbetsmetoden Storyline. Genom att studera litteratur och praktiskt delta i ett Storylinearbete skapades grunden till vårt examensarbete. Vi ville även undersöka om det fanns en koppling till detta arbetssätt och lust att lära det vill säga motivation. Undersökningen byggde på ett Storylinearbete som vi tillsammans utförde med elever från vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Eleverna som ingick i undersökningen var en 3-4 i Luleå Kommun.
Ett liv på marginalen : En kvalitativ studie om unga vuxnas upplevelser om ekonomiskt bistånd
Syftet med studien är att identifiera hur fenomenet motivation konstrueras i tre olika diskurser. Dessa diskurser är fokusgruppsamtal med gymnasieelever, läroplanen för gymnasiet samt en text om motivationsforskning för skolans värld. Analysen av diskurserna är baserad på Faircloughs tredimensionella kritiska diskursmodell. Studien synliggör skillnader och likheter i de studerande diskursena med särskilt fokus på vad detta får för påverkan på elevernas drivkrafter till lärande. Analysen visar att läroplanen konstruerar ett ideal där eleven ses som ansvartagande med motivation till lärande av ett meningsfullt kunskapsstoff.
Ledarskap och distansarbete: En kvalitativ studie om ledarskapets p?verkan p? medarbetares motivation
Remote work has become increasingly widespread due to advances in digital technology and changing organizational structures, a shift initiated by the COVID-19 pandemic. The purpose of this study is to examine how leadership influences employee motivation in remote work environments. The aim is to deepen the understanding of which leadership styles are most effective in maintaining and enhancing motivation when traditional psychical interaction is absent. To investigate this, a qualitative research approach was applied, consisting of semi-structured interviews with both individuals in leadership positions and employees. The findings indicate that leadership plays a crucial role in shaping employees' motivation in remote contexts.