Sök:

Sökresultat:

2357 Uppsatser om Sport marketing - Sida 64 av 158

Hur tränas hundar inom svenska brukshundklubbar? :

This is a descriptive paper based on a questionnaire- and literature study regarding how dogs are trained, what type and frequency of injuries that occur as well as how the dogs are best prepared for work. Using the results from the questionnaire, an overview is given on how members of Working dog clubs train their dogs and what kind of injuries that occur most frequently. The average age among the dogs included in the study was only about three years. This could indicate that older dogs are not trained in the same extent as young dogs. The results show that only a third of the dog owners warmed up their dogs before training.

Att välja bort vete : En kvalitativ intervjustudie om varför elitidrottare väljer bort vete ur kosten

Utbudet av dieter och hälsobudskap finns idag överallt. Oavsett om syftet är att gå ner i vikt för att minska framtida hälsorisker eller för att optimera kosten inför en tävling, så finns det information, råd och riktlinjer i överflöd. En av de senaste trenderna i USA är att utesluta vete i kosten.Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse i varför elitidrottare, utan konstaterad födoämnesallergi, väljer bort vete ur kosten. Kvalitativa intervjuer genomfördes med fem elitidrottare på landslagsnivå inom tre olika sporter. Materialet tematiserades och analyserades.De intervjuade elitidrottarna ansåg att konsumtion av vete har en negativ inverkan på deras idrottsliga prestationer.

Däckfackhandeln i Sverige : - från ett leverantörsperspektiv

Bakgrunden för denna uppsats är att jag som anställd i däckbranschen i Norden önskat att få ökad förståelse för vilka mekanismer som en däckleverantör, som normalt är ett försäljningsbolag ägt av en stor multinationell däckproducent, måste ta hänsyn till för att de självständiga däckfackhandlarna i Sverige skall föredra en viss leverantör och dennes produkter och varumärken framför andra leverantörer. Då däckfackhandeln totalt sett är den återförsäljningskanal som är störst när det gäller försäljning av däck till slutkund i Sverige, upplever jag detta som ett intressant forskningsområde. Däckbranschen i Sverige måste generellt anses som mer eller mindre outforskad. Internationellt kan det också se ut som om förvånansvärt få forskningsarbeten gjorts av just däckbranschen. När det gäller mitt specifika forskningsområde har jag inte funnit några motsvarande studier i mina sök i vetenskapliga databaser och liknande.

En bild säger mer än tusen ord : - en semiotisk bildanalys av gymnasiekataloger ur ett genusperspektiv.

I denna studie analyseras gymnasiekatalogers bilder som beskriver tre gymnasieprogram (Barn- och fritidsprogrammet, Byggprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet) ur ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka huruvida bilderna ger uttryck för den könsuppdelade gymnasieskolan genom att visa det kön som är i majoritet på programmet.Resultaten visar att representationen av det kön som är i minoritet är högre på bilderna än den faktiska representationen på programmen i stort. Dock syns en tydlig skillnad i hur tjejer respektive killar porträtteras och i vilken miljö de befinner sig. Budskapet katalogerna sänder ut är att tjejer och killar bör välja, om inte olika program så olika inriktningar. Ett exempel som visar detta är Barn- och fritidsprogrammet där det nästan uteslutande är tjejer som visas med barn medan killar oftare befinner sig i utemiljöer där sport och friskvård är inblandat..

Röhnisch : En marknadsundersökning gällande klädval,  lojalitet och positionering.

 In light of the resent surge in globalization, and the heightened competition that follows as a result of this, there has been an increase in the importance that is placed into understanding buyer behaviour. This increase has been seen since the realization that by building strong customer relationships it is much easier to reach these through the marketing communications that are put in effect. There are also a number of upsides to enlisting the customers at an early stage in product development, such as creating greater value and a stronger sense of involvement.Röhnisch is therefore trying to show a genuine interest in supplying the costumers needs as they adapt and evolve. In order to accomplish this strive towards gaining a deeper understanding into the thoughts and attitudes that precedes the buying behaviour they conduct regular surveys. To complement this, the purpose of this paper will be to determine the actual preferences and buying behaviour of the market segment that Röhnisch has chosen for themselves, and while doing so, keeping an emphasis on loyalty.

Marknadsföring via internet : ett reklammedium i frammarsch eller mättnad?

Internet has since the beginning of the nineties gone through an enormous growth in size, and with this big increase in numbers of users, a new, lucrative advertisingmarket was created with webbased marketing. This market has grown in the same tempo, and has now reached some sort of a breakpoint. There is no doubt that internet will be a marketingmedium to count on in the future, but how will development continue to progres and what shape will it have? Will this development keep on growing in the same tempo as earlier or will we see factors that put a break on this development?With this study, I have wanted to give a picture of internet as a marketingchannel today and how it is understood by consumers, spokesmen for the bransch and branschauthoritys. Further, I have tried to give a picture of how the future could look like, judging from the data that was collected from interviews, a big poll and those written sources on the subject that are available today.To be able to give answers to my questions at issue and reach a conclusion for the partproblems that I had initially, I have made a group of interviews with spokesmen of the bransches marketing, netportal, netanalysis amongst others.

Skapandet av lojalitet : - en utvärdering av marknadsföringsstrategier

Titel: Skapandet av lojalitet - en utvärdering av marknadsföringsstrategier.Författare: Emma Hautanen & Eve-Marie RoweHandledare: Lars VigerlandÄmne: MarknadsföringDokumenttyp: Kandidatuppsats 10p.Publiceringsår: VT-2007Nyckelord: Lojalitet, Word-of-mouth, Involvement theory, Marketing mix, Medicintekniskverksamhet, Medicintekniska avdelningen analys på Karolinska Universitetssjukhuset.Syfte: Syftet är att utvärdera om MTA-analys marknadsföringsstrategier skapar lojalakunder?Metod: I studien har författarna genomfört både en kvantitativ och en kvalitativundersökning. Författarna har använt sig av abduktion i studien. Den kvantitativaundersökningen bestod av prestrukturerade svarsalternativ som utarbetas utifrån redanbefintliga teorier för att på så sätt kunna koppla samman empirin och teorin kring studien.Således har studien gjorts enligt en abduktiv ansats. Undersökningen utfördes genom attenkäter skickades ut till MTA-A?s kunder, både avdelningar på sjukhuset och utomståendekunder.

Brazil?s Awake, Sweden?s Asleep? : De brasilianska demonstrationerna i svensk press juni-juli 2013

I denna uppsats undersöks representationen av de brasilianska demonstrationerna i svenskpress 15 juni-19 juli 2013. Fokus är även att utgöra hur nyheten har vinklats och hur dennavinkling tagit sig form, samt en jämförelse mellan sportjournalistik och övrig journalistik,p.g.a. nyhetens koppling till sport.Till min teoretiska ram har jag främst använt mig av tre medieforskares verk ? Anna RoosvallsUtrikesjournalistikens antropologi, Mattias Ekmans Den globala rättviserörelsen i svenska medieroch Kai Hafez The Myth of Media Globalization ? som sammanfattningsvis berörnyhetsvärdering, utrikesjournalistisk, diskurs, hegemoni och globalisering.Uppsatsen använder sig av först en kvantitativ innehållsanalys, därefter en kvalitativdiskursanalys. I den kvantitativa separeras artiklar från sport- och övrig journalistik.

Små företag i den stora världen : En studie av mikroföretags konkurrensfördelar

Problem: ICA arbetar med lojalitetsprogram och detta för att skapa långa och hållbara relationer till sina kunder. Företaget visar förståelse för att det inte räcker att enbart sälja produkter utan det krävs en relation till dess kunder. ICA skapade 2008 ett koncept vid namn ?Mina varor? vilket bygger på att ICA ger riktade erbjudanden till sina kunder utefter dennes tidigare inköpsbeteende. Vid lanseringen av ?Mina varor? riktades stor kritik mot ICA och dess sätt att hantera kundernas personliga integritet och att erbjudandena inte stämde överens med vad kunderna handlade.

Maskulinitet : en kvalitativ studie om hur maskulinitet kan konstrueras bland unga män, som är aktiva inom lagidrotten fotboll, analyserat ur ett genusperspektiv

This is a qualitative study about how young men in the age of 16-18 years can construct their masculinity. How do these young men describe a ?real man?? What are their thoughts about themselves as adults? The purpose of this study includes a gender perspective in surroundings that cope with the sport football. To answer this study, six young men in the age of 16-18 years, whom are active football players in different levels, have been interviewed. The findings showed that the young men seemed to construct their masculinity in cooperation with the surroundings and the nearest family members seemed to have a very strong influence of the boy?s development to become a man.

Marknadsstrategier på den reformerade skolmarknaden : En undersökning om gymnasieskolors marknadsföringsmetoder

I början av 1990-talet så genomförde den borgerliga regeringen friskolereformen vilket in-nebar att det statliga monopolet upplöstes och att fristående skolor kunde konkurrera på samma villkor som kommunala skolor. Detta medförde att det ekonomiska ansvaret för gymnasieskolan övertogs av respektive kommun och att skolpengen infördes. Reformen har inneburit ökat antal skolor och hårdare konkurrens. Detta tillsammans med minskat elevan-tal har pressat skolorna till att optimera sin marknadsföring för att attrahera elever. Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera om det finns någon skillnad i hur kommunala respektive fristående gymnasieskolor arbetar med marknadsföring.

Förtroendeskapande mellan företag och kunder : en kvalitativ studie om hur sex svenska företag ser på förtroendeskapande gentemot kunder. 

Kurs: 2FE73E, Examensarbete i företagsekonomi med inriktning marknadsföring, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.Författare: Johanna Liikamaa & Erika GustafssonHandledare: Leif MarcussonExaminator: Richard OwusuUppsatsens titel: Förtroendeskapande mellan företag och kunder: en kvalitativ studie om hur sex svenska företag ser på förtroendeskapande gentemot kunder.Forskningsfråga: Hur arbetar svenska tjänsteföretag med förtroendeskapande gentemot kunder och potentiella kunder?Syfte: Syftet med denna uppsats är att bidra med en undersökning kring förtroendeskapande gentemot kunder. Vi har två delsyften, vilka är att klargöra och analysera hur företagen arbetar med kundrelationer och lojalitet.Metod: Studien baseras på kvalitativ metod, datainsamlingen har skett genom öppna telefonintervjuer med sex företrädare från företag. Resultat: Genom studiens intervjuer och dess resultat har vi kommit fram till att företag är beroende av förtroende från deras kunder. Våra informanter har återgett att förtroendeskapandeåtgärder är värt mycket och att utan förtroende kommer man inte långt i sitt arbete. Detta beror troligen på att det inte enbart är produkten eller tjänsten som står i fokus utan ?hela paketet? i form av service och förtroendeskapande åtgärder med mera.

Studenthälsans image : En fokusgruppundersökning om Uppsalastudenternas bild av organisationen och dess sätt att tilltala dem

AbstractTitle: The picture of Studenthälsan ? a focus group study of the image that students in Uppsala have of the organization and of how they look at the way the organization addresses them. Studenthälsans image - en fokusgruppundersökning omUppsalastudenternas bild av organisationen och dess sätt att tilltala demNumber of pages: 65 (73 including enclosures)Author: Sofie BackmanTutor: Göran SvenssonCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityAim: The aim of this essay is to study the image that students in Uppsala have of Studenthälsan and its excersice department. This includes how the students perceive the organization?s way of communicating with them, both in terms of the marketing and their reception at the facilities, and what they would like to be different regarding this in the future.Method/Material: Together with literature studies, a qualitive method has been used and three focus group interviews with a total of 15 informants have been conducted.

Informatörer och professionalisering

The foundation for this thesis lies in whether or not, and how, the body representation in printed commercials, specific products directed to the body (shampoo, body lotion etc.), has changed during the last fifty years. Four years have been chosen because of the changes in society that we believe might have had an impact. The commercials that have been picked out are the ones that best represent the general view of the body. We have found that the changes when it comes to body presentation has followed the social development to a certain degree, but it is difficult to say how much the society has had an affect on the body ideal in advertising. Representations of the male body is something that has escalated since the early 70?s, fifteen years earlier few commercials was made with male models, and the few there were, never showed more than the face.

Effectiveness of education program conducted by Novo Nordisk: A study on the prescription behaviour of the doctors? in the treatment of diabetes disease

The purpose of this work is to do an investigation on the customers in the pharmaceutical sector; mainly general physicians who have taken part in the education events have any impact in their prescription behaviour after the participation in the program. The settings for this study are general practitioners in the Swedish market who have taken part in the education program held by Novo Nordisk in the treatment of diabetes disease. Methodology: The methodological approach adopted for this work is quantitative; using secondary data from the internal database from the company. The analytical model is tested through statistical analysis using the data?s obtained from the databases.

<- Föregående sida 64 Nästa sida ->