Sökresultat:
985 Uppsatser om Spelregler för press - Sida 64 av 66
Patienters upplevelse av pÄverkad sexualitet efter en hjÀrtinfarkt- En litteraturstudie
AbstractTitel: Pojkfotbollens primÀra mÄl - En kvalitativ studie om attityder kring pojkfotbollsverksamheten i svenska fotbollsföreningar Författare: Marcus OlofssonHandledare: Daniel PetterssonExaminator: Peter GillTermin: Ht-14LÀrosÀte: Högskolan I GÀvleHp: 15Attityderna inom barnfotbollen tenderar att hÄrdna och det kan ses som ett problem att tÀvlingen hamnar i centrum. Enligt Redelius (2002) blir barnen inslussade i föreningslivet vid allt tidigare Äldrar och fotbollsföreningarna i Sverige blir viktiga aktörer för de verksamma ungdomarna. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr frÀmst att studera attityder inom pojkfotbollen i Sverige. Med attityder menas hÀr pÄ vilket sÀtt olika föreningar bedriver sin pojkfotbollsverksamhet och hur ledarna stÄr för dessa attityder i den dagliga verksamheten. En granskning sker huruvida det Àr en elitsatsning utan grÀnser som sker eller om leken stÄr i centrum i ett sammanhang dÀr alla som vill vara med Àr vÀlkomna.
FörsÀkringskassan under förÀndring : En av vÄr tids största förÀndringar inom en offentlig verksamhet. En studie av hur medarbetarna inom FörsÀkringskassan pÄverkas av en omorganisering
VÀrlden befinner sig i en stÀndig förÀndring och det blir ocksÄ allt viktigare att hÀnga med i denna process för att kunna överleva. Detta gÀller Àven för organisationer som vÀxer och krymper, slÄs samman eller delas upp, lÀggs ner eller omstruktureras. DÀrför kan det vara svÄrt att tÀnka sig en organisation med samma form genom hela sin existens. En stor sÄdan förÀndring kom att inledas av regeringen, dÀr en sammanslagning av RiksförsÀkringsverket (RFV) och de allmÀnna försÀkringskassorna kom att utveckla en av landets största statliga myndighet, FörsÀkringskassan. Denna omorganisering har uppmÀrksammats i press och media.
Projektledning och motstÄnd vid intern förÀndring : en systematisk litteraturstudie
Reklambranschen Àr en bransch som lÀgger mycket fokus och stort vÀrde pÄ skapandet av originalitet och nytÀnkande för att frambringa effektiva lösningar. Reklam handlar om att pÄverka en individ och skapa reaktioner, vilket kan leda till att personen köper den marknadsförda produkten eller tjÀnsten. En reklambyrÄs vardag Àr att arbeta med flera olika uppdrag i varierade storlekar och projektledaren kan leda runt tjugo projekt samtidigt. Projektgruppen har en stÀndigt tuff utmaning att övertrÀffa sig sjÀlva och kundens önskemÄl för att slÄ igenom marknaden samt nÄ ut till konsumenten. Projektledaren har en viktig roll i denna process genom att bÄde leda sina medarbetare och att motivera dem till att vara kreativa.Denna studie har som syfte att studera samt ge exempel pÄ hur projektledare pÄ en reklambyrÄ motiverar kreativiteten hos projektdeltagarna.
Ett bortspolat paradis - LÀngtan efter exotiska platser med svensk hjÀlp : En studie i myndigheters och organisationers kriskommunikation efter tsunaminkatastrofen
Syfte: Att undersöka: Hur samarbetet mellan de olika myndigheterna och organisationerna fungerade pÄ det kriskommunikativa planet i samband med tsunamikatastrofen annandag jul 2004. Hur tilliten till de abstrakta systemens experter pÄverkades vid katastrofen. Hur det senmoderna samhÀllet och globaliseringens allt större rörlighet stÀller nya krav pÄ svenska myndigheters insatser utomlands.Bakgrund: Tsunamikatastrofen i Sydostasien annandag jul Àr den enskilda hÀndelse som har krÀvt flest svenskars liv i modern tid. Det Àr mycket ovanligt att ett samhÀlle har full beredskap för en hÀndelse av den hÀr storleken. Katastrofen var fullbordad oerhört fort, lÄngt innan nÄgon blivit förvarnad.
En andra chans ? en överblick av secondhandklÀders marknad
In our globalized society massconsumption is widespread. However there is a trend showingthat people are starting to re-use clothes instead of buying newly produced garments. Reasonsfor buying secondhand clothing are many. During the 1950s people strived to look likeeveryone else but in the 1960s this changed. Subcultures grew stronger.
Att motivera till hÀlsa : HÀlsofrÀmjande arbete utifrÄn metodiken motiverande samtal
OhÀlsa Àr ett problem för bÄde individ och samhÀlle och stora resurser gÄr Ärligen till kostnader som ohÀlsan medför. I arbetslivet har ökad press och minskat fysiskt arbete pÄverkat de anstÀlldas hÀlsa negativt. Genom att bereda möjlighet till fysisk aktivitet, sociala sammanhang och möjligheten att pÄverka sin arbetssituation kan arbetsgivaren frÀmja de anstÀlldas hÀlsa. Detta arbete kan ske under beteckningen hÀlsofrÀmjande arbete. Medvetenhet och information i sig rÀcker inte för att individer ska förbÀttra sin hÀlsa; motivationen utgör en viktig del.
NÀr tvÄ blir en : Nyckelpersoners strategiska anvÀndning av diskurser i media i internationella omorganiseringar
I denna kandidatuppsats har vi studerat hur nyckelpersoner i internationella omorganiseringar anvÀnder sig av strategiska diskurser för att förmedla sina budskap i tryckt press. Syftet har varit att ta reda pÄ hur nyckelpersoner strategiskt utnyttjar rationella eller nationella diskurser vid en internationell sammanslagning och framför allt hur dessa kan kopplas till specifika teman som i sin tur uppmÀrksammas i den mediala bevakningen.Företaget som valts för undersökningens fallstudie, Àr fusionen mellan Telia (Sverige) och Sonera (Finland) i slutet av 2002. Studien har genomförts, genom att undersöka tidningsartiklar frÄn en dagstidning och en affÀrstidning frÄn bÄde Sverige och Finland, under en femÄrsperiod (2002-2006). Vi har sedan gÄtt igenom dessa artiklar för att finna citat av sammanslagningens nyckelpersoner. Citaten har analyserats och kategoriserats med hjÀlp av kritisk diskursanalys för att avgöra hur olika personer har anvÀnt sig av rationella respektive nationella diskurser och inom vilka teman man kan se olika diskurser.
Pojkfotbollens primÀra mÄl : en kvalitativ studie om attityder kring pojkfotbollsverksamheten i svenska fotbollsföreningar
AbstractTitel: Pojkfotbollens primÀra mÄl - En kvalitativ studie om attityder kring pojkfotbollsverksamheten i svenska fotbollsföreningar Författare: Marcus OlofssonHandledare: Daniel PetterssonExaminator: Peter GillTermin: Ht-14LÀrosÀte: Högskolan I GÀvleHp: 15Attityderna inom barnfotbollen tenderar att hÄrdna och det kan ses som ett problem att tÀvlingen hamnar i centrum. Enligt Redelius (2002) blir barnen inslussade i föreningslivet vid allt tidigare Äldrar och fotbollsföreningarna i Sverige blir viktiga aktörer för de verksamma ungdomarna. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr frÀmst att studera attityder inom pojkfotbollen i Sverige. Med attityder menas hÀr pÄ vilket sÀtt olika föreningar bedriver sin pojkfotbollsverksamhet och hur ledarna stÄr för dessa attityder i den dagliga verksamheten. En granskning sker huruvida det Àr en elitsatsning utan grÀnser som sker eller om leken stÄr i centrum i ett sammanhang dÀr alla som vill vara med Àr vÀlkomna.
Attraktivare förortskommun : Ăr interkulturella kompetenser givande varumĂ€rkesattribut nĂ€r mĂ„ngkulturella förortskommuner vill dra till sig fler företag?
The competition between the Swedish municipalities has increased as the world has become more globalized, which means that they need to become more attractive for sustaining sound finances and not to find themselves to have a downward trend. One possibility to show the attractiveness of a place is by using place marketing and therewith attaining a stronger brand position. There are 20 suburban municipalities in the county of Stockholm, of which six are multicultural or are having a minimum of 20 percent immigrants among the residents. These immigrant areas are segregated based on class, income and culture. Problems associated with these areas have historical aspects that dates further back than modern immigration does.
Att motivera för kreativitet : En kvalitativ studie om projektledare inom reklambranschen
Reklambranschen Àr en bransch som lÀgger mycket fokus och stort vÀrde pÄ skapandet av originalitet och nytÀnkande för att frambringa effektiva lösningar. Reklam handlar om att pÄverka en individ och skapa reaktioner, vilket kan leda till att personen köper den marknadsförda produkten eller tjÀnsten. En reklambyrÄs vardag Àr att arbeta med flera olika uppdrag i varierade storlekar och projektledaren kan leda runt tjugo projekt samtidigt. Projektgruppen har en stÀndigt tuff utmaning att övertrÀffa sig sjÀlva och kundens önskemÄl för att slÄ igenom marknaden samt nÄ ut till konsumenten. Projektledaren har en viktig roll i denna process genom att bÄde leda sina medarbetare och att motivera dem till att vara kreativa.Denna studie har som syfte att studera samt ge exempel pÄ hur projektledare pÄ en reklambyrÄ motiverar kreativiteten hos projektdeltagarna.
SkidanlÀggningsprojektet Tre Toppar : ett glesbygdsdilemma mellan naturturism, natur-skydd och regional utveckling
Naturturismen har kommit att bli en av de viktigaste och största nÀringarna i den svenska fjÀllvÀrlden, och för mÄnga fast boende i fjÀllen och i fjÀllnÀra trakter en förutsÀttning för att fortsÀtta bo och verka i bygden. Den volymmÀssigt största turistformen Àr den alpina skidÄk-ningen dÀr det rÄder hÄrd konkurrens mellan de alpina turistdestinationerna om de besökande turisterna och deras pengar, och dÀr det finns en stor press att möta konkurrensen med ett ökat utbud och ökat mervÀrde pÄ destinationerna. Detta var bakgrunden till Idre FjÀlls storskaliga skidanlÀggningsprojekt Tre Toppar. Projektet förutsatte dock ingrepp i ett Natura 2000-klassat naturreservat för att förverkligas. Efter flera Ärs planeringsarbete, parallellt med en intensiv lokal debatt för eller emot projektet, avslog regeringen den 8 mars 2007 Idre FjÀlls ansökan om tillstÄnd för ingrepp i Natura 2000-omrÄdet.Föreliggande uppsats visar med fallbeskrivningen Tre Toppar att problematiken att förena naturvÄrd, turism och kravet pÄ ekonomisk utveckling med varandra till stor del handlar om olikartade förhÄllningssÀtt till landskapet och naturen - om fjÀllandskapet Àr till för att nyttjas eller bevaras.
Effektivisering av arbetsplatslogistik: en fallstudie vid NCC Construction Stockholm/MĂ€lardalen
I dagens högkonjunktur rÄder brist pÄ utbildad personal inom speciella
kompetensomrÄden som byggarbetare. Det har Àven blivit svÄrare att fÄ tag
pÄ material. Undersökningar visar Àven att byggindustrin halkat efter
produktivitetsmÀssigt jÀmfört med andra industrier.
Med detta som bakgrund Àr logistik idag ett hett ÀmnesomrÄde i
byggbranschen. Genom att effektivisera logistiken kan en rad fördelar
uppnÄs. Syftet med detta projekt Àr att studera hur det gÄr att
effektivisera logistiken pÄ byggarbetsplatserna.
Effektivisering av arbetsplatslogistik: en fallstudie vid
NCC Construction Stockholm/MĂ€lardalen
I dagens högkonjunktur rÄder brist pÄ utbildad personal inom speciella kompetensomrÄden som byggarbetare. Det har Àven blivit svÄrare att fÄ tag pÄ material. Undersökningar visar Àven att byggindustrin halkat efter produktivitetsmÀssigt jÀmfört med andra industrier. Med detta som bakgrund Àr logistik idag ett hett ÀmnesomrÄde i byggbranschen. Genom att effektivisera logistiken kan en rad fördelar uppnÄs.
Teknisk och visuell kvalitetsutvÀrdering av fyrfÀrgsprintrar och offset
Stora Enso Àr ett integrerat pappers-, paketerings- och skogsföretag som producerar finpapper, kartong samt trÀprodukter. Denna studie har genomförts pÄ uppdrag av Stora Enso och utvÀrderar samt utreder existerande korrelationer mellan olika kvalitetsparametrar samt upplevd bildkvalitet. Det Àr oklart vad som pÄverkar den upplevda bildkvaliteten i störst utstrÀckning och Stora Enso ville dÀrmed fÄ ökad kunskap angÄende vilka kvalitetsparametrar som resulterar i ett gott tryckresultat. I och med digitalpressarnas utveckling introduceras papperskvaliteter med varierande egenskaper pÄ marknaden och Stora Enso vill erhÄlla kunskap angÄende olika papperskvaliteters prestationer kvalitetsmÀssigt vid tryckning i olika tryckpressar. I denna studie baserades mÀtningarna och analyserna, tryck- och papperstekniska samt subjektiva, pÄ elva olika papperskvaliteter tryckta i tre tryckpressar, DC2060, iGen3 samt offset.
Formgivning av skidhjÀlm för friÄkare
SÀkerhetstÀnkandet Àr pÄ stark frammarch i vÄrt samhÀlle idag. SÄ Àven inom
skidÄkningen. Detta har lett till att allt fler vÀljer att Äka skidor med
bÄde ryggskydd och hjÀlm, vilket har gjort att tillverkning av sÄdana
attiraljer Àr en vÀxande marknad. PÄ denna marknad försöker POC etablera sig
och har till sÀsongen 05-06 lanserat sina första produkter, hjÀlmar för
alpint tÀvlande och ryggskydd. Dessa hjÀlmar har rönt stor uppskattning och
fÄtt bra kritik av press och designers runt om Europa, vilket har lett till
designpriser och utmÀrkelser under Äret.