
Sökresultat:
985 Uppsatser om Spelregler för press - Sida 51 av 66
Pahlenfejden : en intersektionell studie av vÀrden
?Fröknarna von Pahlen?, is a series of novels written by the author Agnes von Krusenstjerna. Especially the fourth and fifth parts, published in 1933, raised questions about sexuality, especially about what was conceived as perverse and provoking descriptions. ?Fröknarna von Pahlen? became a part of heated debates about what is acceptable to write about.
Corporate Social Responsibility i Kina : Hur tre svenska företag arbetar med ansvarsfullt företagande i Kina
Bakgrund: Kina betraktas idag som en attraktiv marknad för utlÀndska investerare. I takt med globaliseringen medförs ett större internationellt företagsansvar under allt hÄrdare press frÄn externa intressenter, vilket har gett begreppet Social Corporate Responsibility (CSR) en betydande roll. För att bemöta samhÀllets förvÀntningar pÄ samhÀllsansvar blir CSR ett viktigt verktyg i verksamhetsstyrningen. Lokala sociala, kulturella och religiösa traditioner pÄverkar organisationer och dÀrmed ocksÄ hur verksamheter styrs och de Àr dÀrmed vÀsentliga aspekter som bör uppmÀrksammas.Syfte: Avsikten med uppsatsen Àr att fördjupa oss i hur tre svenska storföretag arbetar med CSR i Kina. VÄrt ÀndamÄl med studien Àr att komma fram till en lösning pÄ hur vÀsterlÀndska företag pÄ bÀsta sÀtt kan hantera CRS-arbetet i Kina utifrÄn CSR:s grundlÀggande ansvarsomrÄden; ekonomiskt, juridiskt, etiskt och filantropiskt ansvar.Metod: Vi har utifrÄn en kvalitativ studie analyserat hur de tre studerade företagen hanterar CSR-arbetet i Kina.
NÀr Gudrun kom till byn : En kvalitativ studie av katastrofdrabbades upplevelser dÄ kriskommunikation inte fungerar pÄ grund av el- och teleavbrott
Studien belyser hur mÀnniskor, som drabbades av stormen Gudrun i januari 2005, upplevde och handlade dÄ de inte kunde nÄs av viktig kriskommunikation pÄ grund av el- och teleavbrott. Syftet Àr att belysa dels de svÄrigheter som bristen pÄ medier innebÀr för katastrofdrabbade mÀnniskor i det svenska informationssamhÀllet, dels hur deras kommunikationsmönster förÀndras för att tillfredstÀlla det informationsbehov som finns.Arbetet Àr kvalitativt med intervjuer och observationer som huvudsakliga tekniker. Det empiriska underlaget bestÄr av intervjuer med Ätta personer pÄ den smÄlÀndska glesbygden, som Àr ett omrÄde som drabbades av hÄrt av stormen. Olika kommunikationsmodeller, mediekategorier, begreppet informationssamhÀlle och anvÀndningsmodellen utgör mina metodologiska utgÄngspunkter.Materialet visar att utan fungerande medier, kÀnde intervjupersonerna sig utsatta och avskÀrmade. Informationsbehovet efter stormen var stort och dÄ medierna inte kunde fungera som kanal tog kriskommunikationen nya vÀgar och former.
FörÀldrars involvering i barn- och ungdomsfotboll
Barn- och Ungdomsidrott Àr idag för de flesta familjer berikande, bÄde för de deltagande barnen och förÀldrarnas vardag. Men för en del av dessa barn kan idrott i vissa fall upplevas negativt, dÀr förÀldrarnas engagemang Àr förknippat med nÄgot jobbigt. Denna studies syfte Àr att undersöka och presentera ett urval av fotbollsspelande pojkars upplevelser av sina förÀldrars involvering i deras fotbollsmiljö och kring deras egna fotbollsutövande. Vidare bygger studien pÄ analyser av enkÀter, vilka delades ut till spelare i ett antal Göteborgsbaserade fotbollsföreningar i Äldrarna 10 - 12 Är. Ett av de resultat som redovisas i studien Àr, att mÄnga av de tillfrÄgade spelarnas förÀldrar Àr och tittar pÄ trÀningar och matcher.
Jag uppdaterar, alltsÄ finns jag. : - Sociala medier som ny arena för identitetsskapande och reproduktion av genus
Denna uppsats syftar till att nÀrmare undersöka hur flickor i 18-ÄrsÄldern förhÄller sig till normativ femininitet i sociala medier, detta genom att nÀrmare studera vilka sociala mekanismer som kan tÀnkas ligga bakom deras upprÀtthÄllande av stereotypa könsroller i sociala medier och vidare belysa dess potentiella efterverkningar. Tidigare forskning och den teoretiska referensramen tar sin utgÄngspunkt i Giddens teori om individens identitetsskapande och den reflexiva sjÀlvidentiteten, och utforskas vidare i förhÄllande till Goffmans dramaturgiska perspektiv dÀr fokus lÀggs pÄ förÀndrade villkor för intrycksstyrning i form av de möjligheter till strategisk sjÀlvpresentation som erbjuds i sociala meder. Vidare beaktas detta i relation till betydelsen av grupptillhörighet och social identitet genom att belysa unga tjejers situation i sociala medier utifrÄn traditionella interaktionistiska perspektiv pÄ reproduktion av genus. Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i en kvalitativ metodansats och datamaterialet bestÄr av information insamlat frÄn Ätta semistrukturerade intervjuer med gymnasietjejer frÄn tvÄ olika skolor i Stockholms lÀn. Resultatet tyder pÄ att olika sociala medier kan förstÀrka sterotypa idealbilder genom olika statusmarkörer som följer med in i det virtuella livet, samt att unga tjejer i sociala medier mÄnga gÄnger tycks upprÀtthÄlla en fasad, pÄ sÄ sÀtt att den ursprunliga identiteten förskönas, eller till och med ersÀtts av en ny ?online?-identitet.
Partnerskapsformer, inom den svenska skobranschen
Problembeskrivning: Aktörerna inom detaljhandeln har idag problem med hög kapitalbindning och hÄrd konkurrens. För den enskilde detaljisten kan det vara ödesdigert att göra felinköp av större varupartier, dels pÄ grund av den finansiella risken, dels pÄ grund av problemen med att upprÀtthÄlla förtroendet hos konsumenterna. Syfte: Syftet Àr att beskriva och utveckla samarbetet mellan detaljist och leverantör i varuflödets distributionskanal. Metod: Vi har utfört fem fallstudier pÄ nationella aktörer i skobranschen, samt pÄ en konfektionsaktör med skoförsÀljning. VÄr fallstudie tÀcker cirka 40 procent av den totalt svenska skomarknaden.
Syndabocksfenomenets betydelse i affÀrsvÀrlden -fallet Pehr G Gyllenhammar-
En sammanfattning av uppsatsen pĂ„ maximalt 8000 tecken. Uppsatsens titel: Syndabockfenomenets betydelse i affĂ€rsvĂ€rlden -fallet Pehr G Gyllenhammar- Seminariedatum: 2004-03-05 Ămne/kurs: Magisteruppsats i marknadsföring, 10 poĂ€ng Författare: Jon Bertilsson Handledare: Peter Svensson Nyckelord: AffĂ€rsvĂ€rlden, syndabocksprocess, funktion, image Syfte: Avsikten med denna uppsats Ă€r att ge en ökad förstĂ„else för syndabocksfenomenet och dess betydelse inom affĂ€rsvĂ€rlden. Metod: En kvalitativ metod togs i ansprĂ„k för att uppnĂ„ uppsatsens syfte. Den kvalitativ metod som anvĂ€ndes hade formen av en dokumentstudie av ett empiriskt fall. Det empiriska materialet tolkades med hjĂ€lp av den hermeneutiska cirkeln.
Automatiskt brandskydd: - tryggt eller falsk trygghet?
Allt fler funktioner automatiseras idag och det gÀller Àven brandskyddet i vÄra fastigheter; fungerar de pÄ ett tillförlitligt sÀtt? Syftet med rapporten var att diskutera automationens tillförlitlighet, samt undersöka felfrekvens och om de felen Àr relaterade till interaktionen mellan mÀnniska och teknik. Det finns flera olika lagar som reglerar brandskydd i fastigheter samt att försÀkringsbolagen har vissa krav pÄ brandskydd nÀr fastigheten ska försÀkras. De vanligaste komponenterna i en automatisk brandskyddsanlÀggning Àr centralapparat, detektorer, larmdon och eventuellt sprinkler. Centralapparaten tar emot signal frÄn detektorerna, aktiverar larmdon, och larmar SOS-Alarm.
Vattnet har gÄtt! : En fallstudie av Karlstads kommuns vattenlÀcka 2011
Crisis communication in today's society is an important element for organizations. Whether an organization makes it through a crisis, good or bad is largely based on their crisis communication work. Crisis communication is about how the organization works to repair or maintain the organization's external image, the image that society has about the organization. When a crisis occurs stakeholders lose confidence in the organization or change their mind about it.This case study is about exploring how a municipality handles crisis communication through the various phases of a crisis. The study is also to examine how the municipality communicates with its stakeholders in specific communication channels during a crisis.The case study makes use of theories circulating crisis communication, such as: theories of how crisis communication should be handled, how a crisis is recognized, the different phases of a crisis, the communication channels that can be used and who may be interested in an organization when a crisis reveals itself.
Konformitet i militÀr kontext : uniform klÀdsels pÄverkan pÄ soldaten
Soldater och officerare blir i sin dagliga tjÀnsteutövning utsatt för press bÄde psykiskt och fysiskt. Det finns en hel rad av faktorer som pÄverkar besluts- och grupprocesser och för att kunna förstÄ och identifiera risker i dessa processer mÄste det finnas en kunskap kring dessa. En företeelse vilken pÄverkar grupper och individer Àr konformiteten. En faktor som skiljer soldater och officerare frÄn mÄnga andra yrkesgrupper Àr den uniforma klÀdseln vilken mÄnga anser hör ihop med yrket. Studien avser dÀrför att undersöka hur den likformiga klÀdseln pÄverkar individens förmÄga att tÀnka sjÀlv och dessutom handla utifrÄn den tanken. UtifrÄn detta syfte har en kÀrnfrÄga och tre delfrÄgor utkristalliserats. DelfrÄgornas syfte Àr att svara pÄ kÀrnfrÄgan.
En enkÀtundersökning om paketkonservering av vallfoder i Sverige
Produktionen av paketkonserverat vallfoder kan skilja sig Ät mellan olika producenter, bland annat hur förtorkningen sker, hur mÄnga lager strÀckfilm som anvÀnds och vilken typ av balar som produceras. Det finns idag ingen sammanstÀllning av vilka tekniker som anvÀnds, dÀrför har en
enkÀtstudie inom detta omrÄde utförts som grund för detta examensarbete. EnkÀtstudien riktade sig till producenter av rund? och fyrkantsbalar i Sverige. Syftet med enkÀtundersökningen var att sammanstÀlla vilka olika metoder som anvÀnds för paketkonservering av vallfoder i Sverige idag.
"Man mÄste ju röka crack för att det ska funka" : En uppsats om musikvideor, ungdomar och pÄverkan
Dagens ungdomar lever i en stÀndig interaktion med allehanda medier. De Àr en viktig mÄlgrupp för medier och utsÀtts dagligen för budskap som förmedlas via denna kÀlla. Har medier nÄgon pÄverkan pÄ hur ungdomar uppfattar vÀrlden av idag? TillhandahÄller de normbildande vÀrderingar om hur kvinnor och mÀn ska vara? Och i sÄ fall, hur ser ungdomar pÄ detta? Denna uppsats behandlar ovanstÄende frÄgor utifrÄn ett genusperspektiv.Elva gymnasie-ungdomar gavs möjlighet att genom tvÄ fokusgrupper uttrycka sina Äsikter och uppfattningar om medier och dess budskap. Dessa ungdomar befinner sig mitt i processen i skapandet av en egen identitet, varpÄ de utgör en intressant grupp att undersöka.
Lika men olika : Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna i svensk rikspress pÄ nÀtet 2010
AbstractTitle: Similar but different ? Sweden Democrats and Swedish Social Democratic Party in Swedish newspapers online during 2010 (Lika men olika ? Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna i svensk rikspress pÄ nÀtet 2010).Number of pages: 35 (40 including enclosures)Author: Magnus MjöhagenTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communication studies CPeriod: Autumn 2010University: Division of Media and Communication, Department of Information and Media, Uppsala UniversityPurpose/aim: To discover any possible difference between the media report concerning The Sweden Democrats and the Swedish Social Democratic Party in Swedish news press.Material/method: A quantitative content analysis has been made with 64 articles from the homepages of the four biggest news papers in Sweden: Aftonbladet.se, Expressen.se, DN.se (Dagens Nyheter) and SvD.se (Svenska Dagbladet). The analysis focused on four themes: 1) framing in the articles, 2) impersonation in the articles, 3) the democratic task of journalism and 4) the expectations of journalism in an election campaign.Main results: The main results showed that the difference between the two parties either was nonexistent or very small. The articles were sometimes framed in specific ways, but a big amount of the articles were not framed. Impersonation occurred in about half of the cases, concerning both parties.
Marknadsföring av begÄvningar inom musikbranschen
Uppsatsen behandlar hur skivbolagen vÀljer att marknadsföra begÄvningar/egenskaper hos en artist. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ studie dÀr sex mindre fallstudier inkluderades. De sex artister/grupper som studerats innefattade valen av marknadsföring vid lanseringen, begÄvning samt varumÀrkesbyggande. I undersökningen har alla anvÀnt sig efter det som kallas ett planerat angreppssÀtt, vilket gÄr ut pÄ att ha en strategisk plan pÄ hur de skall marknadsföra artisterna/grupperna för att uppnÄ störst möjlig effekt. För att pÄverka konsumenterna vÀljer skivbolagen att sammansÀtta marknadsföringsinsatserna efter benÀmningen i referensramen, marknadsföringsmaskinen.
Att vara ung i ett kravfyllt samhÀlle : fem ungdomars uppfattningar om krav och trygghet
UtbrÀnd redan innan gymnasieexamen? Ja kanske, det Àr i alla fall ingen omöjlighet. Att ungdomar lever under press, stress och krav rÄder det inga tvivel om. MÀngder av undersökningar visar pÄ samma sak: ohÀlsan bara vÀxer. Syftet med denna uppsats Àr att lyfta fram mÀnniskan bakom kravet: Vem Àr hon? Vad vill hon med sitt liv? Var kommer kraven ifrÄn? NÀr kÀnner hon sig trygg? Hur Àr det att vara ung i detta kravfyllda samhÀlle? För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har jag gjort fem kvalitativa djupintervjuer med fenomenografisk inriktning.