Sök:

Sökresultat:

46 Uppsatser om Spelfilm - Sida 1 av 4

Spelfilm i historieundervisningen

Uppsatsen behandlar visning av Spelfilm som ett pedagogiskt inslag i historieundervisningen. Uppsatsen syftar till att undersöka ett fåtal lärares resonemang kring att använda historisk film i sin undervisning. Fyra lärare har intervjuats, och svaren har analyserats med hjälp av en hermeneutisk utgångspunkt.Undersökningen visar att lärare har olika skäl att använda sig av Spelfilm när de undervisar i historia, och att de ser olika på Spelfilm som pedagogiskt verktyg. Ingen av informanterna tycker sig ha någon hjälp och stöttning av styrdokumenten när det gäller hur de skulle kunna använda alternativa läromedel. Uppsatsen visar att Spelfilm kan användas som ren underhållning, men även för att hjälpa till att skapa ökad inlevelse och ökade färdigheter i historieämnet.Nyckelord: Spelfilm, undervisning, historieundervisning.

Spelfilm som pedagogiskt hjälpmedel i kultur och idéhistoria

I den här studien försöker jag lämna en redogörelse på hur lärare kan arbeta didaktiskt och metodiskt med Spelfilm i undervisningen, i kursen kultur och idéhistoria på gymnasiet. Via en kvalitativ intervju-undersökning med elva elever som läser kultur och idéhistoria på klippans gymnasium, och kopplingar till didaktisk forskning i ämnet har jag lyft fram olika förhållningsätt att använda Spelfilm. För att lärare ska förhålla sig didaktiskt och metodiskt med Spelfilm i undervisningen krävs det att lärare är insatta i Lpf 94, kursmålen och följer upphovsrätten. Det krävs även att lärare har didaktisk kunskap om hur en Spelfilm i undervisningen bör förbehandlas och efterbehandlas med eleverna. Det är även betydande att lärare är medvetna om mediareception, att elever kan läsa av Spelfilmer olika beroende hur lärare väljer att visa Spelfilmer..

Gymnasielärares förhållningssätt till spelfilm - i den privata sfären och i engelskundervisningen

Studien undersöker gymnasielärares förhållningssätt till mediet Spelfilm. Inledningsvis presenteras de tankar som ligger bakom val av forskningsområde. Undersökningen berör i bakgrundsbeskrivningen receptionsteorier och förhållningssätt till populärkultur i både samhälle och skola. Undervisningsaspekten relateras till kursplanen där tolkningspotentialen av denna utgör en problematik, men också möjligheter. Lärarna utgår till viss del från sina privata förhållningssätt till Spelfilm när de använder den i undervisningen men kan också inta ett helt nytt.

Två filmer om medeltiden- kunskap, förståelse och historiemedvetande

Syftet med detta arbete är att diskutera förhållandet mellan historisk Spelfilm och historieundervisningen i den svenska skolan idag. Spelfilm har blivit en del av elevers vardag och historiker diskuterar i allt högre grad hur historia används i Spelfilmer och hur detta påverkar vårt historiemedvetande. Möjligtvis är det så att detta bruk av historia leder till ett nytt historiemedvetande. Film kan ses som ett pedagogiskt redskap, en upplevelse som leder fram till intresse och kunskap. Vad detta arbete strävar mot är att undersöka om man kan lära sig något om det förflutna genom historisk Spelfilm samt om historisk Spelfilm kan utveckla elevers historiemedvetande. Arbetet tar sin utgångspunkt i ett projekt om historisk Spelfilm genomfört med högstadie- och gymnasieelever på två skånska skolor. Med avstamp i visandet av två filmer om medeltiden; Robin Hood- Prince of Thieves och En riddares historia, diskuteras faktakunskap, förståelse och historiemedvetande..

Film är också text: förekomsten av spelfilm i svenskundervisningen i gymnasieskolan

Syftet med detta arbete var att undersöka om och hur gymnasielärare inom svenskämnet använder sig av Spelfilm i sin undervisning samt hur gymnasieelever uppfattar användandet av Spelfilm inom ämnet svenska. En enkätundersökning har genomförts bland nio gymnasielärare inom ämnet svenska samt med en klass elever i årskurs tre på gymnasiet. Resultatet visar på att alla lärare använder sig av Spelfilm men i olika utsträckning och att eleverna vill att denna undervisningsmetod skall förekomma i ännu högre grad. Lärarna framhöll, även de, viljan av att använda sig av film i högre utsträckning än vad de gör. Eleverna poängterade att filmen är ett lustfyllt och bra läromedel.

Spelfilm som historielärare

Denna uppsats har i sitt syfte att visa vilken betydelse Spelfilmer har för elevernas historiemedvetande. Jag frågade mig själv frågan hur lärare och kursplaner ser på historiska Spelfilmer. Jag har använt intervjuer i min uppsats att få svar på mina frågor. Denna uppsats har gjorts i syfte att visa hur Spelfilm påverkar lärare och elever. Jämförelser görs i uppsatsen mellan mina svar från intervjuer och tidigare forskning..

Fyra lärare i dialog. Spelfilmens och musikens roll i svenskundervisningen i gymnasieskolan

Detta examensarbete har som syfte att undersöka Spelfilmens och musikens roll i svenskundervisningen i gymnasieskolan och fokuserar på vilken hänsyn lärare tar till elevers förkunskaper och intressen för Spelfilm och musik. Den största delen av den litteratur som arbetet grundar sig på hävdar att audiovisuella medier är uttrycksmedel som borde få större plats i skolan än vad de får idag. Arbetet utgår från kvalitativa intervjuer med fyra lärare, som valts ut genom svar på enkäter gällande Spelfilm och musik i svenskundervisningen. Samtliga intervjuade lärare använder sig av Spelfilm och musik i svenskundervisningen, med koncentration kring litteraturstudier och för att belysa epoker. Slutsatsen vi drar av vårt arbete är att Spelfilmen och musiken har en tydlig men sekundär roll i svenskundervisningen och att dessa medier i skolan har en betydligt svagare ställning än vad de har i samhället utanför skolan..

Film som historieförmedlare - En studie kring spelfilm i historieundervisningen

Syftet med denna undersökning är att undersöka vilka problem och möjligheter man kan möta med användandet av historisk Spelfilm i historieundervisningen. Spelfilmens roll som historieförmedlare har ökat under de senaste åren. Idag fungerar Spelfilm med historiska motiv som historieförmedlare för många människor, inte minst ungdomar. I många fall används Spelfilmen i underhållningssyfte. En stor anledning till att jag gör denna undersökning är för att se närmare på hur läraren kan arbeta med Spelfilmen i historieundervisningen utöver ett rent underhållningssyfte.

Omvandling av spelfilm till animerad film

Den här rapporten kommer att behandla metoden och problematiken kring omvandling av Spelfilm till animerad film. Digitala effekter har använts inom filmproduktion för att manisfestera fenomen som inte kunnat tillfogats i verkligheten, ett exempel är självklart flygande drakar. Digital Anarchy har nyligen släppt effektprogrammet ToonIt, ett tilläggsprogram till Adobe Premiere Pro, som har egenskapen att med enkla termer uttryckt omvandla Spelfilm till animerad film. Genom surrealistiska effekter har möjligheten erhållits att framställa intryck av svunna tider i orientaliska miljöer utan inköp av skräddarsydd klädsel eller inspelning i fjärran trakter. Även möjligeten finns att producera tvådimensionell animerad film utan att gå igenom proceduren att framställa tjugofyra handritade eller datorritade bilder motsvarande en sekunds film..

Spielberg har flyttat in i klassrummet : en studie om lärares syn på historiemedvetande och historisk spelfilm

I denna uppsats har vi valt att undersöka hur fem lärare, aktiva och blivande, använder sig av historisk Spelfilm i undervisningen. Detta har i första hand gjorts utifrån fyra olika frågeställningar men som ibland visade sig flyta ihop med varandra. Fokus ligger bland annat på vilka problem respondenterna anser användningen av filmmediet kan föra med sig och hur man som lärare ska förhålla sig till detta. Syftet har också varit att undersöka hur respondenterna ser på det omdiskuterade begreppet "historiemedvetande". Undersökningen har genomförts genom kvalitativa intervjuer med de enskilda respondenterna.

Spielberg på svarta tavlan: Ett utvecklingsarbete om spelfilm i undervisningen

Examensarbetet är ett utvecklingsarbete som behandlar hur lärare kan använda Spelfilm i undervisningen. Detta gör jag genom att se på hur olika yrkeshistoriker ser på Spelfilm som förmedlare av historia. De historiker jag valt är Mats Jönsson, Ulf Zander och Tommy Gustafsson. Jag har valt ut tre teman som jag undersökt närmare och sedan utformat uppgifter kring dem. Det första temat som behandlas är källkritik.

Undervisa i historia med spelfilm

Jag har gjort en studie av fyra lektionsplaneringar som rör Spelfilmfilm i historieundervisningen. Syftet har varit att ta reda på hur Spelfilm används i historieundervisningen. Film är en stor källa till historieförmedling. Genom att se hur filmen används i skolan vill jag ta reda på hur man dessa båda historiekulturer samverkar. Jag utgår från historiemedvetande och historiebruk när jag gör min analys och bygger min teori.

Urval och inköp av spelfilm till biblioteket- en studie om bibliotekariers arbete med spelfilm på folkbiblioteket

The aim of this thesis is to examine how librarians are workingwith the selection and purchase of feature films in Swedish publiclibraries. I was interested in examining the underlying reasonsbehind the selections. I chose to focus on how librarians areworking and reason about the library´s film collection.The purpose of my study is to answer the following questions:? How are librarians working with selection and purchase offeature films in the public library?? What factors motivate librarians´ selection of featurefilms?? What do librarians reason about the public library filmcollection?To answer these questions I performed interviews with sevenlibrarians in five different public libraries. The results of theinterviews have been analyzed on the basis of the theories andtheoretical model of Sanna Talja.

Svärd och sandaler i klassrummet-En undersökning av komvux-elevers förhållande till spelfilm

Syftet med en här uppsatsen var att undersöka vilka egenskaper hos Spelfilmer som komvuxelever uppskattar mest, undersöka möjliga förklaringar, samt se hur läraren kan utnyttja detta. Jag har använt mig av en kvantitativ metod i form av enkätundersökningar som bedrivits i fem klasser på ett komvux i södra Sverige. Jag har utgått ifrån fyra teorier i min analys: Psykoanalys, semiotik, kognitivism och feministisk teori. Resultatet som jag kom fram till var att de flesta eleverna föredrog de lite mer lättillgängliga hollywoodfilmerna, som de var mer bekanta med. Det rådde små och få skillnader mellan män och kvinnors uppfattningar av Spelfilmsavsnitten.

Hollywood som historielärare

I det här arbetet vill vi ta reda på hur historiska Spelfilmer förhåller sig till historiemedvetande. Det vi främst fokuserar på är hur högstadieelever relaterar till historisk Spelfilm och hur deras historiemedvetande påverkas av den audiovisuella historieförmedlingen i skolan, i avsikt att framställa en matris för hur undervisning med hjälp av film ska ske. Ytterligare ett inslag i denna uppsats utgörs av en redogörelse kring hur man praktiskt går till väga när man arbetar med film i undervisningssammanhang. För att uppfylla syftet har vi använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Idag konkurrerar skolans kunskapsmonopol med populärkulturen.

1 Nästa sida ->