Film är också text
förekomsten av spelfilm i svenskundervisningen i gymnasieskolan
Syftet med detta arbete var att undersöka om och hur gymnasielärare inom svenskämnet använder sig av spelfilm i sin undervisning samt hur gymnasieelever uppfattar användandet av spelfilm inom ämnet svenska. En enkätundersökning har genomförts bland nio gymnasielärare inom ämnet svenska samt med en klass elever i årskurs tre på gymnasiet. Resultatet visar på att alla lärare använder sig av spelfilm men i olika utsträckning och att eleverna vill att denna undervisningsmetod skall förekomma i ännu högre grad. Lärarna framhöll, även de, viljan av att använda sig av film i högre utsträckning än vad de gör. Eleverna poängterade att filmen är ett lustfyllt och bra läromedel. En viss skillnad finns mellan lärare och elever gällande frågan varför spelfilmen används i svenskundervisningen. Lärare menar att användandet av spelfilmen till hög grad består i att komplettera litteraturundervisningen, något som eleverna inte tycks ha uppfattat. Däremot är lärare och elever överens om att spelfilm ofta används för att diskutera dess tema och budskap.