Sök:

Film är också text

förekomsten av spelfilm i svenskundervisningen i gymnasieskolan


Syftet med detta arbete var att undersöka om och hur gymnasielärare inom svenskämnet använder sig av spelfilm i sin undervisning samt hur gymnasieelever uppfattar användandet av spelfilm inom ämnet svenska. En enkätundersökning har genomförts bland nio gymnasielärare inom ämnet svenska samt med en klass elever i årskurs tre på gymnasiet. Resultatet visar på att alla lärare använder sig av spelfilm men i olika utsträckning och att eleverna vill att denna undervisningsmetod skall förekomma i ännu högre grad. Lärarna framhöll, även de, viljan av att använda sig av film i högre utsträckning än vad de gör. Eleverna poängterade att filmen är ett lustfyllt och bra läromedel. En viss skillnad finns mellan lärare och elever gällande frågan varför spelfilmen används i svenskundervisningen. Lärare menar att användandet av spelfilmen till hög grad består i att komplettera litteraturundervisningen, något som eleverna inte tycks ha uppfattat. Däremot är lärare och elever överens om att spelfilm ofta används för att diskutera dess tema och budskap.

Författare

Nina Forsberg Eva Olsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..