Sökresultat:
2682 Uppsatser om Spatial planning - communications - Sida 2 av 179
Tillgänglighet hela vägen - för funktionshindrade men även för alla andra - fallstudie: några service- och rekreationsmålpunkter i Båstad tätort samt större stråk däremellan
Det är viktigt att alla kan känna sig fria att använda den fysiska miljön. För
det krävs bl.a. en god tillgänglighet.
År 2001 antog riksdagen en nationell handlingsplan för handikappolitiken som
ger riktlinjer om ökad tillgänglighet bl.a. ska enkelt avhjälpta hinder
åtgärdas senast år 2010.
Norsholm - i periferins mitt
Norsholm kan beskrivas som en bostadsort i ett lugnt och unikt läge vid sjön
Roxen och Göta kanal som på sommaren lever upp i och med omfattande
turisttrafik på kanalen, vilket även lockar besökande på land.
Det lilla samhället präglas av småskalighet men har närhet till en stor
bostads-, studie- och arbetsmarknad. Inom regionen vill kommunerna i framtiden
genom bra kommunikationer knyta samman redan etablerade orter som ett
alternativ till att bygga ut nya förortsområden och i detta
sammanhang nämns Norsholm som en potentiell utvecklingsort.
Södra stambanan skär idag genom samhället, men tågen stannar inte här. Om
Ostlänken blir verklighet, som innebär att Södra stambanan kan öppnas upp för
pendeltågstrafik, skulle Norsholm kunna få en egen pendeltågsstation med täta
avgångar inom regionen.
Flera viktiga planeringsfrågor aktualiseras beträffande Norsholms framtid, men
den viktigaste är var och hur en expansion av orten kan ske, vilket föranleder
en strategi som kan formuleras genom ett program..
Vems Hållbarhet? Ett kandidatarbete om social hållbarhet i planeringen och relationen mellan marknaden, medborgarna och offentligheten.
Syftet med arbetet är att redovisa och diskutera planeringsprocessens
förhållande till begreppet social hållbarhet, samt beskriva olika
demokratimodeller och dimensioner av social hållbarhet. Vidare är syftet att
undersöka hur olika aktörer i projektet Fjordbyen i Oslo arbetar med och tar
hänsyn till olika aspekt av hållbarhetsdimensionen.
Arbetet bygger på en forskningsöversikt över relevant planeringsvetenskaplig
litteratur kombinerat med en fallstudie över Fjordbyen i Oslo där metoderna
innehållsanalys och intervju användes. Den teoretiska översikten gjordes för
att skapa ett underlagsmaterial för analys av fallstudiens empiri, genom
skapandet av analyskriterier.
Analysen visar att social hållbarhet spelar en viktig roll både för kommunen
och privata aktörer, men att det finns svårigheter med deltagandet som
samsvarar med vad som beskrivs i forskningsöversikten. Analysen visar också på
en stark kommun som har initiativet över planeringen och styr efter sin vision,
något som båda har positiva och negativa sidor..
Nya bostäder i norra Ljungby stad
Examensarbetet syftar till att utreda möjligheterna till ett nya bostäder i
norra delen av Ljungby stad. Det utgörs av ett komplext och splittrat område
som består av såväl bostäder, industrier, avslutade deponier med mera.
Metodiken består av inventering, analys och planförlag. Inventeringen skapar
grund för analysen som ska utkristallisera vilka områden som kan vara lämpliga
för nya bostäder ? det vill säga planförslaget. Med ett andra ord ett
traditionellt examensarbete inom ramen för programmet för Fysisk planering.
Ljungby växer långsamt.
Att angöra Ronneby
Arbetet har sin utgångspunkt i en beskrivning och analys av den befintliga
situationen. Med hjälp av den historiska bakgrunden har analysen fördjupats.
Arbetsområdets avgränsning har gjorts med hänsyn till infarternas sträckning
och utformning.
Förslagsarbetet har varit inriktat på att ge de tre infarterna en egen
identitet samtidigt som det ska finnas ett gemensamt tema som är specifikt för
Ronneby. Utformningen av förslagen ska förstärka vissa attraktiva faktorer
medan annat som inte är lika attraktivt tonas ner.
Arbetet är ett idéförslag hur Ronneby som stad skulle kunna göras attraktivare
genom vackra, värdiga och funktionella infarter..
Mosaikens Rosengård
Har de modernistiska principerna med industriellt byggande, funktionsuppdelning
och trafikseparering skapat en monoton bebyggelsekaraktär, brist på
mötesplatser och brist på lokal kommers?
Mitt antagande är att detta är fallet och frågan blir då hur vi kan utveckla
möjligheterna för att skapa fler mötesplatser och en dynamisk lokal kommersiell
verksamhet? På vilket sätt går det att öka variationen av bebyggelse och
lägenheter? Är det önskvärt att överhuvudtaget ändra i en redan befintlig miljö
med strikt hierarkisk struktur?
Examensarbetet kan ses som en pusselbit i det kreativa och långsiktiga arbetet
med att skapa en vision för stadsdelen Rosengård i Malmö. Jag vill redan från
början slå fast att jag inte syftar till att skapa ett universellt verktyg för
att lösa brister i miljonprogrammets bostadsområden. Jag utgår från
projektområdets speciella förutsättningar och relationen till övriga Malmö.
Syftet blir att föreslå en framtida stadsutvecklingen som innebär skapandet av
nya strukturer och förtätning av bebyggelse för att göra Rosengård till en
funktionsintegrerad stadsdel istället för dagens funktionsuppdelade struktur..
Borgholm. Det offentliga rummet i sommarstaden.
Hur reglering av det offentliga rummet ter sig i sommarstaden. Typexempel
Borgholm..
Tunnelseende - Vandringar genom Järnvägstunneln i Karlskrona
Ett öppnande
Det händer ibland att vi upptäcker platser som lyckas erövra en speciell plats
i våra medvetanden. Det är platser som sätter tankar och känslor i rörelse, och
som för en lång tid framåt väcker nyfikenhet och engagemang. För oss har det
ofta handlat om övergivna platser. Miljöer som formats av människans hand, men
som övergivits i takt med att samhället förändrats. I sin bortglömdhet väcker
de en svårbeskriven sympati, nästan som den till en gammal vän i behov av
kamratlig omtanke.
Terminalen - Världsmedborgarens katedral
Dagens storflygplatser liknar allt mer städer i miniatyr med än mer komplexa
fysiska strukturer än tidigare och en mängd olika flöden och funktioner som
inte alltid är kopplade till flygresandet i sig, vilket ställer krav på allt
mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete
i fysisk planering på mastersnivå vid Blekinge Tekniska Högskola kommer
undertecknad att studera tre nordiska storflygplatsers gestaltning, fysiska
strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De flygplatser som har
valts ut för studien är Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt
Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att läggas på
terminalens utformning och gestaltning då denna har en central roll för
flygplatsens primära funktion, att hjälpa människan flyga..
Havsutsikt - Metoder för att bevara befintlig bebyggelse mot den stigande havsnivån
Klimatfra?gan a?r na?got som diskuteras pa? alla niva?er, o?verallt i
samha?llet, a?nda fra?n dagliga matinko?p till teoretisk niva? pa? den
internationella arenan. Fra?gan genomsyrar hela samha?llet, sa? a?ven den
fysiska planeringen. Klimatfo?ra?ndringen fo?r med sig en stor ma?ngd effekter
pa? natur och samha?lle, en av dessa a?r stigande havsniva?.
En studie av samrådsredogörelsen
Enligt Plan- och bygglagen är samrådet en obligatorisk del i en planprocess.
Efter att ett samråd har hållits ska de inkomna synpunkterna sammanställas i en
samrådsredogörelse. Samrådsredogörelsen blir då en del av planhandlingarna för
det aktuella planområdet. I det här kandidatabetet granskas och undersöks hur
en samrådsredogörelse skrivs. Det tar sin utgångspunkt i Plan- och bygglagen, i
både den nuvarande och i regeringens proposition till en ny Plan- och bygglag.
Kontraster eller anpassning?
Should new buildings blend in or contrast from the older buildings around?
Could contrasts even emphasize different characters? This report is a
discussion on that theme. I´ve studied different architects wiev on the
question and studied different of examples of where new buildings contrast to
the context in a successful way. In part two I´ve done a proposal on a new
housing settlement next to Hammarbyhöjden in Stockholm. The new buildings
contrast to the existing and the aim is to emphasize the characters in
Hammarbyhöjden as well as in the new structure.
Varvsstaden, förslag till stadsomvandling
Mitt examensarbete går ut på att ge förslag till stadsomvandling av ett
industriområde i centrala Malmö, även kallat Varvsstaden.
Förslaget skall framförallt fungera som underlag och inspirationskälla till
exploatering av området under förutsättning att industriföretagen flyttat ut.
En inventering av området har gjorts, där de befintliga och planerade
förutsättningarna studerats.
Tyngdpunkterna i förslaget bygger på strukturen och kopplingarna mot
omgivningen, men målet är också att skapa en funktionsblandad, integrerad och
attraktiv stadsdel med ett varierat utbud av bostäder, verksamheter och
service.
En viktig aspekt i projekteringen av området är bevarandet av den äldre
bebyggelsen inom området och hur man förhåller sig mellan gammalt och nytt.
Även den frågan har jag utrett, dock i en mindre omfattning..
LÖVHOLMEN - Ett planförslag med historiska avtryck
I DAG RÅDER ETT STORT OMVANDLINGSTRYCK på de före detta industriområdena längs
inloppet till Stockholm och Mälarens stränder. Dessa platser utgör attraktiva
tomter för bostadsbyggande och många områden har byggts om eller är under
omvandling. Ett av dessa är Lövholmen vid Liljeholmen. Här finner man idag
bland annat Beckers hundraåriga fabriksanläggning med avsevärda kultur-
historiska värden.
EXAMENSARBETET HAR LETT FRAM till ett planförslag som visar på hur en kommande
förtätning av planområdet kan utformas. Förslaget grundas i inventerings- och
analys-resultat samt på tidigare ställningstaganden från bland annat Stockholms
stadsbyggnadskontor.
PLANFÖRSLAGET INNEBÄR I STORA DRAG att områdets be-varandevärda bebyggelse
utgör stommen och ny samtida bebyggelse införs i medveten kontrast.
ÖsterMälarstrand - en jämförelsestudie med Spacesyntax
The paper evaluates two housing proposals with Space syntax as method. The
proposals are very different in a topological sense but are in a configural
sense almost the same. This effect is because both proposals connect themselves
to the existing configural structure of the city in the same way. Neither of
them takes advantages of the most integrated streets in the existing structure
and use them to concentrate pedestrian and car flows to the streets or points
which are intended to be the most urban areas. The knowledge of Space syntax
and this evaluation puts focus on the pour understanding among architects and
planners of what effect urban design proposals will have..