
Sökresultat:
6825 Uppsatser om Spatial design - Sida 12 av 455
SHARED SPACE - Att få rum i staden
En utbyggnad av shared space har skett och sker runt om i Sverige, Europa och
övriga världen. Utbyggnaden har föranlett en debatt kring ämnet som handlar om
stadens funktion och om människors tillgång till staden utifrån sina villkor.
Det finns ett kunskapsbehov i kommunal planering när det gäller utformning och
val av plats för shared space, vilket är en av anledningarna till
examensarbetet. Syftet är att formulera och pröva en arbetsmodell som kan vara
vägledande i arbetet med etablering av shared space, där fokus ligger på
prioriteringar mellan användare och begreppen: stadens karaktär,
tillgänglighet, trygghet, trafiksäkerhet och miljö. Dessa utgör
kvalitetsbegreppen i planerarhandboken; Trafik för en attraktiv stad.
Tro, vetenskap, undervisning och intelligent design : Intelligent design och didaktik ? analys av läromedel inom religionsämnet för gymnasiet
Den här uppsatsen handlar om rörelsen intelligent design, som tror att en intelligent skapare ligger bakom stegen i evolutionen. På så vis blir inte evolutionen en slumpmässig sak, utan en sedermera intelligent designad evolution. Den här intelligenta skaparen är med andra ord Gud. Uppsatsens ämnar undersöka intelligent design och gymnasieskolan, närmare bestämt hur ID korrelerar med didaktik. Rent konkret är syftet med uppsatsen att se hur man i de centrala didaktiska frågeställningarna bemöter intelligent design i religionsläroböcker på gymnasial nivå.
Designa Koncept för Spelvärlden
The process of producing a video game is one that goes through a number of phasesduring the span of the entire production. One of these phases is the concept design phase,which is part of the pre-production. This phase is an important aspect of the productionas it is where all the different parts and ideas concerning the game are brought togetherto define what the game is going to be. Though a clearly important part of the videogame production surprisingly little research have been done on the subject of conceptdesign. This thesis presents what place concept design has in the overall game productionand how the design process is handled.
Entréträdgårdar - rumslighet, gestaltningselement, uttryck och sociala aspekter :
The BA thesis Front Yard Gardens ? spatiality, design elements, expression and social aspects is a summary of the entrance and front yard garden phenomenon ? where the entrance is the set design and the designer is the director. The thesis touches the social context of which entrances have been and still are shaped. The various appearance of the entrance and front yard gardens throughout the history, starting with the first entrance by the edge of the wood and coming up to the front yard gardens of today, is described. It touches the present day through an analysis of some entrances and front yard gardens of modern residential areas.
Effekter av en pedagogiskt förbättrad vr-simulator för ortopedisk kirurgi. : Experimentell validering av lärande, minne och hågkomst under och efter kirurgisk simulatorträning
En simulator ger inte bara möjligheten att efterlikna verkligheten, den kan också förbättra och förstärka viktig information för den som tränar. Inom medicinsk simulatorutveckling är strävan efter att efterlikna verkligheten till fullo mycket stark och de möjligheter tekniken ger har i stort förbisetts. I denna studie lades fokus på de två förbisedda områdena pedagogisk förstärkning och spatial kognition. I en experimentell studie undersöktes effekter av införandet av ett visuellt pedagogiskt verktyg (förstärkande hjälplinjer) under träning i en vr-simulator för ortopedisk kirurgi. De erhållna resultaten sattes också i relation till deltagarnas spatiala förmåga.24 läkarstudenter genomgick en timmes introduktion och träning följt av eftertest både direkt efter träning och en respektive två veckor efter träning.
Form och design i frisörutbildningen
This essays purpose is to accentuate the meaning of the knowledge of the design elements color, formand texture in the hair design education. Both the Bauhaus school and Pivot Point educationcampaign close knowledge in color, form and texture. In my study of the literature I compared theBauhaus school with Pivot Point International Inc, study material for hair design education. From thesimilarities in this material I develop a project in color, form and texture. This was a teaching test forstudents in the hair design education at the upper secondary.
Att formge en receptbok - är könsneutral design möjlig? / Designing a recipe book - is gender-neutral design possible?
The aim has been to investigate and describe how gender-neutral design, concerning typefaces and colours, can be created. Based on my results I?ve designed a cover for a recipe-book to make it appealing to both women and men. I have been doing my research based on questions such as; Does feminine and masculine design, concerning typefaces and colours exist? And if so what characterizes it? Does gender-neutral design, concerning typefaces and colours exist? And if so what characterizes it? Is it possible to design a cover for a recipe-book in a gender-neutral way, concerning typefaces and colours?
The first part of my research consists of a literature study based on keywords such as gender, graphic design, gender theory, typeface, androgynous, visual communication, colour, shape, feminine, masculine, and book design.
Stadsutveckling av området Sveaplan i Eskilstuna
I planeringssammanhang är begreppet ?attraktiv stad? vanligt förekommande. För
att kunna utveckla en attraktiv stad måste man börja med att definiera
begreppet. Dock är det ett begrepp som är svårt att definiera. Detta beror på
hur starkt kopplat det är till individens egna värderingar om vad en ?attraktiv
stad? är.
Rörelse och verbalisering- en studie av språkets påverkan på kategoriseringen av rörelsesituationer
This essay attempts to show a relativistic effect on the representation of motion situations. A summarize and defence for lingusitic relativity as scientifically valid and some taxonomic clarifications is initially presented. The relativistic effect is measured by using the elicitation tool Event Triads, developed at the Max Planck Institute for Psycholinguistics. The tool consists of a set of films displaying various motions. Test-subjects are asked to verbalize a situation in a way they see fit.
Social hållbarhet inom fysisk planering
Social hållbarhet handlar om att skapa ett samhälle där alla
människor kan leva sina vardagsliv utifrån sina egna behov. Det ska vara
jämställt, tryggt och demokratiskt och finnas möjlighet för möten mellan
människor. Samhällsstrukturen spelar en avgörande roll för hur våra vardagsliv
ser ut och den fysiska planeringen har ett ansvar när det gäller att forma
socialt hållbara miljöer.
I arbetet analyseras begreppet social hållbarhet och hur planeraren kan arbeta
med frågor som rör jämställdhet, medborgardeltagande, mötesplatser och
trygghet. Olika metoder som ortsanalys och sociala konsekvensbeskrivningar
beskrivs och ett exempel på hur en kommun kan arbeta med den sociala aspekten i
planeringen ges, i det här fallet Karlshamn kommun.
I den avslutande delen diskuteras utvecklingen av orten Asarum norr om
Karlshamn, sett utifrån den fysiska planerarens roll och ett socialt
hållbarhetsperspektiv.
Arbetet vänder sig främst till de som studerar eller arbetar med
samhällplanering av något slag, men kan även vara av intresse för kommuner
eller den enskilde som vill veta mer om sociala aspekter inom fysisk planering..
Design av verklighetsanknuten matematikundervisning
The aim of this study was to design short interventions based on the literature study, which will change the pupils? posture on mathematics and connections between problem-solving in mathematics and everyday life. An experimental group of 17 pupils in fifth grade participated in the study and were educated in everyday mathematics 20 minutes a day during four weeks. The intervention was measured in a pre- and after questionnaire, in order to control the design and discover possible changes in the pupils? posture on mathematics and connections between problems and everyday life.
Designerrollen i en webbdesignprocess
This study investigates if, and in that case, how design theory is applied in practice in the web development field. Prior research has focused on methods used in the web development field. We wanted to study the designers role in a web design process by comparing existing designer roles with design theory literature. We did qualitative interviews with two practitioners at two different communication agencies in northern Sweden. Based on our qualitative data and literature review we have concluded that a designer has to devote a lot of energy on requirements engineering in order to develop a clear understanding of the design situation..
Utformning av rollator : Ett produktutvecklingsprojekt där ett rollatorkoncept genomgick förbättringar
Detta examensarbete syftade till att utveckla ett koncept på en Rollator, ett gå-hjälpmedel för människor vars gång är funktionsnedsatt. Målet med arbetet var att förbättra utgångskonceptet med en smartare och mer tillverkningsvänlig design samtidigt som rollatorn får ett enhetligt design/formspråk. .
Förslag till omgestaltning av Hoglands park
Det här planförslaget för omgestaltning av Hoglands park har strävat efter att
göra området till en fungerande offentlig plats. En sådan bör inbjuda till
möten och diskussion, vilket den nya parken också skulle göra i ökad grad genom
att fler målpunkter för fler människor införs. Planförslaget har även sökt ett
mer varierat rumsligt uttryck, främst exemplifierat genom gröna rum med olika
grader av öppenhet och slutenhet. Placeringen av en byggnad med portalfunktion
i parken har tillsammans med en tydlig entré också syftat till att skapa
tydliga rumsliga avgränsningar. Tydlighet har även varit ett nyckelbegrepp för
den nya vägstrukturen, vilken ändrat fokus från öst-västlig riktning till
nord-sydlig, och på så sätt stärkt Hoglands parks position som vistelserum.
Sketching a set of multi-touch design principles
Today multi-touch technology is the basis for many new techniques designed to improve
interactions with computers and mobile devices. It seems that multi-touch screen interface
makes the user handling very natural in the sense that there is no need for a manual in how to
interact with the object on the screen.
The aim with this paper is to establish a fundamental set of design principles intended
specifically for large multi-touch interfaces. To reach this goal we have implemented a couple
of sub-goals beforehand:
It was essential that we acquired a good understanding of the current state of the multi-touch
interface and the different implementations that exist today. To make this possible we
constructed a multi-touch display, "Rosie". Knowing how the hardware is produced today will
help us understand the limitations and also the possibilities of the design implementations
today and in the future.
We also needed to devise a sound interaction design process that conveys the modern
designers work.