Sök:

Sökresultat:

650 Uppsatser om Sorg - Sida 1 av 44

Närstående och sjuka personers erfarenheter av att leva med kronisk sorg: en systematisk litteraturöversikt

Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att beskriva närstående och sjuka personers erfarenheter av att leva med kronisk Sorg. Fyra frågeställningar formulerades utifrån syftet: Hur beskrivs kronisk Sorg? Vilka tänkbara faktorer kan utlösa kronisk Sorg hos människor? Hur hanterar människor kronisk Sorg? Hur beskrivs behovet av stöd till människor med kronisk Sorg? Studiens resultat baserades på 25 vetenskapliga artiklar och analysen resulterade i huvudfynden, att kronisk Sorg är en naturlig reaktion på en förlust med klar orsak, kronisk Sorg och depression var relaterade till varandra, det fanns genusskillnader i kronisk Sorg, känslor framkallade kronisk Sorg, förlust och brist på kontroll som utlösande faktor, att acceptera och få kontroll över sin situation, socialt stöd var viktigt för hantering av kronisk Sorg, empati förståelse och tid som betydelsefulla faktorer, samt behov av information och kunskap. Slutsatserna var att kronisk Sorg är en smärtsam erfarenhet för individen och att sjuksköterskor måste vara medveten om att den är normal, för att kunna ge en god omvårdnad..

Pedagogers kunskap och kompetens i mötet med barn i sorg

Med denna studie vill vi få pedagoger som arbetar i förskolans verksamhet att reflektera över vikten av krisplaner och deras innehåll när det gäller att hjälpa barn att bearbeta Sorg. Följande frågor ligger till grund för vår undersökning: Hur kan man som pedagog i förskolans verksamhet hjälpa och underlätta barnets bearbetning av Sorg? Har pedagogerna på förskolan tillgång till en krisplan om något barn skulle drabbas av Sorg? Vilka erfarenheter av och tankar om arbete med barn i Sorg har pedagoger inom förskolans verksamhet? Vårt resultat visar att i den kommun där vi gjorde vår undersökning har alla pedagogerna i förskolans verksamhet tillgång till en krisplan och en krislåda, för att underlätta arbetet med barn i Sorg. Det visade sig också att de intervjuade pedagogerna har många olika tillvägagångssätt för att arbeta med och möta barn i Sorg..

Lärares förhållningssätt till yngre elevers sorg i skolan ? : intervjuer med tio lärare i förskoleklass till årskurs 3

Syftet med denna studie är att undersöka lärares förhållningssätt till elevers Sorg och hur de resonerar kring mötet med elever i Sorg. Genom denna studie undersöks och besvaras frågor om hur lärarna definierar fenomenet Sorg - både egen Sorg och elevers Sorg, hur de förhåller sig till elever i Sorg samt hur resonerar läraren om mötet med elever i Sorg. För att kunna besvara dessa frågeställningar genomförs tio intervjuer med lärare som arbetar från förskoleklass till årskurs 3. Dessa intervjuer har sammanställts och analyserats utifrån tidigare forskning samt studerats ur ett fenomenologiskt perspektiv.Resultatet visar att olika sorters erfarenheter av Sorg både ifrån privatlivet, i rollen som lärare och från deras kunskaper påverkar hur lärarna se på fenomenet Sorg. Men även hur lärare förhåller sig till elevers Sorg och hur de resonerar kring mötet med elever i deras Sorg.

Barn i sorg : En studie om kuratorers arbete med barn och barns sorg

Syftet med studien är att undersöka hur kuratorer möter barn i Sorg och hur kuratorer samtalar med barn i Sorg. Metoden för studien har varit intervjuer, och 6 kuratorer i östra Sverige har blivit intervjuade. Studiens förhållningssätt har varit fenomenologiskt. Resultatet som kom fram var varierande beroende på vilken kurator man talade med samt var denne arbetade någonstans. Resultatet har analyserats med hjälp av Johan Cullbergs kristeori och Gurli Fyhrs Sorgteori..

Död och sorg : Ett undervisningsmaterial för lärare och elever i årskurs 4-6

Syftet med det här arbetet har varit att utforma ett undervisningsmaterial med berättelser till årskurs 4-6 om död och Sorg. Undervisningsmaterialet riktar sig till både mellanstadielärare och mellanstadieelever. Arbetet är grundat på kvalitativa intervjuer, fokusgruppssamtal och marknadsanalys. Utgångspunkter i det här arbetet har varit att man inte arbetar med död och Sorg i grundskolan och att elever bör få uttrycka erfarenheter och funderingar kring död och Sorg. Resultatet från intervjuerna har bekräftat att man inte arbetar med död och Sorg djupgående i grundskolan.

Sorgebearbete i skolan -hur man som lärare i skolan kan bemöta barn i sorg

Det här arbetet handlar om hur man kan bearbeta Sorg i skolan. Litteraturgenomgången ger en grund att stå på, därefter berättar tre lärare genom intervjuer om sina erfarenheter av dödsfall som berört skolan och elever på ett eller annat sätt. Jag har i min empiriska del utfört tre kvalitativa intervjuer för att se hur tre lärare på olika stadier har agerat i de situationer som de kommit att stå inför i sitt yrke. Intervjuerna har jag sammanställt och tolkat till viss del genom metoderna meningskoncentrering och meningstolkning. De frågor som jag arbetat utifrån i arbetet är: hur skolan kan bemöta barn i Sorg, hur bearbetas Sorg i skolarbetet, finns tiden och kunnandet till Sorgebearbetning hos skolan och lärarna och finns det fungerande beredskapsplaner ute i skolorna?.

Psykometrisk prövning av PG-13; ett självskattningsinstrument för ihållande sorg

Frågan om ?normal? respektive ?patologisk? Sorg har under en lång tid varit ett omdiskuterat ämne inom psykologin och psykiatrin. En grupp forskare har tagit fram kriterier på ett syndrom som fått benämningen ihållande Sorg (?prolonged grief?). Studier har visat på att ihållande Sorg är ett distinkt syndrom separat från depression, posttraumatisk stressyndrom och generaliserat ångestsyndrom.

Jag måste också få gråta : Sjuksköterskans erfarenhet av sin egen sorg relaterat till en patients död

Alla människor behöver sörja och Sorg uppstår efter en betydande förlust av något eller någon. Att möta döden och döende patienter är ofta en oundviklig verklighet för sjuksköterskor i deras profession. Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskans erfarenhet av Sorg relaterat till en patients död. Studiens resultat utgjordes av 10 vetenskapliga artiklar. Det framkom i resultatet att Sorg uppstår vid en patients död och framkallar många olika känslor.

Barn i sorg : Hur leken kan hjälpa barn att bearbeta sorg

Syftet med detta arbete var att genom intervjuer med förskollärare och personal på lekterapin undersöka hur barn sörjer samt hur förskollärare och personal på lekterapin kan hjälpa barn att bearbeta Sorg genom leken. Vi har även undersökt om det finns någon handlingsplan på förskolorna då det gäller arbetet med barn som är i Sorg. Resultatet visar att barn sörjer på olika sätt och att de sörjer i perioder. När barn bearbetar sin Sorg gör de det genom att till exempel leka och rita. Resultaten visar även att vuxna bör finnas där för barnen som är i Sorg.

Barn i sorg : En narrativ studie baserad på fem förskollärares berättelser om barn i sorg

Denna narrativa studie syftar till att genom förskollärares berättelser få en förståelse för hur förskollärarekan bemöta barn i Sorg på förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar:· Vad berättar förskollärarna att det finns för olika reaktioner på Sorg bland barn i förskolan?· Hur berättar förskollärarna att barn kan hantera Sorg i förskolan?Genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare har vi av dessa i resultatet sammanställt narrativaberättelser. En del förskollärare har delat med sig av starka berättelser kring barn i Sorg ochandra har delat med sig av sina tankar kring barn i Sorg. Eftersom vi utgått från en narrativ teori äralla berättelserna av lika värde och ingen berättelse belyses mer än någon annan.

Nangijala: Har sorg och död plats i en meningsfull fritid

Detta arbete handlar om hur fritidspedagoger möter barn i Sorg, vilken plats samtal om döden har i fritidshemmet samt i vilka sammanhang samtal om döden uppstår. Vidare undersöker jag om Astrid Lindgrens Bok ?Bröderna Lejonhjärta? kan vara användbar som redskap för att stötta barn som sörjer och i samtal med barn om döden. Genom intervju har jag undersökt tre pedagogers syn på att prata med barn om döden och hur de möter barn i Sorg. Intervjufrågorna har jag arbetat fram genom en textanalys av Bröderna Lejonhjärta..

Sorg i förskolan : Att möta barn i sorg utifrån begravningsentreprenör, präst, förskollärare och anhörigas kunskaper och erfarenheter

Syftet är att belysa arbetet med barn i Sorg inom förskolan genom att ta del av begravningsentreprenör, präst, förskollärare samt anhörigas erfarenheter och kunskaper. Metoden är baserad på intervjuer där professionella Sorgearbetare, förskollärare och anhöriga har deltagit. Resultatet visar att enligt informanterna är bemötande, ärlighet samt normalisering det viktigaste när man möter barn och vuxna i Sorg. Det framkommer i resultatet att enligt informanterna är det betydelsefullt hur man bemöter människor i Sorg, att låta sörjande få sörja på sitt sätt men att det är viktigt att barnen skall få bli bemötta utifrån hur de är och inte vad de har gått igenom. Att det är bra enligt förskollärarna i studien för barn att återkomma till förskolan efter ett dödsfall eftersom förskolan är deras vardag och där finns en slags trygghet för barnen. .

Små tårar är lika stora : Sju mödrar berättar hur de möter sina barns sorg

Barn får idag inte alltid möjlighet att bearbeta sin Sorg. I tron om att de skyddar sina barn utesluter föräldrar barnen från viktiga delar i Sorgeprocessen. Hur en person upplever Sorghantering i barndomen har inverkan på vilka möjligheter denne får till en hälsosam Sorghantering i vuxen ålder. Syftet med studien var att undersöka hur föräldrar kan tala med sina barn om Sorg, vilken roll föräldrar kan uppleva att de har i sina barns Sorghantering samt hur föräldrar kan uppleva att deras barndomsrelaterade erfarenheter av Sorghantering har inflytande på hur de talar med sina barn om Sorg. Intervjuer gjordes med sju föräldrar.

Tiden läker inte alla sår - Om förskollärarens roll i barns sorgearbete

BAKGRUND: En oarbetad Sorg kan leda till svårigheter senare i livet. Enligt forskningen sörjer även små barn. Det är viktigt att förskollärare har kunskap om hur barn reagerar i Sorg och hur bemötandet bör ske då barn idag vistas en stor del av sin vardag på förskolan.SYFTE: Vi vill genom vår studie undersöka vilken beredskap ett antal förskollärare i för-skolan har ifall ett eller flera barn drabbas av Sorg efter dödsfall och hur man menar att situa-tionen och beredskapen påverkar förskollärarnas arbetssätt.METOD: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat 7 verksamma förskollärare. Vi har i vår undersökning haft hermeneutiken som ansats och som teoretisk utgångspunkt har vi valt Piaget och Vygotskijs teorier angående barns utveckling.RESULTAT: Det råder en viss osäkerhet kring rutinerna när det gäller barn i Sorg. För-skollärarna innehar en viss erfarenhet av barn i Sorg och samtliga förskollärare har en hand-lingsplan i beredskap om en akut situation inträffar.

Barn i sorg - ett arbete om pedagogers kunskaper, möte och arbete med barn i sorg

Syftet jag vill uppnå med detta arbete är att sprida kunskap om barns Sorg och hur denna kan yttra sig. Jag vill även ta reda på hur en pedagog kan förbereda sig själv samt sina elever på Sorg, hur pedagogen bör möta och arbeta med barn i Sorg samt vart pedagogen kan vända sig om denne är i behov av extra hjälp. I litteraturgenomgången redogör jag bland annat för barns Sorgeprocess, krisens faser, Sorgereaktioner samt pedagogens möte, kommunikation och arbete med barn i Sorg. Jag belyser även kort skolans krishantering. I den empiriska delen har jag genom intervjuer undersökt sex pedagogers erfarenheter beträffande barn och Sorg.

1 Nästa sida ->