Sök:

Sökresultat:

4437 Uppsatser om Socialt nätverkande - Sida 39 av 296

Bedömning av fysisk och social lÀrmiljö pÄ grundskolan : En utvÀrdering av sjÀlvskattningsverktyget MAVIS med lÀrarskattningar och klassrumsobservationer

Skolor bör arbeta och verka för inkludering och inför detta arbete menas att ett gott fysiskt och socialt klimat Àr en förutsÀttning. Socialt klimat omfattar relationer och samspel vilka anses inverka pÄ vÀlmÄende, beteende, prestationer och som skydd mot skolmisslyckanden för elever i behov av sÀrskilt stöd. Denna pilotstudie Àr ett första valideringsförsök av sjÀlvskattningsverktyget MÄlsÀttningar och vÀrderingar i skolan, MAVIS, en enkÀt för lÀrare som innehÄller 50 frÄgor föredelade pÄ 10 omrÄden: Kreativitet, Stimulans, LÀrande, Kompetens, SÀkerhet, Kontroll, HjÀlpsamhet, Delaktighet, Ansvar och Inflytande. Verktyget Àr utvecklat frÄn en teoretisk modell av det sociala klimatet som definierar dess egenskaper utifrÄn universella mÀnskliga vÀrderingar och behov. Syftet med studien Àr att undersöka hur detta sjÀlvskattningsverktyg för lÀrare verkar fungera för att fÄ en uppfattning om det sociala klimatet i nÄgra klasser och om det kan antas vara anvÀndbart samt ha en acceptabel tillförlitlighet som instrument.

Implementeringsstrategi för vÀrderingsstyrning: En flerfallsstudie om hur större företag implementerat vÀrderingsstyrning

VÀrderingsstyrning Àr vanligt förekommande i svenska företag, dock finns det en problematik med att företag finner det svÄrt att implementera vÀrderingar. En lyckad implementering Àr avgörande för att vÀrderingarna ska fÄ önskad effekt, vilket Àr att styra medarbetarna att arbeta pÄ ett visst sÀtt och/eller mot ett visst mÄl. För att en implementering ska bli lyckad krÀvs en institutionalisering av vÀrderingarna som sker genom att vÀrderingarna socialt konstrueras via meningsskapande processer.Studiens syfte Àr att skapa förstÄelse för företags institutionalisering av vÀrderingar. Detta genom att beskriva hur företag socialt konstruerar arbetet med implementering av vÀrderingar, identifiera och analysera implementeringsstrategier för vÀrderingsstyrning och utveckla en modell för implementering av vÀrderingsstyrning. Studien har genomförts med hjÀlp av besöksintervjuer och resultatet framhÄller att anvÀndandet av sju implementeringsverktyg i en kombination Àr att ses som en framgÄngsrik implementeringsstrategi för vÀrderingsstyrning.

Ideellt skadestÄnd för lÄngsam handlÀggning i strid mot EKMR : Praktiska och teoretiska problem vid skadestÄndsbestÀmningen, sÀrskilt i ljuset av tysk rÀtt.

Vilka var de viktigaste faktorerna till att fyra individer lyckades bryta med sin kriminella bakgrund? Samtliga informanter studien bygger pa? a?r medlemmar i en organisation som hja?lper individer med en bakgrund kantad av kriminalitet och droger tillbaka ut i det konventionella samha?llet. Informanterna valdes ut genom en kombination av sno?bollsurval och bekva?mlighetsurval. Studien baseras pa? narrativa djupintervjuer samt deltagande observationer.

Barns förstÄelse för reklamens sÀljande syfte : En litteraturstudie

Marknaden för barn Àr lukrativ och omsÀtter Ärligen mycket pengar. Barn ses som tre marknader i en; de spenderar sina pengar pÄ den existerande marknaden, pÄverkar förÀldrarnas köpvanor och kan genom sina erfarenheter bli trogna ett mÀrke i framtiden. DÀrför Àr det viktigt för företag att göra reklam för sina produkter och tjÀnster och teknikerna för att fÄnga uppmÀrksamhet Àr mÄnga, till exempel produktplaceringar. Reklam finns idag pÄ mÄnga platser i vÄrt samhÀlle och barn utsÀtts dagligen för den. Syftet med detta examensarbete var att genom en litteraturstudie undersöka hur mycket av reklamens sÀljande budskap barn förstÄr och frÄgestÀllningen som knöts till syftet var: I vilket kognitivt och socialt stadium förstÄr barn reklamens sÀljande syfte? PÄ grund av variationer i de valda vetenskapliga artiklarnas resultat var det svÄrt att göra nÄgra generaliseringar och studien gav inget entydigt svar pÄ i vilket kognitivt och socialt stadium barn förstÄr reklamens sÀljande syfte..

Kan medias hÀlsoinformation bidra till ohÀlsa? : En kvalitativ studie om upplevelse och effekten av medias hÀlsoinformation pÄ hÀlsostuderande unga mÀns vÀlbefinnande

 Föreliggande studie belyser medias hÀlsoinformation med hjÀlp av tidigare forskning och en kvalitativ intervjustudie. MÄlsÀttningen med uppsatsen var att belysa och problematisera hÀlsostuderande unga mÀns uppfattning av dagens hÀlsoinformation i media samt vilken upplevd effekt hÀlsoinformationen kan ha pÄ de unga mÀnnens vÀlbefinnande och vardagliga liv. Föreliggande studie har sin utgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande med fokus pÄ begrepp som socialt stöd, delaktighet och meningsfullhet. I studie ses media som ett lÀrande verktyg och Àven som en plats dÀr social kommunikation kan ske. Resultatet visar att hÀlsoinformationen kan bidra till motivation och kunskap till att sköta sin hÀlsa. De framkom dock att kunskapen nyttjas ofta med kritiska ögon. Resultatet visade Àven att medias hÀlsoinformation kan leda till ohÀlsa och stress pÄ grund av försök att uppnÄ medias hÀlsoideal men Àven upplevd stress över att vara för tillgÀnglig av medias hÀlsoinformation..

Vad frÀmjar livskvalitet vid diabetes mellitus typ 1? : en litteraturstudie

Diabetes mellitus typ 1 Àr en kronisk autoimmun sjukdom som kÀnnetecknas av hyperglykemi. Livskvalitet Àr ett komplext begrepp som beskriver en mÀnniskas uppfattning om sin livssituation. Sjuksköterskan har till uppgift att ge stöd till och vÀgleda alla typer av patienter, varpÄ kunskap inom detta omrÄde Àr betydelsefullt. Syfte: Att belysa vad som frÀmjar livskvalitet hos vuxna med diabetes mellitus typ 1. Metod: Arbetet utfördes som en litteraturstudie, dÀr Polit och Becks niostegsmodell följdes.

Socialt kapital : Skillnad pÄ stad och landsbygd?

This study examines the connection between social capital and urban and rural areas. The study divides the environments into two categories; metropolises and rural areas. Metropolises are defined as any of Swedens largest cities Stockholm, Gothenburg or Malmö. The study also examines if there is a difference between these groups in how high social trust they have to people living in the same areas as themselves versus people who live in other areas. The studie also focuses on the urbanization that the world is going through, where people move from rural areas into the cities for work and education.

HÄllbar utveckling i förskolan ur ett förÀldraperspektiv

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur förskollÀrarna pÄ förskolor som har fÄtt utmÀrkelsen Skola för hÄllbar utveckling arbetar med hÄllbar utveckling i förskolan, ta reda pÄ hur förskollÀrares förstÄelse för hÄllbar utveckling ser ut och i vilken mÄn förskollÀrarna i sitt arbete utgÄr frÄn de tre aspekterna ekonomiskt, socialt och ekologiskt hÄllbar utveckling. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa individuella intervjuer. Vi har intervjuat fem förskollÀrare frÄn tvÄ olika kommuner, varav tre stycken arbetade pÄ samma förskola men pÄ olikaavdelningar. Resultatet av vÄr studie visar bÄde pÄ likheter samt olikheter i förskollÀrarnas arbetssÀtt med hÄllbar utveckling i förskolan, dÀr temainriktat arbete, Ätervinning samt barns delaktighet Àr sÄdant som prÀglar förskolornas arbete. Barns delaktighet och medvetenhet om hÄllbar utveckling lyfts fram av förskollÀrarna som viktiga delar i deras förstÄelse av hÄllbar utveckling.

FramgÄngsfaktorer i arbetstrÀning

Att personer med psykisk sjukdom riskerar att hamna i ett utanförskap dÄ de saknar arbete Àr ett problem. Att integrera psykiskt funktionshindrade personerna i samhÀllet kan bland annat ske genom arbetstrÀning. Att ta ett riktigt arbete Àr oftast ett för stort steg att ta nÀr personer med psykiska funktionshinder skall komma Äter till arbetslivet.Syftet med min studie Àr att undersöka vad arbetstrÀningen betyder för mÀnniskor med psykiska funktionshinder. För att ta reda pÄ detta har jag anvÀnt mig av kvalitativ metod. Jag har intervjuat fem personer med psykiska funktionshinder som arbetstrÀnar pÄ olika platser ute i arbetslivet bland friska personer.

Barnmisshandel- anmÀlningsplikt bland förskolelÀrare

MITTUNIVERSITETETInstitution för socialt arbetet ÄMNE: Socialt arbete, C- kursHANDLEDARE: Sofie Ghazanfareeon Karlsson SAMMANFATTNINGBarnmisshandel finns och har funnits i alla tider och i de flesta kulturer. Barnmisshandel Ă€r ingen isolerad företeelse, oftast finns ett mönster av problem, som handlar om individen, familjen, samhĂ€llet och kulturella vĂ€rderingar. Studiens syfte var att uppnĂ„ en ökad förstĂ„else för barnmisshandel samt att undersöka och analysera hur förskolelĂ€rarna förhöll sig till anmĂ€lningsplikten vid misstanke om barnmisshandel. Studien genomfördes med hjĂ€lp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tre förskolelĂ€rare och en barnskötare. Av studiens resultat framgick att intervjupersonerna var vĂ€l medvetna om att de hade anmĂ€lningsplikt samt att de visste vad anmĂ€lningsplikten innebar.

Rektorns dubbla roll: hur ser den psykosociala arbetsmiljön ut för grundskolerektorerna i Bodens kommun?

Det hÀr Àr en kvalitativ undersökning om hur grundskolerektorernas psykosociala arbetsmiljö ser ut i Bodens kommun. Totalt Àr 12 kvalitativa intervjuer gjorda. IntervjufrÄgorna Àr utformade utifrÄn KarasekŽs teori om krav, kontroll och socialt stöd samt MaslachŽs teori om vÀrdegrundens betydelse för hÀlsan. Detta Àr sammanvÀvt med de arbetsuppgifter/uppdrag som rektorerna har: pedagogiska, ekonomiska och sociala (Viggosson). Resultatet visar att rektorerna upplever att de har en vÀldigt hög arbetsbelastning.

Stöd till förÀldrar som förlorat ett barn.

SAMMANFATTNINGAtt förlora ett barn Àr nÄgot av det vÀrsta en förÀlder kan vara med om. NÀr dödsfallet Àrplötsligt och ovÀntat Àr det extra svÄrt för förÀldrarna eftersom de inte haft tid attförbereda sig. Bemötandet av förÀldrar som förlorat ett barn Àr oerhört viktigt, menmÄnga sjuksköterskor Àr osÀkra pÄ denna uppgift. Bakgrunden tar upp statistik ochförÀldrars upplevelser av att förlora barn samt beskriver begreppen: socialt stöd ochstödgrupper, sorg, kris, coping och KASAM samt familjecentrerad omvÄrdnad. Syftetvar att beskriva vad förÀldrar som förlorat ett barn genom plötslig och ovÀntad dödönskar för stöd och sjuksköterskors syn pÄ det stöd de ger.

Planering som möjlighet för social hÄllbarhet? : En fallstudie om Malmö stad och hur social hÄllbarhet tillÀmpas i fysisk planering

Detta arbete behandlar hur synen pÄ vad social hÄllbarhet Àr och vad det uttrycks innefatta, men Àven hur begreppet anvÀnds i praktiken. Detta görs med utgÄngspunkt i en teoretisk diskussion om vad hÄllbarhetsbegreppet Àr, vilket sammanhang begreppet myntats i och hur detta prÀglar dess anvÀndning och kraft. Liknande redogörelse görs dÀrefter angÄende begreppet social hÄllbarhet. För att fÄ svar pÄ vad begreppet social hÄllbarhet betyder och innebÀr i en planeringskontext studeras dÀrefter rÄdande forskning som lÀnkar samman den fysiska planeringen med social hÄllbarhet. Detta material ligger sedan till grund för utredningen av och jÀmförelse med hur begreppet anvÀnds i en praktisk planeringskontext.

FrÄga pÄ Facebook! En studie av sex gymnasieelevers anvÀndning av ett socialt nÀtverk

Syfte: Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur det sociala nÀtverket anvÀnds av gymnasieelever samt vilken roll det spelar för deras lÀrande. Studien tar sitt avstamp i en nulÀgesanalys i hur gymnasieelever anvÀnder sig av ett socialt nÀtverk och deras synpunkter pÄ hur det anvÀnds i skolan. Ur empirin dras slutsatser om hur skolan bÀst utnyttjar de sociala nÀtverken för att förstÀrka lÀrandet och pÄverka kunskapsutvecklingen i en positiv riktning.FrÄgestÀllningar: ? Hur anvÀnds det sociala nÀtverket av gymnasieelever? ? Hur kan det sociala nÀtverket anvÀndas för lÀrande? Teori: Studien utgÄr frÄn sociokulturell teori dÀr begrepp som berörs Àr bland annat interaktion, kontext, distribuerat lÀrande, appropriering, externalisering, praxisgemenskap samt Vygotskijs zon för nÀra förestÄende utveckling. Andra begrepp som berörs Àr synkron och asynkron kommunikation vid elektroniska diskussioner samt externa minnessystem (EMS).Metod: I studien har bÄde observation och intervjuer utförts för att samla in empiriska data.

Kristna kvinnors upplevelser av omgivningens bemötande i dagens sekulariserade samhÀlle

Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ om kristna kvinnor riskerar att hamna i ett socialt utanförskap i och frÄn dagens sekulariserade samhÀlle. Detta genom att göra halvstrukturerade djupintervjuer med kvinnor frÄn olika kristna församlingar. För arbetet med empirin anvÀnde jag mig av tematisk analys och för att förstÄ och analysera materialet anvÀnde jag mig av teorierna stigma och skam samt utgick ifrÄn ett genusperspektiv. Studien visade att den svÄraste tiden för de kristna kvinnorna var tonÄren, en period som prÀglades av bÄde identitetssökande och ett fördomsfullt klimat. Flera av informanterna hade mött lÀrare som upplevdes som negativt instÀllda till kristendomen och som sÀrskiljt och urskiljt kvinnorna pga deras religion.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->