Sökresultat:
24426 Uppsatser om Socialt förebyggande arbete - Sida 63 av 1629
Supported Employment - svensk praktik gÀllande hjÀlpande ÄtgÀrder för att personer med psykisk funktionsnedsÀttning ska nÄ eller nÄ tillbaka till ett arbete speglade i tvÄ ESF-projekt i SkÄne/Blekinge
Den hÀr uppsatsen Àr en explorativ fallstudie som visar bakgrunden till begreppet Supported Employment, hur det har kommit att översÀttas till den svenska kontexten och hur den omsÀtts i praktiken genom att studera tvÄ ESF projekt som fall. Med utgÄngspunkt frÄn ?Supported Employment? metodiken har tvÄ ESF-projekt, som bÄda Àmnar skapa bÀttre möjligheter för psykiskt funktionsnedsatta att delta i arbetslivet, analyserats. UtifrÄn analysen visar uppsatsen att Supported Employment inte bara anvÀnds som metod, utan ocksÄ anvÀnds för att lyfta fram nyckelbegrepp för förbÀttrad samverkan mellan aktörer som redan arbetar för att mÄlgruppen ska komma ur sitt utanförskap och kunna nÄ och fÄ tillbaka ett arbete. Slutsatsen Àr att centrala begrepp inom Supported Employment som egenkraft, sjÀlvkÀnsla och motivation, i dessa projekt Àr lika viktiga i kontakten mellan inblandade aktörer som i utformningen av sjÀlva arbetsplatssituationen; att lika stor fokus i projekten lÀggs pÄ att koordinera sjÀlva handlÀggningen och hanteringen av projektens mÄlgrupp, som att erbjuda riktiga arbeten genom ett utökat socialt stöd.
Nyckelord: Region SkÄne, ESF projekt, Supported Employment..
MotstÄndskraftiga barn : En kunskapsöversikt om hur en uppvÀxt som prÀglas av alkoholmissbruk pÄverkar barn pÄ lÄng sikt
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur vuxna barn till missbrukare har pÄverkats av att vÀxa upp i ett hem dÀr det förekommer missbruk. Vi har gjort en vetenskaplig kunskapsöversikt dÀr vi anvÀnt oss av internationella och nationella artiklar samt relevant litteratur för att fÄ en övergripande kunskapsöversikt om Àmnet.I vÄr studie har vi funnit en rad risker som barn till missbrukare riskerar att utsÀttas för bÄde nÀr det gÀller psykisk ohÀlsa, stressymptom och sjukdomssymptom. De löper Àven större risk för barnolycksfall samt eget missbruk. Vi har funnit att bra sjÀlvkÀnsla grundar sig i socialt stöd och dessa tvÄ faktorer Àr viktiga för att barn till missbrukare ska kunna utnyttja den inre motstÄndskraft de besitter. Vi har sett att förÀldrar med missbruk har svÄrigheter att utgöra det sociala stödet för barnet och dÀrför har syskon och socialt nÀtverk utanför familjen stor betydelse.
MÄnga beslut och kort om tid : en enkÀtstudie om platschefers hÀlsa pÄ ett byggföretag
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarVÄrt syfte Àr att undersöka om platscheferna pÄ ett byggföretag i Stockholm anvÀnder sig av nÄgra strategier för att kunna hantera de krav arbetet medför. Vidare vill vi ta reda pÄ hur de beskriver och upplever sin psykiska och sociala hÀlsa.Vi utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar:? Hur upplever platscheferna sin egen hÀlsa?? Gör platscheferna nÄgra medvetna hÀlsobringande val för att frÀmja sin hÀlsa, och isÄfall vad?? Vad anvÀnder sig platscheferna av för copingstrategier mot de krav arbetet stÀller?MetodSom metod anvÀndes en enkÀt som bestod mestadels av öppna frÄgor. Efter ett bekvÀmlighetsurval skickades enkÀten ut till 24 platschefer pÄ ett byggföretag. EnkÀtsvaren sammanstÀlldes varpÄ författarna analyserade och tolkade resultatet.ResultatPlatscheferna i studien har till synes en god sjÀlvupplevd hÀlsa.
Förebyggande mot övervikt och fetma hos barn; riktlinjer och evidens
Stress Àr ett vanligt hÀlsoproblem som ökat under de senaste Ären. MÄnga sjuksköterskor upplever stress pÄ sin arbetsplats vilket kan pÄverka omvÄrdnaden och patientsÀkerheten. Vid stress sker fysiologiska-hormonella reaktioner i kroppens organsystem som utlöser fysiska och mentala pÄfrestningar.Syftet: var att beskriva sjuksköterskors hantering av stress pÄ vÄrdavdelning. Metod: har varit en litteraturstudie. Databaser som anvÀnts var CINAHL och PubMed.
VÀrdegrundsarbete ? en viktig del av lÀraryrket
Syftet med detta arbete var att jÀmföra vad lÀrare respektive lÀrarstudenter uppfattar som viktigt nÀr de beskriver lÀraryrket med betoning pÄ vÀrdegrundsarbete. Studien bygger pÄ en kvalitativ ansats med fokusgruppsintervjuer som insamlingsmetod. Resultat blev att bÄde lÀrare och lÀrarstudenter framförallt betonade Àmneskompetens och den socialt fostrande kompetensen som viktiga i lÀraryrket. Trots detta uttryckte lÀrarna en önskan att prioritera Àmnesundervisning framför andra uppgifter vilket inte var lika tydligt hos lÀrarstudenterna. LÀrarna vill inte ha den fostrande uppgiften i skolan.
Likheter eller olikheter : MÀrks grundutbildningen vid bedömning av psykoterapier?
Uppsatsen Àr avsedd att vara ett inlÀgg i frÄgan om hur vÄr grundlÀggande yrkesidentitet prÀglar vÄra identiteter som psykoterapeuter. Den tar upp frÄgan om man kan urskilja identiteten hos socionomer och psykologer efter den gemensamma psykoterapeututbildningen, utifrÄn de svarsalternativ en grupp psykoterapeuter gör i en vinjettundersökning.De teoretiska ingÄngarna Àr psykologi respektive socialt arbete och centrala begrepp för de bÀgge professionsfÀlten idag.Resultaten har analyserats med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys och visar pÄ en skillnad mellan de tvÄ grupperna, framförallt nÀr det gÀller begreppen kognition och empowerment.I diskussionen framgÄr att det finns en linje Àven i fler av resultaten, som understryker att likheterna Àr större Àn skillnaderna, men att man kan se grundutbildningens pÄverkan i psykologens mer intrapsykiska förhÄllningssÀtt medan socionomen reflekterar över faktorer som berör mÀnniskans kontextuella och samhÀlleliga tillvaro.  .
Ett företag i det socialt oacceptabla
Den svenska MMA marknaden Àr idag under hÄrd kritik. MÄnga mÀnniskor menar att det endast Àr kriminella som hÄller pÄ med kamsport och att de tÀvlingar som arrangeras Àr ren brutalitet. Trots det hÀr sÄ har vi idag vÀldigt stora aktörer pÄ den svenska marknaden som inte bara klarar sig utan Àven vÀxer. Men organisationerna har fortfarande den allmÀnna opinionen emot sig. Företagen försöker att framstÄ som sÄ sportsliga och godartade som möjligt och de menar att MMA inte Àr vÄld utan en idrott.
LĂ€rarens Syn PĂ„ Disciplin i Klassrummet
Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka lÀrarens syn pÄ disciplin i klassrummet. Examensarbete behandlar Àmnet disciplin i klassrummet och dess pÄverkan nÀr det gÀller inlÀrningsmiljö och arbetsro i klassrummet. Vi observerade och intervjuade fyra lÀrare frÄn Ärskurs 1, 2, 4, 5 i en grundskola. Deltagarna i vÄr intervju var mellan 32 -53 Är, en manlig, resten var kvinnliga. VÄra frÄgestÀllningar Àr: hur tÀnker lÀrare om innebörden av disciplin, vilka olika faktorer som enligt lÀrare kan resultera i ett bra disciplinerat klassrum, vad lÀrarna, anser pÄverkar ordningen respektive oordning samt pedagogers motiv till disciplin i klassrummet.
Könsskillnader i gymnasieungdomars möjlighet att koncentrera sig pÄ skolarbetet vid psykosomatiska symptom
Syftet med den hÀr studien var att undersöka utbredningen av psykosomatiska symptom pÄ en svensk gymnasieskola och om möjligheten att koncentrera sig pÄ skolarbetet pÄverkas av dessa. Syftet var Àven att undersöka relationen mellan socialt stöd och psykosomatiska symptom. En enkÀt delades ut pÄ en gymnasieskola med 95 elever i norra Sverige. FrÄgan gÀllande psykosomatiska symptom Àr hÀmtad frÄn HBSC och innefattar Ätta olika besvÀr. Totalt 93 av ungdomarna svarade pÄ enkÀten.
LegolÄdan som social arena : Leksakens roll i fo?rskolebarns sociala samspel
Detta examensarbete handlar om hur fo?rskolebarn anva?nder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att underso?ka om och hur barn anva?nder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi sta?llde oss fra?gorna: Pa? vilket sa?tt kan vi se att barn anva?nder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns anva?ndande av LEGO i olika situationer? Va?r metod fo?r att underso?ka detta var videoobservationer pa? en fo?rskola. Barnen som deltog i studien var mellan tre och fem a?r gamla och sex stycken till antalet.
VarumÀrkens sÀrskiljningsförmÄga : - sÀrskilt om tredimensionella mÀrken
Dagens samhÀlle bestÄr allt mer av att kunna balansera livet mellan arbete och fritid. Studien undersöker hur ledare inom Falköpings kommun bedriver hÀlsofrÀmjande ledarskap i kombination med förÀldraskap.Falköpings kommun har en personalstrategi som innehÄller en vision om att kommunen ska vara en attraktiv arbetsplats och har cirka 3000 stycken medarbetare. Uppdraget vi fick av personalenhetschefen pÄ Falköpings kommun, var att undersöka hur ledarna kombinerar sitt hÀlsofrÀmjande ledarskap pÄ arbetsplatsen med förÀldraskap pÄ fritiden, med en bra balans dem emellan. Syftet med vÄr undersökning Àr att fokusera pÄ de uppfattningar och erfarenheter ledarna har rörande förhÄllningssÀtt och arbetssÀtt i frÄgor om hÀlsofrÀmjande arbete och hur man samtidigt fÄr ihop sitt livspussel.Det Àr ett aktuellt Àmne och det finns inte sÄ mycket studier gjorda med kombinationen hÀlsofrÀmjande ledarskap och förÀldraskap. Kommunen vill vara en attraktiv arbetsgivare och utifrÄn detta arbete gör vi en utvÀrdering som Àr kopplad till personalstrategins fem fokusomrÄden; arbetsmiljö och hÀlsa, jÀmstÀlldhet och mÄngfald, kompetensförsörjning, ledarskap och medarbetarskap samt lön och villkor.
Teoretisk kunskap i en praktisk verklighet: en intervjustudie om socionomers och arbetsledares kunskapssyn i socialtjÀnstens arbete med barn och unga
The purpose of this thesis is to examine how social workers perceive the concept of knowledge within social services, particularly within children and youth services. Our goal is also to study the employer's expectations and demands on graduate social workers. The main questions we address in this thesis are; What knowledge is seen as useful by employers and graduate social workers working in social welfare offices? To what extent does university education bring useful knowledge to the work being done by social workers? What practical knowledge is there in the workplace for social workers to learn? When recruiting, what expectations does the employer have of graduate social workers? What challenges are there with recruiting a graduate social worker?We have interviewed six social workers and four employers in the social childcare division in different municipalities in SkÄne region, Sweden. We have used epistemology in our analysis.
Den svenska bredbandsstrategin : Ett delat ansvar
Den hÀr uppsatsen besvarar frÄgan om hur den svenska bredbandsstrategin Àr tÀnkt att förverkligas och hur ansvarsfördelningen ser ut mellan de inblandade aktörerna. Uppsatsen undersöker Àven mer specifikt hur ansvarsfördelningen och hanteringen ser ut gÀllande inkludering och exkluderingen vid deltagandet i byanÀten. För att kunna besvara syftet utförs en fallstudie i Uppsala lÀn dÀr fyra stycken kvalitativa intervjuer genomförs med de inblandade parterna: LÀnsstyrelsen, Tierps kommun, Lidén Data Gruppen samt ett byalag i MÄnkarbo. Det genomförs Àven en diskursanalys pÄ utvalda dokument publicerade av regeringen. Detta för att se om landsbygdsborna, i bredbandsutbyggnaden, tillskrivits nÄgon roll och i sÄ fall Àven hur den rollen motiveras.
LÄngtidsfrisk - ja visst! : En studie av Ätta socialarbetares upplevelse av lÄngtidsfriskhet
Det finns personer som gÄr till jobbet varje dag och alltid Àr vid god hÀlsa, Àven nÀr deras arbete Àr krÀvande. Detta fenomen kan beskrivas som lÄngtidsfriskhet. Syftet med denna kvalitaitva studie var att undersöka vad socialarbetare upplevde pÄverkade deras lÄngtidsfriskhet. Vi har gjort intervjuer med Ätta socialarbetare angÄende vilka friskfaktorer som hade störst pÄverkan pÄ deras hÀlsa. Det empiriska materialet har sammanstÀllts i tre kategorier, vilka Àr individen, organisationen och fritiden.
Kreativa arbetsmetoder : tre samtal om hur landskapsarkitekten gör
Uppsatsen Àr en fallstudie. Den bestÄr av samtal med tre representanter frÄn olika stora arkitektföretag med anstÀllda landskapsarkitekter. Det hÀr arbetet har prÀglats av funderingar om hur man gör för att strukturera kreativt arbete. FrÄgan som detta arbete sökte besvara var, hur gör yrkesverksamma landskapsarkitekter för att finna ordning och metodik i sitt kreativa arbete?.