Sök:

Sökresultat:

24426 Uppsatser om Socialt förebyggande arbete - Sida 44 av 1629

Mellanchefspositionen- ett organisatoriskt superlim som klarar alla pÄfrestningar?

Studiens syfte Àr att belysa mellanchefers komplexa arbetsvardag och hur detta pÄverkar deras vÀlbefinnande. Denna undersökning genomfördes inom den privata sektorn med fem mellanchefer. Underlaget för resultatet grundas pÄ delvis strukturerade intervjuer och detta resultat visar att mellancheferna i den studerade organisationen i hög grad uppvisar tillfredsstÀllelse i sin position. Undersökningen pekar pÄ att mellancheferna har de resurser som krÀvs för att de ska kunna utföra sitt arbete pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt. Upplevd kontroll över arbetssituationen, socialt stöd, delaktighet samt stolthet i sin yrkesroll generar ett tillstÄnd av vÀlbefinnande för mellancheferna i undersökningen.

IntroduktionsersÀttning - ökad möjlighet till sjÀlvbestÀmmande? : En studie utifrÄn socialarbetarperspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om lagen om introduktionsersÀttning ger möjligheter till ökat sjÀlvbestÀmmande och dÀrmed en ökad grad av empowerment för den enskilde flyk-tingen, sett ur ett socialarbetarperspektiv. Uppsatsen börjar med en beskrivning det arbete som legat till grund för lagen om introduktionsersÀttning för flyktingar och vissa andra utlÀnning-ar. HÀr redovisas Àven definitionen av vem som ses som en flykting och nÄgra korta bestÄnds-delar i Svensk flyktingpolitik. Uppsatsens teoridel behandlar begreppen empowerment och paternalism dÀr vi urskiljer sjÀlvbestÀmmande som ett enskilt begrepp. Resultaten bygger pÄ intervjuer med yrkesverksamma inom tre olika kommuners flyktingverksamhet.

Motiv till att arbeta med CSR : En fallstudie av ett stort svenskt globalt klÀdföretag för Ären 2000 till 2010

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka, beskriva och analysera förÀndring av arbete med CSR i ett stort svenskt globalt klÀdföretag för Ären 2000 till 2010. Vidare Àmnar vi undersöka vilka motiv som kan ha kommit att pÄverka detta.FrÄgestÀllningar: - Hur har arbetet med socialt och miljömÀssigt ansvar förÀndrats inom H&M mellan Är 2000 och 2010?- Hur kan ovanstÄende förÀndring och motiven till H&M:s arbete med CSR förklaras utifrÄn legitimitetsteori, intressentteori samt ur strategi- och lönsamhetsperspektiv?Teori: I denna uppsats anvÀnds legitimitetsteori, intressentteori samt teori om CSR ur strategi- och lönsamhetsperspektiv för att söka vilka motiv som pÄverkar H&M:s CSR-arbete.Empiri: Empirin i denna uppsats Àr hÀmtad ur H&M:s Ärs- och hÄllbarhetsredovisningar för Ären 2000 till 2010. Den presenteras i form av en empirisk analys med en tematisk indelning utifrÄn den teoretiska referensramen.Slutsatser: H&M:s CSR-arbete har förÀndrats under undersökningsperioden och har kommit att bli mer centralt i företagets verksamhet. Den största förÀndringen har skett sett ur ett strategi- och lönsamhetsperspektiv dÀr CSR har blivit en allt viktigare del.

Hur Àldres hÀlsa, pÄ ett Àldreboende, pÄverkas psykiskt, fysiskt och socialt av hundar

Bakgrund: Befolkningen i Sverige blir allt Àldre och cirka 1,5 miljoner personer över 60 Är bor pÄ ett Àldreboende. Sjuksköterskans uppgift Àr att frÀmja hÀlsa. HÀlsa Àr ett tillstÄnd av fysiskt, psykiskt och socialt vÀlbefinnande Àven vid avsaknad av sjukdom eller funktionshinder. Ur ett historiskt perspektiv har hundar arbetat för mÀnniskor i Ärhundrade. Hundar Àr ett av de djur som förekommer inom vÄrden och pÄ Àldreboende.

Hur kan man skapa ett gott socialt samarbetsklimat i klassrummet?

Syftet med detta arbete Àr att genom litteraturstudier och empirisk undersökning ta reda pÄ hur lÀrare pÄ bÀsta sÀtt kan arbeta för att skapa ett gott socialt samarbetsklimat i klassrummet. Arbetet börjar med en litteraturgenomgÄng dÀr det först beskrivs vad som menas med en grupp. Vidare tas de delar upp som ingÄr i begreppet gruppdynamik. I litteraturgenomgÄngen gÄr ocksÄ att lÀsa om gruppen i en skolkontext. Den kunskap som lÀrare besitterundersöks dels genom teoetiska studier, men framför allt genom intervjuer med fyra olika lÀrare.

Socialt kapital i ett diktatoriskt DDR?: en undersökning av det sociala kapitalets pÄverkan pÄ mÀnniskorna som levt i fd. DDR

Den tyska Äterföreningen (1990) har kommit att pÄverka mÄnga mÀnniskors liv och den hade mÄnga överraskningar i bagaget, bÄde förbÀttringar men Àven försÀmringar. I Tyskland pÄgÄr en stÀndig diskussion kring Äterföreningen och dess verkningar. MÀnniskor frÄn forna DDR kÀnner sig orÀttvist behandlade och mÄnga Àr besvikna över att politikernas löften inte kunnat infrias. Problemen som uppstÄtt har successivt ökat och mÄnga ser Äterföreningen som ett misslyckat projekt. Mitt syfte Àr att undersöka hur situationen för mÀnniskorna sÄg ut samt huruvida det sociala kapitalet kan anses ha pÄverkat mÀnniskorna i DDR.

Kan man arbeta Àmnesöverskridande pÄ Industriprogrammet?

Syftet med följande arbete Àr att undersöka vilka möjligheter och hinder det finns för ett Àmnesöverskridande arbete pÄ industriprogrammet med inriktning mot TrÀteknik. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om Àmnesöverskridande arbete. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville jag se hur arbetslaget, som bestÄr av fyra lÀrare, pÄ ett industriprogram sÄg pÄ ett sÄdant arbete. Jag har Àven intervjuat platschefen för att fÄ skolledningens syn pÄ Àmnesöverskridande arbete. Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ att förutsÀttningarna finns för ett Àmnesöverskridande arbete. De jag intervjuade sÄg positivt pÄ möjligheterna för ett Àmnesöverskridande arbete. De hinder respondenterna sÄg har med tid och samordning att göra.

Skolan - en social arena. En studie om hur fyra pedagoger arbetar för att utveckla elevernas sociala kompetens

Syftet med studien har varit att undersöka hur skolan arbetar med att utveckla elevernas sociala kompetens. Syfte har ocksÄ varit att undersöka om och hur undervisningen i social kompetens förÀndras frÄn förskoleklass till Är 3. DÀrför har undersökningen gjorts genom att intervjua fyra pedagoger, varav en pedagog frÄn förskoleklassen, en pedagog frÄn Är 1, en frÄn Är 2 och en frÄn Är 3. Detta för att undersöka deras förhÄllningssÀtt till socialt lÀrande i skolan, samt hur de arbetar med detta. Som utgÄngspunkt i studien anvÀnder vi oss av Howard Gardners multiplaintelligensteori.

SÄ tÀnker lÀrare om elevers sjÀlvförtroende och identitet

Denna intervjuanalys syftar till att undersöka om och hur lÀrare ser pÄ om elevers sjÀlvförtroende och identitet hör samman med utseendemÀssiga faktorer. Informanterna vittnar om olika faktorer som ligger till grund för elevgrupperingar. LÀrarna ser olika pÄ hur elever pÄverkas av ideal frÄn exempelvis reklamen. Dessutom har lÀrarna olika sÀtt att arbeta för stÀrka elevers sjÀlvförtroende, i detta arbete kategoriseras lÀrarna som antingen kunskapsinriktade eller socialt inriktade..

HjÀrt- och kÀrlsjukdomar pÄ schemat? : En studie om elevers psykosociala arbetsmiljö i skolan

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med studien var att undersöka niondeklassares upplevelse av den psykosociala arbetsmiljön i skolan utifrÄn parametrarna krav, kontroll och socialt stöd.  De frÄgestÀllningar vi vill besvara var: Vilken grad av krav, kontroll och socialt stöd upplever elever i skolan? Vilka eventuella könsskillnader framkommer i upplevd grad av krav, kontroll och socialt stöd?, Hur fördelar sig elever i krav- kontroll- stöd-modellen? samt Vilka eventuella könsskillnader framkommer i krav-kontroll-stödmodellen?Metod: Studien utgick ifrÄn Krav-kontroll-stöd-modellen. En fÀrdigutvecklad enkÀt, Job Content Questionnaire (JCQ) utformad för den valda teorin anvÀndes. Totalt medverkade 327 elever fördelade pÄ sex skolor i Stockholms kommun. Resultatet sammanstÀlldes och bearbetades i SPSS.

Kreativitetens olika ansikten i psykosocialt arbete

The purpose of this study was to examine creativity in psychosocial work. The aim issues where to find out how creativity develops in social work, why the relation is important for the innovativeness and how the creativeness can change a person. Through a qualitative method with interviews of four persons in psychosocial work and with one man who's a professor in philosophy, four relevant themes were identified. The themes are about the relation, the meeting, the dialog and the changing. All four themes are related to creativity and I used existential, philosophic and also psychoanalytic theories when I analyzed the material.

Rastaktiviteter - En arena för socialt samspel : En aktionsforskningsstudie om barns samspel med varandra

SammanfattningI dagens samhÀlle har kunskap blivit alltmer anvÀndbart och viktigt för organisationer. Kunskap anses idag vara en vÀrdefull ekonomisk resurs för att organisationen ska kunna utvecklas och konkurrera med andra. Företag idag möter mÄnga utmaningar och dÀrmed ökar behovet av kompetenta och motiverade medarbetare. Allt fler uppgifter utförs av grupper istÀllet för individer och samarbete blir ett viktigt inslag. Kunskapsöverföring Àr avgörande för kunskapsuppbyggnad, organisationens lÀrande och resultat.

Brottsoffer: En kvalitativ studie om deras upplevelse, och behov, av stödjande verksamhet

Att utsÀttas för brott kan för den utsatte individen vara en psykiskt stressande upplevelse som riskerar att pÄverka hela dennes tillvaro. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ undersökning med tematiserade intervjuer dÀr syftet var att skapa förstÄelse av innebörden av att bli viktimiserad samt vilken betydelse en stödjande brottsofferverksamhet kan ha för den enskilde individen. Deltagarna bestod av personer som utsatts för brott och som hade kommit i kontakt med brottsofferjourens verksamhet. Resultaten indikerade att deltagarna hade pÄverkats starkt av hÀndelsen och att ett socialt stöd var betydelsefullt för att kunna hantera och bearbeta hÀndelsen. Samtliga deltagare i undersökningen ansÄg att den stödjande verksamheten hade haft stor betydelse för bland annat deras bearbetningsprocess.

Enskilda skogsÀgares syn pÄ ansvarstagande : drivkrafter och hinder

I Sverige Àgs drygt 50 procent skogen av enskilda skogsÀgare. Den svenska skogspolitiken bygger pÄ frihet under ansvar. Detta innebÀr att skogsbruket har ett ansvar som strÀcker sig lÀngre Àn de minimikrav som finns i lagen. Vilket företagsansvar de stora skogsbolagen anser sig ha och varför de tar ansvar Àr relativt kÀnt, men hur detta manifesteras lÀngre ner i vÀrdekedjan och vilka drivkrafter enskilda skogsÀgare har att ta ett ökat ansvar Àr idag okÀnt. Att undersöka detta Àr intressant för den enskilde skogsÀgaren och intressenterna i dennes omvÀrld, men Àven samhÀllet i stort som har ett intresse i att skogen förvaltas pÄ ett ansvarsfullt sÀtt.Denna studie Àr avgrÀnsad till att undersöka uppfattningen om faktorer som pÄverkar ekonomiskt, socialt och miljömÀssigt ansvar i skogsföretagande hos enskilda skogsÀgare som bor i Uppsala lÀn eller Stockholms lÀn och som Àger skog i Uppsala lÀn.

You only have the rights if you can access them : En kvalitativ studie av hur professionella i vÀstra Australien, frÀmst inom socialt arbete men Àven relaterade professioner inom psykologi, uppfattar ursprungsbefolkningens tillgÄng till vÀlfÀrdstjÀnster s

Tidigare forskning har visat att tillga?ngen till sociala vÀlfÀrdstjÀnster hos Australiens ursprungsbefolkning anses begrÀnsad. Vissa klienter har erfarenhet av dÄligt bemötande av personal inom vÀlfÀrdstjÀnster med blandad klientgrupp (ursprungsbefolkning och majoritetsbefolkning). Detta innebÀr att klienter tillhörande ursprungsbefolkningen inte delges samma rÀttigheter som övriga klienter ur majoritetsbefolkningen. Syftet med uppsatsen Àr att analysera och beskriva hur professionella i vÀstra Australien, frÀmst inom det sociala arbetet men Àven relaterade professioner inom psykologi, uppfattar ursprungsbefolkningens tillgÄng till sociala vÀlfÀrdstjÀnster samt hur professionella arbetar för att bevara ursprungsbefolkningens rÀttigheter.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->