
Sökresultat:
272 Uppsatser om Socialisation - Sida 18 av 19
Det sexuella Självet onanerar : En symbolisk interaktionistisk studie om unga kvinnors upplevelser av sexuellt handlandet och varande
Denna uppsats syfte är att beskriva och ge ökad förståelse för unga kvinnors upplevelser och erfarenheter av sexuella handlingar samt hur individen uppfattar och internaliserar normer och hur normerna och upplevelserna påverkar individens identitetsutvecklingen. Uppsatsen utgår ifrån ett socialpsykologiskt perspektiv med avstamp i symbolisk interaktionism (Mead, 1976), fenomenologi (Kvale, 1997) och socialkonstruktionism(Gergen, 1999). Den övergripande frågeställning är: På vilket sätt upplever kvinnor, i åldern 20-30 år, sexuella handlingar med sig själv och med partner/partners och hur förhåller sig dessa handlingar till varandra samt hur upplever de att genus-, kropps- och sexualitetsnormer bidrar till deras uppfattning om sig själva som individer? Teoretiker som Mead (1976), Berg (1992), Lundin (2009) och Berger och Luckmann (1979) har använts som verktyg för att förklara Självets utveckling samt Socialisation. Connell (2003) och Ferguson (1980) har använts för att problematisera genus och Johansson (1999), Mead (1976) och Berger och Luckmann (1979) rör kroppen teoretiskt.
Kunskapens källa : Hur kunskap konstrueras i det vardagliga arbetet inom en organisation
AbstractFörfattare: David StigsonTitel: Kunskapens källa ? Hur kunskap konstrueras i det vardagliga arbetet inom en organisation.Uppsatsarbete i sociologi: SO5313 61-90 hp, ht-08Handledare: Per DannefjordExaminator: Eva FasthAntal sidor totalt: 42Växjö universitet, Institutionen för samhällsvetenskapOsäkerhet kring omvärldens beskaffenhet och samhällets utveckling är något som såväl individen som grupper i samhället upplever. Företag och andra organisationer använder omvärldsanalys som ett redskap för minskad osäkerhet kring hur deras omvärld ser ut. Inom den undersökta organisationen bidra de olika funktionerna med sin kunskap till den analys som utgör hela organisationens omvärldsanalys.Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper som informanterna anser viktiga, i vilka sociala sammanhang kunskapen konstrueras, samt om det påverkar vad de anser vara prioriterad kunskap. Kvalitativ metod ligger till grund för de 6 informanterna som utgör empiriskt material.
Participation and Non-Participation in Relation to Psychological Mood, Substance Use and Personality Among Offenders on Parole. A Drop-Out Analysis and a Description of the Research Data in the Research Project Automated Phone Follow-Up in Correctional Se
Föreliggande arbete utgör en delstudie i projektet Automatiserad telefonuppföljning inom Kriminalvården. Projektets övergripande syfte var att undersöka tillämpbarheten av Interactive Voice Response (IVR) som en modern metod för utvärdering, övervakning och påverkan av intagna som blivit villkorligt frigivna från ett fängelsestraff. IVR är en metodik baserat på automatiserade telefonintervjuer som bl. a innebär att en dator har programmerats för att ringa upp, ställa frågor, registrera svar och ge feedback till klienterna. I tidigare publikation från projektet undersöktes med hjälp av automatiserade telefonuppföljningar (IVR) hur stress och mående samt användande av alkohol och droger utvecklas under de trettio första dagarna efter avslutad anstaltsvistelse (Andersson et al, 2011).
DIDAKTISKA PERSPEKTIV P? EN BILDUNG-ORIENTERAD BIOLOGIUNDERVISNING -en analys utifr?n tysk bildningstradition med exempel fr?n biologil?rares praktik p? folkh?gskola
Aim: The aim of the study is to show how a Bildung-oriented biology teaching could
be designed, along with providing classroom examples of such teaching. In this
study, the term Bildung, is defined based on the German Didaktik tradition as
competences for self-determination, constructive participation in society, and
solidarity.
Theory: The study is based om Englund?s thoughts of teaching as didactic choices that
express different views of meaning, Socialisation, method, and context. This is
referred to as companion meanings. Additionally, the theoretical framework is
influenced by Gadamer?s thoughts on understanding through dialogue and
Klafki?s didactic analysis of educational content for Bildung-orientated
approaches.
Method: The empirical qualitative study is based on ten semi-structured interviews of
biology teachers at Swedish Folkh?gskola.
Elevers tankar om idrott och hälsa nu och i framtiden
Syftet med denna uppsats var att undersöka vad eleverna anser viktigt i ämnet idrott och hälsa i gymnasiet nu och i framtiden. För att undersöka detta delades reflektionsunderlag ut till elever i fyra klasser. En utav dessa klasser tillhörde idrottsprogrammet, det urvalet gjordes för att se om det finns någon skillnad mellan de som läser ett idrottsprogram och de som läser ett ?vanligt gymnasieprogram. För ge ytterligare djup till uppsatsen används Socialisation och habitus samt teorin ?Self-determinaiton Theory and the Faciliation of insintric motivation, Social development and Well- being?.
Det bästa av två världar: en analys av bibliotekskultur vid Malmö högskola
The study of culture is specifically relevant to libraries confronting changes. A variety of conditions makes it beneficial for libraries to understand the strengths as well as the weaknesses of the underlying culture. Such an understanding can help libraries in adjusting to changes easier, without losing the cultural values that they hold important to their identity and strategic strengths.Taking this as a starting point the purpose of this essay is to examine and describe what aspects in prevailing library cultures are important to pay attention to when meeting changes. To accomplish this we will explore the concept of library culture, its substance, meaning and expression.Culture is reflected in the artifacts, values and underlying assumptions of formal and informal groups. Culture can be found at various levels.
Barns rörelsefrihet i en stad - en fallstudie av skolvägar till Monbijouskolan i centrala Malmö
Med
rörelsefrihet
skapas
förutsättningar
för
ett
hälsosamt
och
aktivt
liv
för
barn.
Med
chans
att
påverka
och
att
uttrycka
sin
mening
skapas
förutsättningar
för
ett
socialt
hållbart
liv.
Detta
är
essensen
i
bakgrunden
till
varför
jag
anser
att
det
är
viktigt
att
främja
rörelsefrihet
utmed
skolvägar
samt
främja
en
utveckling
av
att
ta
hänsyn
till
barns
perspektiv
i
planeringsprocesser.
I
kandidatexamensarbetet
kommer
undersökas
vad
som
främjar
eller
motverkar
rörelsefrihet
för
barn
i
stadsmiljöer
samt
hur
barn
kan
vara
potentiella
experter
i
studier.
Kandidatexamensarbetet
är
en
vetenskaplig
uppsats
baserad
på
litteraturstudier,
en
föreläsning
på
Malmö
högskola
samt
en
fallstudie
på
Monbijouskolan
i
centrala
Malmö.
Ett
hermeneutiskt
förhållningssätt
har
använts
under
arbetets
gång
och
fallstudien
är
genomförd
ur
ett
barns
perspektiv.
Fallstudien
berör
skolvägar
i
centrala
Malmö,
till
Monbijouskolan
och
har
genomförts
i
en
tredjeklass
genom
tre
delundersökningar;
skriftliga
frågor,
teckningar
och
en
gruppintervju
med
en
fokusgrupp.
Närmiljön
är
viktig
för
Socialisation,
hälsa
och
utveckling
hos
barn.
Tillgängligheten
till
närmiljön
är
dock
ofta
begränsad
på
grund
av
framförallt
trafik,
rörelsefriheten
är
därför
begränsad
för
många
barn
exempelvis
längs
skolvägar.
Föräldrar
med
ansvar
för
sina
barn
är
de
som
kan
påverka
barnets
rörelsefrihet
i
första
hand.
Trafikmiljöstress
är
ett
hinder
för
att
föräldrar
ska
främja
rörelsefriheten
för
barn.
Åtgärder
i
den
fysiska
miljön
såsom;
hastighetsdämpande
åtgärder,
god
sikt,
avgränsande
åtgärder,
underlätta
för
genvägar,
främja
praktiska
lösningar
samt
undvika
trafikmiljöstress
kan
främja
barns
rörelsefrihet
samt
minska
trafikmiljöstressen
hos
både
föräldrar
och
barn.
Monbijouskolan
i
Malmö
ligger
centralt
i
Malmö
och
har
hårt
trafikerade
gator
kring
sig.
En
klass
på
skolan
berättade
om
sina
erfarenheter
av
sin
skolväg
skriftligt,
bildligt
och
muntligt
och
kommenterade
då
såväl
trafik
som
händelser
och
ting
utmed
vägen.
Barnen
utgjorde
en
god
källa
till
information
om
närmiljön
kring
skolan.
Mycket
tack
vare
att
tre
olika
insamlingsmetoder
användes
kunde
bilden
av
barnens
skolväg
bli
mer
nyanserad.
Det
är
viktigt
att
argumentera
för
såväl
att
barn
ska
ha
tillgång
till
en
god
skolväg
men
också
för
varför
barnen
ska
få
ge
uttryck
till
sin
syn
på
skolvägens
brister
och
vinster..
Lärare i behov av särskilt stöd? Vad behöver en lärare lära sig för att kunna bemöta CODA-elever i skolan?
CODA (Children of deaf adults) innebär att man är hörande själv men har en eller två teckenspråkiga föräldrar. CODA-elever har teckenspråk som hemspråk och de lever mittemellan den döva världen och den hörande. Det skulle kunna liknas vid att växa upp i en invandrarfamilj med en annan kultur och ett annat språk hemma än vad de har i skolan. (Fredäng 2003). Det saknas beprövade metoder för vilka insatser som kan behövas kring CODA elever i skolan.
Polisstudenters attityder till invandrar- och förortsproblematiken i Sverige - En kvantitativ studie om föreställningar, tolerans och polisarbete
Sammanfattningsvis kan vi dra slutsatsen att polisutbildningen tycks spela roll förpolisstudenternas Socialisation. Detta ger sig uttryck i studenternas föreställningar om polisensagerande gentemot invandrare och polisstudenternas egen tolerans gentemot invandrare. Vi kan däremot se att utbildningen saknar samband med inställningen till ett riktat polisarbete samt att det istället är huruvida studenterna är födda i Sverige eller ej som har betydelse. Vi kan även dra slutsatsen att studier på högskola/universitet, vilket i tidigare undersökningar (se exempelvisEugene & Terrill 2007) har visat sig vara viktigt för polisens attityder, saknar relevans i dennastudie. Även faktorer som könstillhörighet och föräldrars utbildning saknar samband.
Moderskap och uppfostran - En kvalitativ studie om mammornas barnuppfostran från tre olika etniska perspektiv, det kurdiska, arabiska och etniskt svenska.
Uppsatsens syfte var att få ökad kunskap om relationen mellan etnicitet, moderskap och uppfostran. Frågeställningarna var: Vilken är mammornas bild av den ideala modern? Vad uppfattar mammor påverkar dem i deras mammaroll? Vilken betydelse ges etnicitet i relation till moderskap och barnuppfostran? Vad har mammorna gemensamt och vad skiljer dem åt?Studien baserades på fyra fokusgrupper med mammor från tre olika etniska bakgrunder. Varje grupp bestod av två kurdiska, två arabiska och två etniskt svenska mammor vilket sammanlagt var tjugotre mammor. Jag valde att undersöka dessa mammors upplevelser av sitt föräldraskap i Sverige och utifrån deras erfarenheter ta reda på mammornas svårigheter i relation till samhället, och deras likheter och olikheter.
Parental involvement in Multicultural Preschool Settings - A challenge for Educators
AbstractBackground The importance of establishing well-functioning parent-teacher relationships are clear objectives in the Swedish National Curriculum for Preschools, (Lpfö 98, Lpo 94 & Lgr 11 chapter 1-2). Parental involvement in preschool activities is seen as important for several reasons. Facilitating healthy child development, learning and Socialisation are some of these reasons. During the past twenty years Sweden has become a multicultural society. Today, people from more than 170 countries live in Sweden, and about 18% of the population are first or second generation immigrants.
Vilken betydelse har sportighet? : Yngre elever resonerar kring betydelsen av fysisk aktivitet och fysisk självkänsla
Syfte och frågeställningarMin avsikt med studien var att undersöka yngre elevers (8-10 år) attityder och upplevelser av fysisk aktivitet, samt vilken roll barnen tilldelar fysisk förmåga och upplevd fysisk självkänsla vid spel och lekar tillsammans med andra barn.MetodUrvalet bestod av 12 elever, 8-10 år med vilka en semistrukturerad intervju genomfördes. Vid intervjun användes bilder som föreställde barn i olika situationer. Utöver Intervjun genomfördes en föräldraenkät för att få en bakgrundsinformation om föräldrarnas syn på barnens fysiska aktivitet och deras egna motionsvanor. Intervjusvaren bearbetades utifrån frågeställningarna, analyserades och tolkades med utgångspunkt från ett interaktionistiskt perspektiv.ResultatEleverna beskriver den egna fysiska självkänslan i termer av god idrottslig motorisk kompetens. Då respondenterna resonerar kring andras goda kompetenser beskrivs dessa i termer av fysisk styrka och kondition.
Att vara ny i ett yrke : En studie om nyblivna prästers yrkesidentiteter
Syftet med denna studie har varit att undersöka nyblivna prästers yrkesidentiteter. För att besvara syftet har en intervjustudie med fem nyblivna präster gjort. Intervjuerna har i huvudsak behandlat pastorsadjunkternas upplevelser av att vara nyblivna präster. Teorin som använts behandlar Socialisation och yrkesSocialisation. Peter L.
Språkutveckling i mångkulturell miljö : - en intervjustudie med åtta pedagoger
Examensarbete i didaktik. Högskolan i Gävle, 2007.Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi.Jennifer Rodin & Katarina Lindberg (2007): Språkutveckling i mångkulturell miljö - en intervjustudie med åtta pedagoger.SammanfattningSpråket utgör en viktig roll i barnets identitetsskapande, Socialisation, utveckling och lärande.Det är den pedagogiska verksamhetens uppgift att ge barnet god stimulans för dess livslånga lärande. Allt fler pedagoger arbetar i dag i en mångkulturell miljö där de möter barn och föräldrar med olika bakgrunder och förutsättningar. Utifrån detta ville vi undersöka hur förskolan och skolan arbetar med barns språkutveckling i en mångkulturell miljö.Undersökningens syfte är att studera pedagogers uppfattning om deras arbete med barns språkutveckling och vad de anser om språkets betydelse för barnet.
Uppfattningar kring lön på en mans- respektive kvinnodominerad arbetsplats
SammanfattningVår undersökning handlar vad de anställda inom en kvinnodominerad och en mansdominerad arbetsplats sersom viktiga faktorer inom den individuella lönesättningsprocessen. I linje med vad tidigare forskning inomområdet kommit fram till visar vårt resultat att de anställda på den mansdominerade och kvinnodomineradearbetsplatsen värderar skilda faktorer som viktiga vid lönesättningsprocessen.Bakgrund:Lönen är ett ämne som belysts från flera olika forskningsområden. Mycket av detta kan bero på att den såhårt kan kopplas till dagens arbetsliv. Begreppet lönearbete ligger här helt i linje med forskningen påområdet och påtalar det mer kapitalistiska förhållningssättet att separera produktionen från hushållet. Settfrån dagens perspektiv är det av betydelse att få en förståelse för hur de enskilda arbetstagarna ser på dekontinuerliga lönesamtalen och hur deras förutsättningar till förändringar i löneanspråk och slutgiltig lön tarform.