
Sökresultat:
10117 Uppsatser om Sociala medier - Sida 60 av 675
Med ökad sannolikhet att pricka rätt : En kvalitativ studie av bedömningsmetoder i rekryteringsprocesser
Syftet med denna studie är att bidra till en fördjupad kunskap om vad bedömningsmetoderna CV, intervju, tester, referenser och Sociala medier, ger rekryterare i deras val av kandidater. Studien ämnar betrakta vad som kan påvisas ur respektive bedömningsmetod, varför rekryterare valt att använda sig av just dessa metoder samt hur de förhåller sig till den information som framkommer för att kunna fatta ett rekryteringsbeslut. För att studera dessa frågor redogör studien för teorier angående de olika bedömningsmetodernas betydelse och teori och tidigare forskning som kan förklara användandet av olika bedömningsmetoder, samt avslutningsvis för en beslutsteori. Studien är genomförd med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer där svaren på studiens frågeställningar sökts ur ett fenomenologiskt perspektiv. Resultatet visar att rekryterarna anser att de olika bedömningsmetoderna fungerar som komplement till varandra vilket antas skapa en så enhetlig och sann bild av en kandidat som möjligt.
"Follow me, and I follow back" : En kvalitativ studie om unga killars upplevelser av sin twitteranvändning
Online social networks are a natural part of the lives of today?s western youth. Media and information literacy is a central part of research in Library and Information science and until now there has always been more focus on these subjects in a learning context rather than in an every day life context.The aim of this study is to further examine how adolescent boys value and trust the information they receive via Twitter in their personal lives, and how this effects their view of their environment. The study was done with a qualitative method, where we conducted interviews with six boys who were all born in 1997. The results showed that they knew how to react critically to information on Twitter.
Kreativitet i slöjden : En studie om slöjdlärares syn på kreativitet kopplat till undervisning
Syftet med denna studie är att bidra till en fördjupad kunskap om vad bedömningsmetoderna CV, intervju, tester, referenser och Sociala medier, ger rekryterare i deras val av kandidater. Studien ämnar betrakta vad som kan påvisas ur respektive bedömningsmetod, varför rekryterare valt att använda sig av just dessa metoder samt hur de förhåller sig till den information som framkommer för att kunna fatta ett rekryteringsbeslut. För att studera dessa frågor redogör studien för teorier angående de olika bedömningsmetodernas betydelse och teori och tidigare forskning som kan förklara användandet av olika bedömningsmetoder, samt avslutningsvis för en beslutsteori. Studien är genomförd med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer där svaren på studiens frågeställningar sökts ur ett fenomenologiskt perspektiv. Resultatet visar att rekryterarna anser att de olika bedömningsmetoderna fungerar som komplement till varandra vilket antas skapa en så enhetlig och sann bild av en kandidat som möjligt.
Inte bara en kommentar : En studie om krishantering på sociala medier
AbstractTitle: It?s not just a comment ? a study about Crisis Management on Social MediaAuthor: Malin Pettersson 910624 and Amanda White 920310Year: Spring 2014Level: Bachelor degreeDepartment: School of Business and EconomicsSupervisor: Carina HolmgrenExaminer: Frederic Bill Purpose: The purpose of this paper is to develop and test a theoretical model for Crisis Management on social media. Method: The overall literature that was found consisted of traditional Crisis Management and the communication that goes with it, and it was mainly written for traditional channels such as newspapers. The theories could not concretely describe how organizations should handle crisis in Social Media. Therefore, this study focuses on if and how organizations can use the traditional theories when working with crisis management in social media. Through a qualitative method the study has examined and tested the model on three crises, and subsequently improved the model based on the empirical material and the analysis that was made. Conclusion: The conclusion found that organizations need to adjust their crisis management after following guidelines for it to work on social media:- Strategies should be limited to only one, and be either a rebuilding strategy or a bolstering strategy.- The focus should be on emotional communication, and regarding the rational aspects the focus should be on actual actions and plans for the future.- Clear guidelines for what type of questions and critics that should be answered should be set.
Social Demokrati : Sociala medier, Politiker och Demokrati
The aim was to explore how the first page of a student newspaper has been changed over time since it was founded in the 1960´s.This thesis explores how the front page of the student newspaper Lösnummer has been changed since it was founded in 1966. It concerns the location and frequency of elements and it is based on theories of layout, the first page and visual communicationIn addition, the thesis develops a new kind of method for determining the location of elements on the type area. The method is based on the hexadecimal number system. It is formed as a grid which is placed on the first page to determine the location of the elements.It concludes that the frequency of elements had its peak during the 1970´s and has ever since decreased gradually. Image placement has gone from being scattered all over the front page to be centered and increase in size. .
Gränsen mellan publikt och privat på Twitter : En studie om svenska twitteranvändares syn på delning av privat information på Twitter
In this report we make an attempt to analyze where Swedish Twitter users believe the line is drawn between the private and public. Our goal is to find out what the factors are that determine what they decide to write on Twitter and what not. A survey was sent out and spread amongst Swedish Twitter users during one week to provide us with the data to answer our question formulation. The results do not draw an exact line between the private and the public but it nevertheless provides us with an idea of what users think is inappropriate to write about on Twitter. Through the study we found out that our respondents believe that it is inappropriate to write private information about others than them self.
Att vara är att synas ? en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan
Titel: Att vara är att synas ? en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i SkavlanFörfattare: Louise Bennshagen, Olivia Lindh och Anton SkoglundUppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Britt BörjessonSidantal: 65 sidor inklusive bilagorAntal ord: 18539Syfte: Att undersöka om det förekommer produkt- och/eller varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12, och i så fall på vilket/vilka sätt.Metod: Kvalitativ innehållsanalys ? Ethnographic Content AnalysisMaterial: AvsSVT, commercial speech,storytellingnitt 1-9 av Skavlan säsong 12Huvudresultat: Resultatet visar att det förekommer produkt- och varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12. Många av exponeringarna går att koppla till närliggande lanseringar och till någon av följande publicitetsstrategier ? commercial speech, storytelling eller stealth marketing. Huruvida gästerna avsiktligt använder dessa publicitetsstrategier, eller inte, kan vi inte uttala oss om, enbart att deras agerande påminner om eller rentav är användning av nämnda strategier.
Pedagogers förhållningssätt: Att stödja det sociala samspelet mellan barnen i förskolan
Vi som blivande förskollärare upplever att pedagoger i förskolan har en betydelsefull roll i att stödja barn i deras sociala utveckling och samspel. Barn i förskolan behöver få ta del av olika redskap som skapar en förståelse och hjälper dem med de sociala spelreglerna. Med redskap menar vi att barnen får lära sig uttrycka sig och ta hänsyn till andra samt reda ut situationer själva. Syftet med studien är att få förståelse för hur pedagoger arbetar med de sociala situationerna för att stödja barns samspel. Ett sociokulturellt perspektiv kommer genomsyra vår studie och synliggöra hur den sociala utvecklingen påverkas av andra och omgivningen.
Depressiva symptom, skolprestationer och betyg-Påverkas ungomars psykiska välmående av skolrelaterade faktorer?
Title: Hälsa i Sociala medier - En kvalitativ studie om hur hälsoinformatörer upplever och påverkas av hälsobudskap i Sociala medier.Title: Health in social media - A qualitative study of how health communicators perceive and are affected by health messages in social media.Author: Anna HedströmInstitute: Karlstad University. Faculty of health, nature and engineering sciences.Tutor: Owe StråhlmanDate: 150615Number of pages: 34Keywords: eHealth literacy, health communication, health informers, health literacy, health messages, media literacy, social media Background: With an increased interest in diet and exercise, also health and fitness messages have increased in both traditional and social media. The general guidelines on physical activity and diet are forgotten as training tips increase in the media. Research shows that it is common for individuals to retrieve information from the media when it comes to their own health. In doing so media literacy, health literacy and eHealth literacy becomes increasingly important for health communicators and for those who receive health information. Objectives: The aim of this study was to examine health communicators? experiences of health messages in social media, and how they are affected by them. Method: Qualitative interviews were chosen as a method to collect data.
Ungdomars kombination av personlighetsegenskaper och kognitioner: när förekommer risk för sociala anpassningsproblem?
Ungdomar med sociala anpassningsproblem kan identifieras på olika sätt, exempelvis genom deras personlighetsegenskaper eller kognitioner. Studiens syfte är att integrera dessa aspekter och undersöka om det finns ungdomar som både är manipulativa och förväntar sig att misslyckas samt studera om deras sociala anpassningsproblem och familjeproblematik skiljer sig från andra ungdomars. I studien används sekundärdata ifrån ett utvecklingspsykologiskt projekt, bestående av enkätsvar från åttondeklassare samt deras föräldrar i en medelstor svensk stad. Resultatet visar att det existerar en undergrupp av ungdomar som är manipulativa och förväntar sig att misslyckas. Dessa ungdomar uppvisar sociala anpassningsproblem och familjeproblem i större utsträckning än övriga ungdomar.
Livemusikproducenterna : vid de digitala mediernas vägskäl
Onlinemedier och mobilteknik har idag större innebörd för de flesta branscher. En av de branscher där det har varit mycket påtagligt är musikbranschen. Ett exempel på detta är de digitala filernas intåg i musikbranschen som har skakat om skivindustrin, och skivbolagen visar numera resultat därefter. Den delen av branschen som det däremot går riktigt bra för i dagsläget är livemusikproducenterna, d.v.s. bokningsbolag, festivalarrangörer och andra scener med livemusik som huvudfokus.
CSR : Ansvar eller anpassning? En studie av företagens sociala ansvar ur ett företagsetiskt perspektiv
Bakgrund: Företagens sociala ansvar, eller CSR, är ett begrepp som används allt oftare i det svenska näringslivet. Men vad är egentligen företagens sociala ansvar? Syfte: Syftet med uppsatsen är att genom en empirisk belysning av företagens sociala ansvar bidra till kunskapen om det sociala ansvaret ur ett företagsetiskt perspektiv. Genomförande: Vi har genomfört tretton intervjuer med representanter för svenska företag och deras intressenter. Slutsatser: Vi har funnit en i många avseenden homogen syn bland svenska företag samt deras intressenter på vad företagens sociala ansvar är.
"Shit vad crazy" : Ungdomars syn på kodväxling
Uppsatsen behandlar de svar som gavs av de ungdomar som deltagit i studien angående kodväxling, en form av språkblandning. En förutsättning för att den här typen av språkblandning kan ske är att talaren erhåller en tvåspråkighet där det ena språket är mer dominant än det andra. Det språket som är dominant är i den här undersökningen är svenska och det så kallade gästspråket som kodväxlingen sker på är engelska. Kodväxlingen skiljer sig dock från låneord och importord då kodväxlingsord ännu inte blivit accepterade som låneord och importord i det svenska ordförrådet.Kodväxling har implementerats i det svenska språkbruket i flera decennier genom flera språk, framförallt franska och tyska under dessa länders storhetstider (Birch-Jensen 2011:146). Under senare delen av 1900-talet har dock kodväxling främst kommit att ske på engelska.
Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering: en studie vid 13 privata företag i Luleå och Piteå
Mycken tid och energi bör läggas på personalrekrytering då de anställda är
företagets viktigaste tillgång. En lyckad rekrytering leder till en ny
medarbetare som tillför både den kompetens företaget söker samt nya idéer
och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget.
Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska
bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen där även realistic job preview
och det psykologiska kontraktet ingår (Bolander, 2002). Syftet är att
studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag.
För att besvara syftet har frågeställningar som rör den sociala ansatsen,
realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och
semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga på 13
privata företag i Luleå och Piteå.
Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering: en studie vid 13 privata företag i Luleå och Piteå
Mycken tid och energi bör läggas på personalrekrytering då de anställda är företagets viktigaste tillgång. En lyckad rekrytering leder till en ny medarbetare som tillför både den kompetens företaget söker samt nya idéer och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget. Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen där även realistic job preview och det psykologiska kontraktet ingår (Bolander, 2002). Syftet är att studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag. För att besvara syftet har frågeställningar som rör den sociala ansatsen, realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga på 13 privata företag i Luleå och Piteå.