
Sökresultat:
10117 Uppsatser om Sociala medier - Sida 32 av 675
Att bevara ett företags anseende : En fallstudie av SJ AB:s arbete med Twitter som kommunikationsverktyg
Uppsatsen syftar till att beskriva och analysera hur SJ använder Twitter som ett nytt kommunikationsverktyg. Den stora krisen under vintern 2009/2010 har tagits in som en variabel för att se hur SJ har jobbat för att bevara legitimitet och anseende. Utifrån teorier om anseendehantering, kommunikation och krishantering har en teoretisk bas skapats. Med denna bakgrund utfördes två kvalitativa intervjuer samt en insamling av sekundärdata i form av ett webinarium gällande SJ:s arbete med Twitter samt en kategorisering av Twitterinlägg.Analysen visar att Sociala medier kan upprätthålla ett gott anseende, dels genom att företaget verkar modernt gentemot sin omgivning, dels genom den optimala typen av kommunikation som kan föras i kanalen. Krissituationer måste i Sociala medier mötas med flexibilitet, både när det gäller vilken typ av kommunikation som förs i kanalen samt vilken tillgänglighet kanalen har. Dessutom måste företag vara väl förberedda så att de kan leva upp till kundernas ökade förväntningar.
Studenters medvetenhet om- och inställning till social rekrytering.
Idag har nästan varje student en Facebook-profil och majoriteten av studenterna använder sig av Facebook dagligen. Då studenter lägger upp allt mer och mer privat innehåll på Sociala medier har det blivit en källa med information för företag att använda sig av i rekryteringssammanhang.Det uppsatsen menar att besvara är hur studenter på KTH ställer sig till social rekrytering via Facebook och hur de anpassar sig. Vi genomförde en kvantitativ studie för att undersöka hur studenters medvetenhet kring- samt inställning till social rekrytering ser ut, och sedan genomförde en kvalitativ studie för att undersöka varför inställningen ser ut som den gör. Vi ville även undersöka om social rekrytering anses vara ett accepterat rekryteringsverktyg.Resultaten visar att majoriteten av vår målgrupp är medvetna om att social rekrytering används samt att de tycker det är ett acceptabelt rekryteringsverktyg. Vi har funnit att majoriteten av studenterna väljer att ha stängda profiler, då de inte vill att obehöriga ska ha möjlighet att komma åt privat information.
Unga kvinnors kroppsuppfattning och hälsa
Bakgrund: En positiv kroppsuppfattning är relaterat till välmående medan en negativ kroppsuppfattning är relaterat till ohälsa. I genomsnitt är det fler kvinnor än män som har en negativ kroppsuppfattning. Främst sker det en ökning i de yngre åldersgrupperna. I västerländska länder råder ett smalt kroppsideal för kvinnor. En smal kropp förknippas med attraktion, hälsa och lycka samtidigt som en överviktig kropp är föraktad.
Uses, Gratifications and Understandings : En studie av hur privata användare och modeföretag förhåller sig till varandra på Instagram
Internet och Sociala medier har radikalt förändrat förutsättningarna för hur människor konsumerar medier och kommunicerar med såväl varandra som företag och organisationer (Carlsson, 2011; Karlsson, 2013:265; Wadenström, 2001). Sociala mediers hastiga framväxt väcker frågor om hur och varför människor använder dessa. När företag inte längre kan skilja sig ur mängden med traditionell envägskommunikation (reklam) för att vinna konsumenternas uppmärksamhet satsar allt fler på att bygga goda, långsiktiga relationer. Sociala medier är i det avseendet ett kostnadseffektivt verktyg som nyttjas av allt fler i allt större utsträckning. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka tillfredsställelser användare erhåller från Instagram samt vilka förståelser och kunskaper modeföretag har av desamma, och hur dessa faktorer samspelar och kommer till uttryck i egenskap symmetrisk kontra asymmetrisk kommunikation. Studien innehar en sociologisk ansats med avstamp i bl.a.
Relationsmarknadsföring för vinklubbar : Vikten av sociala medier för att etablera, upprätthålla och utveckla relationer
Internets utveckling har banat väg för nya sätt att kommunicera. Inom den svenskavinindustrin har aktörer länge varit bundna till en icke interaktiv marknadsföring. Socialamedier och användarskapad information har blivit ett kraftfullt verktyg inom nämnda industrii takt med att konsumenter alltmer cyniskt genomskådar illa maskerad relationsretorik.Samtidigt har det svenska monopolet haft en mycket stor roll i hur kulturen ochkonsumtionsmönstren kring vininköp sett ut i Sverige. Men privata aktörer som direktkonkurrerar med Systembolaget har ställt detta i ny dager. Den största av dessa aktörer ärvinklubben Australian Wine Club.
The more we get people to talk to us, the more we get to know about them : En studie om hur företag tar tillvara på kundinformation ur sociala medier
Titel: Hur väljer företag rätt celebritet? ? En studie om företags tillvägagångssätt för att lyckas med celebrity endorsement Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och öka förståelsen för hur företag väljer celebrity endorser och hur detta val kan påverka deras varumärke.Teoretisk referensram: Teoriavsnittet inleds med förklaring av varumärke och brand equity. Avsnittet avslutas med att celebrity endorsement presenteras.Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie med deduktiv ansats där tre semistrukturerade intervjuer har utförts. De fallföretag som intervjuats använder sig alla av celebrity endorsement och är kunniga inom området.Empiri: I detta avsnitt presenteras materialet från tre intervjuer med våra fallföretag. Slutsats: Uppsatsens slutsats är att företag måste göra noggranna undersökningar kring varumärket och celebriteten för att valet av celebritet ska bli rätt och att användningen av celebrity endorsement blir lyckad.
Ungdomars tankar kring kränkningar på sociala medier. Sex- och samlevnadsundervisning och ungdomsmottagningens roll
Introduktion. Nätmobbning, kränkande handlingar och sexuella trakasserier är ett ofta förekommande fenomen på Sociala medier, särskilt bland ungdomar. Det kan ge allvarliga konsekvenser i form av psykisk ohälsa. Barnmorskor och övriga professionella som kommer i kontakt med unga individer behöver kunskap om deras unika livsvärld för att kunna möta deras behov av stöd. Syftet med studien var att beskriva ungdomarnas tankar kring fenomenet kränkningar på Sociala medier samt sex- och samlevnadsundervisningen och ungdomsmottagningens roll i relation till det.
Skriftlig korrekthet i skolan : En undersökning av lärares och elevers syn på skriftlig korrekthet
Undersökningen är fokuserad på vilken relation lärare och elever har till skriftspråket. Vi har undersökt hur medvetna lärare och elever är gällande skriftlig korrekthet. Vi har även undersökt hur Sociala medier och mobiltelefoner påverkar språket. Hur eleverna ställer sig till skriftspråket och om de bryr sig om att skriva korrekt är även någonting som studien är riktad till. Vi har studerat vilka verktyg både lärare och elever har till hjälp för att utveckla ett korrekt skriftspråk.
If it doesn?t spread it?s dead : En kvalitativ studie över hur unga entreprenörer positionerar sig på marknaden och med hjälp av sociala medier sprider sitt varumärke
AbstractTitle: If it doesn?t spread it?s dead - a qualitative study on how young entrepreneurs are positioning themselves in the marketplace and with the help of social media spreading their brand. (If it doesn?t spread it?s dead - en kvalitativ studie om hur unga entreprenörer positionerar sig på marknaden, med hjälp av Sociala medier sprider sitt varumärke). Number of pages: 48 Author: Sandra Ahlinder, Anna Hoffman Tutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communications Studies C Period: Fall 2013University: Division of Media and Communication, Department of Information Purpose/Aim: The aim with this study is to investigate how companies use social media as a marketing tool. The study will investigate possible differences between two groups of newly started companies. The first group is companies that has recieved a relatively large amount of media attention and the second group is companies that has received less attention in media.
Det perfekta jaget : Om ungdomar, normer och stress på sociala medier
This study aims to find out what relationship high school students have to social networks at the Internet. This has been done by focusing on norms/standards that adolescents can feel under stress to achieve, through stressing themselves by social networks in a way that is consistent with the norms. The empirical data has been gathered by questionnaires which have been answered by adolescents in randomly selected schools and classes in a medium size Swedish town, Karlskrona. The result showed that all of the participating adolescents have user accounts on a social network. Furthermore it also emerged that a lot of the adolescents thought that norms existed that should be followed in a social network about how to stress oneself.
Twingly och Twitter på se2009.eu. En fallstudie av det svenska EU-ordförandeskapets användning av sociala medier på ordförandeskapswebben
Deliberative democracy theory holds that democracy is about active partaking on formal and informal arenas in the public sphere where fairly equal citizens can obtain knowledge, discuss, evaluate and affect the political agenda before decisions are made.In line with the deliberative vision of online deliberation social media such as Facebook, Youtube, Twitter and Twingly offer such formal and informal arenas where people can obtain knowledge and interact with other people, and politicians.The Swedish EU-Presidency was the first EU-presidency to make use of social media and it was the first time the Swedish Government Offices used other social media than email and chat features.This thesis will examine the Swedish EU-Presidency?s ambitions of using social media as well as the actual use of social media on the Swedish EU-Presidency website in the light of deliberative democracy theory.The aim of this thesis is, through a case study, to analyze the Swedish EU-Presidency?s use of social media in the light of deliberative democracy theory..
?Aja, dom är horor, dom förtjänar ju det här? : Gymnasielärares föreställningar om kränkningar i sociala medier mellan elever
Uppsatsen avhandlar hur gymnasielärare sinsemellan konstruerar föreställningar om gymnasieelever som utsätts och utsätter andra elever för kränkningar av sexuell karaktär i Sociala medier. Av detta syfte följer två frågeställningar: Vilka föreställningar om gymnasieelever som utsätts och utsätter andra elever för kränkningar i Sociala medier ger gymnasielärarna uttryck för i relation till genusnormer? Hur förhåller sig dessa föreställningar till skolans ansvar att förhindra elever ifrån att utsättas för kränkande behandling?Nätkränkningar av sexuell karaktär mellan gymnasieelever avspeglar ofta normer kring ?normalt? respektive ?avvikande? beteende för flickor respektive pojkar. Därför applicerar uppsatsen ett genusteoretiskt perspektiv. Eftersom föreställningar om ?normalitet? och ?avvikelse? (åter)skapas i interaktion bygger uppsatsen på tre fokusgruppsintervjuer med vardera fyra gymnasielärare; en homogen mansgrupp, en homogen kvinnogrupp och en grupp med jämn könsfördelning.Empirin bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys, vilken åskådliggjorde att samtliga deltagare är väl medvetna om sina juridiska möjligheter och förpliktelser att fördela ansvaret mellan lärare, rektor, kurator, polis och föräldrar.
Distribution av sportevenemang via strömmande medier och webcasting
Användandet av strömmande medier har ökat explosionsartat under de senaste åren. Oavsett om det sker märkbart för användaren eller inte använder sig gemene man i princip dagligen av någon form av tjänst som distribueras via strömmande medier över Internet. Det kan röra sig om allt från att lyssna på webbradio till att titta på videoklipp från nyhetsportaler eller sportsidor på Internet. I denna rapports första del görs en kartläggning över strömmande medier rent generellt. Den läsekrets som inte är särskilt insatt i ämnet får reda på vad strömmande medier är, vilka aktörer som finns på marknaden, möjliga distributionssätt, historik med mera.
Forensisk analys av smartphones : - fokus på sociala medier
I dagens samhälle är trenden att fler och fler människor införskaffar smartphones för att när som helst kunna vara uppkopplade mot internet. Detta gör att informationen en smartphone hanterar och sparar är viktigare och mer intressant för båda sidorna av lagen. Med denna ökning av smartphones har användandet av applikationer till Sociala medier så som facebook ökat.I denna rapport utreds det vad en facebookapplikation lagrar för typ av information efter den har använts och hur pass noga det går att kartlägga vart applikationen har används. För att kunna göra detta krävs först en utredning på vilka sätt de går att hämta ut information ifrån en smartphone. I denna rapport har det alltså utretts huruvida de går att utvinna samma information med hjälp av flera metoder och om de går att uppnå samma resultat med hjälp av en utvinning med de olika metoderna.
10 000 nya invånare till Luleå! : En studie om en kommuns platsmarknadsföring i sociala medier
Today, nine out of ten municipalities are active on social media and it has become increasingly popular among municipalities that make use of placemarketing to promote their particular region. A problem that is raised in this study is that the population of the municipalities in northern Sweden often is in decline. The purpose of this study is to investigate how a democratic-controlled organization such as Luleå Municipality uses the social media Facebook in its placemarketing, to highlight a place of scale and to attract new residents and stakeholders to move to or visit the city. In order to answer the purpose I have with the help of a critical discourse analysis examined how Luleå Municipality using social media Facebook in their marketing of Luleå as a place. The results were then analyzed using theories of placemarketing, Norrland and the market-oriented municipality.