Sök:

Sökresultat:

9310 Uppsatser om Sociala mönster - Sida 32 av 621

Nordiska Afrikainsitutet och sociala medier

Syftet: Syftet med denna uppsats var att se hur Nordiska Afrikainstitutet anvÀnder sig av sociala medier och hur de tillÀmpar den information som organisationen kommunicerat via de sociala medierna.Teoretisk ram: Uppsatsen utgÄr ifrÄn teorier som ger överblick i hur traditionella och moderna kommunikationsredskap fungerar. DÀrutöver har ett analytiskt instrument anvÀnts som kartlÀgger kommunikationsprocesser i organisationer samt hur dessa tar tillvara pÄ ny kunskap. Den teoretiska referensram bestÄr av följande teorier: Media Richness modellen samt de tvÄ artiklarna On using organizational knowledge capabilities to assist organizational learning samt Virtual worlds as platforms for communities of pratices frÄn antologin Knowledge management and organizational learning.Metod: Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ metod. Det empiriska materialet har samlats in genom respondentintervjuer, dessa bestod av telefonintervjuer samt epostkorrespondens. För att urskilja respondenterna har ett snöbollsurval anvÀnts. Intervjuerna har dÀrefter analyserats utifrÄn den teoretiska referensramen.Resultat: Resultatet av undersökningen visar att bÄde traditionella och sociala medier anvÀnds vid institutet dÀr de traditionella medierna anses trovÀrdiga men inte alltid flexibla. De sociala medier som anvÀnds Àr Facebook, Twitter och institutets egna forum kallat NAI-forum.

DEN SOCIALA SITUATIONEN OCH RELATIONERS BETYDELSE FÖR ÅTERHÄMTNING : - En kvalitativ litteraturstudie om upplevelser hos personer med allvarlig psykisk störning

Bakgrund: Genom historien har personer med allvarlig psykisk störning ofta tvingats leva avskilda och utstötta frĂ„n samhĂ€llet, en stigmatisering som finns kvar Ă€n idag.Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa hur personer med allvarlig psykisk störning upplever sin sociala situation samt hur dessa personer upplever att sociala relationer pĂ„verkar Ă„terhĂ€mtningen frĂ„n allvarlig psykisk störning.Metod: Till studien eftersöktes kvalitativa artiklar i relevanta databaser, nio stycken artiklar som passade studiens syfte valdes ut. Artiklarna genomgick manifest innehĂ„llsanalys, tvĂ„ huvudkategorier och ett flertal underkategorier kunde urskiljas.Resultat: I litteraturstudien framgick att personer med allvarlig psykisk störning kĂ€nner sig utstötta frĂ„n samhĂ€llet och upplever fördomar riktade mot sig. SvĂ„righeter med sociala kontakter leder till ensamhet. Önskan om meningsfulla aktiviteter fanns för att fĂ„ en mer meningsfull vardag och lĂ€ttare kunna knyta kontakter med andra. De sociala relationernas betydelse för Ă„terhĂ€mtningen frĂ„n allvarlig psykisk störning framkom tydligt i litteraturstudien.

Exkludering genom sociala medier

Studien undersökerhur sociala medier pÄverkar vÄra respondenter och hur stort behov de har av det i dagens samhÀlle. Till en början av undersökningen har vi endast behandlat ett intresseomrÄde som Àr sociala medier. I och med att vÄr mÄlsÀttning har varit att gÄ in sÄ förutsÀttningslöst som möjligt samt komma nÀra vÄr undersökningsgrupp har vi anvÀnt oss utav grundad teori som metodologiskt angreppssÀtt. I motsvarighet till grundade teorins grundidéer har vi lÄtit vÄr frÄgestÀllning vÀxa fram ur datamaterialet. DÀrför har frÄgestÀllningen kommit att Àndras i takt med studiens utveckling dÀr frÄgestÀllningen har grundats utifrÄn materialet vi har haft.

#Sociala medier - en studie om hur textila modeföretag bör kommunicera med kunder i sociala medier

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur textila modeföretag kan anvÀnda sociala medier. Vi frÄgar oss ocksÄ hur företagen ska anvÀnda medierna för att fÄ en nÀrmre relation med kunder och hur sociala medier kan skada och stÀrka textila modeföretag. Vi gör en studie pÄ hur textila modeföretag ska lyckas skapa nÀrmre relationer utanför sociala medier och gÄr in pÄ budskap, word of mouth och lite om mediekanaler för att sedan se hur detta kan appliceras till sociala medier. För att fÄ svar pÄ vÄrt problem kÀnde vi att det var viktigt att undersöka textila modeföretags syn pÄ sin nÀrvaro i sociala medier. För att göra detta valde vi att göra en kvalitativ studie med fyra företag; Monki, Rut & Circle, Shelta och Blue Jeans Company.

PERFEKTION ? : Unga tjejers sprÄkbruk och kommunikation i samband med uppladdning av personliga fotografier pÄ Facebook

Studien har som syfte att undersöka hur unga tjejer (13-15 Är) kommunicerar i samband med publicering av personliga fotografier pÄ Facebook. Interaktionen har under en och en halv mÄnads tid observerats nÀt-etnografiskt och jÀmförs med Fanny Ambjörnssons (2004) etnografiska observationer av gymnasietjejers kommunikation kring utseende offline. Materialet analyseras med stöd i teorier kring mÀnskliga samspel och ?sociala ansikten?, samt genom internets förÀndrade möjligheter till sjÀlviscensÀttning. Resultatet visar att en uppskattande, tillmötesgÄende och exemplarisk social jargong Àr ett mycket vanligt beteende i samband med uppladdning av personliga fotografier hos unga tjejer, vilket kan hÀrledas till Facebooks potential att upprÀtthÄlla sociala ansikten samt pröva och handla med sociala vÀrden.

NÀtverksarbetetets potential och svÄrigheter : Om socialarbetares yrkeserfarenheter och reflektioner kring socialt arbete med barn och dess omgivande nÀtverk.

Synen pÄ barns sociala nÀtverk och socialt nÀtverksarbete har förÀndrats över tid mot att de resurser som finns i barnets omgivande nÀtverk alltmer tillvaratas. Ofta har det funnits brister i det omgivande sociala nÀtverket hos barn som socialarbetare inom olika fÀlt mött. Syftet med föreliggande studie var att fÄ fördjupad kunskap om socialarbetares yrkeserfarenheter och reflektioner avseende professionellt socialt arbete med barn och deras omgivande sociala nÀtverk. Syftet var ocksÄ att spegla socialarbetares yrkeserfarenheter av det sociala nÀtverkets betydelse för barns livssituation. Studien Àr kvalitativ och halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra socialarbetare med lÄng yrkeserfarenhet inom omrÄdet.

Phukets Slumbarn : en beskrivning av deras livsvillkor enligt yrkesverksam personal pÄ plats i Thailand

Syftet med denna kvalitativa studie var att utifrÄn yrkesverksammas uppfattningar förstÄ och belysa fattiga underpriviligerade barns sociala livsvÀrld pÄ ön Phuket i Thailand. DÄ omrÄdet den 26 december 2004 drabbades av en Tsunamikatastrof, till följd av ett jordskalv i Sydostasien, var det Àven intressant att titta pÄ hur hÀndelsen pÄverkat slumbarnens villkor. En empirinsamlande studieresa till omrÄdet gjordes, dÀr intervjuer med nyckelpersoner intervjuades. Intentionen var att utifrÄn informanternas uppfattning kring det givna Àmnet, befintlig forskning och relevanta teorier, ge en bild av hur slumbarnens sociala livsvÀrld generellt ser ut. UtifrÄn fakta ur litteratur och informanternas berÀttelser beskrevs barnens sociala livsvÀrld prÀglas av en verklighet av missnöje med staten, sociala problem och djup misÀr.

Bara en vÀlkomstgrej? : Om förhÄllningssÀtt till sociala medier i kyrkan

Sociala medier fÄr en allt viktigare roll i samhÀllet. Detta gÀller Àven för organisationer och dÀr implementerandet av dessa medier innebÀr att kommunikationen med organisationens medlemmar övergÄr frÄn att vara en monolog till att istÀllet anta formen av en dialog. En av dessa organisationer som nyligen börjat anvÀnda sociala medier Àr Svenska kyrkan. Detta Àr en organisation som till stor del prÀglas av traditionellt tÀnkande, men som samtidigt har som mÄl att sprida sitt budskap. Enligt denna studies antagande styrs dock förhÄllningssÀttet till de sociala medierna av bÄde hur man ser pÄ lÀrande, men Àven hur man uppfattar teknikens pÄverkan pÄ omvÀrldens utveckling.

Kundlojalitet genom sociala medier : Hur företag kan stÀrka kundlojaliteten och dÀrmed skapa konkurrenskraftiga kundrelationer via sociala medier

Syfte: VÄrt syfte Àr att besvara vÄr problemformulering och se hur lojalitet kan skapas genom sociala medier dÄ lojalitet Àr en grundsten i skapandet av lÄngsiktiga kundrelationer. Vidare Àmnar vi besvara problemformuleringen genom att undersöka hur företag kan anvÀnda sociala medier för att skapa och bevara potentiella och befintliga lÄngsiktiga kundrelationer.Metod: Ett kvalitativt och abduktivt förhÄllningssÀtt Àr det som ligger till grund för den hÀr uppsatsen. Undersökningen utgÄr frÄn ett positivistiskt synsÀtt och kvalitativa intervjuer har valts som metod för att samla in empirisk data.Teoretiskt perspektiv: Denna undersökning baseras pÄ erkÀnda teorier och modeller frÀmst inom internetmarknadsföring, relationsmarknadsföring samt kundlojalitet dÄ dessa Àmnen ligger som grund för vÄr undersökning. Vidare anvÀnds teorier och modeller kring sociala medier som ett verktyg för integrerad kommunikation.Empiri: Semistrukturerade, kvalitativa intervjufrÄgor har utformats för denna undersökning. FrÄgestÀllningarna har besvarats av framstÄende webbkonsulter samt av företag, framgÄngsrika inom omrÄdet.Slutsatser: UtifrÄn vÄr undersökning har vi besvarat vÄr frÄgestÀllning; hur skapar ett företag kundlojalitet och konkurrenskraftiga kundrelationer via sociala medier? UtifrÄn vÄr undersökning ser vi företagens nÀrvaro i sociala medier som en god förutsÀttning för att skapa kundlojalitet och bygga relationer.

Den individuella utvecklingsplanen : LÀrare och förÀldrars beskrivningar av IUP samt en anlys av hur förÀldrar positioneras

Denna uppsats handlar om anvÀndandet av sociala berÀttelser utanför de autistiska spektra, som det sedan tidigare finns forskning om. Sociala berÀttelser Àr smÄ korta berÀttelser som skall vara skrivna i första person och som syftar till att skapa förstÄelse kring en social situation. De syftar ocksÄ till att ge stöd för att Àndra ett visst beteende som berör en viss social situation. En social berÀttelse kan vara skriven med illustrationer, innehÄlla endast text eller endast innehÄlla bilder. Detta för att möta den berörda individen dÀr dess förstÄelse finns.Den svenska forskningen om detta Àmne Àr begrÀnsad, vilket leder till min uppsats.

Elevers attityder till Facebook i svenskundervisningen : En studie av Facebook som lÀrplattform

I denna studie har elevers Äsikter om det sociala mediet Facebook i svenskundervisningen studerats. Detta har skett genom en enkÀtundersökning med 88 elever och kompletterades med tvÄ intervjuer av elever med erfarenhet av mediet i undervisningen. Informanterna hade en delad instÀllning till Facebook som lÀrplattform och de problem som lyftes fram rörde sortering och intrÄng i privatlivet. En övervÀgande majoritet var dock positiva till arbetssÀttet om det bedrevs i mindre skala som enstaka kurser eller moment. Det gick Àven att se skillnader i Äsikter om och anvÀndandet av sociala medier ur ett Äldersperspektiv.

Den sociala kreatören

Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmÄga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstÄnd som i sin tur pÄverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar ocksÄ att inspiration oftast hÀmtas frÄn arbetsgruppen snarare Àn den privata omgivningen, ett mönster som förstÀrks med erfarenhet och Älder..

En semiotisk, retorisk och kvalitativ undersökning av genusperspektivet i Sveriges största livsstilsmagasin för kvinnor - Amelia.

Webb 2.0 och sociala medier har bidragit till nya sÀtt att integrera pÄ webben. Transformeringen frÄn webb 1.0 till webb 2.0 har lett till att Àven sociala medier och Twitter och sociala medier kommit att bli ett arbetsredskap för journalister. Det Àr lÀtt att förbise att journalisterna inte enbart Àr sÀndare av information utan Àven mottagare. Uppsatsen undersöker hur journalister anvÀnder sig av Twitter och sociala medier som verktyg för informationshÀmtning och vad det ger för effekt pÄ journalistikens innehÄll. Genom att knyta an till tidigare forskning av Michael Gullikssons rapport Elektroniska kÀllor i dagspressjournalistik: tekniktillgÄng, teknikanvÀndning och attityder vid tre redaktioner 1993 och 1996, jÀmförs anvÀndningen av Twitter och Facebook pÄ en landsortstidning, Söderhamns-Kuriren, med en rikstÀckande nyhetstidning, Dagens Nyheter. Kvalitativa intervjuer har genomförts skriftligt med tre journalister vardera pÄ respektive nyhetsredaktion. Uppsatsens resultat visar att journalisterna anvÀnder sociala medier som arbetsverktyg i allt större utstrÀckning.

Att leka eller att inte leka? - om hur pedagoger i grundskolans tidigare Är ser pÄ lek som del i utvecklingen av elevers sociala kompetens

Elever i skolan mÄste kunna samarbeta i mÄnga olika situationer för att lÀra och utvecklas. Det kan till exempel handla om olika grupparbeten, problemlösningar, lagaktiviteter i idrotten och lek. Att kunna samarbeta med andra Àr en del av den sociala kompetensen, men det Àr inte sjÀlvklart att alla elever kan samarbeta utan svÄrigheter. Detta har vi sett pÄ skolorna och vi har Àven pratat med pedagoger som pÄvisar att flera elever idag har samarbetsproblem och brister i den sociala kompetensen. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i grundskolans tidiga Är ser pÄ begreppet social kompetens, hur de arbetar för att elever ska utvecklas socialt och om lek anvÀnds i skolan för utvecklingen av den sociala kompetensen.

OPERATION ÄLSKA : En kvalitativ studie om hur ett ciderföretag bĂ€st kommunicerar sitt varumĂ€rke

Dagens medielandskap har inneburit en förÀndring i kommunikationen mellan konsument och företag. Denna kommunikation tar sin form pÄ sociala medier dÀr företag har möjligheten att etablera ett starkt varumÀrke genom direktkontakt med konsumenterna. Men sociala mediers potential Àr ocksÄ ekvivalent med utmaningen att utnyttja det effektivt. En bransch som möter fler hinder Àn andra Àr alkoholbranschen, som regleras av alkohollagens bestÀmmelser för hur marknadsföringen fÄr gÄ till. Vi anser det dÀrför vara spÀnnande och intressant att undersöka hur marknadskommunikationen pÄ sociala medier ser ut för ett nyetablerat företag inom alkoholbranschen.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->