Sök:

Sökresultat:

9164 Uppsatser om Sociala fält - Sida 5 av 611

Sociala problem formulerade i hiphop : En innehÄllsanalys av samtida svensk hiphopmusik

Denna studie har undersökt hur sociala problem beskrivs inom samtida svensk hiphopmusik. Syftet var att öka kunskapen om hur sociala problem formuleras. DÀrför har studien syftat till att undersöka vilken social problematik som beskrivs i hiphoptexterna samt hur och varför redogörelserna ser ut som de gör. I studien anvÀndes en innehÄllsanalys för att analysera 105 svenska hiphoptexter. Goffmans teori om stigma och Wacquants begrepp territoriellt stigma har applicerats vid analysen av de empiriska resultaten. Resultaten visar att svensk hiphopmusik tar upp sju sociala problem; missbruk, rasism, fattigdom, kriminalitet, utanförskap, prostitution samt hemlöshet.

Sociala aktiviteters betydelse för Àldre mÀnniskor : En litteraturstudie

Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka vilken betydelse sociala aktiviteter har för Àldre mÀnniskor.Metod: En litteraturstudie av elva kvalitativa vetenskapliga artiklar. Studierna artiklarna bygger pÄ har ett urval av socialt aktiva Àldre deltagare med fokus pÄ sociala aktiviteter ur ett deltagarperspektiv. I dataanalysen anvÀndes kvalitativ innehÄllsanalys med induktiv ansats.Resultat: Analysen resulterade i följande kategorier: Sociala relationer, vidgade vyer, meningsfullhet, tillhörighet, delaktighet, sociala rutiner, livsberikande, tillföra nÄgot till andra, personlig utveckling och vÀlbefinnande.Slutsats: Sociala aktiviteter var betydelsefulla för deltagarna i studierna som utgör underlag för den hÀr studien. De bidrog till sociala relationer och vÀlbefinnande..

Sociala plattformar och ?employee voice? : AnvÀnds sociala plattformar inom intern kommunikation av anstÀllda för att utrycka Äsikter, tankar och idéer?

Sociala plattformar har blivit allt viktigare för organisationer inom bÄde extern som intern kommunikation. Allt fler organisationer inför sociala intranÀt som tillhandahÄller anstÀllda med verktyg för att dela kunskap och information, men Àven nya möjligheter att göra sin röst hörd (employee voice).Denna uppsats undersöker huruvida anstÀllda vid Uppsala universitet anvÀnder lÀrosÀtets egenutvecklade sociala intranÀt (Medarbetarportalen) för att uttrycka employee voice inom fyra kategorier: individuellt missnöje, kollektiv organisation, beslutsfattande inom ledningen och ömsesidighet i intressen.Studien genomfördes i tvÄ delar, först en intervju med den enhet pÄ universitet som ansvarar för införandet av deras sociala intranÀt och sedan en enkÀtundersökning riktad mot anstÀllda vid universitetet. VÄr studie visar att inom Uppsala universitet finns det vÀldigt lite empiriskt stöd för att anstÀllda anvÀnder universitetets egenutvecklade sociala intranÀt för att uttrycka employee voice..

Sociala medier i skolan : en del av undervisningen?

Inom skolan har det lÀnge funnits webblösningar och andra Internetbaserade programvaror för att elever och lÀrare ska kunna kommunicera med varandra pÄ nÀtet och samtidigt kunna ha möjlighet till en mer flexibel undervisningsmetod. Sociala medier Àr ett vitt begrepp som nÀmns lite var stans idag, men vad innebÀr dÄ sociala medier? Sociala medier Àr ett samlingsnamn pÄ kommunikationskanaler som tillÄter anvÀndare att kommunicera direkt med varandra genom exempelvis text, bild eller ljud..

NÀtverkssamhÀllet och unga individer : En tillvaro av socialt utbyte och samvaro

denna antologi belyses sociala möten, sociala gemenskaper, sociala processer ur olika perspektiv. I de olika kapitlen behandlas barn pÄ förskolor, familjer, livsval, ungdomar, vardagskultur samt intressegemenskaper. Vi menar att livet kan ses som en resa i en social samvaro dÀr sociala möten formar individen samtidigt som individen formar de sociala mötena. Varje dag innebÀr att individen utvecklas, formas och stöper sig sjÀlv samt andra individer. I livet knyts det hela tiden nya sociala band och en individ formar dÀrigenom ett socialt nÀtverk av relationer.

Nedskrivning av goodwill : En studie om faktorer som pÄverkar nedskrivning av goodwill i svenska börnoterade bolag.

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur sociala medier har förÀndrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala medier Àr ett Àmne och omrÄde i rekryteringssammanhang som Àr relativt outforskat och nytt och dÀrmed har studien en explorativ och induktiv karaktÀr. Studien syftar till att kartlÀgga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag anvÀnder sig utav sociala medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frÄgestÀllningar besvarats som berör hur sociala medier anvÀnds i företagens rekryteringsprocesser, om sociala medier har pÄverkat det traditionella tillvÀgagÄngssÀttet att rekrytera, problem som kan uppstÄ nÀr sociala medier anvÀnds i rekryteringsarbetet samt hur anvÀndandet av sociala medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att sociala medier anvÀnds som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via sociala medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvÀgagÄngssÀtt.

Elevers kunskaper om tobaks skadeverkningar

Detta Àr en kvalitativ studie som behandlar relationen mellan sociala medier och rekrytering, sÄ kallad social rekrytering. Vi har genomfört intervjuer med personer frÄn företag och offentliga organisationer kring deras anvÀndande av social rekrytering. Vi har Àven intervjuat fyra professionella aktörer som arbetar med sociala medier, kommunikation och human resources, med avsikten att fÄ en djupare inblick i hur sociala medier bör och kan anvÀndas i rekryteringssammanhang. Vi kopplade vÄra intervjuresultat till teorier kring bland annat rekrytering, sociala medier och employer branding.Studiens frÄgestÀllningar berörde hur företagen och de offentliga organisationerna möter social rekrytering samt hur de anvÀnder social rekrytering idag. De professionella aktörerna besvarade frÄgor kring hur de ser pÄ samspelet mellan rekrytering och sociala medier.

Privat information pÄ sociala medier. : Vilka faktorer kan pÄverka vilka kvinnor som offentliggör privat information pÄ Sociala medier?

Syftet med denna B-uppsats i informatik Àr att fÄ en bild av samt fÄ bÀttre förstÄelse för vilka faktorer det Àr som kan pÄverka vilka kvinnor i Äldern 18-25 som offentliggör privat information pÄ sociala medier.  Dock har inte djupintervjuer tillÀmpats utan enkÀter, vilket annars Àr normalt för ett kvantitativt tillvÀgagÄngssÀtt. EnkÀter valdes för att respondenterna skulle kunna svara anonymt eftersom syftet Àr att undersöka samt analysera vilka kvinnor i Älder 18-25 offentliggör privat information pÄ sociala medier.   UtifrÄn en enkÀtundersökning som skickades ut elektroniskt till 25 kvinnor i Äldern 18-25 har jag kunnat identifiera olika faktorer som bidrar till varför vissa kvinnor delar med sig av mer privat information pÄ sociala medier. NÄgra av de slutsatser som dragits utifrÄn denna studie Àr att kvinnor som befinner sig i ett offentligt förhÄllande oftare delar med sig av information pÄ sociala medier samt att de som studerar Àr mer aktiva pÄ sociala medier. .

Medborgarens nyhetsagenda pÄ sociala medier

Syfte: Att klargöra vad det finns för likheter hos de nyheter som publiceras av privatpersoner pÄ sociala medier för att sedan plockas upp och bli till nyheter i de traditionella medierna.Metod: Kvalitativ forskning.Material: Fem nyheter som skapats av privatpersoner och publicerats pÄ sociala medier och sedan plockats upp av traditionella nyhetskanaler.Huvudresultat: De fem fall som studerats i denna uppsats indikerar att man som medborgare, med rÀtt sorts materiellt, kulturellt och socialt kapital, i vissa specifika fall, har möjlighet att pÄverka den traditionella nyhetsagendan genom att publicera text eller video pÄ sociala medier..

Företagsmingel i din dator : Hur sociala medier har pÄverkat marknadskommunikationen pÄ tre svenska företag

I dagens samhÀlle ser vi fler och fler företag som vill att vi gÄr med i deras Facebook-grupp eller blir deras följare pÄ Twitter (sociala medier). Vi har undersökt hur detta har pÄverkat företagens marknadskommunikation och vad den allmÀnna konsumenten tycker om företag pÄ sociala medier. Tack vare, eller pÄ grund av, sociala medier Àr det numera vanligare med sÄ kallad Word of Mouth (Äsiktsspridning) via nÀtet och detta kan leda till bÄde positiv och negativ kritik mot företagen. Det Àr Àven vanligare med "Customer relationship management" som beskrivs som ett sÀtt att skapa relationer med olika intressenter, i vÄrt fall via Internet.Vi intervjuade kommunikationsansvariga pÄ tre svenska företag, gjorde en enkÀtundersökning med de allmÀnna konsumenterna gÀllande hur sociala medier har pÄverkat företags marknadskommunikation och analyserade hur Äsikterna skiljer sig Ät. Av detta kom vi bland annat fram till att företags marknadskommunikation har pÄverkats av sociala medier men att det inte alls Àr lika vanligt att ungdomar följer företag pÄ sociala medier som vi först hade trott..

Marknadsföring i Sociala Medier : En kvalitativ studie av marknadsföring i sociala mediers sÀrdrag och skillnader emot traditionell marknadsföring

Under de senaste Ären har det utvecklats en rad nya applikationer pÄ internet, sÄ kallade sociala medier, dÀr anvÀndare kan interagera med varandra pÄ ett sÀtt som tidigare inte varit möjligt. Antalet anvÀndare av sociala medier, ökar stÀndigt och företag börjar inse potentialen att anvÀnda dem i sin marknadsföring. Syftet med denna uppsats var att undersöka och förklara hur marknadsföring i sociala medier skiljer sig frÄn traditionell marknadsföring samt hur de olika delarna av sociala medier kan anvÀndas i marknadsföringsprocessen. För att kunna göra detta har vi samlat in och studerat bÄde primÀr och sekundÀr kvalitativ data. PrimÀr data har vi erhÄllit genom intervjuer med tre personer som dagligen arbetar med marknadsföring inom sociala medier.

Sociala medier: En studie om sociala medier mellan universitet och studenter

Inom omrÄdet för marknadsföring har utvecklingen under de senaste Ären gÄtt vÀldigt fort. Detta har i stor utstrÀckning varit tack vare den tekniska utvecklingen med internet och sociala medier. Organisationer har svÄrigheter att hantera sociala medier, det finns olika typer av anvÀndare som krÀver olika typer av behandling och universitet börjar etablera sig men har en lÄg anvÀndning. Med vetskapen om dessa problem och förhÄllanden har studiens syfte konstruerats. Studiens syfte Àr att beskriva hur sociala medier kan anvÀndas i kommunikationen och relationen mellan universitet och studenter.

Praktisk optimering av marknadsföring i sociala medier

Detta arbete undersöker hur företagare praktiskt kan optimera sina marknadsföringssatsningar i sociala medier. Marknadsföring i sociala medier Àr nÄgot som mÄnga företagsledare prioriterar eftersom det frÀmjar en tvÄvÀgskommunikation som i sin tur kan leda till att man nÄr ut till fler kunder och ge lyckade vinsteffekter.Arbetet behandlar utvalda best-practices för att hitta de rekommendationer som kan ses som bÀst lÀmpade för att praktiskt optimera ett företags webbsida och profilsidor i sociala medier. För att precisera rekommendationerna granskade arbetet vilka som tillÀmpas i verkligheten samt vilket behov och vilken kunskap mindre verksamheter har av sociala medier. Detta undersöktes genom att analysera fem företags aktivitet pÄ Internet samt genomföra en enkÀtundersökning riktad till smÄföretagare. Resultatet omfattar en sammanstÀllning över adekvata rekommendationer till mindre företag som praktiskt vill optimera sina marknadsföringssatsningar i sociala medier..

#Identitet #Socialt samspel : En studie om sociala mediers pÄverkan pÄ ungdomar

Studiens syfte var att beskriva och analysera hur ungdomar anser att sociala medier pÄverkar identitet och socialt samspel ungdomar emellan. Genom en fokusgruppsintervju har ungdomar kommit till tals och sinsemellan fÄtt chansen att diskutera frÄgor kring sociala mediers pÄverkan pÄ sÄvÀl, beteenden och delaktighet, som sjÀlvbilden. Resultatet ger en bild av att sociala medier riskerar att fÄ konsekvenser pÄ ungdomarnas sjÀlvbild och interaktion. FrÀmst dÄ fokus hamnat pÄ att via sociala medier förmedla och upprÀtthÄlla bilden av sig sjÀlv som den perfekta, med dyr livsstil och sunda levnadsvanor. Vilket ungdomarna anser problematiskt, stressfullt och Ängestladdat, den negativa pÄverkan Àr dock bara en sida och de sociala medierna framstÄr som viktiga arenor i ungdomars liv..

Sociala mediestrategier : - En studie om svenska företags sociala mediastrategier

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn ett kommunikationsperspektiv redogöra för vilka strategier svenska företag anvÀnder sig av inom sociala medier.Problem: Den nya utvecklingen av tekniken har förÀndrat sÀttet hur mÀnniskor kommunicerar. Detta har i sin tur pÄverkat förutsÀttningar för företag och organisationer som vill nÄ ut till publiken. PÄ tre Är har sociala medier blivit denpopulÀraste aktiviteten pÄ Internet. DÀrför borde det vara naturligt för företag att anvÀnda sig av sociala medier som en del av deras kommunikationsstrategi.Metod: Studien grundas pÄ kvalitativa telefon- och e-postintervjuer med sex svenska företag. Vi utförde ljudupptagning pÄ de intervjuer dÀr det var möjligt, för att fÄ sÄ rikt material som möjligt till vÄr analys.Resultat: Resultatet visar att det verkar finnas okunskap pÄ företagen kring sociala mediestrategier och dÀrmed otydliga strategier.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->