Sök:

Sökresultat:

9255 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 7 av 617

Sensing social media: En studie om sociala medier som informationskÀlla pÄ en organisation

Titel Sensing social media: En studie om sociala medier som informationskÀlla pÄen organisationFörfattare Johan LarssonHandledare Bengt JohanssonUppdragsgivare Current Model Quality, Volvo Personvagnar ABKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapInstitution Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs UniversitetTermin Höstterminen 2013Sidantal 48 (exklusive bilaga)Antal ord 19 365Syfte Att undersöka och kartlÀgga Volvo Current Model Quality:s arbete med sociala medier idag och utifrÄn detta samt relevant teori och tidigare forskning ge förslag pÄ framtida arbete med sociala medier sominformationsintag.Metod Kvalitativ respondentintervjuMaterial Sex (6) intervjuer med individer anstÀllda vid Volvo Current Model Quality som till en högre grad anvÀnder sig av sociala medier i arbetet. Förinförskaffandet av övergripande information kring sociala medier pÄ Volvo Personvagnar AB och Volvo Personbilar AB utfördes ocksÄ fyra (4)informantintervjuer.Huvudresultat Sociala medier arbetas med till en högre grad av sex av trettioen anstÀllda inom ?Teknisk support och produktuppföljning?. Dessa sex individers arbete varierar i form och anvÀndningsomrÄdena som ses för sociala medier varierar ocksÄ stort. De sex individerna Àr innovators för sitt arbete med sociala medier och har sina egna förstÄelser för vad sociala medier Àr.

Gruesome Gaming: En studie i marknadsföring pÄ sociala medier

Vi har valt att titta pÄ hur E-sportmarknaden anvÀnder sig av sociala medier för att sprida sig ut bland medierna och nÄ befintliga och framtida anvÀndare. E-sport Àr ett begrepp som innefattar all typ av elektronisk sport. Dota2 och Starcraft 2 Àr tvÄ exempel pÄ spel dÀr E-sport Àr ett vinnande koncept. Vi har valt att skapa föreningen, Gruesome Gaming som ligger till grund för uppgiften för att kunna ta reda pÄ hur de sociala medierna fungerar i marknadsföringssyfte. MÀnniskors beteende pÄ Internet samt hur mÀnniskor hanterar marknadsföring pÄ Internet kommer upplysas nÀrmare i arbetets resultatkapitel.

Det sociala varumÀrket : - hur medarbetares anvÀndande av sociala medier pÄverkar varumÀrket

Bakgrund: AnvÀndandet av Internet och kommunikationen via sociala medier harökat betydligt och för mÄnga mÀnniskor har det utvecklats till att blien del av vardagen. Detta gÀller Àven medarbetare pÄ ett företag. Företag och organisationer bör ha förstÄelse för och ta hÀnsyn till attsociala medier utgör en viktig kommunikationskanal och inse att deras medarbetare Àr representanter för företaget och fungerar som ambassadörer för varumÀrket.Syfte: Vi vill skapa djupare kunskap för hur sociala medier fungerar som en modern kommunikationskanal och hur det pÄverkar varumÀrken. Vi vill Àven skapa förstÄelse för eventuella motiv till att kontrolleramedarbetares anvÀndande av sociala medier och vilka komplikationer detta kan medföra, bÄde externt och internt.Metod: Uppsatsens ansats Àr abduktiv och vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod. UtifrÄn en semistrukturerad intervjuguide har vi intervjuat fempersoner pÄ olika företag.

MosstrÀdgÄrd pÄ svenska

Processbeskrivningen syftar till att formge ett gestaltningsförslag av en bostadsgÄrd som stödjer sociala aktiviteter. Med sociala aktiviteter Äsyftas enskilda aktiviteter som kan leda till möten och gemensamma aktiviteter, tillfÀlliga eller planerade. BostadsgÄrden som jag utgÄr ifrÄn i gestaltningsförslaget ligger i stadsdelen Andersberg, GÀvle.I bakgrunden presenteras stadsbyggnadsbegrepp som ger en förklaring till utformningen av den sociala och fysiska bostadsmiljön. Sedan redovisas resultat ifrÄn studier som gjorts om miljonprogramsomrÄden och av stadsrummet. Dessa anvÀnds i gestaltningsprocessen som verktyg, tillsammans med observationer av bostadsgÄrdens förutsÀttningar.

Instabila sociala band : Vilken betydelse de sociala banden har för bemanningsanstÀlldas ohÀlsa

Syftet med min studie Àr att belysa vilken betydelse de sociala banden har för mÀnniskors ohÀlsa inom bemanningsbranschen. Uppsatsens centrala frÄgestÀllningar Àr: Hur upplever de bemanningsantÀllda inom industrin att deras sociala relationer pÄverkar hÀlsan? Hur upplever de bemanningsantÀllda inom skola/förskola att deras sociala relationer pÄverkar hÀlsan? Uppsatsen bygger pÄ kvalitativa forskningsintervjuer och Thomas Scheffs teori om sociala band. Det empiriska materialet har insamlats med hjÀlp av intervjuer och jag har anvÀnt mig av grundad teori som analys metod. Genom att lÀsa tidigare forskning fann jag att det fanns lite fokus pÄ vilken betydelse de sociala banden har för bemanningsanstÀlldas ohÀlsa.

Sociala nÀtverkets betydelse för elever med svÄrigheter i matematik

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en bild av det sociala nÀtverket och dess betydelse för elever med svÄrigheter att klara matematikÀmnet pÄ grundskolan. I det sociala nÀtverket inbegrips konsekvenser av förÀldrarnas utbildningsnivÄ och effekter av konflikter mellan normsystem runt eleven. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer och har intervjuat tvÄ manliga matematiklÀrare pÄ grundskolans högstadium. De har lÀmnat uppgifter om kön, etnisk bakgrund och förÀldrarnas utbildningsnivÄ samt socialgrupps- tillhörighet för nio stycken elever som i skolÄr Ätta inte uppnÄdde betyget godkÀnd i matematik. Resultaten visar sammanfattningsvis att den sociala bakgrunden spelar en stor roll för elevernas arbetsro och kunskapsutveckling. Sociala problem i hemmet har orsakat eller förvÀrrat elevernas förmÄga att tillgodogöra sig matematikundervisningen..

Är lekarbete en effektiv metod för barn med koncentrationssvĂ„righeter och/eller svĂ„righeter med sociala relationer? - Is playpedagogy an effective method for children with difficulties in concentration ability and social relations?

Syftet med undersökningen var att se om lekarbetsmetoden Àr en effektiv metod för barn med koncentrationssvÄrigheter och/eller svÄrigheter med sociala relationer. Jag ville ocksÄ fÄ svar pÄ om koncentrationsförmÄgan och förmÄgan till att etablera fungerande sociala relationer förbÀttras positivt hos barn/elever genom lekarbete. Jag undersökte pedagogers uppfattningar om och resultaten av lekarbete pÄ nÄgra av dessa barn via intervjuer med lekpedagoger och andra pedagoger kring barnet och tog del av utvÀrderingar och lekschema som lekpedagoger förmedlade. Sammanfattningsvis pekade resultaten av min undersökning pÄ att lekarbete Àr en effektiv metod för barn med koncentrationssvÄrigheter och sociala relationssvÄrigheter och att koncentrationsförmÄgan och sociala relationer i hög grad förbÀttrats positivt hos barnet/eleven genom lekarbete..

Under stÀndig uppsikt : SvÄrigheten med att vara lÀrare pÄ sociala medier.

Detta Àr en kvalitativ uppsats om hur lÀrare ser pÄ sitt anvÀndande av sociala medier utifrÄn sin yrkesroll, samt hur de skiljer mellan rollerna som privatperson och yrkesverksam. Jag har Àven sett pÄ hur relationen mellan lÀrare och elever ser ut pÄ sociala medier, i synnerhet Facebook. Jag har gjort semistrukturerade intervjuer med 5 lÀrare pÄ en skola, utifrÄn dessa samt Goffmans dramaturgiska teori ger jag svar pÄ mitt syfte och problemstÀllning. Det har framgÄtt att informanterna fÄr svÄrare att vara privata i och med anvÀndandet av sociala medier som Facebook samt att de Àr restriktiva i sitt anvÀndande pÄ grund av pressen pÄ att alltid vara bra förebilder. Informanterna har skapat egna tillvÀgagÄngssÀtt för att kunna separera pÄ privatlivet och yrkesrollen..

VarumÀrkesbyggnad ? med fokus pÄ sociala medier

Internet och den interaktiva webben Àr en naturlig del i dagens kommunikation. VarumÀrken mÄste vara dÀr konsumenterna Àr och allt mer Àr det online. Företag bör dra nytta av den interaktiva webben och dÀrigenom sociala medier vid uppbyggnaden av varumÀrket. Forskning har visat att det finns ett samband mellan sociala medier och varumÀrkesbyggnad. DÄ relationen mellan företag och konsument har studerats i olika kontexter och sammanhang har det visats att det finns möjligheter med sociala medier vid varumÀrkesbyggnad.

Sociala medier i den svenska nyhetsrapporteringen om Iran

Tidigare forskning har visat att sociala medier Àr avgörande för informationsspridning i lÀnder med begrÀnsad yttrandefrihet, men ocksÄ att sociala medier kan vara svÄrtolkade samt vilseledande. Syftet med denna intervjustudie var att ÄskÄdliggöra relationen mellan sociala medier och traditionell journalistik. Studien fokuserade pÄ svenska journalisters anvÀndning och vÀrdering av sociala medier i rapporteringen om den politiska utvecklingen i Iran, under perioden 12 juni 2009 till 11 februari 2010.Kvalitativa forskningsintervjuer utfördes med de svenska journalisterna Natalie Besér (DN), Per Jönsson (DN), Said Montazeri (Radio Hambastegi), Mattias Pleijel (TT) och Kinga Sandén (Sydsvenskan). Intervjuerna fokuserade pÄ följande fem specifika hÀndelser: presidentvalets resultat (13 juni, 2009), Khameneis fredagsbön (19 juni, 2009), Neda Soltans dödsskjutning (20 juni, 2009), demonstrationerna under Ashura (27december) och demonstrationerna under revolutionens Ärsdag (11 februari, 2010).VÄr analys visar att journalisterna inte var odelat positiva till sociala medier men att de anvÀnde sociala medier som kÀllor i varierande utstrÀckning. Det var ocksÄ pÄtagligt att det skedde direkta kÀllhÀnvisningar till olika sociala medier i journalisternas texter eller inslag.

BostadsgÄrden som mötesplats

Processbeskrivningen syftar till att formge ett gestaltningsförslag av en bostadsgÄrd som stödjer sociala aktiviteter. Med sociala aktiviteter Äsyftas enskilda aktiviteter som kan leda till möten och gemensamma aktiviteter, tillfÀlliga eller planerade. BostadsgÄrden som jag utgÄr ifrÄn i gestaltningsförslaget ligger i stadsdelen Andersberg, GÀvle.I bakgrunden presenteras stadsbyggnadsbegrepp som ger en förklaring till utformningen av den sociala och fysiska bostadsmiljön. Sedan redovisas resultat ifrÄn studier som gjorts om miljonprogramsomrÄden och av stadsrummet. Dessa anvÀnds i gestaltningsprocessen som verktyg, tillsammans med observationer av bostadsgÄrdens förutsÀttningar.

Bild i förskola/skola - en undersökning om bildens betydelsei praktik kontra styrdokument

I detta arbete redovisas vad olika styrdokument, skolplaner och regeringspropositionen för en förnyad lÀrarutbildning, anser om bilden i förskola/skola. Vi har gjort tvÄ enkÀtundersök-ningar om vad pedagoger (lÀrarutbildare, verksamma pedagoger i skola och förskola och studenter som avslutar sin utbildning men har viss praktisk erfarenhet) anser om ?Bildens betydelse i förskola/skola?. Anser de att bilden har betydelse, hur gör de konkret och hur anvÀnder de sig av bild i sÄ fall. Detta har dÄ jÀmförts med vad styrdokumenten sÀger om bild i förskola/skola och en skillnad mellan teori och praktik kan konstateras.

Modern teknologi i dagens samhÀlle och revolutioner

Det vi vill undersöka i denna studie Àr huruvida de nya moderna kommunikationsmetoderna kan hjÀlpa till att pÄverka sociala ÄtgÀrder som sociala rörelser. Det visar sig att de sociala rörelserna Àr nÀra kopplade till anvÀndningen av modern kommunikationsteknik sÄsom exempelvis mobiltelefoni och anvÀndning av internet, specifikt sociala nÀtverkssajter, nÀr vi studerar protesterna som pÄgÄr i bÄde Syrien, men Àven resten av arabvÀrlden under denna tidsperiod. Detta visades Àven nÀr vi genomförde vÄra observationer pÄ webbsidorna som mobiliserar dessa möten. Det resultatet vi fick fram var att de nya kommunikationsmetoderna och den nya utvecklade tekniken har bidragit till de kollektiva ÄtgÀrderna mellan individerna, inte minst i Syrien men Àven resten av arablÀnderna, om inte resten av hela vÀrlden. Dessa tekniska metoder har bidragit till informationsspridningen kring de pÄgÄende upploppen i Syrien dÀr de Àven har fÄtt större möjligheter att organisera, dokumentera, mobilisera och Àven rekrytera medlemmar till de sociala ÄtgÀrderna.

Sociala mediers betydelse för tvÄ modeföretag pÄ webben

Denna uppsats behandlar sociala mediers betydelse för tvÄ webbföretags affÀrsplattformer. Vidare skapas en djupare förstÄelse för sociala medier och hur de kan anvÀndas av företag pÄ webben.Uppsatsen har en hypotetisk-deduktiv ansats dÄ befintliga teorier inom bÄde sociala medier och affÀrsplattform finns men aldrig kopplats samman. Den teoretiska referensramen innefattar följande; Klofstens AffÀrsplattform, segmentering, val av mÄlgrupp och positionering, sociala medier samt informationflödesmodeller.Studiens forskningsfrÄgor besvaras med hjÀlp av en fallstudie med tvÄ empiriska analyser. Dessa analyser grundar sig frÀmst i empiri som fÄtts genom tvÄ kvalitativa intervjuer som gjorts med Ashtray och Zion Clothing vilka Àr tvÄ webbföretag som befinner sig i olika delar av livscykeln. Empirisk information har Àven inhÀmtats frÄn företagens bloggar, facebooksidor samt webbshoppar.Studien har resulterat i kÀnnedom om hur tvÄ företag inom modebranschen anvÀnder sig av sociala medier i sin uppbyggnad och utveckling av affÀrsplattform.

Synskadad och social: Ett arbete om funktionsnedsÀttning och sociala interaktioner

I detta examensarbete behandlas synskadade personers upplevelser kring sociala interaktioner. Synskadade personer kan uppleva olika problematiska situationer i sociala interaktioner pÄ grund av sin funktionsnedsÀttning. Syftet var att, via en kvalitativ metod och intervjuer med tio synskadade personer, ta del av deras tankar, Äsikter och erfarenheter och kunna finna strategier, som dessa personer anvÀnder sig av för att hantera och förebygga de problem som kan uppstÄ. Vidare, hur synskadade personer upplever sitt eget och andras bemötande i sociala interaktioner, vilka problem de eventuellt har upplevt i dessa situationer samt hur de har hanterat dessa problem undersöktes. Resultaten visar pÄ olika problem som synskadade personer nÄgon gÄng har upplevt i sociala interaktioner.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->