Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 39 av 619

Sociala relationer och Àldres hÀlsa. : - Ett komplicerat förhÄllande

De Àldre i den svenska befolkningen blir allt fler och allt Àldre. Forskning kring Àldres hÀlsa och de faktorer som tros pÄverkar denna blir dÀrför allt viktigare. En av de faktorer som tros pÄverka hÀlsan positivt, Àven i Àldre Äldrar, Àr sociala relationer. En djupare förstÄelse kring sambandet mellan olika typer av sociala relationer och olika aspekter av hÀlsa skulle göra det möjligt att lÀttare identifiera de grupper som riskerar att drabbas negativt hÀlsomÀssigt till följd av den sociala situationen, vilket i sin tur kommer att möjliggöra effektivare hÀlsofrÀmjande och sjukdomsförebyggande insatser. Syftet med den hÀr studien Àr att studera hur sambandet mellan olika typer av sociala relationer och utvalda aspekter av hÀlsa ser ut hos de allra Àldsta i den svenska befolkningen.

KONSEKVENSER AV STROKE I DET SOCIALA LIVET

Syfte: Syftet med litteraturstudien Àr att undersöka yrkesverksamma individers postakuta erfarenheter av stroke och dess konsekvenser pÄ det sociala livet. Metod: För att svara pÄ syftet har en allmÀn litteraturstudie genomförts dÀr 8 kvalitativa och 3 kvantitativa artiklar valts genom sökning i de tvÄ bibliografiska databaserna PubMED och CINAHL. Bakgrund: Stroke Àr med 30 000 Ärliga incidenser den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige efter hjÀrtsjukdom och cancer. Antalet insjuknade sjunker totalt sett men bland yngre medelÄlders personer av bÄda könen ses istÀllet en viss ökning. Stroke har ofta bÄde kroppslig, psykisk och social pÄverkan.

"Följ oss pÄ Facebook!" : En kvalitativ studie i hur sociala medier kan pÄverka en kommunal förvaltning

Sedan Internet förĂ€ndrade hur vĂ€rlden kommunicerar har den teknologiska utvecklingen i dess kölvatten och i synnerhet de sociala medierna inneburit ett paradigmskifte i vĂ„r vardagliga kommunikativa verklighet. Även organisationer har hakat pĂ„ utvecklingen. Men för mĂ„nga rĂ„der ovisshet om hur sociala medier pĂ„verkar deras verksamhet. I synnerhet vĂ„ra svenska myndigheter som har att förhĂ„lla sig till offentlighetsprincip, yttrandefrihet och ett genomgĂ„ende medborgarperspektiv. Mot denna bakgrund ville vi undersöka hur sociala medier pĂ„verkar arbetet med samhĂ€llskommunikation inom en kommunal förvaltning.

Utanför blir innanför - sociala innovationer för att skapa arbeten och minska socialt utanförskap.

Som en del i det moderna hÄllbarhetstÀnket spelar social hÄllbarhet en viktig roll. Ett uppenbart hinder för en social hÄllbar utveckling Àr arbetslöshet. Arbetslöshet leder ofta till utanförskap, vilket i sig skapar ett segregerat, ohÄllbart samhÀlle. Följande studie undersöker hur företag och privata organisationer kan verka för att minska utanförskap orsakad av arbetslöshet. Genom sociala innovationer motiveras sökandet av metoder för att minska arbetslösheten och pÄ sÄ sÀtt minska det sociala utanförskapet. Studien anvÀnder sig av teorier kopplade till social hÄllbarhet i allmÀnhet och sociala innovationer, arbetslöshet och utanförskap i synnerhet.

Att göra sociala problem av tjejers sexualitet, en kritisk studie av synen pÄ unga tjejers sexualitet i det sociala arbetet

Abstract Forskning har visat att kön spelar roll för hur ungdomar bedöms inom det sociala arbetet. Mot bakgrund av detta har ett intresse vÀckts för hur socialarbetare arbetar med och förhÄller sig till den könade praktikens ojÀmlika villkor. Uppsatsens syfte Àr att utforska om, och i sÄ fall hur, tjejers sexualitet görs till sociala problem inom nÄgra delar av det sociala arbetet, med hjÀlp av socialarbetares egna berÀttelser. Inledningsvis diskuteras centrala frÄgor som vad ett socialt problem Àr, vem som har makt att definiera detta, hur tjejers sexualitet historiskt har gjorts till problem i högre grad Àn killars samt vilken betydelse kön har för det sociala arbetet. Genom djupintervjuer med olika socialarbetare utforskas vidare förestÀllningar och konstruktioner av problem, förhÄllningssÀtt till dessa och förÀndringspotential för arbetet.

Om femfaktormodellen och elektroniska sociala nÀtverk

Denna studie undersöker hur mÀnniskor engagerar sig med och pÄ elektroniska sociala nÀtverk (OSN). Syftet var att undersöka pÄ vilket sÀtt som personligheten pÄverkar hur vi anvÀnder OSN. Data frÄn sextio deltagare insamlades genom ett webb-baserat formulÀr baserat pÄ femfaktormodellen (?Big Five?) och instrumentet Big Five Inventory. Deltagarnas aktivitet pÄ Facebook uppskattades genom frÄgor utformade för denna studie.

Strategisk marknadsföring i sociala medier : hur ett B2B-företag kan stÀrka sitt varumÀrke med hjÀlp av sociala medier

Sociala medier beskrivs idag som en ny marknadsföringsplattform med en rad olika kommunikationskanaler. NÄgot som Àr utmÀrkande för just denna plattform Àr den makt som ges till konsumenterna i och med att en stor del av kommunikationen numera ligger hos dem. Detta ger företag som skall marknadsföra sig en ny roll och en svÄrighet uppstÄr i hur de skall anpassa sitt varumÀrke efter de nya kanalerna. Baserat pÄ detta problem har studiens syfte formulerats vilket Àr att ta fram underlag för hur ett företag med B2B-inriktning kan marknadsföra sig och sitt varumÀrke i olika sociala mediekanaler och hur valet av dessa kanaler pÄverkar företagets varumÀrkesvÀrde.Uppsatsen utgÄr ifrÄn fyra huvudomrÄden vilka Àr marknadsföring, B2B, varumÀrken samt sociala medier och tillsammans utgör de den teoretiska grunden i arbetet. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer som strÀvar efter att ge svar pÄ hur ett B2B-företag skall arbeta med marknadsföring i sociala medier för att stÀrka sitt varumÀrke.

Engagemang i Föreningsaktivitet, Stress ochSociala Relationer bland Högskolestudenter : - en enkÀtstudie

Föreningsengagemang, sociala relationer och stress Àr ofta omnÀmnda tillsammans och relateras ofta till varandra. Eftersom befintlig forskning Àr begrÀnsad vad gÀller sambanden dem emellan, var det av intresse att undersöka dessa. Syftet med studien var att kartlÀgga föreningsengagemang bland högskolestudenter pÄ en högskola i södra Sverige samt undersöka eventuella samband mellan föreningsengagemang, sociala relationer och stress. Metoden för studien var deduktiv med ett kvantitativt angreppssÀtt. EnkÀter med frÄgor om föreningsengagemang, stress och sociala relationer genomfördes pÄ 230 studenter.

Sociala intranÀt och deras stöd för intern projektkommunikation inom en organisation : En intervjustudie pÄ tre IT-företag

MÄnga projekt misslyckas Ärligen, en av de frÀmsta orsakerna Àr bristande kommunikation och informationsutbyte. Idag sitter dessutom mÄnga projektdeltagare inom ett företag utspridda pÄ olika kontor, vilket stÀller ytterligare krav pÄ den interna kommunikationen. Traditionella intranÀt har lÀnge anvÀnds inom de flesta företag. Syftet för dessa Àr bland annat att koppla anstÀllda till viktig information inom företaget. Dessa intranÀt Àr dock sÀllan öppna för flervÀgskommunikation och samarbete.

Social kompetens och arbetsminne hos gymnasieelever : Finns det ett samband?

 Den socialt kompetente har hög social status, mÄnga vÀnner, ett funktionellt beteende och sociala förmÄgor sÄ som empati och hjÀlpsamhet. Avsaknad av social kompetens innebÀr bland annat kÀnslomÀssiga och beteendemÀssiga problem. I denna studie medverkade totalt 30 gymnasieelever som genomgick tvÄ arbetsminnestest samt fyllde i en sjÀlvvÀrderingsenkÀt som mÀter social kompetens. Syftet var att undersöka om det finns ett samband mellan en tonÄrings arbetsminne och sociala kompetens. Studien begrÀnsades till att mÀta arbetsminnets fonologiska och visuellspatiala lagringsenheter samt tvÄ sociala förmÄgor; prosocialt beteende och initiativtagande.

Skolan - en social arena. En studie om hur fyra pedagoger arbetar för att utveckla elevernas sociala kompetens

Syftet med studien har varit att undersöka hur skolan arbetar med att utveckla elevernas sociala kompetens. Syfte har ocksÄ varit att undersöka om och hur undervisningen i social kompetens förÀndras frÄn förskoleklass till Är 3. DÀrför har undersökningen gjorts genom att intervjua fyra pedagoger, varav en pedagog frÄn förskoleklassen, en pedagog frÄn Är 1, en frÄn Är 2 och en frÄn Är 3. Detta för att undersöka deras förhÄllningssÀtt till socialt lÀrande i skolan, samt hur de arbetar med detta. Som utgÄngspunkt i studien anvÀnder vi oss av Howard Gardners multiplaintelligensteori.

NÀr hjÀrtat fÄr bestÀmma. En kvalitativ studie om hur privatpersoner uppfattar Barncancerfondens reklamkampanj HjÀltarna berÀttar (2014)

Titel: ?Man mĂ„ste vara vĂ€lformulerad, ha humor eller vara briljant? - En kvalitativ studie om hur organisationer applicerar och tar till sig idĂ©n om sociala medierFörfattare: Sara HĂ€gge och Sara ÅhmanKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2014Handledare: Magnus FredrikssonSidantal: 38 sidor inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Ă€r att undersöka hur organisationer applicerar grundreceptet för sociala medier i sin verksamhet samt hur översĂ€ttningen pĂ„verkas av olika organisationsfaktorer.Metod: Kvalitativa samtalsintervjuerMaterial: Nio kvalitativa respondentintervjuer samt tre kvalitativa expertintervjuerHuvudresultat: Denna studie har med hjĂ€lp av översĂ€ttningsteorin undersökt hur organisationer inom marknad, civilsamhĂ€lle och stat arbetar med sociala medier. Studien visar att översĂ€ttning sker olika beroende pĂ„ de resurser organisationerna avsatt för att arbeta med kanalerna samt hur prioriterade sociala medier Ă€r. Andra faktorer som pĂ„verkat översĂ€ttningsprocessen Ă€r translatorns intresse, utbildning och erfarenhet.

Engagemangets betydelse för att etablera sociala problem : Exemplet trafficking

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga och analysera engagemangets roll i förhÄllandet till sociala problem och belysa detta utifrÄn exemplet trafficking. Uppsatsen besvarar frÄgor om engagemangets betydelse dÄ det handlar om att etablera sociala problem samt hur trafficking kan definieras som ett socialt problem.Vi har anvÀnt oss av en rad teorier som vi har tillÀmpat pÄ sociala problem, engagemang samt pÄ trafficking. Teorier som behandlas Àr bland annat Meeuwisse och SwÀrds fyra kriterier för att definiera sociala problem och Mills teorier om personliga bekymmer och samhÀlleliga problem. Flera viktiga begrepp som tas upp i teoriavsnittet och som sedan Àr Äterkommande i uppsatsen Àr objektivism, konstruktivism och moralisk panik.Begreppet trafficking betyder pÄ engelska olaglig handel men specificerar inte handelsvaran. Trafficking kan betyda handel med vapen och droger men i denna uppsats syftar vi pÄ handel med kvinnor för sexuella ÀndamÄl.VÄrt intervjumaterial bestÄr av fyra kvalitativa intervjuer, med tvÄ mÀn och tvÄ kvinnor dÀr samtliga Àr utbildade socionomer.

Social redovisning i kooperativ och ideella organisationer

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ i vilken omfattning kooperativ och ideella organisationer anvÀnder sig av social redovisning. Vi vill undersöka hur och varför de redovisar det sociala ansvarstagandet och om de anvÀnder sig av riktlinjer, rekommendationer eller andra verktyg i arbetet med den sociala redovisningen. Metod: Studien har utförts med hjÀlp av en kvalitativ metod dÄ vi ansÄg detta vara en lÀmplig ansats med tanke pÄ de mÄnga ?mjuka? variabler som finns i den sociala redovisningen. TvÄ personliga intervjuer har genomförts med respondenter frÄn Basta respektive Barncancerfonden. Informationen vi erhÄllit har sammanstÀllts och jÀmförts för att sedan kopplas till teoristudierna.

Personliga varumÀrken pÄ Twitter

VarumÀrken Àr idag viktiga för att sticka ut pÄ marknader som kÀnnetecknas av högkonkurrens. Uppkomsten av personliga varumÀrken har gett varje person möjligheten attutforma sitt eget varumÀrke för att differentiera sig frÄn andra aktörer i branschen. Inommusikindustrin anvÀnds personliga varumÀrken frekvent för att differentiera sig. Genom attanvÀnda sociala nÀtverk kan artister kommunicera sina personliga varumÀrken i en ny kanal.Med sociala nÀtverk kan man ta del av kÀnda artisters kommunikation oberoende av tid ochrum. Forskning kring kombinationen av personal branding och sociala nÀtverk, Àr idagbristfÀllig.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->