Om femfaktormodellen och elektroniska sociala nätverk
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyFemfaktormodellenElektroniska sociala nätverkFive factor modelOnline social networksFacebook
Denna studie undersöker hur människor engagerar sig med och på elektroniska
sociala nätverk (OSN). Syftet var att undersöka på vilket sätt som
personligheten påverkar hur vi använder OSN. Data från sextio deltagare
insamlades genom ett webb-baserat formulär baserat på femfaktormodellen (?Big
Five?) och instrumentet Big Five Inventory. Deltagarnas aktivitet på Facebook
uppskattades genom frågor utformade för denna studie. Datan bearbetades med
korrelationsanalys, oberoende T-test och variansanalys. Studien fann att
deltagare med högre nivåer av vänlighet mer sannolikt engagerar sig i flera
aktiviteter, mer socialt aktiva aktiviteter, använder flera OSN och spenderar
mer tid på Facebook. Kvinnor spenderade i allmänhet mer tid på Facebook än män
oavsett personlighet eller aktivitet.