Sökresultat:
12415 Uppsatser om Social-TV - Sida 47 av 828
Barnfattigdom i Sverige : En studie om hur socialsekreterare uppfattar barnfattigdom samt hur de kan arbeta förebyggande.
The aim with this study is to understand how social workers at the individual- and family sector think about child poverty and how they work with and reason about the preventive and facilitate work they do for financial vulnerable families. We have in our study used qualitative method through semi-structured interviews with social workers at the individual- and family sector to answer our purpose. The results showed that child poverty is a concept hard to define and not well established. The social workers have divided views on child poverty but still at the same time mean that it exists amongst the families they meet. There is also a big difference between municipalities and their reasoning on what a reasonable standard of living is for a financial vulnerable family and how they work with preventing child poverty.
"Det är deras uppgift att göra revolt mot oss vuxna" : En studie om socialarbetares föreställningar i det dagliga arbetet med ungdomar som missbrukar alkohol och droger i Kalmar
This study examines social workers' perceptions of their daily work with young people who abuse alcohol and drugs. The purpose of this study was to examine how social workers' perceptions are affected by gender and main drug of choice of activities for young people who abuse. Methodically the study was conducted with qualitative interviews with social workers active in youth substance abuse treatment. The study was carried out a review of previous research in relation to empirical data for the reason to have a discussion of possible explanations of social workers' perceptions and their daily work with young people who abuse alcohol and drugs. The results showed that social workers' perceptions of their daily work with young people are about attitude, reflection and development opportunities in the practical session with the youth.
Vems Hållbarhet? Ett kandidatarbete om social hållbarhet i planeringen och relationen mellan marknaden, medborgarna och offentligheten.
Syftet med arbetet är att redovisa och diskutera planeringsprocessens
förhållande till begreppet social hållbarhet, samt beskriva olika
demokratimodeller och dimensioner av social hållbarhet. Vidare är syftet att
undersöka hur olika aktörer i projektet Fjordbyen i Oslo arbetar med och tar
hänsyn till olika aspekt av hållbarhetsdimensionen.
Arbetet bygger på en forskningsöversikt över relevant planeringsvetenskaplig
litteratur kombinerat med en fallstudie över Fjordbyen i Oslo där metoderna
innehållsanalys och intervju användes. Den teoretiska översikten gjordes för
att skapa ett underlagsmaterial för analys av fallstudiens empiri, genom
skapandet av analyskriterier.
Analysen visar att social hållbarhet spelar en viktig roll både för kommunen
och privata aktörer, men att det finns svårigheter med deltagandet som
samsvarar med vad som beskrivs i forskningsöversikten. Analysen visar också på
en stark kommun som har initiativet över planeringen och styr efter sin vision,
något som båda har positiva och negativa sidor..
Språk, klass och utbildning - en teoretisk studie om sambandet mellan ursprungsklass, språk och utbildningskarriär
Arbetets strävan är att ge en sammanhållen bild av den sociala snedrekryteringen som en process vilken tar sin början redan under grundskolans första år och vilken till del är språkligt betingad. Uppsatsen inleds med en beskrivning av den sociala snedrekryteringens process och omfattning, vilket följs av en överblick av språksociologiska förklaringsmodeller till fenomenet. Därpå presenteras och diskuteras material från det svenska forskningsfältet. Uppsatsens syfte är att undersöka och redogöra för på vilket sätt socialt betingade språkskillnader bidrar till den sociala snedrekryteringen till högre studier. För att åstadkomma detta har en teoretisk studie gjorts där så väl empiriska som teoretiska studier granskats och sammanförts.
Segregerad eller integrerad undervisning : ett specialpedagogiskt dilemma?
Vårt syfte med den här uppsatsen är att undersöka hur personalrekryterare ser på begreppet Social Kompetens i samband med rekrytering, framförallt vid rekrytering av människor som i sitt yrke arbetar för människor, tillika serviceyrken. Innan vi påbörjade uppsatsen antog vi att den Sociala Kompetensen var viktig för att kunna få anställning. Vi har i studie 2, som är vår huvudsakliga studie, genomfört sju intervjuer med människor som i sitt yrke rekryterar och genomför anställningsintervjuer. Då det existerar liten forskning kring förekomsten av Social Kompetens i platsannonser valde vi även att göra en sådan undersökning, studie 1, som till viss del även låg till grund för urvalet av intervjupersoner till studie 2. I platsannonser efterfrågas Social Kompetens främst för tjänster där man arbetar för människor, vård/omsorg/läraryrken, men även inom serviceyrken.
Socialt stöd vid bröstcancer. En litteraturstudie om kvinnors med bröstcancer upplevelser av socialt stöd
Social support is an important part of handling the troubles of life. The purpose of this literature review is to investigate what forms the social support for adult women with breast cancer with the aim to be used in the nursing care. By system-atical reading of scientific articles nine qualitative articles were found which the result is based on. The theoretical framework was Antonovsky´s health focused theory with the central issue KASAM, the feeling of life connection. The study resulted in three themes emotional support, practical support and informational support, which describe the balanced content of social support.
Social rekrytering ur arbetssökandes perspektiv ? en känslomässig upplevelse.
Ur ett arbetsgivarperspektiv visar tidigare forskning en alltigenom positiv bild av rekrytering via sociala medier, vilket kan förklara dess ökade popularitet. För en arbetssökande däremot kan social rekrytering upplevas som ett hot mot integriteten, eftersom personlig information exponeras för arbetsgivaren. Syftet med denna enkätstudie var därför att öka kunskapen om arbetssökandes inställning till och emotionella upplevelse av social rekrytering utifrån demografiska aspekter. Resultatet från de icke-parametriska testerna visade på en något ambivalent inställning, men med positiva förtecken. Ett samband framkom mellan upplevd nytta och den generella inställningen, men även ålder hade en inverkan på attityden.
Lika barn leka bäst : En jämförande studie av Socialdemokraternas och Moderaternas partiprogram 1990-2013
C-essay in political science by Dennis Callejas Gidlund, ht-14. Supervisor: FreddyKjellström.?Great minds think alike. An comparativa study of the Social Democrats and theModerates parties programme 1990-2013.?The purpose with the essay is to examine if the Social Democrats and the Moderates havegotten closer within labor market policies, education policies and also within the view ofmigration and integration.
Förlåtelse : Begrepp och metod inom socialt arbete
AbstractAim: this paper is a report of a concept analysis of forgiveness and its practice within the social work area. Background: worldwide interest in and funding for forgiveness research has brought about a body of knowledge from many disciplines that could be clinically useful to social work. At this time forgiveness interventions are used in social work in other countries, primary in the USA. The social workers in the Scandinavian countries need to focus on this important area of inquiry. Method: forgiveness was explored from a philosophical perspective and from forgiveness interventions from a variety of areas suitable for social work.
Status i grupphierarkin : om barns sociala interaktioner
In this study the author attempts to identify factors that are determinants for why some pupils in Swedish grade school have high status in comparison with their peers. The study takes on the characteristics of both an ethnographic and a literature study by comparing the findings of interviews carried out with students of a first grade class with previous research. The study identify several tools for analyzing of how status may be understood in specific situations.The study also finds that important factors for gaining high status amongst children in aschool classes might be the ability to apply access strategies to get accepted in social interactions, such as game play, have the ability to create games that are enjoyed by peers and social skills, to name a few. Overall the study shows that children's game play with each otherare crucial for their social interactions and their social position. The study also show that children that have earlier established relationships with other children in a specific group alsohave a better opportunity to establish a high status position..
En tvärsnittsstudie rörande den samtida förekomsten av privat- och publik självmedvetenhet, social ångest samt smärta hos grupper i en studentpopulation.
There is much research into the reasons why a temporary pain, in some individuals, becomes chronic. Many of the causal factors linked with pain also seems to coexist with social anxiety, public self-consciousness and, to some extent, private self-consciousness. The purpose of this study was to investigate and identify possible patterns of self-consciousness (private and public), social anxiety and pain. This was done by a cross-sectional study in which a questionnaire was distributed to students at Örebro University. A total of 302 completed questionnaires were received.
Användning av social media bland små och medelstora företag : En studie av café- och konditoribranschen
Titel: Användning av social media bland små och medelstora företag ? En studie av café- och konditoribranschenFörfattare: Lara Domi och Carolina WireskogHandledare: Timurs UmansNivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring (15 hp), VT 2011Nyckelord: Social media, små och medelstora företagProblemformulering: Hur använder sig små och medelstora företag av sociala medier?Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur små och medelstora företag i Sverige använder sig av sociala medier och vilka faktorer som påverkar deras roll i de sociala medierna. Vi avser även att finna sätt på hur företagen kan bli effektivare i sitt arbete med de sociala medierna.Metod: En kvantitativ studie med en deduktiv ansats där undersökningen genomfördes på Internet och vände sig till företag verksamma inom café- och konditoribranschen.Teori: Den teoretiska referensramen inleds med teorier om relationsmarknadsföring följt med avsnitt om kommunikation och gratis marknadsföring. Vidare behandlas social media och hur företag använder sig av social media. Kapitlet avslutas med en presentation av vår modell.Resultat: I detta kapitel återges de resultat som framkommit ur den undersökning som genomförts.
Det är ett givande och tagande : Samverkan mellan socialtjänst och skola
The title of this essay is ?Collaboration between social services and schools?. Research shows that many children and youth who are badly treated are not noticed and do not receive the help that they need. This could be due to the lack of collaboration between different authorities and professionals. The purpose of this study is to describe and analyze how the social services and schools are collaborating in terms of children and youth who are badly treated or is at risk of being badly treated and to identify what factors make collaboration possible and hinder it.
Arbetslöshet och social kompetens : Finns det ett samband mellan tiden som arbetslös och social kompetens i termerna bas-självkänsla, self efficacy och empati
Arbetslösheten är idag ett av resultaten av den pågående lågkonjunkturen. Att vara arbetslös kan kännas psykiskt påfrestande och i längden hota delar av den sociala kompetensen. Social kompetens kan kortfattat sägas handla om förmågan att möta och kommunicera med andra människor samt anpassa sig till nya miljöer. Syftet med studien var att undersöka om det finns ett samband mellan tiden som arbetslös och sociala kompetens i termerna bas- självkänsla, self-efficacy och empati samt hur situationen för den arbetslöse ser ut ifråga om hjälp och stöd från arbetsförmedlingen. En enkätundersökning genomfördes där 128 arbetslösa deltog.
Att sälja ett beteende : En undersökning av en social marknadsföringskampanj
AbstractCommunication and information has become a large industry in today?s society. More and more organisations use these means as tools of influence. Non-profit organization?s campaigns, which aim to change a behavior, often have a political responsibility and it is therefore important that these are carefully planned and carried through.