Sök:

Sökresultat:

13953 Uppsatser om Social status - Sida 3 av 931

Skillnader i barns kostvanor beroende på socioekonomisk status

Bakgrund: Låg socioekonomisk status ökar risken för osunda beteendemönster, bland annat vad gäller matvanorna. Barns levnadsvanor är av stor vikt, då grunden för deras framtida vanor läggs under barndomen.Syfte: Att beskriva skillnaderna i barns kostvanor beroende på vilken socioekonomisk grupp de tillhör.Metod: Litteraturstudie. Resultatet i tio vetenskapliga artiklar sammanfattades genom att söka återkommande ämnen, av vilka teman skapades.Resultat: Socioekonomiska faktorer, föräldrars inkomst och utbildningsnivå påverkar barns matvanor och måltidsmönster. Det framkom att låg socioekonomisk status vanligtvis innebär mer osund och mindre sund mat, samt mer oregelbundna måltidsmönster.Slutsats: Fler undersökningar av barns matvanor beroende på socioekonomisk status bör genomföras för att få bättre insikt i anledningarna till dessa. Detta för att kunna sätta in riktade interventioner i syfte att minska ojämlikheterna i kostvanor mellan barn..

Sociometrisk status och arbetstilfredsställelse : en kvantitativ studie av olika prediktorer för arbetstillfredsställelse

Denna uppsats är en kvantitativ studie som haft som syfte att undersöka vad som bäst predicerar arbetstillfredsställelse. De variabler som har mätts som eventuella prediktorer är; sociometrisk status enligt sociometerteorin, socioekonomisk status, personlig känsla av makt samt personlighetsdraget extraversion. Urvalet bestod av (N=128) deltagare som alla var anställda av ett medelstort företag. Denna studie har utgått från en liknande studie The Local-Ladder Effect: Social status and Subjective Well-Being (Anderson, Kraus, Galinsky & Keltner, 2012) som handlade om subjektivt välbefinnande och sociometrisk status. Arbetstillfredsställelse mättes enligt MSQ (Minnesota satisfaction questionnarie).

Status och roller. Barns uppfattningar om fördelning av status och roller i grupper.

Mitt syfte med detta arbete är att studera hur barn själva ser på fördelningen av roller och status i en grupp. Jag har samtalat med barn om vilka faktorer som har betydelse för att få en hög position i en grupp, samt hur de ser på sin egen roll och status och om barnen har en medvetenhet om roll- och statusfördelning. Jag har försökt att göra en sammanställning av barnens svar och jämföra dessa med litteratur som belyser ämnet. I litteraturen har jag försökt att även ta med aspekter som på skilda sätt belyser konsekvenserna av status och roller. Sammanfattningsvis kan sägas att min undersökning visar att barn som exempelvis är aktiva och bra på sport tilldelas en hög position i kamratgruppen.

Skillnader i uppvisat bias mellan utmanare och försvarare av status quo

De som förespråkar en ändring av det rådande läget (status quo), inom exempelvis politik, har visat sig vara mer påverkade av naiv realism än de som vill behålla status quo. Ytterligare studier visar att den politiska tillhörigheten kan vara av betydelse för hur påverkade av naiv realism dessa utmanare är. I två studier har det testats om naiv realism påverkas av positionen till status quo (utmana eller försvara) eller av den politiska tillhörigheten. I båda studier har en tydlig favorisering av den egna gruppen påträffats, samt att personer i utmanarposition gentemot status quo gjorde signifikant större skillnad mellan ingrupp och utgrupp än vad försvarare av status quo gjorde. Den politiska tillhörigheten visade sig inte vara av betydelse.

Folkbibliotekarier - Kompetens, identitet och status

The aim of this bachelor?s thesis is to develop knowledge about how librarians experience their professional identity, argue for their competence and describe their profession based on their professional skills, tasks, and status. The method that is used to answer the questions of the study is semi-structured interviews with five public librarians. The theory used in this essay is Ørom?s six librarian identities plus Schreiber?s experience intermediate identity.

iPod - Var mans leksak? : Den sociala bakgrundens betydelse för användning av och attityd till Apples mp3-modell

AbstractPurpose/Aim: My study aims to analyse, using Pierre Bourdieu´s theory, whether the social background plays a significant part in the attitudes and use of Apples mp3-player iPod. The study also aims to determine whether it is possible to group the focus groups used in my study and iPod into Bourdieu´s model.Material/Method: The reference material used in this paper is mainly gathered from books concerning Pierre Bourdieu´s theories. I have also had four focus groups of two different characters, to study their attitudes towards Apples mp3-player iPod. I have then applied the results of the focus groups to Bourdieu´s theories and models concerning habitus, social fields, capital and lifestyles, and studied whether there are any divergences in attitudes between the groups.Main results: My findings are that the focus groups as well as iPod can be put into Bourdieu´s model. According to the responses from the people in the focus groups, the attitude and usage of iPod do not mirror people?s social class or background, which goes against Bourdieu´s? theory.

moyar : hafin : iþra : byn : reta; Flickor, förrätta era böner väl : social struktur i gotländska runinskrifter under medeltid

This paper discusses runic inscriptions from the middle ages on Gotland and how they portray social structure. It focuses on three themes: (1) fixed time and space, (2) women and the nuclear family and (3) profession and Social status/structure. It also discusses changes brought on by a more structured and established Christianity, as well as differences between medieval rune stones on Gotland and their predecessors Viking Age rune stones in the Mälar Valley..

Mot en teori om motargumentation : En modern omtolkning av statusläran och hur den kan användas för att förstå motargumentation

Det här är en teoretisk uppsats inom ämnet retorik med syftet att med hjälp av en modern omtolkning av statusläran söka en vidare förståelse för hur motargumentation bör förstås. Teorin tar sin utgångspunkt i idén om att kombinera statusläran med enthymemet. Uppsatsen diskuterar även hur en ny tolkning av statusläran kan komma till användning i en argumentationsanalys. Frågor som uppsatsen berör är: hur bör vi teoretiskt förstå motargumentation som företeelse? Vilka olika sorters motargument finns det? Och vad får det för inverkan på vårt sätt att göra argumentationsanalys? .

Didaktiska effekter av begreppskonstruktion i ämnet Samhällskunskap : Hur två läroböcker framställer hållbar utveckling i relation till demokrati

The purpose of this essay is to explore how social media affect the political orientation and commitment of youths. Three scientific questions highlight the purpose from different angles. The didactic perspective is discussed in the initial and closing discussion, and is analyzed in the corresponding chapter. Two methods are involved in the study; one survey and one interview with a focus group. The survey had a total of 98 respondents from four different classes, all in the first grade of upper secondary school.

"Om man inte gör det på Facebook" : Ungdomars uppfattning om sociala medier som demokratiagent

The purpose of this essay is to explore how social media affect the political orientation and commitment of youths. Three scientific questions highlight the purpose from different angles. The didactic perspective is discussed in the initial and closing discussion, and is analyzed in the corresponding chapter. Two methods are involved in the study; one survey and one interview with a focus group. The survey had a total of 98 respondents from four different classes, all in the first grade of upper secondary school.

Kyrkorum och status : En studie om bänkplacering i 1700-talets Falun

Denna studie har som syfte att undersöka bänkrummets betydelse för vidmakthållandet av hierarkier och status i 1700-talets Falun. Materialet som används för att uppfylla detta syfte består främst av kyrkorådsprotokoll ifrån Kristine församling i Falun mellan 1744-1784. Utöver dessa kyrkorådsprotokoll används stundtals biografier för att kunna ge en djupare bild av vissa individer. Resultatet visar att det under den undersökta perioden råder en strikt uppdelning av kyrko-rummet. Det mest uppenbara är uppdelningen mellan kvinnor och män.

Pysselgumma eller pedagogiskt ansvarig för barns sociala utveckling? : En kvalitativ studie om hur en grupp fritidspedagoger och fritidspersonal ser på sitt yrke ur ett status,makt och rollperspektiv

The aim for this paper is to investigate how a limited number of youth recreation leaders and leisure-time pedagogues view their vocational competence, which kind of power the persons in the essay experience to have in their workplace and which kind of status they experience that they have in comparison with other occupational groups in their schools. The final aim of the paper is to find out how teachers interact with youth recreation leaders and leisure-time pedagogues when it comes to their vocational competence. My questions are:How do a group of youth recreation leaders and leisure-time pedagogues view their professional assignments?How does a group of youth recreation leaders and leisure-time pedagogues view their power in their workplace in comparison with other occupational groups?How do a limited number of youth recreation leaders and leisure-time pedagogues view their status in relation to teachers, other occupational-groups and parents? Which role have my respondents been assigned by their team and why do they think they have gotten that role?To answer these questions I have used a qualitative method which includes four in depth interviews. The overall theoretical perspectives are symbolic interactionism and social constructivism.

Språk och status

Denna studie handlar om språk och statusskillnader mellan språken. Syftet var att ta reda på om flerspråkiga grundskoleelever upplever att deras olika språk har olika status. Undersökningen är deskriptiv till sin karaktär. Sex stycken respondenter från åk 9 blev intervjuade. Intervjun består av två delar en skriftlig del och en muntlig del.

Modus vivendi. : Om könsidentitetens motstånd och beständighet i kvinnodominerade yrken.

The aim for this study was to find out what strategies women use to not react against inequality and sexist prejudice. In the study I used a critical realistic approach through, primary, the social ontology presented by Margaret S. Archer. The study focus on both the women?s construction of femininity and their construction of masculinity and what directions it constitutes for the women?s social orientation.

Idrottslärares syn på kunskap och status inom idrott och hälsa : en intervjustudie med idrottslärare

The purpose of this essay is to examine how some individual PE teachers view knowledge and what they think about the status of physical education whitin the school. The method used in this examination was both sudies of literature and a qualitative investigation. Six PE teachers, from three diffrent schools in Sweden, were interviwed from a phenomentographic research approach. I made the analysis from a sociocultural approach. The result indicates that th teachers had difficulties to describethe conception of knowledge, but that the pupils/students achieve knowledge in physical education.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->