Sök:

Sökresultat:

4187 Uppsatser om Små och medelstora organisationer - Sida 2 av 280

Marknadsval och strategiutveckling för ett litet företag i inledningsfasen av internationaliseringsprocessen

Många små och medelstora företag står idag inför en situation där de måste ge sig ut på marknader utanför Sverige för att finna nya kunder då den inhemska marknaden är begränsad eller mättad. Små och medelstora företag har nackdelen av att de ofta har begränsade resurser för marknadsbearbetning och marknadsanalyser.....

Användning av social media bland små och medelstora företag : En studie av café- och konditoribranschen

Titel: Användning av social media bland små och medelstora företag ? En studie av café- och konditoribranschenFörfattare: Lara Domi och Carolina WireskogHandledare: Timurs UmansNivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring (15 hp), VT 2011Nyckelord: Social media, små och medelstora företagProblemformulering: Hur använder sig små och medelstora företag av sociala medier?Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur små och medelstora företag i Sverige använder sig av sociala medier och vilka faktorer som påverkar deras roll i de sociala medierna. Vi avser även att finna sätt på hur företagen kan bli effektivare i sitt arbete med de sociala medierna.Metod: En kvantitativ studie med en deduktiv ansats där undersökningen genomfördes på Internet och vände sig till företag verksamma inom café- och konditoribranschen.Teori: Den teoretiska referensramen inleds med teorier om relationsmarknadsföring följt med avsnitt om kommunikation och gratis marknadsföring. Vidare behandlas social media och hur företag använder sig av social media. Kapitlet avslutas med en presentation av vår modell.Resultat: I detta kapitel återges de resultat som framkommit ur den undersökning som genomförts.

Personlig försäljning i små och medelstora företag:
fallstudier av svenska företag inom livsmedelsindustrin

Syftet med den här studien var att få en bättre förståelse för hur arbetet med personlig försäljning kan beskrivas i små och medelstora företag. Syftet nåddes genom att undersöka försäljningsprocessen och de olika rollerna inom försäljning. För att nå studiens mål utförsdes fallstudier på fyra svenska små och medelstora företag inom livsmedelsindustrin. Personliga intervjuer genomfördes med representanter för Jonssons Chips, Bergnäsets Bageri, Polarica och Piteortens Chark. Resultaten från den här studien visar att existerande teorier inom personlig försäljning inte alltid passar för att beskriva personlig försäljning i små och medelstora företag.

Likviditetshantering - Har medelstora företag för stora kassor?

Uppsatsens syfte är att utröna om dagens medelstora kassor har för srora kassor. Intervjuer med finanschefer på olika företag samt en banktjänsteman angående företagens hantering av likvida medel..

Bidrag och stöd för små och medelstora företag

Det finns mycket som tyder på att svenska företag, speciellt nystartade inte söker de bidrag som finns tillgängliga, två bidragande orsaker hävdas vara, komplexiteten i ansökningsförfarandet och bristen på information. Syftet med undersökningen är att se vilka investeringsbidrag och andra förmåner som finns tillgängliga för små samt medelstora företag och vem som beviljar dessa beroende på verksamhet. För att få svar på detta genomförde vi flera intervjuer. En slutsats som vi kom fram till är att ansökningen av bidrag måste underlättas, både administrativt och i det praktiska livet. Detta genom att reducera eventuella mellanhänder i processen från ansökning till beviljning.

Riskhantering inom små till medelstora företag. Inlagd av Fredrik Barthel

Titel: Riskhantering inom små till medelstora företag.Problem: Olika sorters risker kan förekomma och påverka företag därför ställs frågan hur hanteringen av dessa risker sker inom små till medelstora företag.Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur små till medelstora företag hanterar risker.Metod: En kvalitativ undersökningsmetod ligger till grund för uppsatsen. Intervju har använts för att införskaffa nyttig information i undersökningssyfte. Intervjuer från respondenterna har sammanställts, sammanfattats och analyserats.Resultat: Företagen i uppsatsen har en god riskhantering. De risker som de själva inte kan hantera outsourcas till riskhanteringsspecialister.Problemet är att kostnaderna inte ska överstiga vinsterna med hanteringen. Företagen har dock hittat en bra balans där.

Informationssäkerhet på små och medelstora företag

Denna studie fokuserar på och ska utreda informationssäkerhet hos små och medelstora företag samt vilka faktorer som påverkar dem. Hot och risker med avseende till information på företag har ökat de senaste åren vilket resulterar i att företagen måste öka sin säkerhet för att eliminera dessa. Uppsatsen visar att de flesta undersökta små och medelstora företag inte arbetar aktivt och systematiskt med informationssäkerhet. För att utreda detta ämne har kvalitativa intervjuer genomförts med ansvarig för informationssäkerhet på sex olika fallföretag. Intervjufrågorna utgår från tre olika kontexter som ett företag kan delas in i.

Friskvårdsarbete i Västmanland : - En jämförelse mellan små och medelstora företag

Majoriteten av den arbetsföra befolkningen spenderar en stor del av sin tid på arbetsplatsen, vilket innebär att arbetsplatsen kan vara en bra arena för att nå ut med hälsofrämjande insatser till många individer. Hälsofrämjande arbete på arbetsplatsen innefattar oftast insatser på individnivå som syftar till att förändra individers beteenden till det bättre, detta benämns ofta som friskvårdsarbete. Syftet med denna enkätstudie var att kartlägga eventuella skillnader i nuvarande och framtida friskvårdsarbete, samt eventuella skillnader i ledningens attityder till friskvårdsarbete mellan små och medelstora företag i Västmanland. Studien har genomförts med en kvantitativ metod där telefonenkäter använts som datainsamlingsinstrument. Totalt samlades svar in från 30 små och 30 medelstora företag.

Controllerns arbetsuppgifter: bilder av controllerns vardag i två medelstora företag

Syftet med den här uppsatsen är att få en bild över hur en controller arbetar i ett medelstort företag. Studien har genomförts med en fallstudie av två företag över en tre veckors period. Studien visar att controllers i medelstora företag har många olika arbetsuppgifter. Controllern tenderar att arbeta med redovisning och den framtida styrningen av företaget har en lägre prioritet. Hursomhelst har vi funnit att en controller i ett medelstort företag har fler arbetsuppgifter än vad litteraturen beskriver att en controller har.

EDI, med fokusering på små och medelstora företag

Detta arbete behandlar EDI (Electronic Data Interchange). EDI är en teknik som innebär att standardiserade dokument skall kunna överföras elektroniskt från ett datorsystem till ett annat, med ingen eller begränsad mänsklig inblandning. Jag har försökt att inrikta min undersökning mot små och medelstora företag.De nyckelfrågställningar som jag valt att undersöka är följande: Vad talar för EDI och vilka skäl finns det till ett införande? Vilka förväntningar har företag på EDI vid ett införande? Vilka krav ställs det på organisationer som står inför ett införande av EDI? Vilka hinder finns för små och medelstora företag att införa EDI? Säkerhet i samband med EDI? Dessa frågeställningar har jag genom litteraturstudier, surveyundersökningar och en fallstudie samlat material till. Efter att materialet samlats in och analyserats så har jag dragit slutsatser utifrån mina frågeställningar.

Det balanserade styrkortet : Den omedvetna användningen av de processer som finns i det balanserade styrkortet i små och medelstora företag.

Abstrakt/SammanfattningTitel: Det balanserade styrkort ?den omedvetna användningen i små och medelstora företag.Nivå: KandidatuppsatsFörfattare: Elin Karlsson & Evelina LarssonHandledare: Stig Sörling & Tomas KällquistDatum: 2014 augustiProblem: Det har forskats en del kring det balanserade styrkortet och dess användning i små och medelstora företag. Det kan även finnas en omedveten användning då många chefer i dessa mindre företag inte är medvetna ombegreppet-Det balanserade styrkortet.Syfte: Syftet med vår studie är att belysa den omedvetna användningen av de processersom finnsi det balanserade styrkortet i små och medelstora företag.Metod: Vi valde att först göra en förstudie för att få en första kontakt med företagen. I detta skedevalde vien kvantitativ metod i form av enkäter. Vi skickade enkäterna till alla registrerade små och medelstora företag som fanns i Vimmerby kommun, vilket utgjorde54 stycken.

Effekter och erfarenheter av implementerade miljöledningssystem på tre medelstora företag : En intervjustudie ur organisationsteoretiskt perspektiv

Många av dagens företag jobbar aktivt med miljöfrågor. Ett sätt att jobba med miljö och integrera miljöarbetet i företagets verksamhet är att implementera ett miljöledningssystem. Miljöledningssystem (MLS) är ett sätt att strukturera, styra samt organisera miljöarbetet i företag och andra organisationer genom praktiska handlingar. Det är ett verktyg att fördela ansvaret, organisera, prioritera och effektivisera arbetet för att på så sätt verka för en bättre miljö och uppfylla myndigheternas och intressenternas miljörelaterade krav.Denna studie fokuserar på de organisatoriska aspekterna såsom ledningens och anställdas roller och engagemang, förändringsprocesser och kommunikation inom företagets samtliga led. Syftet med denna studie var är att, genom intervjuer av miljöansvariga på tre medelstora företag, få en förståelse för hur medelstora företag upplever implementeringen av miljöledningssystem.Resultaten pekade på att implementeringen i samtliga företag har blivit framgångsrikt och miljöfrågorna har blivit väl integrerade inom organisationerna.

Förväntningsgapet : Revisorns kommunikation med små och medelstora företag

Syfte: Uppsatsen ämnar undersöka om det finns en skillnad på hur kommunikationen fungerar mellan revisorer och små respektive medelstora företag. Uppsatsen ska även undersöka om kommunikationen i sin tur påverkar förväntningsgapet hos företagen.Metod: Uppsatsen är av den deduktiva ansatsen och är utformad efter kvalitativ metod. Primärdata togs fram genom intervjuer.Slutsats: Undersökningen pekar på att det finns skillnader i kommunikationen mellan revisor och företag baserat på företagets storlek. Däremot visade det sig inte vara några större skillnader i informationsinnehållet baserat på företagets storlek. Förväntningsgapet ser annorlunda ut mellan små och medelstora företag i denna undersökning.Förslag till fortsatta studier: Genomföra en liknande undersökning fast avgränsa inriktningen till förväntningsgapet mellan revisorsassistenter och företag..

Hur olika lärstilar påverkar individens upplevelse av feedback

Syfte: Syftet är att beskriva hur användningen av feedback effektiviserar organisationer. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ ansats använts för att studera upplevelsen av feedback på individnivå. Respondenterna, från två medelstora företag i södra Sverige, har dels intervjuats genom en riktad öppen intervjukaraktär samt fått svara på en enkätundersökning för att kategoriseras efter lärstilarna. Slutsatser: Vårt resultat visar att individers olika upplevelser av feedback kan spåras till individens lärstil. Varje lärstil har sina egna utmärkande faktorer som organisationer bör ta hänsyn till vid förmedling av feedback till de anställda.

Balanserat Styrkort : Vad skulle det kunna tillföra verksamhetstyrningen i små och medelstora företag?

Sammanfattning Titel: Balanserat styrkort ? vad skulle det kunna tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag? Nivå: Kandidatuppsats Författare: Johan Björk                    Tommy Granath Handledare: Stig Sörling och Tomas Källquist Datum: 2014 - Maj  Problem: Tidigare forskning tyder på att verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag kan behöva kompletteras och att ett balanserat styrkort skulle kunna vara ett lämpligt verktyg för detta. Trots det används inte ett balanserat styrkort i någon större utsträckning i små och medelstora företag vilket medfört att flertalet forskare efterlyst mer forskning kring hur ett balanserat styrkort skulle kunna påverka verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag. Syfte: Syftet med studien är att belysa vad ett balanserat styrkort skulle kunna tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag. Metod: Studien har genomförts med en hermeneutisk forskningsansats. En kvalitativ ansats har använts där data samlats in genom fjorton semistrukturerade intervjuer med respondenter som representerar olika företag. Dessa har sedan analyserats inom ramen för tre stycken teoretiskt framarbetade teman. Bidrag: Studien belyser att ett balanserat styrkort skulle kunna tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag följande aspekter: helhetsbild ur fyra perspektiv, kontroll över viktiga faktorer, som verktyg för strategi implementering, komplettera budgetarbetet samt ge underlag för välgrundade beslut. Förslag till fortsatt forskning: Vi har genom vår studie tagit fram två förslag på vidare studier:-       Det vore intressant med en studie som studerar vilka specifika karaktärsdrag ledare i små och medelstora företag anser att de karakteriseras av för att med den utgångspunkten resonera kring vad ett balanserat styrkort kan tillföra verksamhetsstyrningen i små och medelstora företag.-       Nästa studie som vore intressant är en studie som fokuserar på hur generation tre av ett balanserat styrkort skulle kunna anpassas för att stämma överens med de för små och medelstora företag specifika karaktärsdragen. Nyckelord: SMEs, balanserat styrkort, verksamhetsstyrning, prestationsmätning.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->