Sök:

Sökresultat:

109 Uppsatser om Smärtsamma procedurer. - Sida 3 av 8

Automatiserad hantering av anvÀndardefinierade aggregattabeller

Denna rapport behandlar hur aggregattabeller kan administreras av lagrade procedurer i en databasserver. MÄlet Àr att skapa en parser som kan hantera aggregattabeller transparent för de applikationer som anvÀnder databasen. För att kunna uppfylla transparens mÄste denna parsern kunna dra slutsatser om databasstrukturen. Genom att identifiera nödvÀndig metadata och sedan placera den i ett repository, kan parsern dra sÄdana slutsatser. Identifiering redovisas i rapporten genom en metadatastudie, vilken ligger till grund för metodens genomförande.

Vari ligger svÄrigheten med subtraktion? En undersökning av en kommuns Natur- och Teknikelever

Syfte: Att undersöka om det föreligger nÄgot samband mellan elevers grundlÀggande taluppfattning, vad gÀller enkla subtraktionsoperationer och senare uppnÄdda matematikframgÄngar och att dessutom undersöka hur Ätta elever erfar sitt arbete med subtraktionsoperationer, vilka strategier de anvÀnder sig av och hur deras inre mentala tallinje ser ut. Teori: Studien har en fenomenografisk ansats med en utvidgad kvantitativ teoriram. Inom fenomenografin beskriver man lÀrande utifrÄn termen erfarande och menar dÄ att elever har förmÄga att urskilja och erfara olika aspekter i omvÀrlden pÄ olika sÀtt (Marton, Dalgren, Svensson, SÀljö; 1999). I studien Àr begrepp och procedurer inom subtraktion de fenomen som studeras. Begrepp som tidigare lÀrts in har en viktig roll nÀr nya begrepp erfars.

Medianer under trecykelavstÄndet pÄ symmetriska gruppen

Samtidighetskonflikt, Àven kÀnt under den engelska termen concurrency conflict, uppstÄr nÀr tvÄ eller flera processer försöker uppdatera samma information i en databas vid samma tidpunkt. Processen som sparar Àndringarna sist blir de Àndringar som gÀller och pÄ sÄ sÀtt kan viktigt information försvinna. Det finns flera tillvÀgagÄngssÀtt för att förhindra dessa problem med olika typer av samtidighetskontroller som kan ske i applikationen eller redan pÄ databasnivÄ via lagrade procedurer.Metoden som anvÀnds för att undersöka problemomrÄdet har utgÄtt frÄn ett praktiskt arbete med en utökning av en existerande applikation, webbutiken RoyalDesign, skriven i ASP.NET (ASP-dotnet) Web Forms. Utökningen krÀver samtidighetskontroll dÀr anvÀndaren ska informeras av eventuella konflikter. Undersökningen avser att granska hur samtidighetskontroll implementeras och hanteras i applikationen.

Infant directed singing : en pilotstudie om vaggsÄng vid rutinmÀssig blodprovstagning kan minska smÀrtrespons hos för tidigt födda barn

Bakgrund: Prematurt fo?dda barn utsa?tts fo?r ma?nga sma?rtsamma ingrepp under sin tid pa? neonatal va?rdavdelning. Det finns behov av att utveckla icke- farmakologisk sma?rtlindring som komplement till farmakologisk sma?rtlindring fo?r denna patientgrupp. Tidigare forskning har visat att inspelad musik under blodprovstagning har positiva effekter pa? prematurt fo?dda barns fysiologiska va?rden samt beteendema?ssiga respons.

Erfarenheter vid traumaomhÀndertagande pÄ akutmottagningen: en litteraturstudie

TraumaomhÀndertagande gjordes dÀr fokus var pÄ den medicinska och tekniska aspekten pÄ vÄrden, vilket innebar att patienters behov av omvÄrdnad inte alltid prioriterades. Syftet med denna litteraturstudie var att sammanstÀlla erfarenheter vid traumaomhÀndertagande pÄ akutmottagningen. En kunskapsöversikt gjordes och artiklar söktes i databaser och manuellt. I resultatet framkom tre omrÄden: att vara i ett kaos, att bli beroende och att fÄ stöd frÄn nÀrstÄende. Patienters minne kunde vara pÄverkat.

Algebra i gymnasieskolan : En jÀmförelse mellan innehÄllet i lÀroböcker i Sverige och Iran

Studien handlar om algebra i lÀroböcker för dagens gymnasieskola. Studien vill ocksÄ ge förstÄelse för vilka av lÀndernas lÀroböcker som stÀmmer överens med dagens forskning för att lÀra skoleleverna att lÀttare förstÄ algebran. Uppsatsen finner mÄnga skillnader mellan Irans och Sveriges lÀroböcker genom att studera algebran i dessa lÀroböcker. De största skillnaderna Àr att Sverige har ett styrdokument för matematikkurserna men Iran har inte sÄdana dokument. Ett viktigt delmoment i svenska lÀroböcker i jÀmförelse med Irans lÀroböcker ligger i första hand pÄ anvÀndningen av minirÀknare och grafrÀknare.

EU:s Legitimitet : En fallstudie av medborgarnas uppfattningar om EU

Stödet för EU frÄn medborgarna har i olika opinionsundersökningar visat sig vara lÄgt, samtidigt som integreringen i EU blir djupare och det diskuteras dÀrför huruvida organisationen Àr ett legitimt politiskt system. Medborgarnas stöd för EU anses vara en förutsÀttning för att kunna fortsÀtta fördjupningen av samarbetet inom organisationen. Syftet Àr att utifrÄn medborgarnas uppfattningar undersöka i vilken utstrÀckning EU Àr ett legitimt politiskt system. Undersökningen genomförs som en fallstudie och undersöker medborgarnas uppfattningar om EU utifrÄn ett analytiskt ramverk dÀr tre kriterier har identifierats; ledarskap, resultat och procedurer. Det empiriska materialet som analyseras bestÄr av opinionsundersökningar genomförda av Eurobarometer. Resultatet frÄn undersökningen visar att ledarskapet och procedurerna inte anses vara legitima enligt medborgarna utifrÄn Weilers definition av social legitimitet.

SjÀlvarkeologi

Under mina Är i skÄdespelaryrket har jag utvecklat ett allt starkare intresse för dramat mellan raderna i ett teatermanus. Jag vill fÄ syn pÄ hur och vad jag gör nÀr jag arbetar och samarbetar. Min bakgrund som naturvetare har pÄverkat mitt sÀtt att se pÄ vÀrlden: Àven konstnÀrligt Àr jag starkt inspirerad av ett naturvetenskapligt perspektiv .Jag har formulerat en skÄdespelarmetod som jag kallar sjÀlvarkeologi och redogör för dess bestÄndsdelar genom att lÄna dramaturgin hos en teaterhÀndelse: ett lÀsdrama. RollkaraktÀrerna representeras av de grundvalar pÄ vilka strategin vilar. Mina personliga drivkrafter och erfarenheter som tillsammans lett fram till behovet av en metod representerar pjÀsens grundkonflikt.

Samtidighetskontroll i applikationer utvecklade med ASP.NET Web Forms och traditionell ADO.NET

Samtidighetskonflikt, Àven kÀnt under den engelska termen concurrency conflict, uppstÄr nÀr tvÄ eller flera processer försöker uppdatera samma information i en databas vid samma tidpunkt. Processen som sparar Àndringarna sist blir de Àndringar som gÀller och pÄ sÄ sÀtt kan viktigt information försvinna. Det finns flera tillvÀgagÄngssÀtt för att förhindra dessa problem med olika typer av samtidighetskontroller som kan ske i applikationen eller redan pÄ databasnivÄ via lagrade procedurer.Metoden som anvÀnds för att undersöka problemomrÄdet har utgÄtt frÄn ett praktiskt arbete med en utökning av en existerande applikation, webbutiken RoyalDesign, skriven i ASP.NET (ASP-dotnet) Web Forms. Utökningen krÀver samtidighetskontroll dÀr anvÀndaren ska informeras av eventuella konflikter. Undersökningen avser att granska hur samtidighetskontroll implementeras och hanteras i applikationen.

HÀlso-och SjukvÄrdsinformation pÄ Internet

Ett stort antal patienter söker information pÄ Internet för att fatta olika beslut och förbereda sig för olika procedurer. Syftet med denna studie var att belysa hÀlsooch sjukvÄrdsinformation pÄ Internet. Metoden var en litteraturstudie baserad pÄ 11 vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att validerade utbildnings- och informationsprogram pÄ Internet kan bidra till förbÀttring av patienternas egenvÄrd. Det framkommer att dialogen mellan Internet informerade patienter och professionen har Àndrats.

Specialistsjuksköterskors upplevelser av omhÀndertagandet av traumatiserade barn

Varje Är traumatiseras 200 000 barn och trauma anses vara den vanligaste orsaken till att barn söker sjukvÄrd i Sverige. Sjuksköterskor inom akutsjukvÄrden trÀffar dessa barn i sitt arbete, men de procedurer och rutiner som finns för omhÀndertagande av vuxna anses inte direkt vara applicerbara pÄ barn. Syftet med denna studie var att belysa hur specialistsjuksköterskor upplever omhÀndertagandet av traumatiserade barn. En kvalitativ studie med individuella intervjuer (n=9) genomfördes och analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys. Analysen resulterade i fyra kategorier: upplevelsen av kunskapsbrist, upplevelsen av svÄrigheter i samband med omhÀndertagandet, upplevelsen av behovet av god omvÄrdnadskunskap och upplevelsen av skillnader i gÀllande rutiner.

Kreativt eller imitativt resonemang? : En studie av provuppgifter pÄ International Baccalaureateprogrammet

Detta arbete syftar till att undersöka hur Landet LÀngesen har omsatts i praktiken i de tidiga skolÄren och vad lÀrare och elever anser om att arbeta med Landet LÀngesen. Fem frÄgestÀllningar förtydligar syftet: Vad berÀttar lÀrare om hur de omsatt de pedagogiska idéerna i Landet LÀngesen? Vad berÀttar lÀrare om hur de omsatt materialets olika delar? Vad anser lÀrarna att det finns för fördelar och nackdelar/svÄrigheter med Landet LÀngesen? Hur tycker elever att det Àr att arbeta med Landet LÀngesen? Vilka krav anser lÀrare att Landet LÀngesen stÀller pÄ lÀrare och elever? Arbetet omfattar kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare och en enkÀtundersökning med totalt 27 elever. VÄr studie visar att lÀrarna omsatt de pedagogiska idéerna som Landet LÀngesen bygger pÄ och att de har anvÀnt sig av det tillhörande materialet. Resultatet lyfter Àven likheter och skillnader i omsÀttningen av Landet LÀngesen.

Dragen och sÀnkt : En undersökning om orsaker till girting vid bogserbÄtsoperationer

Uppsatsen undersöker orsaker till fenomenet girting, dvs olyckor dÀr bogserbÄtar dras ned och potentiellt kapsejsar vid bogsering av farkoster. Undersökningen utgÄr frÄn 14 officiella haverirapporter om girtingsituationer vÀrlden över.  Med hjÀlp av modellen HFACS-MA kategoriseras olycksorsakerna i en orsakskedja för att utröna vilka kategorier som Àr mest frekvent förekommande i samtliga undersökta olyckor. Resultatet visar att dÄligt förberedda bogseroperationer (med otillrÀcklig eller utebliven planering och riskbedömning), brister i organisationernas dokumentation (manualer, instruktioner och procedurer), samt bristande kommunikation mellan de inblandade parterna var de största faktorerna för girting. För att minska risken för girting har rekommendationer framtagits, som bl a innefattar vikten av att hÄlla dokumentation uppdaterad, hÄlla tydlig kommunikation mellan inblandade parter under bogseringsoperationer samt planera varje operation noggrant och ge alla inblandade möjlighet till Äterkoppling..

Syskons behov av stöd: NÀr ett barn drabbats av cancer

De flesta barn överlever idag sin cancerdiagnos, men det innebÀr mÄnga och lÄnga sjukhusvistelser, med smÀrtsamma procedurer och ibland bestÄende problem. FörÀldrarna har fÄtt en betydande roll i vÄrden och Àven syskonen ska ses som anhöriga. Syskonen kommer ofta i skymundan och far illa. Sjuksköterskan behöver kunskap om hur syskonen kan stödjas. Syftet var att belysa syskons behov utav stöd, nÀr ett barn drabbats av cancer.

MatematikinlÀrning : Hur gör lÀrarna och varför?

Bakgrunden till uppsatsen Ă€r att de barn som börjar i skolan idag har betydligt mer förkunskaper Ă€n de som började pĂ„ 40-talet. ÄndĂ„ Ă€r trenden att eleverna uppvisar sjunkande resultat i matematik i grundskolan (Johansson och Wirth, 2007).Undersökningens syfte Ă€r att kartlĂ€gga resonemang bakom lĂ€rares val av arbetssĂ€tt inom matematik i Ă„rskurs 1.Vi gör följande definitioner: Med undervisningstradition inom matematik avses lĂ€rar-och lĂ€roboksstyrd undervisning, med fokus pĂ„ abstrakta symboler, rĂ€tt svar och korrekta procedurer. Med metod för matematikinlĂ€rning menar vi strukturerade inlĂ€rningsmetoder baserade pĂ„ forskning.VĂ„r metod Ă€r en kvalitativ undersökning som bygger pĂ„ tio intervjuer med lĂ€rare pĂ„ fyra skolor i tvĂ„ olika kommuner.Vi drar slutsatsen att lĂ€rarna behöver mer kunskap om den senaste forskningen och om de strukturerade metoder för matematikinlĂ€rning som finns, för att pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt kunna fatta vĂ€lgrundade beslut om vilka arbetssĂ€tt de ska anvĂ€nda i olika situationer. En annan slutsats vi har kommit fram till Ă€r att om fler lĂ€rare ser matematikens egenvĂ€rde kan fler barn fĂ„ uppleva glĂ€djen i att förstĂ„ matematik och utveckla tilltro till sin förmĂ„ga..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->