Sök:

Sökresultat:

272 Uppsatser om Skriftligt omdöme - Sida 2 av 19

En studie om bedömning av kunskap i skolan : Med en diagnos i matematik

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur skolelever upplever, kÀnner och reagerar inför ett skriftligt prov, i detta fall ett nationellt diagnostiskt prov i matematik, nÀmligen Diamantdiagnosen. Jag vill ocksÄ ta reda pÄ om lÀraren har ett utvecklande syfte med provet eller om det bara anvÀnds som bedömningsmaterial för elever i enlighet med Skolverkets riktlinjer för de diagnostiska proven.Tanken med min studie Àr att intervjun skall genomföras pÄ ett kvalitativt sÀtt med eleverna och med deras lÀrare. Med hjÀlp av intervjun kommer jag förhoppningsvis att fÄ svar pÄ hur eleverna upplever diagnos- och provmomenten, detta sker genom att stÀlla öppna frÄgor och Àven ge eleverna chansen att kommunicera fritt kring frÄgestÀllningen.Jag utgick frÄn definition av nÄgra centrala begrepp som t.ex. summativ bedömning, formativ bedömning och feedback. Jag gick ocksÄ igenom vad forskningen har att sÀga om effekterna av prov och bedömning pÄ t.ex.

Tala Àr silver, skriva Àr guld? En intervjustudie av förvaltningprocessaktörer samt rÀttspolitisk diskussion angÄende om kraven pÄ en snabb och för rÀttsökanden enkel förvaltningsprocess talar för en huvudsakligen skriftlig beredning

Tala Àr silver, skriva Àr guld?En intervjustudie av förvaltningsprocessaktörer samt rÀttspolitisk diskussion angÄende om kraven pÄ en snabb och för rÀttsökanden enkel förvaltningsprocess talar för en huvudsakligen skriftlig beredning-Förfarandet i Sveriges allmÀnna förvaltningsdomstolar Àr enligt förvaltningsprocesslagens 9 § som huvudregel skriftligt dÀr muntliga förhandlingar undantagsvis kan komplettera mÄlets beredning. SkÀlen som angavs för denna ordning var att det skulle ge en snabb, billig och för rÀttssökande enkel process. NÄgra undersökningar ? eller ens resonemang (sic!) ? om varför sÄ skulle vara fallet presenterades dock inte.

Elevers upplevelser av alternativa prov

Detta Àr en avhandling om hur elever i en Ärskurs sex fÄr en större erfarenhet av alternativa prov i jÀmförelse med traditionella prov i avseende pÄ deras lÀrande. De fick tre olika prov varav ett var ett traditionellt skriftligt prov, som frÀmst testade deras minneskunskap. De andra tvÄ proven var alternativa prov. Eleverna fick sedan besvara en del frÄgor om hur de upplevde dessa tvÄ olika former av prov. Resultatet var blandat, en del elever föredrog det alternativa provet, en del inte.

Vad förÀldrarna uppskattade pÄ montessoriförskolor - jÀmförelse mellan montessoriförskolor och kommunala förskolor

Uppsatsen presenterar en undersökning om varför förÀldrarna valde montessoriförskola till sina barn. Undersökningen gjordes bland 16 förÀldrar pÄ tvÄ montessoriförskolor i södra Sverige. FörÀldrarna svarade muntligt och skriftligt pÄ frÄgor kring sina val av montessoriförskola. Författarnas syfte var att se vad förÀldrarna uppskattade pÄ montessoriförskolan och jÀmföra detta med den kommunala förskolan. Metod i analysen Àr kvalitativ och kvantitativ.

Bokstavssymbolens olika betydelser

Syftet med denna uppsats var att undersöka elevernas förstÄelse kring bokstavssymbolens kontextuella beroende. För att uppfylla detta fick 93 elever, som lÀser matematik C, genomföra ett skriftligt test. Resultaten visade att eleverna hade mycket svag förstÄelse kring bokstavssymbolens kontextuella beroende. En tredjedel av eleverna trodde att bokstavssymbolerna ibland skulle uppfattas som nÄgot som saknar mening istÀllet för kvantiteter, medan Äterstoden hade svÄrt att skilja bokstavssymbolens olika betydelser Ät. Som slutsats kunde jag ponera att det Àr viktigt att lÀraren tydligt demonstrerar hur bokstavssymbolen ska uppfattas i varje given kontext, men ocksÄ vad i kontexten som avgör betydelsen..

Konflikter - en del av livet!: ett försök att öka elevers
förstÄelse för hur konflikter kan förebyggas och hanteras

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om vi kunde öka förstÄelsen hos eleverna för hur konflikter kan förebyggas och hanteras genom olika metoder och övningar. Vi genomförde vÄrt arbete pÄ en skola i PiteÄ kommun, dÀr undersökningsgruppen bestod av femton elever i Är tre. För att fÄ svar pÄ om elevernas förstÄelse hade ökat, anvÀnde vi oss av kontinuerliga intervjuer och loggböcker som eleverna reflekterade i. Vi gjorde dessutom egna iakttagelser under övningarna, som vi skriftligt reflekterade över i en egen loggbok. Vi anser att resultatet visade att eleverna fick en ökad förstÄelse för att hantera och förebygga konflikter.

Plikt och elÀnde - Muntligt och skriftligt om 1900-talets statare

Syftet med uppsatsen ?Plikt och elÀnde? var att sÀtta 1900-talets statare och deras levnadsförhÄllande i fokus genom att jÀmföra det muntliga berÀttandet av en före detta statarunge med tre skönlitterÀra verk. Verken skrevs av Ivar Lo-Johansson och ingÄr i den sÄ kallade ?statarskolan? (kollektivistiska berÀttelser), i Ivar Los fall ofta baserade pÄ hans egna upplevelser frÄn barndomen. Uppsatsens analys omfattar Àmnen som statarnas boende, flyttarna, kvinnornas utsatthet, maten med mera.

NÄgra gymnasieelevers förstÄelse av derivatabegreppet

I denna uppsats undersöker vi nÄgra gymnasieelevers förstÄelse av begreppet derivata. Vi gör detta genom att presentera teoretiska verktyg för att kunna mÀta begreppsförstÄelse. Vi försöker bedöma elevernas kunskaper genom att eleverna fÄr göra ett skriftligt prov och nÄgra av eleverna en efterföljande intervju. Undersökningen gjordes pÄ en skola och omfattar 8 elever i en naturvetare klass i Ärskurs 2. De resultat som vi presenterar visar pÄ att eleverna inte uppnÄr nÄgon högre konceptuell förstÄelse.

PÄ rÀtt nivÄ : en undersökning om nivÄplaceringar pÄ Sfi-utbildningen

Syftet med undersökningen var att fÄ veta om högutbildade inlÀrare har större och bÀttre förutsÀttningar för att nÄ ett snabbt och bra resultat. De 11 deltagarna fick skriftligt och muntligt berÀtta om ett bildmaterial som blev analyserat enligt processbarhetsteorin. I inledningen beskrivs skolverkets kursplan och mÄl fr sfi-undervisningen och i Varbergs kvalitetsredovisning beskrivs förfarandet.En presentation av inlÀrarna och utbildningen i deras hemlÀnder följs av en översikt och resultat av en skriftlig och muntlig analys. I diskussionen som följer har ett axplock av forskare i svenska som andrasprÄk citerats och kommenterats. Resultatet visar att förutsÀttningarna för att lÀra svenska, varken Àr större eller bÀttre för högutbildade personer.

Fritidspedagog - kollega eller hjÀlplÀrare? : En studie av lÀrares uppfattning om fritidspedagogens roll i det dagliga arbetet i skolan

Syftet med studien var att undersöka hur lÀrare sÀger sig uppfatta fritidspedagogens yrkesroll i skolan. Ett skriftligt frÄgeformulÀr skickades ut via e-post till fem olika pedagoger i skolÄr 1- 3. FormulÀret bestod av öppna frÄgor. Urval av respondenter till studien gjordes frÄn fem olika skolor i samma stad. Respondenterna hade olika lÄng arbetserfarenhet.

Ökad förstĂ„else genom egen reflektion

Vi har med stöd av skolans styrdokument och annan litteratur arbetat fram en reflektionsmodell som vi vill anvÀnda oss av i vÄr framtida lÀrarroll. Modellen har sin grund i att elever skall reflektera i sin lÀrprocess. Syftet med vÄr undersökning Àr att se om elever och lÀrare genom reflekton kan nÄ ökad förstÄelse om och i sin inlÀrning. Under vÄrt arbete pÄ skolan lÀt vi eleverna skriftligt reflektera över vÄra lektioner och över sin inlÀrning. Med stöd av reflektonerna utförde vi sedan intervjuer med eleverna och deras klassförestÄndare.

Bankens kreditbedömningsprocess ? möjliga konsekvenser vid borttagning av revisionsplikten för smÄ aktiebolag

År 2006 beslutades att reglerna om revisionsplikten för smĂ„ företag skulle ses över ochregeringens utredare skulle föreslĂ„ dem Ă€ndringar som krĂ€vs för att ta bortrevisionsplikten för smĂ„ företag. Revisionsplikten innebĂ€r att alla svenska aktiebolagenligt lag mĂ„ste ha reviderade rĂ€kenskaper. Avskaffandet av revisionsplikten kommer attinnebĂ€ra att revisionen för de smĂ„ företagen inte lĂ€ngre Ă€r lagstadgad utan det kommer attbli frivilligt. Revisionspliktens avskaffande i Sverige Ă€r en följd av en pĂ„gĂ„ende europiskharmonisering.I samband med dessa förĂ€ndringar kommer bland annat företagens kreditmöjligheter attpĂ„verkas om företag vĂ€ljer att inte ha kvar revision och vĂ„rt syfte har dĂ€rför varit attundersöka vad avskaffandet av revisionsplikten kommer att innebĂ€ra för bankerskreditbedömningsprocess. Vi har genomfört vĂ„r undersökning med en kvalitativ metod iform av tvĂ„ intervjuer, dels med en bank dels med en revisionsbyrĂ„.

TiotalsövergÄng: en metod i huvudrÀkning

Detta examensarbete grundar sig pÄ en undersökning gjord med elever i en 4- 6:a med 18 elever i LuleÄ kommun under vÄrterminen 2003. Syftet med arbetet var att undersöka om eleverna efter min undervisning anvÀnde sig av huvudrÀkningsmetoden tiotalsövergÄng, dÄ de löste de centrala uppgifterna i undersökningen. Under mina litteraturstudier har jag funnit att arbetet gÄr att förankra till sÄvÀl styrdokument som tidigare forskning. Metoden jag har anvÀnt Àr ett inledande test följt av ett skriftligt intervjuunderlag och muntliga intervjuer med fyra elever, pÄ liknande sÀtt avslutade jag undersökningen. DÀremellan fick undersökningsgruppen kontinuerlig undervisning i tiotalsövergÄngsmetoden.

MarkanvÀndning och skogshistoria i mellersta SkÄne : en paleoekologisk undersökning i HjÀllens naturreservat, Södra Rörum socken

Syftet med undersökningen var att undersöka markanvÀndning och skogshistoria i ett omrÄde imellanskÄne pÄ grÀnsen mellan skog och slÀtt. FrÄgor som behandlas rör den medeltidaagrarexpansionen och den senmedeltida agrarkrisen, samt förÀndringar i trÀdslagsammansÀttningen.För att besvara frÄgorna har vi anvÀnt paleoekologisk metodik, fr. a. pollenanalys och C14-datering,men ocksÄ flygbilder, historiska kartor och skriftligt kÀllmaterial. VÄra resultat visar pÄ enodlingskontinuitet i omrÄdet frÄn tidigmedeltid till 1600-tal med en tydlig expansion av Äker ochgrÀsmarker under tidig medeltid och en lika tydlig regression under senmedeltid.TrÀdslagssammansÀttningen har under lÄng tid dominerats av ek, bok och tall.

Kommunikation vid implementering av strategiförÀndring - en studie inom Unionen

I dagens företag Àr information och kommunikation nÄgot grundlÀggande för att nÄ framgÄng. En organisation i förÀndring har stort behov av kommunikation, eftersom den tillkÀnnager, förklarar och förbereder personal för förÀndringen. Det finns en mÀngd olika kommunikationssÀtt som kan anvÀndas för att kommunicera förÀndringar, dÀrför vill vi veta vilka sÀtt som anvÀnds i tjÀnsteorienterade organisationer idag och om det skett nÄgon utveckling sedan tidigare forskning gjorts. Slutsatser: I Unionen anvÀnds videokonferenser, forum och internetgrupprum i större utstrÀckning Àn vad teorierna beskriver. Utöver dessa anvÀnds intranÀt, möten, e-mail och telefon, samt Àven brev och fax.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->