Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 62 av 216

Barnövervikt, förÀldrar eller skolans ansvar? : en kvalitativ intervjustudie med förÀldrar om sitt och skolans ansvar angÄende barns vikt

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur förÀldrar resonerar kring sina barns livsstil, och hur de hanterar barnens vikt. Det empiriska materialet analyseras med hjÀlp av Bourdieus teoretiska begrepp habitus och det sociala rummet. FrÄgestÀllningar som denna studie grundar sig pÄ Àr följande:Hur hanterar förÀldrarna sitt barns livsstil?Hur ser förÀldrarna pÄ sitt barns vikt?Vilket inflytande upplever förÀldrarna att de har pÄ sina barn?Hur upplever förÀldrarna att skolan agerar för att hanterar barnens vikt?Metoden som jag har anvÀnt mig av Àr en kvalitativ intervjustudie, dÄ jag anser att det kommer att vara till studiens fördel. Valet av kvalitativa intervjuer passade bra in pÄ grund av den tidsbegrÀnsning som fanns angÄende detta arbete.

Norska och Svenska skolor utan tak? : En komparativ studie om friluftsundervisningen i norska och svenska grundskolor med inriktning mot friluftsliv, vad blir det för friluftsliv egentligen?

SammanfattningSyfte Studiens syfte Àr att undersöka friluftsundervisningen i grundskolor med friluftsprofil i Oslo och Stockholm, samt jÀmföra dessa.Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsÀmnet i friluftsprofilerade grundskolor i Oslos kommun?Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsÀmnet i friluftsprofilerade grundskolor i Stockholms kommun?Vad kan vi se för likheter eller skillnader mellan skolorna i Oslo och Stockholm?Kort sammanfattning av Sandells friluftsstilar:Passiv anpassnignsstil: friluftsliv utifrÄn ett anpassat betraktande perspektiv utan att pÄverka naturen.Aktiv anpassningsstil: friluftsliv utifrÄn ett aktivt perspektiv dÀr du lever av naturen och tar vad du behöver samtidigt som man vÀrnar om naturen.Dominant anpasssningsstil: friluftsliv utifrÄn ett aktivitetscentrerat perspektiv dÀr ofta kommersialism styr för att pÄverka och anpassa naturen för att ge rum för specifik aktivitet.MetodAnvÀnd metod Àr öppet strukturerade telefonintervjuer. Sex stycken idrottslÀrare, tre i Oslo och tre i Stockholm intervjuades varav tvÄ var kvinnor och fyra var mÀn. Samtliga var utbildade till idrottslÀrare eller lÀrare med undevisning inom friluftsliv.ResultatAlla stilar förekommer i Oslo. I Stockholm rÄder tveksamhet kring den dominansstilen.

HÄllbar undervisning ? om Àmnesintegration och hÄllbar utveckling

Syftet med arbetet Àr att se vilka skÀl det finns för att bedriva Àmnesintegration och hur detta kan appliceras pÄ hÄllbar utveckling. MÄlsÀttningen var Àven att undersöka hur en skolas lÀrare och skolledare arbetar med Àmnesintegration, hÄllbar utveckling och de tvÄ gemensamt. För att fÄ svar pÄ frÄgorna har det utförts en enkÀtundersökning samt intervjuer. Trots att skolans styrdokument innefattar hÄllbar utveckling Àr inte detta nÄgot som i allt för stor grad undervisas om pÄ den undersökta skolan. Begreppet Àr svÄrtolkat och i en del fall bedriver lÀrarna omedvetet en undervisning om hÄllbar utveckling.

Friluftsliv: har pojkar och flickor olika uppfattningar om
friluftsliv?

Denna studie syftar till att undersöka om det rÄder nÄgon skillnad mellan pojkars och flickors uppfattning om friluftsliv inom skolans senare Är. I studien har vi anvÀnt oss av enkÀter, en kvantitativ insamlings metod. Undersökningsgruppen bestod av 154 elever frÄn ett högstadium och ett gymnasium i LuleÄ kommun varav 87 av dem var pojkar och 67 var flickor. Resultatet av vÄr studie pekar pÄ att det endast finns en frÄga dÀr vi statistisk kan sÀkerstÀlla att en skillnad mellan könen rÄder, pojkar tycker att det Àr för lite friluftsliv i skolan, de vill ha mer friluftsliv i skolan. I övrigt kan vi endast se tendenser till skillnader mellan pojkar, flickor och deras uppfattning om friluftsliv..

RÀkna med lek : Ett utvecklingsarbete om att lÀra matte genom att leka

Detta utvecklingsarbete, utfört i en Ärskurs ett och tvÄ, syftar till att införa mer lek i matematikundervisningen i skolans lÀgre Ärskurser. Vi upplever att leken i skolan Àr nÄgonting man Àgnar sig Ät pÄ rasterna och inte en metod för inlÀrning i klassrummet. Med leken som metod har vi skapat förutsÀttningar för barnen att nÄ de mÄl som finns uppsatta i kursplanen för matematik. Resultatet av vÄr studie visar pÄ att det finns fler fördelar med leken som metod och att man bör Àgna mer tid Ät den Àven inne i klassrummet under ordnade former. Vi lyckades inspirera bÄde elever och lÀrare att anvÀnda sig av mer lek i matematikÀmnet.

Aspergers syndrom - en fallstudie

Under vÄr praktik pÄ ett flertal skolor har vi upplevt att matematikundervisningen inte har verkligheten som utgÄngspunkt. Vi har emellertid uppfattat det som att mÄnga av lÀrarna anser att deras undervisning Àr verklighetsbaserad. Genom litteraturstudier och en enkÀtundersökning har vi undersökt om lÀrare och elever upplever undervisningen som verklighetsbaserad och om eleverna ser kopplingen mellan skolmatematiken och vardagsmatematiken. Vi fann att lÀrare och elever inte har samma uppfattning, elever (Är 6) har svÄrt att se nÄgot samband mellan skolans matematikundervisning och den matematik de anvÀnder i sin vardag. Eleverna inser inte att deras matematikkunskaper kommer till anvÀndning utanför skolan, detta trots att lÀrarna anser sig bedriva en verklighetsbaserad undervisning..

Vilka förestÀllningar har pedagoger kring dyslexi?

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en grundligare kunskap om berÀttande. I uppsatsen kan man lÀsa om vad författare anser om berÀttandets betydelse, medias pÄverkan pÄ fantasin och vilka skyldigheter pedagoger har. Jag har Àven intervjuat tre pedagoger, frÄn förskolan och skolans yngre Är. Pedagogerna har givit en förstÄelse om hur berÀttande kan anvÀndas i praktiken och vilken betydelse de anser att berÀttande har för barnen. Jag har kommit fram till att berÀttande anvÀnds i alla dess former ute i de verksamheter jag har besökt och Àr uppskattat frÄn bÄde lÀrare och barn.

Religionsundervisning ur fas med samtiden : en kvalitativ granskning av pedagogisk praktik i en ÄlÀndsk grundskola

PĂ„ Åland lever i dag mĂ€nniskor frĂ„n ett tjugotal olika lĂ€nder. De bĂ€r med sig sin kultur, och Ă€ven om de inte aktivt utövar den, ocksĂ„ sin religion. Jag blev nyfiken pĂ„ huruvida den Ă„lĂ€ndska skolans tillĂ€mpning av de normativa texter som grundskolelagen och lĂ€roplanen utgör, appellerar till dagens verklighet, som den uttrycks i den offentliga debatten i medier och hos allmĂ€nheten.I augusti 2003 fick Finland en ny religionsfrihetslag, den tidigare daterade sig till 1922. MĂ„let med den nya lagen Ă€r att alla religiösa samfund i Finland skall vara jĂ€mlika och autonoma. Till samfundsstatusen Ă€r kopplad en statlig garanti om undervisning i den egna religionen.

Studiehandledning pÄ modersmÄl - en bro mellan tvÄ sprÄk

Syftet med arbetet var att undersöka studiehandlednings roll i elevers sprÄk- och kunskapsutveckling. Arbetet ger en överblick över vad som stÄr i skolans kursplaner samt aktuella forskningsteorier kring Àmnet. Med hjÀlp av utvÀrderingsblanketter, enkÀter och in-tervjuer har jag undersökt studiehandlednings roll i skolan samt elevers och lÀrares instÀllning till det. MÄlgruppen i undersökningen var nyanlÀnda elever och elever med utlÀndsk bakgrund som har varit i Sverige mer Àn tvÄ Är, samt elever som Àr födda i Sverige. Eleverna Àr frÄn grundskolan, högstadiet och gymnasiet.

Examensarbete

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

Examensarbete

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

Examensarbete

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

Transfer Pricing : Svenska domstolars tillÀmpning av OECD Transfer Pricing Guidelines vid armlÀngdsprisberÀkningar

VÄrt syftet med C-uppsatsen Àr att ur en pedagogisk synvinkel fÄ en inblick i pedagogers uppfattning om sin kompetens i hur man möter barn i sorg. För att ta reda pÄ detta har vi intervjuat sex pedagoger i södra Sverige. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi har bearbetat litteratur som belyser pedagogens handlande och skolans roll. Vi har Àven behandlat litteratur som tar upp vilka olika krisfaser man gÄr igenom nÀr man har drabbats av en traumatisk hÀndelse.

ElevvÄrden i en gymnasieskola i LuleÄ kommun

Syftet med arbetet var att undersöka hur elevvÄrden fungerar och om den kan möta de problem eleverna anser sig ha. Flertalet rapporter visar att det finns en ökning av "dÄligt mÄende" bland ungdomar och framförallt en ökning i ungdomars psykiska ohÀlsa. Jag ville dÀrför undersöka vad elever och personal i en gymnasieskola ansÄg om elevvÄrden och dess funktion. Undersökningen har till största del skett genom enkÀter, men Àven till viss del genom intervjuer. Resultatet av mitt arbete visade att eleverna ansÄg att det i skolans vÀrld finns vuxna de kan tala med vid eventuella problem.

Barns vardagserfarenheter i matematikundervisningen

I denna rapport vill vi undersöka hur lÀrare arbetar med vardagsanknuten matematikundervisning och hur eleverna upplever den. För att fÄ svar pÄ detta har vi genomfört en fallstudie dÀr vi observerat tre matematiklektioner i skolÄr tre och sedan intervjuat sex elever och lÀraren. VÄrt resultat visar bland annat att eleverna uppfattar matematikÀmnet som rÀkning i matematikboken och har svÄrt att relatera skolans matematik med den matematik som de anvÀnder utanför skolan. LÀraren som vi observerat och intervjuat baserar sin undervisning pÄ matematikboken men önskar att hon kunde slÀppa matematikboken mer och strÀvar efter detta. Enligt litteraturen kan elevernas matematiska förstÄelse öka om man gör eleverna medvetna om matematiken som finns runt omkring dem..

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->