Sök:

Sökresultat:

11845 Uppsatser om Sjuksköterska-patient-relation - Sida 37 av 790

"innebörden av att uppleva sig sedd/icke sedd i mötet med vårdaren" : en kvalitativ innehållsanalys ur ett patientperspektiv

Bakgrunden till föreliggande studie är att en tredjedel till hälften av Sveriges befolkning lider av långvarig smärta. Flertal av dessa individer upplever att de inte får den information, uppmärksamhet, och det bemötande de önskar av sjukvården. Studiens teoretiska referensram utgår från omvårdnadsteoretikerna Benner, Travelbee och Watson, vilka anser att vården alltid ska bedrivas utifrån patientens upplevelser och situation. Studiens syfte var att belysa innebörden av att uppleva sig sedd/icke sedd i mötet med vårdaren, utifrån patienter med långvarig smärta. Syftet besvarades genom en kvalitativ innehållsanalys av skönlitteröra böcker, utifrån två kvinnors perspektiv.

Sjuksköterskans upplevelse av att vara patient : en narrativ analys

Detta är ett examensarbete med narrativ ansats vilken bygger på en självbiografi där en sjuksköterska beskriver sin upplevelse av att vara patient och en bok där fem sjuksköterskor blivit intervjuade om sina upplevelser av att vara patienter. Syftet med examensarbetet var att ta reda på hur sjuksköterskan upplever det att vara patient. För att kunna förstå sjuksköterskans syn och upplevelser beskrivs i avsnittet bakgrund begreppen förförståelse, caritas och caring samt en redogörelse för vad sjuksköterskans profession innebär. Analysen resulterade i tre huvudkategorier med tillhörande underkategorier vilka presenteras i resultatet. De är följande: Upplevelsen av bemötandet, Det vårdande mötet, Erfarenheter av kommunikation och Att känna sig särbehandlad.

Euthanasia: A Critical Analysis of the Physician's Role

Sometimes relatives have taken me on one side and told me they cannot bear it any more:"Isn't there something you can do to end it all?"More often requests for euthanasia have come from those who are ill. I remember visiting a man with lung cancer. He asked his wife to leave the room. As she closed the door he leaned over and grabbed my arm.

Blodtransfusion - sjuksköterskans och patientens erfarenheter : En livsviktig uppgift

Sammanfattning Bakgrund:Sedan början på förra århundrandet är blodtransfusioner en av de främsta livräddande medicinska behandlingarna. Sjuksköterskan är ansvarig under hela arbetsprocessen vid administrering av blodprodukter. Sjuksköterskans arbete utgör en livsviktig uppgift som innefattar patientsäkerhet genom att sjuksköterskan övervakar patienten för att tidigt kunna upptäcka symtom och därmed förhindra att allvarliga och livshotande komplikationer uppstår.Syfte:Syftet var att belysa blodtransfusioner utifrån sjuksköterskans och patientens erfarenheter.Metod:Metoden som användes var en litteraturbaserad studie enligt Friberg. Datainsamlingen utfördes i databaserna Cinahl with full text och Pubmed with full text med sökorden nursing, nursing care, blood transfusion, transfusion, patient care och patient experience. Resultatet baserades på sex vetenskapliga publikationer med både kvalitativ och kvantitativ design.

Patientens upplevelser under pågående behandling av ätstörningar : En litteraturstudie

The aim of this descriptive literature study was to describe the patients? experience of the need for social support and the choice of coping strategies during treatment for eating disorders. Further, the authors wanted to describe the relationship with the parents and also to highlight the caring relationship between nurse and patient. Results that came to light, concerning the patients? experience, were that patients with eating disorders, in a majority of studies, indicated a deficient social network.

Hur patientens välbefinnande påverkas av fysisk beröring i omvårdnaden - En litteraturstudie

Bakgrund: Fysisk beröring är ett grundläggande behov hos människan och är en central del i omvårdnaden. Fysisk beröring kan lindra eller förhindra lidande och skapa förutsättningar för välbefinnande. I omvårdnaden skapar beröringen ett humant sätt mellan patient och personal att ta kontakt med varandra. Syftet: Hur patientens välbefinnande påverkas av fysisk beröring i omvårdnaden. Metod: Studien utfördes som en litteraturstudie baserad på sju vetenskapliga kvalitativa artiklar.

Patienters upplevelse av multimodal smärtrehabiliteringsprogram : En intervjustudie

Background: Chronic pain is a condition that approximately 18% of the Swedish population suffers from. This condition affects many aspects of a person´s life and causes psychological, physiological and social suffering. Multimodal treatment is considered the most effective treatment for patients with chronic pain. Patient participation and motivation are very important to treatment. Aim: The aim of this study was to explore patients´ experience of a multimodal chronic pain treatment program regarding their experience of patient participation and interaction with the rehabilitation team.

Anestesiologisk omvårdnad av patient med obesitas

ABSTRACTBackground: Obesity and overweight are health issues that more than every tenth person around the world suffers from and the number of individuals with BMI >30 is every growing. As a result, more patients that are subjects to anesthesia will have an increased BMI. Changes in respiration, airway anatomy, altered drug metabolism and multiple physiological changes in the body makes general anesthesia, of the patient with obesity, an anesthesiological challenge.Purpose: The aim of this study is to identify the specific anesthesiological nursing care of the patient with a BMI >30, undergoing general anesthesia.Method: A research plan is created and to test its credibility, a pilotstudy of 15 surveys in two surgical departments will be conducted. This study has a qualitative inductive design and the data collected through semistructured questionnaires. The result was analyzed using qualitative content analysis.Result: The result showed a clear focus on three main areas; airway management, pharmaceuticals and positioning of the patient.

Triage ur ett sjuksköterskeperspektiv.

Bakgrund: Målet med triage är att rätt vårdinsats ska nå rätt patient i rätt tid och ett flertalolika system används för att underlätta prioriteringen. Beslutsfattandet är en central del iarbetet med triage och sannolikhetsbedömningar baserade på sjuksköterskans tidigareupplevelser har en viktig funktion. Travelbee presenterar sin syn om att kommunikationmellan sjuksköterska och patient är ett medel för att nå en mellanmänsklig relation och föratt kunna tillhandahålla omvårdnad. Kompetens kan beskrivas som individens samladeförmåga att identifiera, bedöma och utföra nödvändiga åtgärder. Utvecklingen av kompetensbeskrivs av Benner och består av fem steg.

"Vem är jag att se ner på dem!" : en studie om sjuksköterskors upplevelse av mötet med missbrukare

Bakgrund: Tidigare forskning visade på att sjuksköterskor tenderade att ha en negativ bild av missbrukare, samtidigt som de uttryckte att de ändå gav god omvårdnad. Missbrukspatienterna ansågs ha ett stort eget ansvar för sin sjukdom. De negativa attityderna sågs ofta som direkt orsakade av kunskapsbrist. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva hur några sjuksköterskor uppfattade mötet med missbrukare på en akutmottagning i en svensk storstad. Metod: Intervjustudie med kvalitativ ansats, där det manifesta innehållet analyserades.

Anhöriga i akutrummet : Sjuksköterskors och undersköterskors upplevelser i samband med en kritiskt sjuk eller skadad patient

Syfte: Undersöka sjuksköterskors och undersköterskors erfarenheter, upplevelser och syn påanhörigas närvaro i akutrummet i samband med omhändertagandet av en kritiskt sjuk ellerskadad patient. Metod: Empirisk studie med kvalitativ ansats. 16 semi-struktureradeintervjuer genomfördes. Resultat: Vårdpersonalen har delade meningar om anhörigas närvaropå akutrummet. Generellt tycks anhörigas närvaro upplevas som positivt så länge det handlarom en kritiskt sjuk eller skadad patient.

Interaktiv patientportal : Generisk webblösning med tillämpning inom överviktsenheten

This report addresses the growing need to adapt the medical healthcare to the new possibilities that can be accomplished by incorporating a web aspect to the personal treatment plans of patients. It describes what implementations that need to be considered in order to successfully convert to a partially web-based treatment.The report also reflects the potential economical gain that can be made by keeping the communication between the patient and the doctor frequent. It also takes into account the personal gain to the patient by increased feedback and easier ways to communicate with their attending physician and thereby increasing the quality of their healthcare and service.The construction of a prototype of the system required is also included in the report as a description of construction and functionality of the prototype along with results and estimated outcome..

Distriktssköterskans roll och upplevelse av att vårda patienter med en cancersjukdom i hemmet : en litteraturstudie

Syfte med studie var att utifrån vetenskaplig litteratur beskriva distriktssköterskornas roll och upplevelse vid palliativ omvårdnad av patienter med cancer i hemmet. Design: beskrivande design. Metod: beskrivande litteraturstudie där tio vetenskapliga artiklar ingick i studien, materialet hämtat från databaserna Cinahl och Pub med. Artiklarna analyserades utifrån en kvalitativ och en kvantitativ granskningsmall. Resultat: Majoriteten av distriktssköterskorna tyckte att det var positivt att vårda cancerpatienter i hemmet.

Operationssjuksköterskors beskrivningar av att arbeta med WHO:s checklista för säkerhet vid operationer

Background:In Sweden there are several thousand surgical procedures performed every day. The treatment is expected to be efficient, profitable and safe. Despite that, complications occur in 3-16 % of the surgical procedures. To prevent this, WHO has developed a surgical safety checklist containing safety issues to give the surgery team an opportunity to a last control that everything has been properly done. The profession of the surgical nurse focuses mainly on patient safety especially regarding hygiene and sterility.Aim: The aim of the study was to investigate and describe the perceptions of the perioperative nurses regarding WHO: s surgical safety checklist.Method:To test the suitability of the method a pilot study was performed where tree operating room nurses were interviewed and the data was analyzed using qualitative content analysis.Results: Four categories emerged; Increased patient safety, enhanced team spirit, good planning, stronger professional role.Discussion: The result from the study showed positive perceptions regarding the surgical safety checklist, a fact known from earlier research.Conclusion: The results of the pilot study showed that surgical nurses had good support in their work when the surgical safety checklist was used..

En undersökning av Quicknets Customer Relation Management

This report is focused on a research to find out if the Customer Relation Management (CRM) of Quicknet AB works and if their customers are satisfied with it. During this investigation I tried to see if the customers had a need for taking the CRM and use a tool called Social CRM. The report will conclude if the clients of Quicknet think that there is something that can be done in the relation between both parts and how it can be improved. At the same time I am going to build an application which relates to the problems of this report.To solve the problem I am going to do a survey which will include the CRM and also try to find out if the customers of Quicknet share the same thoughts about having a Social Customer Relation Management. Also if this survey shows what the customers think about the CRM, it could improve the relation between Quicknet and themselves. The result from the survey showed two things.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->